2024-03-29T04:18:57Z
https://www.itsairanj.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8926
گردشگری و توسعه
1397
7
2
تاثیر قیمت نفت برتقاضای گردشگری: مقایسه کشورهای OECD و کشورهای خاورمیانه
هادی
رفیعی
سمیرا
حیدریان
علی
رهنما
سحر
اتحادی
نفت، به عنوان ماده اولیه تأمین انرژی در جهان دارای اهمیت بسزایی است، وابستگی کشورهای خاورمیانه و کشورهای پیشرفته صنعتی به این ماده و تأثیرپذیری اقتصاد این کشورها از نوسانات قیمت نفت اهمیت تأثیر این تحولات را آشکار میکند. هدف اصلی این مقاله بررسی اثر نوسانات قیمت نفت بر تقاضای گردشگری طی سالهای 2014 - 2000 می باشد. الگوهای مورد بررسی در این پژوهش با استفاده از روش دادههای تابلویی برای کشورهای OECD و خاورمیانه به روش واریانس ناهمسانی شرطی اتورگرسیو برآورد شدهاند. متغیرهای داخل مدل تولید ناخالص داخلی، نرخ-ارزموثرواقعی، قیمت نفت، شاخص آزادسازی تجاری و جمعیت و هزینه سرانه بهداشتی و شاخص قیمت مصرفکننده می باشند. نتایج تخمین های بدست آمده در مورد کشورهای مختلف نشان می دهد که قیمت نفت یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر درآمد ورودی گردشگران است که تاثیرمثبت و معناداری در کشورهای OECD و کشورهای خاورمیانه دارد. و دیگر متغیرهای مدل به طور غیرمستقیم بر درآمد ورودی گردشگری اثرخواهد گذاشت
قیمت نفت
تقاضای گردشگری
پانل دیتا
کشورهای خاورمیانه
کشورهای OECD
2018
08
23
1
17
https://www.itsairanj.ir/article_69450_6eb6d44e90aeee069f345e9b99aa2f59.pdf
گردشگری و توسعه
1397
7
2
ارزشگذاری اقتصادی پارکهای گردشگری با استفاده از بروزرسانی بیزینِ تمایل به پرداخت در مدل مشروط نامطمئن برخوردار از انتخاب دوگانه دوبعدی (DB-DC CVM)؛ مطالعه موردی: پارک گردشگری بابا امان بجنورد
مهدی
قائمی اصل
سید علی
حسینی ابراهیم آباد
منیژه
برات زاده
محاسبه ارزش اقتصادی منابع طبیعی مبتنی بر بهرهبرداری سرانه و تجمیعشده، میتواند راهکاری مناسب برای ارزشگذاری اقتصادی منابع گردشگری در طول یک دوره مشخص و با تعداد مشخص بهرهبردار باشد. در این صورت امکان واگذاری منبع موردنظر برای انتفاع استثناپذیر از منابع طبیعی (مشروط به بقای اصل منبع گردشگری) وجود خواهد داشت. در این پژوهش با استفاده از بروزرسانی بیزینِ در الگوی تمایل به پرداخت (WTP) در مدل ارزشگذاری مشروط (CVM) برخوردار از انتخاب دوگانه دوبعدی (DB-DC)، ارزش اقتصادی بهرهبرداری سرانه در شرایطی که در آن پاسخگویان به طور طبیعی در خصوص تمایل به پرداخت برای کالاهای غیربازاری دچار نااطمینانی هستند، محاسبه شده است و این الگو در یک مطالعه موردی، برای ارزشگذاری بهرهبرداری از گردشگاه باباامان بجنورد مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس نتایج پژوهش میزان تمایل به پرداخت سرانه غیربیزین 23140 ریال و تمایل به پرداخت سرانه بیزین 37421 ریال خواهد بود و میتوان ارزش تقریبی بهره-برداری سالانه از گردشگاه بابا امان را معادل 31104335200 ریال برای الگوی بیزین و 19233968000 ریال برای الگوی غیربیزین در نظر گرفت. بر این اساس با توجه به یکمرحلهای بودن و عدم بروزرسانی بیزین در روشهای غیربیزین، این روشها از تورش به سمت پایین زیادی برخوردار هستند و خطر کمتر از حد برآورد کردن ارزش منابع گردشگری در این رویکرد وجود دارد. بنابراین پیشنهاد میشود از این الگو برای محاسبه مناسبتر و دقیقتر ارزش بهرهبرداری از منابع گردشگری استفاده شود.
پارکهای گردشگری
ارزش گذاری مشروط
بروزرسانی بیزین
2018
08
23
18
36
https://www.itsairanj.ir/article_69456_ab05b76d168fbc597952f492c23b9be7.pdf
گردشگری و توسعه
1397
7
2
تاثیر محیط فیزیکی و اجتماعی خدمات هتل در دلبستگی و رضایت میهمانان (مطالعهی موردی: هتل-های پارسیان آزادی رامسر)
مصطفی
محمّدی
سیّد محمّد
میرتقیان رودسری
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش محیط فیزیکی و اجتماعی خدمات هتل در دلبستگی میهمانان به هتل و رضایت آنها در مجموعه هتلهای پارسیان رامسر میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعهی آماری پژوهش شامل میهمانانی است که در فصل بهار سال 1396 در این مجموعه اقامت داشتند. تعداد نمونه با توجه شرایط پژوهش، 334 نفر بدست آمد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری شدند. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و همگرا و پایایی آن با پایایی مرکب و آلفای کرونباخ تایید گردید. آزمون فرضیهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری صورت پذیرفت. یافتههای توصیفی مشخص ساخت که از دیدگاه میهمانان هتل، محیط فیزیکی، محیط اجتماعی و رضایت کلی، به ترتیب دارای مطلوبیت هستند و میزان دلبستگی به هتل نامطلوب میباشند. همچنین تایید گردید که محیط فیزیکی و اجتماعیِ خدمات هتل پارسیان رامسر بر دلبستگی میهمانان به هتل و رضایت آنها از هتل تاثیر داشته است. البته تاثیر محیط اجتماعی بیشتر بوده است. به علاوه، دلبستگی میهمانان به هتل نیز بر رضایت آنها موثر بوده است. با توجه به یافتهها، میتوان چنین نتیجهگیری کرد که میزان تاثیر کلی محیط فیزیکی و اجتماعیِ خدمات هتل پارسیان رامسر بر رضایت میهمانان از طریق دلبستگی به هتل افزایش یافته است. بر این اساس، به طور کلی پیشنهاد میگردد مدیران هتل پارسیان رامسر نسبت به محیطهای اجتماعی و فیزیکی هتل تجدیدنظر نمایند.
دلبستگی به هتل
رضایت از هتل
محیط اجتماعی
محیط فیزیکی
هتل پارسیان آزادی رامسر
2018
08
23
37
58
https://www.itsairanj.ir/article_69460_82e44c092c7a0e2283a6e4ec092eed1a.pdf
گردشگری و توسعه
1397
7
2
محک زنی و رتبهبندی سه گروه هتل ایران بر مبنای مهارتهای ارتباطی-احساسی کارکنان
محمد
شریفی تهرانی
علی
صنایعی
حسین
رضایی
علی
کاظمی
شناسایی، مقایسه و رتبهبندی نقاط قوت و ضعف احتمالی مهارت-های ارتباطی-احساسی کارکنان هتلها بهعنوان یک روش هوش رقابتی محسوب میشود که باعث هموار کردن مسیر توسعه این مهارتها بهطور مؤثر خواهد شد. پژوهش حاضر قصد دارد تا سه گروه هتل ایران را بر مبنای مهارتهای قومی-فرهنگی کارکنان آنها در رابطه با مهمانان رتبه-بندی کند. در این راستا، سه گروه هتل اسپیناس (دو هتل)، پارسیان (سه هتل) و آریا (سه هتل) انتخاب و از پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها و رتبهبندی سه گروه هتل فوق، ترکیب سه روش فازی، فرایند تحلیل سلسله مراتبی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که نمونه آماری خبرگان بهترتیب، اهمیت بیشتری برای ابعاد احساس و بیان همدلی، اتخاذ دیدگاه همدلی، پذیرش تفاوتهای فرهنگی و آگاهی همدلی قایل میباشند. همچنین، مهارتهای قومی-فرهنگی کارکنان متعلق به گروه هتلهای تحت بررسی بهترتیب از اسپیناس به آریا و پارسیان رتبهبندی میشود. به بیان دقیقتر، ضرایب نهایی نسبی هر یک از سه گروه فوق به-ترتیب 3455/0، 3285/0 و 3260/0 حاصل شد. این ضرایب نشان میدهد که اختلاف کمی بین این سه گروه هتل بهلحاظ عملکرد مهارتهای قومی-فرهنگی کارکنان آنها وجود دارد.
مهارتهای ارتباطی-احساسی
فازی
فرایند تحلیل سلسله مراتبی
هتل
2018
08
23
59
77
https://www.itsairanj.ir/article_69461_2e1b697d5f6410350229650c34c6ff34.pdf
گردشگری و توسعه
1397
7
2
بررسی عوامل مؤثر بر نیات رفتاری مشتریان هتلهای پنج ستاره مشهد
مرتضی
رجوعی
کاظم
مجدی یزدی
زینب
شیخ الاسلامی
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر تصویر نام تجاری، قیمت ادراک شده، اعتماد مشتری و ارزش ادراک شده بر نیات رفتاری مشتریان هتلهای پنج ستاره مشهد میپردازد. این تحقیق برحسب هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیقی- توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این تحقیق، مشتریان هتلهای پنج ستاره مشهد است که در اردیبهشت و خرداد سال 1396 به این هتلها مراجعه کردهاند و نمونه آماری تعداد 384 نفر در نظر گرفته شده است. از پرسشنامه جهت گردآوری داده-های تحقیق استفاده شده که روائی محتوایی آن با مراجعه به نظر خبرگان و کارشناسان بازاریابی و روائی سازه آن با استفاده از روش تحلیل عاملی تائید گردید. پایایی سوالات پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 919/0 محاسبه شد که نشاندهنده پایایی مطلوب است. دادههای پژوهش به روش مدلیابی معادلات ساختاری توسط نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها حاکی از تأثیر مثبت و معنادار تصویر نام تجاری هتل بر قیمت ادراک شده و اعتماد مشتری میباشد؛ اما تأثیر آن بر ارزش ادراک شده تأیید نشد. همچنین تصویر نام تجاری هتل بر نیات رفتاری از طریق اعتماد مشتری و قیمت ادراک شده تأثیر مثبت و معنادار دارد.
تصویر نام تجاری
قیمت ادراک شده
ارزش ادراک شده
اعتماد مشتری
نیات رفتاری
2018
08
23
78
96
https://www.itsairanj.ir/article_69462_21d05fb50d158aafebf3af70c8b3d27d.pdf
گردشگری و توسعه
1397
7
2
نقش تجربه گردشگر در بهبود تصویر ذهنی مقصد گردشگری اصفهان
محمد
غفاری
احمد
عباسی
امیررضا
کنجکاو منفرد
تجربه گردشگر از مقصد گردشگری میتواند بسیاری از جوانب نگرشی و رفتاری وی را در قبال مقصد گردشگری تحت تأثیر قرار دهد که تصویر ذهنی برند مقصد گردشگری از آن جمله است. لذا پژوهش حاضر در صدد مطالعه تأثیر تجربه گردشگر بر تصویر ذهنی برند مقصد گردشگری است. به این منظور مقصد گردشگری اصفهان به عنوان مورد مطالعه انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از گردشگران خارجی است که در آبان ماه 1396 به شهر اصفهان سفر کردهاند. از این جامعه نمونهای به حجم 200 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامهای حاوی 22 سوال با مرور ادبیات پژوهش در زمینه متغیرهای پژوهش طراحی شد. برای بررسی و تأیید روایی پرسشنامه حاضر، روایی محتوایی آن مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی پایایی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. این ضریب برای پرسشنامه مذکور 841/0 بود که پایایی آن را تأیید میکند. به منظور بررسی دادههای پژوهش و آزمون فرضیهها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزارهای آماری SPSS و Amos استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد کلیه ابعاد تجربه گردشگر (تجربه حسی، عاطفی، ذهنی و رفتاری) تأثیر مثبت و معنیداری بر ابعاد تصویر ذهنی (عاطفی، شناختی و رفتاری) برند مقصد گردشگری دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد تصویر ذهنی عاطفی و شناختی از برند مقصد گردشگری تأثیر معنیداری بر تصویر ذهنی رفتاری از برند مقصد دارد. در نهایت نیز برخی پیشنهادهای کاربردی و محدودیتهای پژوهش ارائه شده است.
برند
مقصد گردشگری
تجربه گردشگر
تصویر ذهنی برند
اصفهان
2018
08
23
97
112
https://www.itsairanj.ir/article_69463_78d6f56c51f39ff95f85e9e44e3ad055.pdf
گردشگری و توسعه
1397
7
2
بررسی تأثیر منبع اطلاعات و تعاملات اجتماعی بر قصد خرید مصرفکنندگان در فضای مجازی (موردمطالعه: کانالهای تبلیغاتی خدمات گردشگری در شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام)
داود
فیض
عظیم
زارعی
رضا
عبدالهی
نظر به اهمیت نقش تبلیغات در شبکههای اجتماعی به ویژه برای سازمانهای خدمات گردشگری، این پژوهش با هدف مطالعه و بررسی تأثیر دو عامل تعاملات اجتماعی و منبع اطلاعات بر قصد خرید محصولات و خدمات گردشگری در فضای مجازی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه فعالان در شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام که عضو کانالهای تبلیغاتی خدمات گردشگری هستند، میباشد. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات، روش کتابخانهای و میدانی به کار گرفته شده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی میباشد. دادههای موردنظر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از طریق نمونهای 390 تایی به روش نمونهگیری تصادفی ساده گردآوری شد. روایی پرسشنامه با بهرهگیری ازنظر متخصصان مربوطه تأییدشده است و پایایی آن طی یک مطالعه مقدماتی از 30 نفر پاسخگو در جامعه آماری و با محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی مرکب به میزان 8/0 مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که منبع اطلاعات تأثیر مثبت و معناداری بر نگرش به سودمندی اطلاعات دارد. از طرفی تعاملات اجتماعی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر هنجار ذهنی مصرفکننده دارد. همچنین منبع اطلاعات و تعاملات اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری بر تبلیغات دهانبهدهان دارد.
تبلیغات دهانبهدهان
شبکههای اجتماعی
قصد خرید
نگرش نسبت به سودمندی اطلاعات
2018
08
23
113
129
https://www.itsairanj.ir/article_69464_e7f8116867eaa66af8c15295e40e6c48.pdf
گردشگری و توسعه
1397
7
2
تبیین همبستگی فضایی خدمات عمومی و گردشگری شهری مشهد
محمد جواد
جمشیدی
ناصر
برک پور
خلیل
کلانتری
شهر مشهد در دهه های اخیر تحولات فضایی فزاینده ای در توسعه خدمات عمومی خود تجربه کرده است. توزیع نامتوازن خدمات عمومی مشهد مسائل مختلفی برای گردشگران و ساکنین بوجود آورده است. پژوهش حاضر دو هدف اصلی را دنبال می نماید. یک هدف بررسی همبستگی فضایی میان خدمات عمومی و خدمات گردشگری شهری از یک طرف و همبستگی فضایی میان خدمات عمومی و جاذبه های گردشگری شهری از طرف دیگر است. هدف دیگر بررسی نابرابری فضایی میان حوزه های شهری در دسترسی به خدمات عمومی است. به همین منظور ابتدا تلاش می شود با رویکردی توصیفی شاخص های دسترسی به خدمات عمومی و خدمات و جاذبه های گردشگری شهری مشهد محاسبه شود. این شاخص ها با استفاده از تکنیک درونیابی وزنی معکوس فاصله (IDW) و مبتنی بر داده های پایگاه اطلاعات شهری مشهد محاسبه می شوند. سپس با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و تکنیک های تحلیل عاملی و تحلیل خوشه ای همبستگی فضایی میان شاخص های دسترسی مورد آزمون قرار می گیرد. نتایج پژوهش بیانگر همبستگی فضایی معناداری میان دسترسی به خدمات عمومی و دسترسی به خدمات و جاذبه های گردشگری شهری مشهد است. همچنین نابرابری فضایی میان حوزه های مرکزی در مقایسه با حوزه های حاشیه ای شهر مشهد در دسترسی به خدمات عمومی تایید می شود. مجموعه این نتایج بیانگر اثرات فضایی معنادارگردشگری شهری بر توسعه فضایی خدمات عمومی بویژه در حوزه های مرکزی شهر مشهد است.
درونیابی وزنی معکوس فاصله (IDW)
تحلیل عاملی
تحلیل خوشه ای
جاذبه ها و خدمات گردشگری شهری
دسترسی به خدمات عمومی
2018
08
23
130
148
https://www.itsairanj.ir/article_69465_d9137b643ed95c3da885ca27f0368e7c.pdf
گردشگری و توسعه
1397
7
2
مرور نظامند و فراتحلیل کیفی فرایندهای ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تامین گردشگری روستایی
علیرضا
دربان آستانه
محمدرضا
رضوانی
سید حسن
مطیعی لنگرودی
فاطمه
محمدزاده لاریجانی
یک عامل کلیدی استراتژیک برای افزایش اثربخشی خدمات گردشگری روستایی و تحقق بخشیدن بهتر به اهداف از جمله افزایش رقابت، خدمات بهتر به مشتری و افزایش سودآوری و اشتغال در نواحی روستایی، ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تامین گردشگری روستایی است. مرور پژوهشهای پیشین نشاندهنده ضعف چارچوبهای موجود در تبیین الگوی ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین گردشگری روستایی است. هدف این تحقیق، توسعه یک چارچوب جامع از فرایندههای سازنده مدیریت زنجیره تامین گردشگری روستایی با رویکر مرور نظامند است. پژوهش حاضر از نظر هدف، بنیادی است، و با رویکرد مرور نظامند ادبیات مرتبط با مولفههای مدیریت زنجیره تامین خدمات و گردشگری در فاصله سالهای 2000 تا 2017، با استفاده از 6 کلیدواژه مشخص و استراتژی شفاف و از پیش طراحی شده، از 15 پایگاههای اطلاعاتی، جمعآوری شد. پس از غربالگری و ارزیابی کیفی، تحلیل نهایی روی 42 مقاله انجام شد. با تحلیل مقالهها یازده فرایند و 136 مولفه برای ارزیابی عملکرد زنجیره تامین گردشگری شناسایی شد. مطالعه نشان میدهد ارزیابی عملکرد در زمینه زنجیره تامین گردشگری نسبت به دیگر زنجیرههای تامین خدماتی اندک و به صورت تک بعدی، پراکنده و فاقد نگاه سیستمی و فرایندی است و هنوز یک چارچوب جامع برای ارزیابی عملکرد فعالیتهای گردشگری ارائه نشدهاست. الگوی پیشنهای میتواند ابزار عملی قابلاندازهگیری برای مدیریت عملکرد زنجیره تامین گردشگری روستایی باشد و میتواند به مدیران زنجیره تامین گردشگری روستایی کمک کند تا به طراحی و مدیریت فرایندهای زنجیره تامین به صورت جامع و سیستمی بپردازند.
ارزیابی عملکرد
مدیریت زنجیره تامین خدمات
مدیریت زنجیره تامین گردشگری روستایی
مرور نظامند
فراتحلیل
2018
08
23
149
170
https://www.itsairanj.ir/article_69466_d46ec188a6fb7e65ac041b7f31efa5a7.pdf
گردشگری و توسعه
1397
7
2
ارزیابی نقش گردشگری روستایی در توسعه پایدار اجتماعات محلی (مطالعه موردی: روستاهای هدف گردشگری- استان زنجان)
جمشید
عینالی
حسین
فراهانی
مهدی
چراغی
فریبا
عباسی
گردشگری روستایی با توجه به کارکردهای متنوع و نیز توانایی بالا در ایجاد ارتباط با سایر بخش های اقتصادی به عنوان یک استراتژی برای توسعه اجتماعی- اقتصادی مناطق روستایی مطرح گردیده است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی نقش گردشگری بر روی توسعه پایدار نواحی روستایی استان زنجان است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش آن توصیفی-تحلیلی بوده و برای گردآوری داده ها از روش های کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. جامعه ی آماری تحقیق 8 روستای هدف گردشگری استان زنجان می باشد. بر اساس سرشماری سال 1395 مجموع خانوارهای ساکن در این روستاها 2584 خانوار است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه لازم جهت تکمیل پرسشنامه 243 نمونه محاسبه شد. روایی صوری پرسشنامه از دیدگاه متخصصان بررسی شده و پایایی متغیرها از طریق ضریب آلفا ی کرونباخ به میزان 76% محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل کمی داده ها از آزمون های آماری نظیر (t تک نمونهای، رگرسیون، کروسکالوالیس) بهره گرفته شده است. نتایج نشان می دهد که توسعه گردشگری سبب تأثیرگذاری مثبت در شاخص های اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و کالبدی و تأثیرگذاری منفی در شاخص زیست محیطی گردیده است. همچنین در مدل برازش رگرسیونی، ضریب تعیین برابر با (0.842)، بوده است که نشان دهنده ی -تاثیر مثبت گردشگری روستایی بر ابعاد متغیرهای مستقل تحقیق می باشد. رتبه بندی آزمون کروسکال والیس نیز نشان میدهد که به ترتیب روستاهای ویر، سوکهریز، حاجی سیران، شیت بیشترین تاثیر را از گردشگری روستایی در منطقه پذیرفته اند. واژگان کلیدی: گردشگری پایدار، توسعه روستایی، گردشگری روستایی، استان زنجان
گردشگری پایدار
توسعه روستایی
گردشگری روستایی
استان زنجان
2018
08
23
171
193
https://www.itsairanj.ir/article_69467_73bc6ce66cfc778778e379841ed8ca6d.pdf