2024-03-28T22:29:15Z
https://www.itsairanj.ir/?_action=export&rf=summon&issue=18966
گردشگری و توسعه
1400
10
2
تأملی بر راهبردهای بازاریابی پساکرونا در صنعت گردشگری و هتلداری در جهان: مطالعهای مروری
محمد
نجارزاده
هوشمند
باقری قره بلاغ
محسن
عین علی
بیشک صنعت گردشگری از حساسترین و آسیبپذیرترین صنایع در بحرانها بهشمار میرود. حوادث عمدهای همچون بحرانهای طبیعی، اپیدمیها، حملات تروریستی و مدیریت نادرست فشارهایی را به این صنعت تحمیل میکنند. همچنین صنعت گردشگری همواره تحت تأثیر اجتماع و مبتنی بر تعاملات بین مردم است. شیوع ویروس کرونا بخش گردشگری جهان را با چالشی اساسی مواجه کرده است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر تأثیر ویروس کرونا در صنعت گردشگری و هتلداری و ارائة راهبردهای بازاریابی در طی و بعد از بحران کروناست. مطالعۀ حاضر از نوع مروری است که برپایۀ اطلاعات جمعآوریشده از جستوجوهای متعددی از منابع اینترنتی در پایگاههای انگلیسیزبان ازجمله گوگل اسکولار، امرالد، ساینس دایرکت و اسپرینگر با استفاده از واژگان کلیدی انگلیسی همچون Post-corona marketing strategies، COVID-19، COVID-19's effect on the hotel industry و COVID-19 pandemic on hospitality industry انجام شده است. گفتنی است سیزده مقاله بهمنزلة منابع مربوطه و نهایی با هدف بررسی این موضوع انتخاب شد. دادهها پس از جمعآوری از سایت سازمان گردشگری جهانی برحسب اهداف مطالعة تحلیل کیفی شده طبقهبندی شدند. نتایج مطالعات انجامشده حاکی از آن است که گردشگری ورودی جهان با 3 تا 4 درصد رشد در سال 2020 مواجه خواهد شد؛ اما با توجه به سناریوی بیماری سارس و گسترش ویروس کرونا و پیشبینی تأثیرات اقتصادی آن، این سازمان با تغییر در پیشبینی خود، احتمال داد گردشگری جهانی در سال 2020 با رشدی معادل 1 تا 3 درصد مواجه شود.
کوید 19
صنعت گردشگری و هتلداری
راهبردهای بازاریابی
کرونا
2021
06
22
1
9
https://www.itsairanj.ir/article_138357_9ffbd139bfb38494153b0d7c4e588117.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
نقش نوآوری و رضایتمندی بر بهزیستی ذهنی و قصد رفتاری در گردشگری واقعیت مجازی در شرایط شیوع کرونا
محسن
مطیعی
امیر محمد
خانی
با شیوع ویروس کرونا، موضوع گردشگری مجازی یکی از مباحث مهم در صنعت گردشگری به شمار میآید. با گسترش این بیماری و متأثرشدن صنعت گردشگری از شرایط جدید، اهمیت توجه به گردشگری واقعیت مجازی (VR) بیشازپیش مشخص شده است. با توجه به اینکه تاکنون پژوهشهای اندکی در این حوزه انجام شده است، بهمنظور تبیین شرایط کرونایی، براساس روش پژوهش جدید، سناریوهایی که فرد در آن موقعیت قرارگرفته و براساس آن استنباط خود را ارائه کرده بیان شده است. در پژوهش حاضر، با استفاده از نظریههای انتشار نوآوری و آزمون آن، تأثیر نوآوری و رضایتمندی در بهزیستی ذهنی و قصد رفتاری در گردشگری واقعیت مجازی در شرایط کرونا بررسی شده است. همچنین نقش تعدیلکنندة آمادگی فنّاوری گردشگری مجازی بین رفاه ذهنی و قصد رفتاری نیز بررسی شده است. دادههای این پژوهش کاربردی، براساس روش توصیفی ـ پیمایشی با مشارکت ۱۴۱ نفر از افرادی که دستکم یکبار سابقة استفاده از فعالیتهای واقعیت مجازی را داشتند، با رویکرد نمونهگیری در دسترس از طریق راههای ارتباطی مجازی فعال در این حوزه گردآوری شده است. دادههای جمعآوریشده، با استفاده از معادلات ساختاری و بهکارگیری روش حداقل مربعات جزئی (PLS) مدلسازی شدند. نتایج نشان داد بهزیستی ذهنی تحتتأثیر ویژگیهای انتشار نوآوری و ویژگیهای استفاده و رضایتمندی قرار دارد. همچنین نقش تعدیلگری آمادگی فنّاوری پذیرفته نشده است. گفتنی است برای اولینبار در کشور، مدیران برنامهریز در صنعت گردشگری و فنّاوری ارتباطات میتوانند از این نتایج استفاده کنند.
گردشگری مجازی
ویروس کرونا
انتشار نوآوری
بهزیستی ذهنی
استفاده و رضایتمندی
2021
06
22
11
24
https://www.itsairanj.ir/article_132383_89fb28665903a03bb0a134619cac7d36.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
گردشگری راهبرانه-مسئولانه: رویکردی برای مقابله با بحران کوید 19
عباس
عباسی
سحر سادات
محمدی
صنعت گردشگری امروزه بهسبب همهگیری بیماری کوید 19 با شرایط خاصی مواجه است. برای عبور از این بحران، نمیتوان فقط به اقدامات دولت اتکا کرد. ایدۀ اصلی این تحقیق، بهرهگیری از مفاهیم و آموزههای گردشگری مسئولانه و پیشنهاد رویکردی تحت عنوان گردشگری راهبرانه ـ مسئولانه برای مقابله با تبعات کروناست. در این رویکرد، نقش دولت، بهمنزلۀ راهبر، با نقش بدنۀ گردشگری، درحکم مسئول، ترکیب شده، بیان میشود که چگونه رفتار مسئولانه در اقدام در سطح فردی و سازمانی، به مفهوم راهبری در سطح کلان کمک میکند. تحقیق حاضر، تحقیقی کیفی از نوع اکتشافی بهشمار میرود. برای تدوین راهکارها، از روش تحلیل محتوای کیفی و برای نهاییسازی آنها از غربالگری استفاده شده است و درنهایت راهکارها با توجه به دو بُعد قابلیت پیادهسازی و کمک به دستیابی اهداف، اولویتبندی شدهاند. نتایج نشان میدهد که همة عناصر درگیر، اعم از دولت، بخش صنعت، گروههای اجتماعی، حتی مردم و گردشگران، در عبور سریعتر از این بحران نقش بسزایی دارند و باید سهم خود را ادا کنند.
کوید 19
مدیریت گردشگری
گردشگری مسئولانه
گردشگری راهبرانه ـ مسئولانه
2021
06
22
25
40
https://www.itsairanj.ir/article_122716_9ee2969e79bffa316ff4b3b76dcc72da.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
تأثیر استفاده از واقعیت مجازی در عصر کرونا بر افزایش تعداد گردشگران بینالمللی در دورۀ پساکرونا
یزدان
شیرمحمدی
زهرا
نادعلی پور
مریم
مختار جوزانی
در عصر کرونا، بسیاری از صنایع جهان فنّاوری واقعیت مجازی را به خدمت گمارده و از آن بسیار بهره بردهاند. صنعت گردشگری نیز از این امر مستثنا نبوده است و به کمک آن توانسته قابلیت گردشگری با استفاده از واقعیت مجازی را خلق کند. در تحقیق پیشرو تأثیرات گردشگری با واقعیت مجازی در عصر کرونا بر توسعة گردشگری واقعی در عصر پساکرونا با توجه به نقش تعدیلگری بازدیدکنندهها (افرادی که قبلاً از مقصد بازید کردند) و غیربازدیدکنندهها (افرادی که قبلاً از مقصد بازید نکردند) بررسی شده است. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر تعیین شده است که با روش نمونهگیری غیرتصادفیِ در دسترس گزینش شدهاند. تحلیلهای آماری نیز در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی با روش تحلیل مسیر و مدلیابی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعة آماری پژوهش، کاربران شبکههای اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک در کشورهای آلمان و فرانسهاند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که گردشگری با استفاده از واقعیت مجازی در عصر کرونا در افزایش تعداد گردشگران واقعی در عصر پساکرونا تأثیر مثبت معناداری دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که گردشگری با استفاده از واقعیت مجازی در عصر کرونا بهنوعی نقش بازاریابی و تبلیغات را برای مقصدهای گردشگری در عصر پساکرونا ایفا میکند.
گردشگری
واقعیت مجازی
ویروس کرونا
مدل پذیرش سیستم انگیزش لذتجویانه
2021
06
22
41
54
https://www.itsairanj.ir/article_138361_1a3f67176929412e3b2b205b43edce63.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
تحلیل نقش بازاریابی در برند صنعت هتلداری با رویکرد ترکیبی نگاشتشناختی فازی و تحلیل شبکههای اجتماعی
مهدیه
زحمتکش سردوراهی
یاسمین
برومندزاد
جواد
غریب زاده
محمد
سیادتان
آرام
آردیان
بازاریابی برای سازمانهایی که به دنبال حضوری آگاهانه در بازارند ضرورت دارد. هدف از بازاریابی تأمین نیازها و خواستههای مشتری به شکلی بهتر از رقباست. متفاوتبودن نیازهای مشتریان از صنعتی به صنعت دیگر، موجب اتخاذ رویکردی متفاوت شده است. صنعت هتلداری از تجملیترین بخشهای گردشگری است و بهرغم اهمیت آن در افزایش سودآوری، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش تحقیقی ـ کیفیِ حاضر بهمنظور بررسی تأثیر بازاریابی در برند صنعت هتلداری انجام شده است.
این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث جمعآوری دادهها توصیفی است. بدینمنظور، پس از بیان موضوع و بررسی پیشینۀ پژوهش، چارچوب مفهومی مدل مشخص و دادهها با استفاده از ابزارها و تکنیکهای نگاشتشناختی فازی و تحلیل شبکههای اجتماعی تحلیل شدند.
یافتهها نشاندهندۀ آن است که باید به عوامل محصول، شواهد فیزیکی و نیروی انسانی بیش از سایر عوامل توجه شود. برای افزایش وفاداری، تعهد و دلبستگی مشتریان باید روشهای بازاریابی را ارتقا و شواهد فیزیکی متنوعی ارائه دهند تا ذهنیت مثبتی از برند برای مشتریان ایجاد کنند. همچنین پیشنهادهایی بهمنظور ارتقای برند صنعت هتلداری در این پژوهش ارائه شده است.
بازاریابی
برند
صنعت هتلداری
نگاشتشناختی فازی
تحلیل شبکههای اجتماعی
2021
06
22
55
66
https://www.itsairanj.ir/article_138360_0e4ac30ab6a6b16bcb3eb0b40210f237.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
پیشبینی تعداد گردشگران بر اساس رکوردهای اطلاعاتی گوگل ترندز با روش یادگیری ماشینی (موردمطالعه: گردشگران شهر یزد)
حامد
فلاح تفتی
با توسعة صنعت گردشگری و رشد کسبوکارهای مرتبط، کسب اطلاعات بهروز در برنامهریزی صحیح و برآورد دقیق تعداد گردشگران، بهمنظور بهکارگیری کارآمد منابع با هدف توسعۀ زیرساختها و افزایش درآمد، ضروری است. وجود برنامههای دقیق درنهایت به ارتقای سطح رضایت گردشگران ورودی منجر میشود. با توسعۀ فرهنگ جستوجوگری اطلاعات، گردشگران معمولاً پیش از آغاز سفر، به جستوجوی اطلاعات مربوط به اقامتگاهها و خدمات گردشگری موجود در مقصد، از طریق منابع اینترنتی، اقدام میکنند. در پژوهش حاضر، با استفاده از دادههای منتخب مربوط به پرسوجوهای کاربران سراسر جهان در موتور جستوجوی گوگل درمورد امکانات و توانمندیهای گردشگری شهر یزد، تعداد گردشگران آتی این شهر پیشبینی شده است. دادههای پژوهش را آمارهای جستوجوی کاربران تشکیل میدهد که از سامانۀ گوگل ترندز پایینگذاری شده و با استفاده از روش یادگیری ماشینی مدل پیشبینی، طراحی و اعتبارسنجی شده است. پس از آمادهسازی و تحلیل دادهها، مشخص شد که پرسوجوهای ثبتشده در گوگل ترندز، قدرت فراوانی (بیش از 95 درصد) در پیشبینی تعداد گردشگران شهر یزد در بازه زمانی سال 2014 تا 2019 در مقاطع ماهانه دارد
پیشبینی تعداد گردشگران
تقاضای گردشگری
گوگل ترندز
یادگیری ماشینی
شهر یزد
2021
06
22
67
79
https://www.itsairanj.ir/article_138359_569856f2b38f4f5eca3f4488f681075a.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
توزیع فضایی و رتبهبندی کارایی نسبی زیرساختهای گردشگری استان زنجان با رویکرد تحلیل پوششی دادهها
عبدالله
فرجی
مهدی
چراغی
لیلا
مظفری
زیرساختها یکی از الزامات اساسی برای رشد و توسعۀ فعالیتهای گردشگری در همۀ نقاطاند. هدف از این پژوهش شناخت توزیع فضایی و رتبهبندی میزان کارایی نسبی زیرساختهای گردشگری شهرستانهای استان زنجان است. پژوهش از نوع کاربردی و با ماهیت است. اطلاعات با روش کتابخانهای گردآوری شده و تجزیه و تحلیل نیز با روشهای توصیفی و استنباطی (تحلیل پوششی دادهها) انجام شده است. بر اساس نتایج بهدستآمده از رتبهبندی کارایی زیرساختهای گردشگری در شهرستانهای استان زنجان، میانگین کلی کارایی زیرساختهای گردشگری این استان برابر با 440/0 است که در سطح ضعیف قرار دارد. هیچکدام از شهرستانهای استان وضعیت مطلوب ندارند. شهرستانهای زنجان، ابهر و خرمدره در سطح متوسط، خدابنده و طارم و سلطانیه در سطح ضعیف و ماهنشان و ایجرود فاقد کارایی هستند. در سطح شاخصهای موردمطالعه، بالاترین سطح کارایی در شاخص حملونقل، اقامتی، فرهنگی، مذهبی، بهداشتی ـ درمانی و تجهیزات تغذیۀ مربوط به شهرستان زنجان، در شاخص تفریحی شهرستان خرمدره و در شاخص تجهیزات تغذیه مربوط به شهرستان طارم است
توسعه گردشگری
زیرساخت
توزیع فضایی
استان زنجان
2021
06
22
81
92
https://www.itsairanj.ir/article_138358_fe7fd8470a14870ff3bee8aa60858f96.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
طراحی مدل برندسازی جزیرۀ کیش مبتنی بر حس تعلق با رویکرد نظریۀ دادهبنیاد
خدیجه
قائم مقامی تبریزی
اصغر
مشبکی اصفهانی
عبداله
نعامی
ناصر
آزاد
امروزه، برندسازی ابزاری محبوب و قدرتمند برای خلق جاذبههای احساسی و ایجاد تمایز بین مکانهای مشابه در بازارهای رقابتی گردشگری بهشمار میرود. در بین مکانها، جزایر اغلب تجربههای منحصربهفردی در مقایسه با سرزمین اصلی گردشگران فراهم میکنند. برای رقابت جزیرۀ کیش با دیگر جزایر گردشگری جنوب غربی آسیا برندسازی لازم است تا بتوان از پتانسیل ویژۀ آن برای تبدیلشدن به برترین مقصد گردشگری بهرهمند شد.
هدف از این تحقیق طراحی مدلی مبتنی بر حس تعلق برای برندسازی جزیرۀ کیش است. ازآنجاکه دربارۀ برندسازی جزایر گردشگری مطالعات اندکی انجام گرفته است، برای نظریهپردازی و شناسایی ابعاد مدل از تئوری زمینهای مبنی بر رهیافت نظاممند استراوس و کوربین استفاده شده است. دادههای این تحقیق از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند با استفاده از نمونهگیری نظری از متخصصان و خبرگان حوزههای بازاریابی، برند و گردشگری گردآوری شده است. پس از استخراج مفاهیم اولیه و کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مفاهیم با نسخۀ 18 نرمافزار مکس کیودا استخراج و تجزیه و تحلیل شد.
نتایج تحقیق نشان میدهد که فرایند برندسازی مبتنی بر حس تعلق به برند جزیرۀ کیش تحتتأثیر شرایط علّی که مدیریت راهبردی (استراتژیک) برند نامیده میشوند شکل میگیرد. سپس، با استفاده از راهبردهای بازاریابی مکانمحور، اقتصادی و حس تعلق به مکان به پیامدهای مطلوب آن، دلبستگی به مکان، ارزش مکان و توسعۀ اقتصادی ـ فرهنگی میانجامد. این فرایند در شرایط زمینهای عوامل محیطی ـ قانونی و فرهنگی ـ اجتماعی تقویت شده و با چالشهای برندسازی روبهرو است.
برندسازی
حس تعلق به برندمکان
مقصد گردشگری
جزیره کیش
نظریه دادهبنیاد
2021
06
22
93
108
https://www.itsairanj.ir/article_128101_7c8c7cbe28b4d42f0eec269ce1d70b2b.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
ارزیابی کیفیت مقاصد ژئوتوریستی شهروندان کلانشهر تبریز با استفاده از روش VQE مطالعۀ موردی: استان آذربایجان شرقی
وحید
امامی کیا
داود
مختاری
شهرام
روستایی
هر مقصد گردشگری، برای رسیدن به مزیت رقابتی بالا، باید تضمین کند که تمامی جذابیتها و تجربههای گردشگری که تاکنون ارائه داده است با مقاصد دیگری که گردشگر قصد سفر به آن را دارد متفاوت است. بنابراین کیفیت مقصد گردشگری یکی از اساسیترین مزیتهای رقابتی برای جذب گردشگر و توسعۀ پایدار گردشگری در آن است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی و مفهومپردازی کیفیت ژئومورفوسایتهای منتخب از سوی شهروندان کلانشهر تبریز در استان آذربایجان شرقی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شهروندان ساکن در کلانشهر تبریز به تعداد 384 نفر بوده و برای تعیین حجم نمونه از الگوی کوکران استفاده شده است. جمعآوری دادهها برای انتخاب ژئومورفوسایتهای برجسته با روش مصاحبه و ابزار اندازهگیری پرسشنامۀ محققساخته با سؤالات بسته برای 28 مقصد گردشگری برندمحور انجام شده است. بر اساس پرسشنامههای مرجوعی، دوازده مقصد ژئوتوریستی برای بررسی و ارزیابی نهایی کیفیت آن انتخاب شدند. برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای روایی آن از دیدگاه صاحبنظران و استادان برجستۀ این رشته استفاده شده است. در ارزیابی کیفیت ژئومورفوسایتهای منتخب از روش پارامتر کمّی VQE استفاده شده است. بنابر نتایج پژوهش، از بین دوازده ژئومورفوسایت منتخب، ژئومورفوسایت آسیاب خرابه (منطقۀ جلفا) با ارزش وزنی 854/0، کوه عون ابن علی تبریز (عینالی) با ارزش وزنی 823/0 و گردنۀ پیام (منطقۀ مرند) با ارزش وزنی 806/0 به ترتیب در رتبههای اول تا سوم از نظر مطلوبیت در کیفیت ژئومورفوسایت قرار گرفتهاند
کیفیت مقاصد ژئوتوریستی
استان آذربایجان شرقی
شهروندان کلانشهر تبریز
روش VQE
2021
06
22
109
122
https://www.itsairanj.ir/article_138520_be634ed2515178f5a337214b763ecb5b.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
تعیین عوامل مؤثر بر رقابتپذیری زنجیرۀ تأمین پایدار گردشگری پزشکی
درسا
نوری خواجوی
عزیزاله
جعفری
پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثر بر رقابتپذیری زنجیرۀ تأمین پایدار گردشگری پزشکی انجام شده است. در این پژوهش، ابتدا با مرور ادبیات مرتبط، عوامل مؤثر بر پایداری زنجیرۀ تأمین استخراج شد. سپس، با استفاده از نظر خبرگان، از میان عوامل مذکور، 27 عامل که در رقابتپذیری زنجیرۀ تأمین پایدار گردشگری پزشکی ایفای نقش میکنند تعیین شد. در مرحلۀ بعد، با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی، معیارها و زیرمعیارها رتبۀبندی شدند. علاوهبرآن، با بهکارگیری روش دیمتل، میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری معیارهای اصلی (اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی، زیستمحیطی و نهادی) تعیین شد. نتایج نشان داد که به ترتیب معیارهای مهارت کادر درمانی و امنیت کشور از مهمترین عوامل در رقابتپذیری زنجیرۀ تأمین پایدار گردشگری پزشکی هستند. همچنین، با استفاده از روش دیمتل مشخص شد که به ترتیب عوامل اقتصادی و نهادی (حاکمیتی) در دستۀ عوامل تأثیرگذار، و عوامل اجتماعی ـ فرهنگی و زیستمحیطی در دستۀ عوامل تأثیرپذیر قرار میگیرند. در پایان، پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج و نیز پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی در حوزۀ موردنظر ارائه شده است.
زنجیرۀ تأمین
گردشگری پزشکی
رقابتپذیری
پایداری
2021
06
22
123
136
https://www.itsairanj.ir/article_129673_e39707c66e9e05db70dd42f8eec2b301.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
تحلیل آثار اجتماعی ـ فرهنگی گردشگری در مقصدهای مذهبی و تاریخی مورد مطالعه: شهرهای قم و اصفهان
سیاوش
ایمنی قشلاق
زهرا
طباطبایی قمی
توسعۀ گردشگری تغییراتی را در نظام اجتماعی ـ فرهنگی جامعۀ میزبان ایجاد میکند. با توجه به تنوع روزافزون گردشگری، شناخت تأثیرات متعدد انواع گردشگری بر جامعۀ میزبان و درک تفاوتها و تشابهات موجود بین اثرات آنها از ضروریات برنامهریزی و مدیریت آگاهانه و اصولی گردشگری است. این تحقیق بهمنظور درک تفاوتها و تشابهات آثار اجتماعی ـ فرهنگی دو نوع قدیمی و اصلی گردشگری (مذهبی و تاریخی) در شهرهای قم و اصفهان انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی ـ تحلیلی است و بهصورت پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق دربردارندۀ ساکنان شهرهای قم و اصفهان است که 384 نفر به شیوۀ نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاندند. دادهها با پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری شده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون یو ـ من ویتنی و برای اولویتبندی تأثیرات اجتماعی ـ فرهنگی آنها از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در زمینۀ اجتماعی، گردشگری در شهر قم بر انحرافات اجتماعی و در شهر اصفهان بر سبک زندگی جامعۀ میزبان بیشترین تأثیر داشته است. درمورد شاخصهای فرهنگی در دو جامعه تفاوت معناداری وجود نداشته است. اولویت تأثیرات اجتماعی در شهر قم به ترتیب، تأثیر در انحرافات اجتماعی، سبک زندگی و کیفیت زندگی، و در شهر اصفهان، تأثیر در سبک زندگی، انحرافات اجتماعی و کیفیت زندگی است. اولویت تأثیرات فرهنگی در هر دو شهر به ترتیب، تأثیر در ارزشها و باورها، الگوهای رفتاری، نگرش و آدابورسوم بوده است.
تأثیرات اجتماعی ـ فرهنگی
گردشگری مذهبی
گردشگری فرهنگی
گردشگری تاریخی
قم
اصفهان
2021
06
22
137
148
https://www.itsairanj.ir/article_122720_335680da4557270715450a08d8fcc18e.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
تحلیل دیدگاه جوامع روستایی دربارۀ میزان تأثیرپذیری کیفیت زندگی از گردشگری؛ موردمطالعه: استان کرمانشاه
محمد
اکبرپور
سهیلا
باختر
گردشگری روستایی نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی دارد و مورد تأکید محققان است و بهمنزلۀ رویکرد اقتصادی پویا ویژگیهای منحصربهفرد و بارزی دارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیرات گردشگری در کیفیت زندگی جامعۀ میزبان انجام شده است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، رویکرد حاکم بر آن کمّی، و بر اساس ماهیت توصیفی ـ تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 380 نفر برآورد شده است که متناسب با تعداد جمعیت روستاها بین آنها توزیع شده است. دادههای لازم به دو شیوۀ کتابخانهای و میدانی گردآوری شده است. بهمنظور تحلیل موضوع، چارچوبی از شاخصهای کیفیت زندگی (اوقات فراغت، رفاه، زیرساخت و دسترسی، اشتغال و درآمد، بهداشت و محیط، ایمنی و امنیت، مسکن و آموزش) در قالب 45 گویه استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل یافتهها بیانگر این موضوع است که بین گردشگری و کیفیت زندگی رابطهای مثبت و معنیدار وجود دارد و 677/0 از تغییرات کیفیت زندگی از طریق گردشگری تبیین میشود. نتایج حاصل از تکنیک کوداس نیز نشان میدهد که از بین چهارده روستای هدف گردشگری، سه روستای شمشیر و حریر و حجیج بزرگ از لحاظ شاخصهای کیفیت در بالاترین سطح و سه روستای فش و سراب هرسم و نجوبران در پایینترین سطح قرار دارند.
توسعۀ پایدار
گردشگری روستایی
کیفیت زندگی
تکنیک کوداس
استان کرمانشاه
2021
06
22
149
160
https://www.itsairanj.ir/article_118490_f2cbc81fae524970ee83a2c94e2d9465.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
ارائۀ الگویی برای توسعۀ پایدار مقصدهای گردشگری روستایی با رویکرد برنامهریزی فضایی مورد مطالعه: شرق استان مازندران
احمد
رومیانی
حمید
شایان
حمدالله
سجاسی قیداری
محمدرضا
رضوانی
برنامهریزی فضایی و توسعۀ پایدار گردشگری، به علت داشتن هدف مشترک، برای مفهوم برنامهریزی بهمنزلۀ سازماندهی زندگی آیندۀ جوامع با مقررات و طراحی روابط اجتماعی و اقتصادی در آینده و دقت در استفاده از فضای فیزیکی بهمنظور رسیدن انسان به رفاه بدون تخریب محیط، نوعی تلاقی فلسفی محسوب میشوند. هدف از این پژوهش ارائۀ الگویی برای توسعۀ پایدار مقصدهای گردشگری روستایی با رویکرد برنامهریزی فضایی در شرق استان مازندران است. بدین منظور، برای ارائۀ الگوی تحقیق، با بهرهگیری از چهارده شاخص برای بررسی وضعیت برنامهریزی فضایی توسعۀ پایدار گردشگری در بین چهار شهرستان استان مشخص شد. دادههای لازم از طریق بازدیدهای میدانی بهوسیلۀ پرسشنامه گردآوری شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که ابعاد و شاخصهای برنامهریزی فضایی در تبیین توسعۀ پایدار مقصدهای گردشگری روستاها مؤثرند. شاخصهای انتخابشده، با توجه به شرایط و مقتضیات مناطق روستایی، قابلیت آزمونپذیری و عملیاتی در سطح روستاهای مشابه را دارند. بنابراین، مهمترین عامل در فرایند برنامهریزی فضایی توسعۀ پایدار مقصدهای گردشگری روستایی در گام نخست شناخت ظرفیتهای مکان (محیطی و کالبدی) شامل تنوع جاذبههای طبیعی، کیفیت جاذبهها، موقعیت استقرار جاذبهها، بعد انسان (اجتماعی ـ فرهنگی) شامل فرهنگی و سیاسی، مشارکت مردم محلی و آموزش، بعد فعالیت (کارکردها) شامل خدمات اقامتی، پذیرایی، توزیع خدمات و اطلاعرسانی، سرمایهگذاری، اشتغال و درآمدزایی است.
توسعۀ پایدار
برنامهریزی فضایی
مقصدهای گردشگری
شرق مازندران
2021
06
22
161
184
https://www.itsairanj.ir/article_138635_a8eb85ef14e4c5b9349e698802dc25fe.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
راهکارهای توسعۀ اکوتوریسم پایدار مبتنی بر قابلیتهای جوامع محلی منطقۀ گردشگری کهمان در شهرستان سلسله
فاطمه
سپهوند
سعید
کریمی
سعید
غلامرضایی
این تحقیق با هدف ارائۀ راهکارهای توسعۀ اکوتوریسم پایدار مبتنی بر قابلیتهای جوامع محلی منطقۀ گردشگری کهمان در شهرستان سلسله و در سال 1399 صورت گرفته است. ماهیت تحقیق اکتشافی و از لحاظ هدف کاربردی است که در سهگام انجام شده است. در گام اول و بخش کمّی تحقیق، 241 نفر از مردم روستایی منطقۀ گردشگری کهمان از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و منافع حاصل از صنعت اکوتوریسم در جوامع محلی مورد ارزیابی قرار گرفت. در گام دوم، با مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد و مدارک موجود در سازمانهای مرتبط و نیز مصاحبه با برخی افراد کلیدی و آشنا به منطقه، قابلیتهای بالفعل و بالقوه در منطقۀ گردشگری کهمان شناسایی شد. در گام آخر، راهکارهای توسعۀ اکوتوریسم پایدار بر پایۀ قابلیت منطقه شناسایی و تحلیل شد که در این قسمت از روش دلفی فازی بهره برده شده است. در این گام، حجم نمونه شامل 21 نفر از کارشناسان مرتبط بود که بهروش هدفمند گلولهبرفی انتخاب شدند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که ساکنان روستاهای مذکور عمدتاً (4/89 درصد) منافع اقتصادی را منافع غالب بر اثر توسعۀ اکوتوریسم در منطقۀ گردشگری کهمان میدانند. راهکارهای ارائهشده دربرگیرندۀ راهکارهای زیرساختی ـ فرهنگی با پنج راهکار فرعی، آموزشی ـ زیستمحیطی با شش راهکار فرعی و راهکارهای اقتصادی با نُه راهکار فرعی است. بر اساس نظر کارشناسان، راهکارهای زیرساختی در اولویت بالاتری از سایر راهکارها قرار دارد که دربرگیرندۀ راهکارهای فرعی همچون برقراری امنیت، تبلیغ گسترده و اطلاعرسانی از طرق گوناگون بهمنظور آشنایی با منطقه، توسعۀ تسهیلات بهداشتی در منطقه و تصویب قوانین و مقررات حمایتی از این صنعت است.
توسعۀ روستایی
اکوتوریسم
پایداری
روش دلفی فازی
منطقۀ گردشگری کهمان
2021
06
22
185
199
https://www.itsairanj.ir/article_138636_df1547bbd82528cfc58f1db0f5d678ae.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
تحلیل چالشها و نقش سازمانهای غیردولتی در توسعۀ بومگردی در مناطق روستایی
فاطمه
ابراهیمی فینی
حجت
ورمزیاری
خلیل
کلانتری
بومگردی توجهی اساسی به پایداری دارد و منافع اقتصادی و اجتماعی فراوانی برای جوامع محلی به ارمغان میآورد. جلب مشارکت مردم محلی یکی از اصول بومگردی است. سازمانهای غیردولتی نقش برجستهای در توسعۀ بومگردی مبتنی بر مشارکت جوامع محلی دارند و در بیشتر موارد، به علت حفاظت از تنوع زیستی و محیطزیست یا توسعۀ پایدارِ زندگی مردم محلی، در موضوع بومگردی تأثیر بسزایی میگذارند. در این پژوهش، با توجه به ضرورت توسعۀ بومگردی و با بهکارگیری روش نظریۀ زمینهای، چالشها و مشکلات پیشروی سازمانهای غیردولتی فعال در حوزۀ بومگردی ایران بررسی شد. نمونۀ مطالعهشده دربردارندۀ 37 نفر از متخصصان بومگردی و مدیران و کارشناسان سازمانهای غیردولتیِ فعال در حوزۀ بومگردی، مدیران دولتی و اقامتگاهداران و ساکنان جامعۀ محلی است که با استفاده از راهبردهای نمونهگیری نظری، استقرای تحلیلی و حداکثر واریانس انتخاب شدهاند. پرسشهای مصاحبههای نیمهساختاریافته پیرامون سؤالات اساسی تحقیق تدوین شده و پاسخهای افراد تحلیل و در سه مرحله کدگذاری شده است. نتایج نشان داد که تعدد سازمانهای متولی بومگردی و نبود دیدگاه صحیح دربارۀ بومگردی و سازمانهای غیردولتی، از کدهای فضای کلان مؤثر بر کارکرد این سازمانها است. بر اساس یافتههای تحقیق، پیشنهادهایی بهمنظور بهبود نقشآفرینی سازمانهای غیردولتی ارائه شده است.
بومگردی
سازمانهای غیردولتی
چالشها
نظریۀ زمینهای
2021
06
22
201
2014
https://www.itsairanj.ir/article_138637_81fd386d2174a83a50d782b86afc6c38.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
بررسی تأثیر ارزیابی اولیه در رفتارهای تقابلی فعالانه و منفعلانۀ مشتریان با نقش میانجی عوامل شناختی و احساسی مورد مطالعه: هتل بینالمللی قصر طلایی مشهد
شیوا
دانشگر
سید مرتضی
غیور باغبانی
صنعت گردشگری تأثیر بسزایی در اقتصاد کشورها دارد. هتلداری بهمنزلۀ یکی از ارکان این صنعت مطرح است. در بازاریابی خدمات، پیشبینی رفتار مشتریان در رویارویی با شرایط نامساعد و دور از انتظار اهمیت فراوانی دارد، زیرا در واکنشهای رفتاری تأثیر مستقیم میگذارد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ارزیابی اولیه در رفتارهای تقابلی فعالانه و منفعلانۀ مشتریان با نقش میانجیگری عوامل شناختی و احساسی در هتل بینالمللی قصر طلایی مشهد است که به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری را مشتریان هتل بینالمللی قصر طلایی مشهد تشکیل دادهاند. بهمنظور جمعآوری دادهها 300 پرسشنامه به شیوۀ غیراحتمالی در دسترس توزیع شد که در طی تحقیق تعداد 221 پرسشنامه برگشت داده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ بومیسازیشده مبتنی بر پژوهش کای و همکاران بوده است که روایی محتوایی بر اساس نظر خبرگان و روایی سازه بر اساس تحلیل عامل تأییدی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ تأیید شده است. برای بررسی فرضیهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که ارزیابی اولیه در عوامل شناختی و عوامل احساسی اثرگذار است، درحالیکه ارزیابی اولیه در رفتارهای تقابلی فعالانه و منفعلانه تأثیرگذار نیست. بنابر نتایج فرضیهها، تأثیر عوامل شناختی بر رفتارهای تقابلی منفعلانه و فعالانه و همچنین تأثیر عوامل احساسی در رفتار تقابلی فعالانه تأیید میشود. در نهایت، نتایج فرضیههای میانجی نشان میدهد که عوامل شناختی و احساسی از نوع میانجی کاملاند.
ارزیابی اولیه
عوامل شناختی
عوامل احساسی
مقابلۀ منفعلانه
مقابلۀ فعالانه
2021
06
22
215
229
https://www.itsairanj.ir/article_119153_8f9fc8cc0b9d31fdfa80897bc54a4bba.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
مرور نظاممند مطالعات حوزۀ گردشگری ورزشی در ایران
جواد
مصطفایی
فرزام
فرزان
افشار
هنرور
پژوهشهای بسیاری در حوزۀ گردشگری ورزشی در کشور انجام شده است. اکنون زمان آن است که نگاهی کلی به وضعیت این پژوهشها و یافتهها و رویکردهای کلی آنها بشود. این مطالعه با هدف مرور نظاممند مقالههای مرتبط با گردشگری ورزشی انجام شده است. روش تحقیق بهلحاظ ماهیت کیفی، از نظر هدف کاربردی و از جنس مطالعات ثانویه با رویکرد مرور نظاممند بوده است. نمونۀ پژوهش شامل مقالههای چاپشده در نشریههای علمی ـ پژوهشی داخل کشور در بازه زمانی 1388 تا 1398 به تعداد 104 مورد بود که از بانکهای اطلاعاتNoormags ،Magiran ،Sid و Ensani استخراج شده است. مقالهها براساس ابعاد کلی وضعیت شناختاری، ساختاری، عملکردی، و استنادی مرور شدند. ابزار جمعآوری دادهها فهرست محققساخته بود که روایی آن بهدست خبرگان و پایایی آن از طریق پایایی مصححان تأیید شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از بستههای نرمافزاری آی مایند مپ 9 و اسپیاساس 21 استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که روند چاپ مقالههای بررسیشده سیر صعودی داشته است و موضوع گردشگری ورزشی بیشتر مدنظر پژوهشگران مرد با تحصیلات مدیریت ورزشی بوده است. غالب پژوهشهای انجامشده در کشور در ارتباط با گردشگری ورزشی فاقد بخش مجزای مبانی نظری بوده و عمدتاً با بهرهگیری از روشهای کمّی و با نظرسنجی از مدیران ارشد و کارشناسان انجام شده است.عمده مقالهها به بررسی موضوع مدیریت و برنامهریزی گردشگری ورزشی پرداختهاند و لازم است به سایر حوزهها بیشتر پرداخته شود. همچنین لازم است بیشتر به منشأ پژوهشی مقالات نگارششده، وجود مبانی نظری مشخص و مستدلل، و انجام پژوهشهای آمیخته، توجه شود.
مرور نظاممند
گردشگریورزشی
شناختاری
ساختاری
عملکردی
استنادی
2021
06
22
231
250
https://www.itsairanj.ir/article_138708_fa8d479f9f1c9018fe3e4f63ecae1e7d.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
طراحی چارچوب مشارکت عمومی ـ خصوصی در گردشگری برمبنای فراترکیب مطالعات پیشین
ندا
زرندیان
محمدرضا
فرزین
علی اصغر
شالبافیان
اکبر
پورفرج
سید مجتبی
محمودزاده
مشارکت عمومی ـ خصوصی از دغدغههای ذهنی محققان در حوزههای مختلف ازجمله صنعت گردشگری بوده است. از یک سو، محدودیت منابع، کمبود سرمایه، نبود تخصص، نبود دسترسی به نیروی انسانی و از سوی دیگر، وظیفۀ دولتها در تأمین نیازهای عمومی سبب شده است تا دولتها بخش خصوصی را شریکی قابلتأمل بدانند. آنچه مسلم است، شناخت ابعاد مختلف این شراکت میان دو بخش خصوصی و دولتی احتمال موفقیت آنها در هر صنعتی ازجمله گردشگری را افزایش خواهد داد. از این منظر، هدف از پژوهش حاضر طراحی چارچوبی برای مشارکت عمومی ـ خصوصی در گردشگری بنابر یافتههای مطالعات پیشین است. بهترین روش برای یکپارچهسازی تفاسیر یافتههای پیشین روش فراترکیب است. بنابراین از روش مزبور با پیگیری شش گام بهره گرفته شده است. جامعۀ آماری این پژوهش مطالعات انجامشده در زمینۀ مشارکت عمومی ـ خصوصی بوده که با جستوجو در برترین پایگاههای اطلاعاتی مرتبط، 244 مقالۀ در دسترس شناسایی شده است. پس از آن، مقالات بر اساس عنوان و چکیده و محتوا غربال شدهاند. در نهایت، متن مقالههای منتخب (41 مقاله)، با استفاده از نسخۀ 10 نرمافزار مکس کیودا (MAXQDA)، تحلیل و کدگذاری شده است. بنابر نتایج میتوان عوامل مؤثر بر مشارکت عمومی ـ خصوصی در گردشگری را در قالب دو مقولۀ اصلی عوامل درونی و عوامل بیرونی مدنظر قرار داد. عوامل درونی با مشارکت عمومی ـ خصوصی ارتباط مستقیم دارند و دربردارندۀ مفاهیمی همچون محتوای مشارکت، ذینفعان، اهداف، وظایف و منافع طرفیناند. عوامل بیرونی دخالت مستقیم ندارند و در کنترل این شکل از مشارکت نیستند. عوامل بیرونی عوامل فنّاورانه ـ اطلاعاتی، اجتماعی ـ فرهنگی، قانونی ـ حقوقی، مالی ـ اقتصادی، محیطی و سیاسی ـ دولتی را دربر میگیرند
مشارکت عمومی- خصوصی
گردشگری
فراترکیب
2021
06
22
251
276
https://www.itsairanj.ir/article_113763_4ff78624c1ab9f5b5f507acc05930844.pdf
گردشگری و توسعه
1400
10
2
واکاوی موانع اقتصادی توسعة گردشگری در نواحی روستایی با استفاده از نظریة بنیانی مطالعة موردی: روستاهای هدف گردشگری استان زنجان
منیژه
احمدی
فریبا
عباسی
گردشگری روستایی با توجه به کارکردهای متنوع و نیز توانایی بالا در برقراری ارتباط با سایر بخشهای اقتصادی بهمنزلة راهبردی برای توسعة مناطق روستایی مطرح شده است. هدف از تحقیق حاضر، واکاوی موانع اقتصادی توسعة گردشگری در نواحی روستایی با استفاده از نظریة بنیانی در روستاهای هدف گردشگری استان زنجان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، توسعهای ـ کاربردی و از نظر پارادایم در گروه تحقیقات کیفی قرار میگیرد و از بُعد روش، از نظریة بنیانی بهره برده است. برای گردآوری اطلاعات از اسناد کتابخانهای، تهیة عکس و فیلم، مصاحبة عمیق و مشاهدة مستقیم و غیرمشارکتی استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش را مدیران محلی (کارشناسان حوزة گردشگری، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی) هشت روستای هدف گردشگری استان زنجان تشکیل میدهند. روش نمونهگیری بهصورت روش گلوله برفی (36 نفر) تا رسیدن به اشباع تئوریک انجام شده است. برای تأمین روایی تحقیق، از روش ارزیابی گوبا و لینکولن (شامل چهار مرحلة قابلیت اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت ثبات، تأییدپذیری، معقولبودن) استفاده شده است. دادههای جمعآوریشده از طریق تحلیل محتوایی واکاوی شدند. با پیونددادن کدها (کدگذاری باز)، مفاهیم (کدگذاری محوری)، مقولهها (کدگذاری انتخابی) و تأیید اعتبار مفاهیم بهدستآمدۀ تحقیق از شیوة روش کانونی بهدست خبرگان، مدل مفهومی تحقیق ترسیم شد و تأیید نظر کارشناسان نیز به مدل اعتبار بخشید. نتایج تحقیق نشان میدهد که روستاهای هدف گردشگری استان زنجان در مقولة اقتصادی، با مشکلات اساسی مواجهاند. این مشکلات عبارتاند از: محدودیت فصول گردشگری، آسیبپذیری اقتصاد کشاورزی، ضعف توانمندیهای فردی، فضای نامناسب اقتصادی، فقدان ریسکپذیری، فقدان شناخت بازار و ضعف دانش فنی کسبوکار
گردشگری روستایی
موانع گردشگری
موانع اقتصادی
نظریة بنیانی
روستاهای هدف گردشگری
استان زنجان
2021
06
22
277
296
https://www.itsairanj.ir/article_138929_8748f0f89f103036788c7b173a7f561c.pdf