2024-03-28T23:18:56Z
https://www.itsairanj.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17690
گردشگری و توسعه
1399
9
4
تحلیل سیستمی توسعه گردشگری ایران مبتنی بر بازارهای همسایه و ارائه مدل
سیدجلیل
لاجوردی
علی
رضاییان
حمید رضا
فرتوک زاده
شهاب
طلایی شکری
وجود ابعاد و اثرات گوناگون و ذینفعان مختلف دخیل در توسعه گردشگری موجب پیچیدگی و پویایی رفتارهای این حوزه شده است. امری که شناخت صحیح و دقیق صنعت گردشگری و ارزیابی و ارائه راهکارهایی برای بهبود و توسعه آن را ضروری مینماید. لذا، پژوهش حاضر سعی بر آن دارد که با بهرهمندی از مدلسازی دینامیکی در قالب روش تحلیل پویاییهای سیستمی، مدل توسعه گردشگری کشور را با تاکید بر بازارهای همسایه ارائه دهد. در این خصوص با شبیه سازی رفتاری عوامل مختلف مساله در محیط نرم افزار Vensim و تجزیه و تحلیل ابعاد گوناگون آن، ضمن توصیف وضعیت صنعت گردشگری کشور راهکارهایی برای دستیابی به وضعیت مطلوب بهره مندی از این بازارها ارائه شد. از جمله مهمترین سیاستهایی که جهت بهبود وضعیت گردشگری کشور با اولویت قراردادن بازارهای همسایه پیشنهاد میشود عبارتند از: بهبود روابط با همسایگان و اولویتبخشی به آنها در برنامه های بازاریابی، تقویت زیرساختها و سیاستگذاری جهت توسعه گردشگری داخلی برای همه اقشار درآمدی، فرهنگ سازی جهت تقویت نگاه عموم جامعه ایرانی به گردشگران همسایه، افزایش تسهیلات و امکانات برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی، توجه به تمام پتانسیلهای گردشگری در تمام نقاط کشور، تسهیل و حذف مقررات زائد برای ایجاد کسب و کارهای گردشگری و آسانسازی سفر و بستر سازی برای تبادلات مالی با بازارهای هدف. در نهایت، با توجه به شبیه سازی سناریوهای پیشنهادی در مدل دینامیکی میتوان اذعان نمود که اعمال این سیاستها میتواند موجبات توسعه گردشگری کشور در سالیان آتی را فراهم نماید.
صنعت گردشگری
بازارهای همسایه
توسعه
مدلسازی دینامیکی
رویکرد پویایی سیستمی
2020
12
21
1
20
https://www.itsairanj.ir/article_128328_add1632c5fb3afe789e752c78ee9d6b1.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
بررسی تاثیر فضای سرمایه گذاری بر صنعت گردشگری خاورمیانه با رهیافت اقتصاد سنجی فضایی
هادی
رفیعی دارانی
علی
رهنما
امیر
دادرس مقدم
بدون شک امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد جهانی، رشد سریعی در توسعه اقتصادی جهان داشته که نتیجه آن افزایش نرخ رشد سالانه در تولید ناخالص ملی در سطح جهان، صادرات، تجارت جهانی و خدمات بوده است. نکتهای که میتواند باعث تداوم این صنعت گردد فضای مناسب سرمایهگذاری است. فضای سرمایه گذاری تحت تأثیر مجموعهای از عوامل مرتبط با قانونگذاری، نظارتی، سازمانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و دیگر عوامل تعیین کننده شرایط فعالیت سرمایهگذاری در یک کشور، منطقه یا شهر مشخص میگردد. بر همین اساس در این مطالعه به تاثیرپذیری درآمد گردشگری از فضای سرمایهگذاری در کشورهای منتخب خاورمیانه پرداخته میشود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل دوربین فضایی پانل در بازه زمانی 2016-2006 برای 15 کشور منتخب منطقه خاورمیانه انجام شده است. نتایج برآورد مدل دوربین فضایی نشان داد که در بین کشورهای خاورمیانه رابطه فضایی معناداری وجود دارد که نشاندهنده این موضوع است که بخشی از درآمد گردشگری در کشورهای خاورمیانه به واسطه اثر فاصله یا مجاورت بوده است و همچنین در این راستا، پیشنهاد میشود که در تخمین مدلهای اقتصادسنجی، ارتباط فضایی بین مشاهدات در نظر گرفته شود زیرا در صورت عدم لحاظ کردن آن در مدل، نتایج تورشداری حاصل شده که قابل اعتماد نیستند.
فضای سرمایهگذاری
مدل دوربین فضایی پانل
خاورمیانه
صنعت گردشگری
2020
12
21
21
38
https://www.itsairanj.ir/article_128329_e4c2840439c691f68f4ebe4245599833.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
ارزشگذاری اقتصادی و برآورد تمایل به پرداخت دهکدۀ تفریحی و توریستی باغستان کرج با رویکرد ارزشگذاری مشروط (CVM)
سینا
عطارروشن
رمضانعلی
پوررستمی
عباس
زارع
سیامک
کاتبی فر
دهکده تفریحی و توریستی باغستان، به دلیل دارا بودن جاذبههای متنوع، از پارکهای توریستی و گردشگری مهم استان به شمار میرود. بنابراین، مطالعه ارزش تفریحی آن میتواند در پیشبینی نیازها و کمبودها و توسعه گردشگری این دهکده، مؤثر باشد. این مطالعه، ارزش تفریحی دهکده باغستان و میزان تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان را با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط و پرسشنامه انتخاب دوگانه دو بعدی، تعیین میکند. جامعه آماری این پژوهش، 150 نفر از بازدیدکنندگان دهکده بوده که بر اساس روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدهاند. برای بررسی تأثیر متغیرهای توضیحی بر میزان تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان، از مدل لاجیت استفاده گردید و بر اساس روش حداکثر درست نمایی، پارامترهای این مدل، برآورد شده است. نتایج مطالعه نشان داد 3/73 درصد افراد بررسی شده، حاضر به پرداخت مبلغی برای استفاده تفریحی از دهکده هستند و متوسط تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان برای ارزش تفریحی این دهکده 4/ 16914 ریال برای هر بازدید، محاسبه گردید. همچین ارزش کل تفریحی سالانه آن معادل 11،840،080،000ریال برآورد شد. متغیرهای میزان پرداخت پیشنهادی و هزینه هر بار ایاب و ذهاب، تأثیری منفی و متغیرهای کیفیت پارک، وضعیت تأهل، مدت زمان مطالعه در هفته، گرایشهای محیط زیست و جنسیت، تأثیری مثبت بر میزان تمایل به پرداخت داشتهاند. نتایج نشان داد که مردم به اهمیت پارکهای جنگلی و فضاهای طبیعی آگاه بوده و در این رابطه تمایل به پرداخت قابل توجهی وجود دارد که میتواند مسئولان را در برنامهریزی و مدیریت دهکده یاری نماید.
ارزش تفریحی
تمایل به پرداخت
ارزشگذاری مشروط
دهکده تفریحی و توریستی باغستان
کرج
2020
12
21
39
48
https://www.itsairanj.ir/article_119408_da63609a4649046f505806c4643a6068.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
ارائه چارچوب پذیرش گردشگری الکترونیک با استفاده از روش فراترکیب
محمدحسین
رونقی
مسعود
دهقانی
گردشگری الکترونیکی، دیجیتالی کردن تمام فرایندها و زنجیره ارزش در صنایع گردشگری، مسافرت، مهمان نوازی و پذیرایی است که سازمانها را قادر می سازد تا کارآیی و اثربخشی خود را ارتقا بخشند. فراگیری و نوآوری های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان دستیابی به کانال های مختلفی را برای کاربران گردشگری ایجاد کرده است. در این حوزه مطالعات متعددی در حوزه گردشگری انجام شده است و عوامل مختلف موثر بر پذیرش این راه های ارتباطی شناسایی شده است. این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی جامع جهت پذیرش گردشگری الکترونیک انجام شده است. با استفاده از روش فراترکیب بیش از 273 مقاله در حوزه گردشگری الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت با استفاده از تحلیل محتوا ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هر یک به کمک روش کمّی آنتروپی شانون تعیین شده است. بر اساس یافته ها مشخص گردید کدهای امنیت، رضایت کاربران و کارکردگرایی دارای بیشترین ضریب اهمیت می باشند. در نهایت پس از طی گام های پژوهش چارچوب نهایی پذیرش گردشگری الکترونیک ارائه گردید.
گردشگری الکترونیک
پذیرش
امنیت
فراترکیب
آنتروپی شانون
2020
12
21
49
62
https://www.itsairanj.ir/article_118768_a1cd1b09c8e8b96b963a3d1664cf8fce.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
شناسایی شایستگیهای محوری راهنمایان تور بینالمللی
صمد
رحیمی اقدم
حسین
رحیمی کلور
ابوالفضل
حق وردی زاده دهلیق
راهنمایان تورهای گردشگری نقش موثری در هدایت و تامین نیازمندی های مادی و معنوی و غنای روحی گردشگران دارند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارائه شایستگیهای محوری راهنمایان تور بینالمللی است. روش این مطالعه با توجه به اهداف، توصیفی–کیفی است که مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و روش دلفی است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان دانشگاه و راهنمایان تور بین المللی تشکیل میدهند. نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و برای شناسایی راهنمایان از شیوه گلوله برفی استفاده شد و داده های جمع آوری شده با مشارکت 28 نفر از خبرگان به اشباع رسید. بر اساس یافتههای پژوهش، شایستگیهای محوری راهنمایان تور، شامل عوامل مدیریت و رهبری، اخلاق حرفهای، سلامتی جسمی و آراستگی ظاهری، ویژگیهای شخصیتی، تسلط بر قوانین ملی و بینالمللی، دانش فنی، آشنایی با فرهنگهای ملی و بینالمللی، ارتباطات مؤثر، مهارتهای روانشناسی و مهارتهای پزشکی به دست آمد. لذا پیشنهاد میشود سیاستگذاران گردشگری برنامه ریزی های راهبردی برای توسعه شایستگی های محوری راهنمایان تور بین المللی از طریق برگزاری سمینارها، کارگاهها و دورههای آموزشی را انجام دهند.
راهنمای تور
شایستگی محوری
صنعت گردشگری
دلفی
2020
12
21
63
82
https://www.itsairanj.ir/article_118584_e069e20b2fe16bcccc738017274a08ae.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
گسترش مدل مفهومی مدیریت استعداد از منظر رفتاری در حوزۀ گردشگری با رویکرد کیفی
طاهره
شاهی
بهزاد
فرخ سرشت
محمد جواد
تقی پوریان
حسنعلی
آقاجانی
امروزه مدیریت استعداد به عنوان یک رویکرد جدید، قادر است تحولی بزرگ در مدیریت منابع انسانی ایجاد نموده و با مرتفع کردن نقاط ضعف و نواقص وارده بر رویکردهای سنتی، نقش مهمی در حفظ مزیت رقابتی سازمانها ایفا نماید. هدف پژوهش حاضر توسعه مدل مفهومی و دسته بندی مولفه های رفتاری تاثیر گذار بر مدیریت استعداد در حوزه گردشگری است. روش مطالعه تحلیل محتوای کیفی و ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات، مصاحبه های نیمه ساختار یافته می باشد. تحلیل داده ها با تکنیک تحلیل محتوای ترکیبی جهت دار و تلخیصی انجام گرفت. عوامل شناسایی شده شامل 84 کد باز است که درقالب سه مقوله اصلی و 10 مقوله فرعی درج و در انتها با استفاده از نرم افزار مکس کیودی نسخه10، طبقه بندی و مدل مفهومی ترسیم گردید. نتایج حاصل از تحلیل محتوای جهت دار منجر به ارائه مدل نهایی شد. تحلیل محتوای تلخیصی با هدف شناسایی و کمی کردن عوامل مستخرج انجام گردید. یافته های حاصل به شرح ذیل قابل بیان است: مقوله اصلی جذب استعداد: مهارت فنی، آراستگی ظاهر، تجربه، تحصیلات مرتبط، مهارت تصمیم گیری و علاقمندی به کار -مقوله اصلی توسعه استعداد: ارتقا شغلی و آموزش حرفه ای مقوله اصلی نگهداشت کارکنان: قدردانی و توجه٬ سیستم پاداش منعطف٬ رهبری خدمتگزار٬ تناسب شغل و شاغل و سیستم پرداختهاانتظار می رود یافته های حاصل از این مطالعه به عنوان مفاهیم کلیدی در جذب، توسعه و نگهداشت کارکنان، به عنوان معیارهای کلیدی، یاری رسان مدیران و مسئولین حوزه گردشگری درپیاده سازی بهینه مدیریت استعداد ها باشد
تحلیل محتوای ترکیبی
مدیریت استعداد
صنعت گردشگری
مهارت های رفتاری
2020
12
21
83
96
https://www.itsairanj.ir/article_128331_0201ff7a6a9636bbbfd610b8e3941deb.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
طراحی مدل وفاداری به برند مقصد گردشگر بر اساس نقش ترکیبی تجربه برند مقصد، شخصیت برند مقصد و ارزش ویژه برند مقصد از دیدگاه گردشگران خارجی
سهیلا
خدامی
بهاره
اصانلو
مهسا
محمدی
اگرچه تحقیقات در زمینه وفاداری به برند ابتدا با مطالعه "مقاومت برند" کوپرلند در سال ( 1923) شروع شد اما این موضوع هنوز هم به عنوان یکی مهمترین موضوعات در زمینه برند مورد توجه است. مفهوم وفاداری به برند به عنوان نیرو محرکه اصلی و یکی از پراهمیتترین شاخصها در موفقیت اقدامات بازاریابی خصوصا بازاریابی مقاصد گردشگری شناخته شده است. هدف از تحقیق حاضر ارائه و ارزیابی مدل جامعی است که بتواند پاسخهای رفتاری گردشگران اعم از وفاداری به برند مقصد را بر اساس بررسی همزمان متغیرهای روانشناختی مهم، تجربه برند مقصد، شخصیت برند مقصد و ارزش ویژه برند مقصد، پیشبینی کند، است. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. دادهها از بین 375 نفر از گردشگران خارجی شهر تهران جمعآوری شده است. از مدل یابی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS جهت تجزیه و تحلیل داده ها، استفاده گردیده است. نتایج مطالعه حاکی از آن است که تجربه برند مقصد موثرترین متغیر بر وفاداری برند و پس از آن ارزش ویژه برند مقصد متغیر موثر بر وفاداری مقصد دارند. همچنین شخصیت برند مقصد از طریق تجانس عملکردی بر وفاداری به برند مقصد تاثیر مثبت و معناداری دارد و در نهایت خودتجانسی در ارتباط بین شخصیت برند مقصد و وفاداری به برند مقصد نقش میانجی را ایفا نمیکند.
تجربه برند مقصد
شخصیت برند مقصد
ارزش ویژه برند مقصد
وفاداری به برند مقصد
خودتجانسی
2020
12
21
97
110
https://www.itsairanj.ir/article_128333_4e17f1def0b2509f67eaa1ed48d3a3b9.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
تدوین سناریوهای پیشرو در زمینه آینده توسعه گردشگری پایدار استان گیلان
یلدا
فتاح زاده
اسماعیل
صالحی
مریم
خستو
امروزه آیندهنگاری به طور گستردهای در بسیاری از علوم و برنامهریزیها و سیاستگذاریها به کار گرفته میشود. سناریونویسی به عنوان یکی از روشهای آیندهپژوهی، ابزاری برای تحلیل سیاستها و شناخت شرایط، تهدیدات، فرصتها، نیازها و ارزشهای برتر آینده است. هدف از این پژوهش شناسایی سناریوهای ممکن و محتمل آینده توسعه گردشگری پایدار استان گیلان در افق 1425میباشد. پژوهش پیشرو با بهرهگیری از روش تحلیل ساختاری که یکی از روشهای متداول و مورد پذیرش آیندهپژوهی است، با استفاده از نرمافزار میکمک به تحلیل مولفههای توسعه گردشگری پایدار استان گیلان پرداخته است. در این راستا ابتدا 38 مولفه در چهار بعد اصلی از میان اسناد فرادست و پژوهشهای انجامشده مرتبط با موضوع استخراج شده و با استفاده از نظرات 26 نفر از افراد خبره و کارشناسان متخصص، ماتریس اثرات متقاطع تشکیل گردیده است. در ادامه با استفاده از نرمافزار Micmac، دوازده پیشران کلیدی موثر بر توسعه گردشگری پایدار استان شناسایی شده است. این عوامل براساس تحلیلهای سناریونویسی به 36 وضعیت احتمالی میانجامند. نتایج نرمافزار Scenario Wizard گویای این مطلب است که هفت سناریو با سازگاری قوی، احتمال وقوع بیشتری در توسعه گردشگری پایدار آینده استان دارند. سناریوی شماره یک بهترین سناریوی پیشبرنده در جهت توسعه گردشگری پایدار استان گیلان میباشد که همه دوازده عامل کلیدی جز عوامل کلیدی مطلوب است و هیچ یک از عاملها در حالت روند ایستا یا بحرانی قرار ندارند. در این سناریو تمام عوامل کلیدی روند مثبت دارند و با گذشت زمان، باعث به وجود آمدن تغییرات مثبتی در توسعه گردشگری پایدار استان گیلان دارند.
گردشگری پایدار
آیندهپژوهی
سناریونویسی
گیلان
2020
12
21
111
124
https://www.itsairanj.ir/article_128335_48cb1693a7c4f9c0ebc0cc076b2d87b7.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری در شهرهای مرزی، رهیافتی جهت وفاداری گردشگران (مورد: شهر بانه)
لطفعلی
کوزه گر کالجی
پرویز
آقایی
مراد
دلالت
حیدر
محمدی
ارزش ویژه برند یک مقصد گردشگری به مزیتهای نسبی آن مقصد اشاره دارد که درنهایت تصویر ذهنی گردشگران را به تسخیر خود درخواهد آورد. تصویر ذهنی مثبت گردشگران عاملی برای وفاداری آنان به مقاصد گردشگری است. برند یک مقصد گردشگری میتواند نقش و عملکرد آن مقصد را متمایز و ممتازتر از بقیه نشان دهد و گردشگران با رغبت بیشتری جذب آن شوند. در همین راستا شهر بانه بهعنوان یکی از برندهای برتر گردشگری در غرب کشور بهعنوان نمونه موردی در این پژوهش انتخاب شده است تا با روش توصیفی-تحلیلی در ابتدا ارزش ویژه برند آن مشخص گردد و سپس نقش این برند در وفاداری گردشگران تحلیل شود. دادهها و اطلاعات به دو صورت کتابخانهای و میدانی گردآوری شده است. حجم نمونه به تعداد 200 نفر و روش نمونهگیری نیز بهصورت غیرتصادفی-دردسترس انتخاب شد. علاوه بر اطلاعات توصیفی، از آزمونهای T-test، همبستگی اسپیرمن و آزمون رگرسیون در تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میزان مطلوبیت شاخصهای ارزش ویژه برند بهجز شاخص آگاهی از برند، در وضعیت مطلوبی قرار دارند و همبستگی و ضریب رگرسیون معناداری میان تمامی مؤلفهها برقرار است. در نهایت پیشنهاد میشود طرح جامع گردشگری بانه در راستای برنامهریزی یکپارچه و تقویت تمامی مؤلفههای مؤثر بر ارزش ویژه برند، تألیف و در دستور کار قرار گیرد.
صنعت گردشگری
ارزش ویژه برند
وفاداری گردشگران
بانه
2020
12
21
125
138
https://www.itsairanj.ir/article_128336_c22c60a27373e27d6b7e01a07b5ee0d8.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
ارزیابی میزان آمادگی شهری از نظر گردشگری با استفاده از تحلیل تصمیمگیری چند معیاره GIS (مطالعه موردی: شهر تبریز)
بختیار
فیضی زاده
سعید
فتحی
حمیدرضا
قراقیه
سامره
پورمرادیان
امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه اقتصادی محسوب می شود. در راستای توسعه این صنعت رو به رشد، ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه آن از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی زیرساختهای مورد نیاز توسعه گردشگری در شهر تبریز می باشد. برای انجام این تحقیق از داده های متعدد شامل داده های جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی، زیرساختهای شهری و .. استفاده شده است. متدلوژی اصلی تحقیق بر مبنای استفاده از تحلیل های مکانی GIS و سیستم های تصمیم گیری آن است. در این راستا از تحلیل های سلسله مراتبی برای تعیین وزنهای معیار استفاده شده و برای سنجش عدم قطعیت از روشهای مونتکارلو و تحلیل عمومی حساسیت استفاده شد. پس از بررسی هدم قطعیت نسبت به تهیه نقشه پهنه بندی و سنجش آمادگی شهری برای توسعه گردشگری در بخشهای مختلف شهر تبریز اقدام شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که مناطق مرکزی شهر به دلیل تمرکز بافت قدیمی و تسهیلات خدماتی و تجاری از ظرفیت بالایی جهت پذیرایی از گردشگران برخوردار هستند و در این زمینه لزوم توجه بیشتر به مناطق حاشیهای ضروری به نظر میرسد. نتایج تحقیق حاضر برای بررسی سطح آمادگی شهر تبریز برای توسعه گردشگری، شناسایی کمبودها، چالشها و همچنین ارائه چارچوبی مبتنی بر اصول تصمیم گیری GIS برای تحقیقات مرتبط با حوزه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می تواند راهگشای تحقیقات آتی در این زمینه باشد.
"سنجش آمادگی شهری"
" صنعت گردشگری"
"اصول تصمیم گیری GIS"
"تحلیل حساسیت و عدم قطعیت"
"شهر تبریز"
2020
12
21
139
152
https://www.itsairanj.ir/article_128344_283ee4508e8ecd001f44ff80b02cde8a.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
تأثیر خوگرفتن به رسانههای اجتماعی در تعامل اعتماد به رسانه و قصد بازدید گردشگران و بررسی شدت رابطة آن در صنعت گردشگری تبریز
یونس
جبارزاده
سید صمد
حسینی
یونس
نیکخواه
سوره
شکری
پیمان
صبری
امروزه پذیرفتن رسانههای اجتماعی به عنوان جزئی از گردشگری و کسبوکار منجر به موفقیت بیشتر صنایع در دنیا شده است؛ بنابراین هدف این مطالعه، تحلیل نقش تعدیلکنندگی خو گرفتن با رسانه اجتماعی و شدت رابطه در ارتباط میان اعتماد و قصد بازدید در صنعت گردشگری شهر تبریز است که اطلاعیابی از رسانه اجتماعی نیز از اولویتهای این بررسی است. جامعه آماری این پژوهش گردشگران داخلی و خارجی شهر تبریز است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده از نظرات 263 گردشگر برای بررسی پژوهش کمک گرفته شده است. پژوهش حاضر به صورت کمی است و برای سنجش رابطه بین متغیرها نیز از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهند که به جز نقش تعدیلکنندگی شدت رابطه در ارتباط بین اطلاعیابی از رسانه اجتماعی و قصد بازدید، همه روابط معنادار و قابلتوجه است. این مطالعه نشان میدهد، زمانی که افراد از رسانه مورد نظر، آشنایی دقیقتری داشته باشند، اعتماد به رسانه موجبات افزایش بازدید از محل مورد نظر را فراهم میکند.
اعتماد
خو گرفتن با رسانه اجتماعی
اطلاعیابی
شدت رابطه
قصد بازدید
2020
12
21
153
168
https://www.itsairanj.ir/article_128345_d1322dcbc28bf087be5ff38ba9b4c372.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
اثر مسئولیت اجتماعی بر پشتیبانی از گردشگری پایدار در شهر سرعین
حمید
ضرغام بروجنی
یاور
بابائی
نرگس
شیخ حسنی
هدف پژوهش حاضر تبیین نقش مسئولیت اجتماعی در پشتیبانی از گردشگری پایدار با نقش میانجی منافع و هزینههای گردشگری از دیدگاه جامعه میزبان در شهر سرعین است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، پیمایشی مبتنی بر پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش را ساکنان شهر سرعین تشکیل میدهند که تعداد 384 نفر آنان به عنوان نمونه (به روش نمونه گیری در دسترس) انتخاب شدند. تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها با روش تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی (OLS) به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام شد. نتایج تحقیق حاکی از وجود تاثیر مثبت و معنادار مسئولیت اجتماعی بر منافع ادراکشده و پشتیبانی از گردشگری پایدار و نیز منافع ادراکشده بر پشتیبانی از گردشگری پایدار است. همچنین مسئولیت اجتماعی بر هزینههای ادراکشده تاثیر معنادار و منفی دارد. در نهایت، منافع ادراک شده، نقش میانجی در تاثیر مسئولیت اجتماعی بر پشتیبانی از گردشگری پایدار دارد؛ اما نقش میانجی هزینه های اداراک شده بر تاثیر مسئولیت اجتماعی بر پشتیبانی از گردشگری پایدار مورد تایید قرار نگرفت.
مسئولیت اجتماعی
گردشگری پایدار
جامعه میزبان
منافع گردشگری
2020
12
21
169
184
https://www.itsairanj.ir/article_128347_ab795b28527a20ce5886bc1ead75d42a.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
شناسایی و اولویت بندی معیارهای هویت شهر مبتنی بر تصویرذهنی اولیه و ثانویه گردشگران (مطالعه تجربی: شهر بابلسر)
صدیقه
ال رضا امیری
فرح
حبیب
حسین
ذبیحی
یکی از راههای توسعه گردشگری، بهبود تصویر ذهنی گردشگران از مقصد است. ازآنجاکه هویت یک شهر بهعنوان سرمایهای ارزشمند، نقش ویژهای در تصویر ذهنی گردشگران دارد هدف مقاله حاضر، شناسایی و اولویتبندی معیارهای هویت شهری مؤثر بر تصویر ذهنی گردشگران است. بر این اساس ابتدا از طریق روش تحلیل محتوا و بررسی دیدگاههای نظری و مصادیق داخلی و خارجی و مصاحبه با متخصصان 9 معیار هویت شهری مؤثر بر تصویر ذهنی گردشگران تبیین شد. برای آزمودن معیارهای تبیین شده در ابتدا 30 نفر که تاکنون به بابلسر نیامده بودند مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. برای آزمودن تصویر ذهنی ثانویه 98 گردشگر شهر بابلسر بر اساس روش نمونهگیری کوکران با ضریب خطای 1/0 انتخاب و پرسشنامهای 35 سنجهای منطبق بر 9 معیار نهایی و بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت در اختیارشان قرار داده شد و نتایج پرسشنامه بر اساس آزمون فریدمن تحلیل و رتبهبندی شد؛ که درنهایت مهمترین معیارهای هویت شهری مؤثر بر تصویر ذهنی اولیه و تصویر ذهنی ثانویه به تفکیک حاصل شد. نتایج بیانگر برجسته بودن معیار «تمایز و منحصربهفرد بودن » و«ویژگیهای زیستمحیطی » و از طرفی کمرنگ بودن معیارهای«فرهنگ و آدابورسوم » و«ویژگیهای کالبدی » در تصویر ذهنی گردشگران است که نشانگر غفلت و بیتوجهی نسبت به این دو معیار هویتی در شهر بابلسر است. از نتایج این پژوهش میتوان در برنامهریزی توسعه شهری بابلسر در جهت ارتقا وضعیت کالبدی و فرهنگی شهر استفاده کرد که پیشنهادهایی در این مورد ارائه شد.
هویت شهر
گردشگری
تصویر ذهنی اولیه
تصویر ذهنی ثانویه
بابلسر
2020
12
21
185
198
https://www.itsairanj.ir/article_128349_77524b773e0d1e90c097e268738ee7fc.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
تبیین الگوی توجه بصری در رفتار خرید تکانشگری مشتریان صنعت گردشگری با روش فراترکیب
سجاد
فرخی
فرشید
نمامیان
علی
اصغری صارم
تحفه
قبادی
تلاش علم بازاریابی بر این است که شیوههای رفتار مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد. برای همین تحلیل تاثیرهای رفتار مشتری بر استراتژیهای بازاریابی، گامی فراتر از یک علم است و نوعی هنر به شمار میآید. رفتار مشتری شامل فرآیندهای روانی و اجتماعی گوناگونی است که قبل و بعد فعالیتهای مربوط به خرید و مصرف وجود دارد. در ورای هر عمل خرید یک فرآیند مهم تصمیم-گیری نهفته است که باید بررسی شود. این پژوهش از نظر نتیجه، جزء تحقیقات توسعهای قلمداد میگردد زیرا به دنبال تبیین الگوی توجه بصری در رفتار خرید تکانشگری مشتریان صنعت گردشگری میباشد. از لحاظ هدف انجام، این تحقیق جزء تحقیقات کاربردی است. در پژوهش حاضر، برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای استفاده میگردد که ابزار این روش مقالات، کتابها و پایان نامه ها خواهد بود. طبق یافته های پژوهش در روش کدگذاری باز و محتوایی (محوری) بیش از 110 کد باز از منابع تایید شده در گامهای قبلی استخراج شد. پس از بررسی کدهای باز و دسته بندی آنها، محقق در قالب 8 مفهوم و 19 مقوله فرعی و 21 مقوله اصلی را با استفاده از پارادیم استراوس و کوربین دسته بندی نموده است. مطالب و اطلاعات استخراج شده از فراترکیب در واقع پاسخ سوالات اساسی فراترکیب و پژوهش را ارائه می دهند. سوال اصلی عبارت است از: مولفه ها یا متغیرهای اصلی خرید تکانشگری مبتنی بر توجه بصری گردشگران کدامند؟» این عوامل پس از بررسی و تایید توسط خبرگان شامل عوامل فردگرا، عوامل بازارگرا، عوامل محیط گرا و عوامل باور گرا می باشد.
توجه بصری
رفتار خرید
خرید تکانشگری
صنعت گردشگری
فراترکیب
2020
12
21
199
214
https://www.itsairanj.ir/article_128738_d468786e9f13b8a3a56edb5af5e0c768.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
بررسی پتانسیل ژئوتوریسم با استفاده از سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، شهرستان رفسنجان، استان کرمان
مهدیه
حسینجانی زاده
رضا
حسن زاده
مهدی
هنرمند
فرزین
ناصری
ژئوتوریسم یا زمینگردشگری از شاخههای جدید صنعت گردشگری میباشند که صنعتی درآمدزا و با صرفه اقتصادی بسیار مناسب است. برقراری توازن اقتصادی میان مناطق مختلف، حفاظت از میراثهای طبیعی، جلوگیری از تخریب محیط، ایجاد فرصتهای شغلی، ارتقا کیفیت چشم اندازهای فرهنگی میتواند از جمله رهآوردهای مثبت در برنامهریزی این نوع گردشگری محسوب شود. هدف از این تحقیق بررسی پتانسیل ژئوتوریسم شهرستان رفسنجان با استفاده از سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) است. برای این منظور از پردازش تصاویر ماهوارهای در کنار مشاهدات و بررسیهای میدانی و سایر منابع اطلاعاتی مانند نقشههای زمینشناسی، توپوگرافی، راهها، خاک، گزارشهای مختلف استفاده شده است. ابتدا عوامل موثر در ژئوتوریسم از طریق مطالعه منابع مختلف و مصاحبه با کارشناسان مشخص شدند. سپس دادههای اولیه با استفاده از تصاویر ماهوارهای، نقشههای توپوگرافی، زمینشناسی و بررسیهای زمینی تهیه و بانک اطلاعاتی مربوطه در محیط GIS ایجاد شد. در مرحله بعد هر کدام از عوامل با تهیه پرسشنامه ارزشگزاری و پتانسیل ژئوتوریسم با روش همپوشانی وزنی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مشخص شد. نتایج نشان داد سنجش از دور و GIS در بررسی پتانسیل ژئوتوریسم و انتخاب مناطق مستعد کارآیی بالایی دارند و شهرستان رفسنجان از پتانسیل نسبتا خوبی برای انجام فعالیتهای ژئوتوریسم برخوردار است.
تصاویر ماهوارهای
ژئوتوریسم
ژئوپارک
ژئوسایت
فرایند تحلیل سلسله مراتبی
2020
12
21
215
230
https://www.itsairanj.ir/article_128351_a2a1a38b5559c15b880a0e55aa5cd1b9.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
بررسی و تحلیل مسئولیتپذیری اجتماعی صاحبان اقامتگاههای بومگردی مطالعه موردی: خراسان رضوی
حمدالله
سجاسی قیداری
حمید
شایان
امین
فعال جلالی
اقامتگاههای بومگردی به عنوان شیوه نوین پذیرایی و اسکان در مناطق روستایی است. صاحبان اقامتگاههای بومگردی به عنوان فعالان اقتصادی دارای مسئولیتهایی در راه اندازی کسب و کار و ارائه خدمات به گردشگران میباشند. بر این اساس هدف این مطالعه بررسی مسئولیتپذیری اجتماعی صاحبان اقامتگاههای بومگردی در قبال جامعه محلی و میزبان میباشد. این پژوهش بر مبنای روش، توصیفی-تحلیلی میباشد. به منظور گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و مطالعة میدانی استفاده شده است. جامعه نمونه پژوهش را صاحبان 27 اقامتگاه بومگردی در نواحی روستایی استان خراسانرضوی تشکیل میدهد. دادههای مورد نیاز توسط پرسشنامه محقق ساخته بر اساس شاخصها و مؤلفههای ابعاد چهارده گانة مسئولیتپذیری اجتماعی از بین صاحبان اقامتگاهها جمعآوری گردید. نتایج به دست آمده نشان میدهد که میانگینهای به دست آمده در ابعاد و شاخصهای پژوهش بیشتر از سطح متوسط میباشند که این امر نشان دهنده رعایت و اهمیت مسئولیتپذیری اجتماعی در بین صاحبان اقامتگاههای بومگردی نسبت به جامعه گردشگر و میزبان است که این میزان در بین زنان اندکی بیشتر از مردان می باشد. بر اساس نتایج مسئولیت پذیری اجتماعی بر افزایش شاخص های اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم، محلی و اشتغالزایی غیرمحلی، افزایش درآمد سالانه، تعداد گردشگران و درجه اقامتگاه اثرگذار بوده و نیز بیشترین سطح مسئولیتپذیری اجتماعی در اقامتگاه غور با مقدار 92/4 اختصاص پیدا کرده است.
گردشگری روستایی
مسئولیتپذیری اجتماعی
کسب و کارهای گردشگری
اقامتگاههای بومگردی
2020
12
21
231
248
https://www.itsairanj.ir/article_128353_ce4720ba9b7c5cba886e354758de61f9.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
رتبهبندی ظرفیت گردشگری ورزشی طبیعتمحور در مسیرهای گردشگری استان لرستان
رضا
علیزاده
حسن
ایزدی
مجتبی
آراسته
گردشگری ورزشی طبیعتمحور بهعنوان یکی از انواع گردشگری نقش مهمی در توسعه مناطق بازی کرده و میتواند تأثیر مهمی در ارتقا سلامت جسمی و روحی گردشگران داشته باشد. این نوع از گردشگری یکی از سازگارترین الگوها را با راهبردهای توسعه پایدار در مقیاس منطقه ای ارائه میکند. استان لرستان به دلیل قرارگیری در رشتهکوه زاگرس، از ظرفیت های طبیعی متعددی همچون کوهها و آبشارهای منحصربهفرد، رودخانههای متعدد و دریاچههایی با اکوسیستم کمنظیر برخوردار است. از این رو این استان می تواند به عنوان یکی از قطب های مهم در زمینه گردشگری ورزشی طبیعت محور در سطح کشور محسوب شود؛ هرچند که تاکنون از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل این استان در زمینه گردشگری ورزشی طبیعت مبنا استفاده مؤثر نشده است. هدف این پژوهش تعیین ظرفیت و رتبهبندی مسیرها گردشگری استان بر مبنای گردشگری ورزشی طبیعتمحور است. بدین منظور، ابتدا معیارها و شاخص های مورد نیاز از پژوهشهای پیشین استخراج گردیده و سپس با بهرهمندی ازنظر متخصصان، برای استان لرستان بومیسازی شده است. وزن معیارها نیز بر اساس آرای کارشناسان و با بهکارگیری روش بهترین ـ بدترین معیار در نرمافزار لینگو مشخص گردیده است و درنهایت مسیرهای گردشگری استان بر اساس ظرفیت گردشگری ورزشی طبیعت مبنا رتبه بندی شده است. یافته ها نشان می دهد که مسیرهای خرمآباد ـ الیگودرز، خرمآباد ـ دورود، خرمآباد ـ بروجرد در رتبههای اول تا سوم و مسیرهای خرمآباد ـ کوهدشت، خرمآباد ـ دلفان، خرمآباد ـ پلدختر، خرمآباد ـ ازنا، خرمآباد ـ دوره و خرمآباد ـ سلسله به ترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
مسیر گردشگری ورزشی طبیعتمحور
استان لرستان
روش EDAS
2020
12
21
249
268
https://www.itsairanj.ir/article_128354_759f84960301ea21e0e0e229f7736939.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
طراحی و تبیین مدل هتلداری سبز سودآور مبتنی بر استراتژی داده بنیاد
زهرا
حسینی زاده هرات
محمود
معین الدین
فروغ
حیرانی
نظر به اهمیت موضوع هتلداری سبز در چشم انداز صنعت گردشگری، هتلداران باید اطمینان حاصل نمایند که تدوین و پیاده سازی استراتژی های زیست محیطی، ضمن مشروعیت بخشی به فعالیت تجاری آن ها در جامعه، باعث بهبود عملکرد مالی و سودآوری نیز خواهد شد. هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل هتلداری سبز سودآور مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد می باشد و از طرح نظام مند اشتراوس کوربین استفاده شده است. به منظور گردآوری داده ها با 16 خبره علمی- عملی شامل خبرگان شاغل در صنعت هتلداری و اساتید دانشگاه، مصاحبه های باز صورت گرفت. طبق دستور العمل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، داده ها در قالب 15 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی مفهوم سازی شده است. مدل یکپارچه هتلداری سبز سودآور نشان می دهد که سودآوری هتل ها تابعی از بستر محیطی حاکم بوده و بستر محیطی حاکم(مقوله علی)، به عنوان شرط علّی بروز رفتارهای سبز(مقوله محوری) به شمار می رود و توانمندی های سبز(مقوله کنش و واکنش)، عوامل درون سازمانی(عوامل مداخله گر) و ثبات نسبی (عوامل زمینه ای)، منجر به پیامد نهایی یعنی عملکرد مالی سودآور می شود. با توجه به شکاف تحقیقاتی در این زمینه، پیشنهاد می شود که به موضوع هتلداری سبز به عنوان یک موضوع مهم در چشم انداز مطالعات گردشگری، توجه بیش تری شود.
هتلداری سبز
عملکردمالی سودآور
تئوری داده بنیاد
مدل یکپارچه هتلداری سبز
2020
12
21
269
284
https://www.itsairanj.ir/article_128356_a247504b24b04f232da16ed12b273cda.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
مدلسازی ساختاری- تفسیری عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری مذهبی در ایران با رویکرد آینده پژوهی
مجید
اکبری
فاطمه
طاهرپور
وحید
بوستان احمدی
عاطفه
فولادی
گردشگری مذهبی یکی از رایجترین اشکال گردشگری در جهان است و صاحبنظران صنعت گردشگری بر این باورند که به لحاظ موقعیت فرهنگی – مذهبی خاص ایران در میان کشورهای دیگر، گردشگری مذهبی جای رشد و توسعه بسیاری در کشور دارد؛ هدف پژوهش حاضر، مدلسازی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری مذهبی در ایران با رویکرد آیندهپژوهی و طراحی ارتباطات این عوامل میباشد. روش انجام پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی است. به منظور شناسایی عوامل مؤثر توسعه گردشگری مذهبی، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش مدلسازی ساختاری تفسیری، از نظرات خبره دانشگاهی صاحبنظر در حوزه گردشگری و مراکز پژوهشی از طریق روش دلفی استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها بهصورت مصاحبه و پرسشنامه دوبه دویی میباشد و برای سنجش و ارزیابی روایی پرسشنامه از ملاک روایی صوری استفاده شده است. روابط بین عوامل موثر بر توسعه گردشگری مذهبی در ایران با استفاده از یک متدولوژی تحلیلی نوین تحت عنوان مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) تعیین و بصورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفته است و در نهایت با استفاده از تحلیل MICMAC نوع عوامل مؤثر با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر عواملها مشخص و سطحبندی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد عوامل برنامهریزی، سیاست-گذاری و نظارت کامل بر روند صنعت توریسم مذهبی با میزان قدرت نفوذ 8 بیشترین تاثیر و همچنین عواملهای مؤثر عدم دخالت دولت در برنامههای اجرایی و خصوصیسازی و ایجاد رشته دانشگاهی توریسم مذهبی مشترکاً با میزان قدرت نفوذ 2 کمترین تاثیر را دارد.
مدلسازی ساختاری- تفسیری
گردشگری مذهبی
آیندهپژوهی
کشور ایران
2020
12
21
285
296
https://www.itsairanj.ir/article_128360_d60fa6ef93fe6cbae85a46390683615a.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
4
بررسی اثر بخشی یادگیری مشارکتی بر نگرش و رفتار مسئولانه زیستمحیطی کارکنان اقامتگاههای بومگردی (اقامت گاه های بوم گردی منتخب بخش بسطام، شاهرود)
محمدرضا
رضوانی
ذبیح الله
ترابی
محمد
نجارزاده
پرستو
حسنی جلیلیان
یادگیری مشارکتی می تواند شـرایط را بـرای آمـوزش بهتــر فــراهم نمایــد. در واقع یادگیری مشارکتی را یـک اعتـدال در بـا هـم کـارکردن ، باهم ساختن ، یادگیری باهم ، تغییر با هـم و توسـعه دادن و کمک به رشد یکدیگر می داند. هدف این مقاله بررسی اثربخشی یادگیری مشارکتی (روش جیگساو) بر نگرش و رفتار مسئولانه زیستمحیطی در اقامتگاههای منتخب بخش بسطام بود. بدین منظور، طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل، 30 نفر از کارکنان اقامت گاه های بوم گردی منتخب بخش بسطام، شاهرود بهصورت نمونه در دسترس که تابهحال هیچگونه آموزشی ندیده بودند، انتخاب شدند. نتایج نشان داد که یادگیری مشارکتی با الگوی جیگساو در مقایسه با یادگیری سنتی برنگرش و رفتار مسئولانه زیستمحیطی کارکنان اقامت گاهای منتخب بخش بسطام اثربخشتر بوده است.انتخاب شدند. نتایج نشان داد که یادگیری مشارکتی با الگوی جیگساو در مقایسه با یادگیری سنتی برنگرش و رفتار مسئولانه زیستمحیطی کارکنان اقامت گاهای منتخب بخش بسطام اثربخشتر بوده است.
یادگیری مشارکتی
نگرش
رفتار مسئولانه زیستمحیطی
اقامتگاهای بوم گردی
2020
12
21
297
305
https://www.itsairanj.ir/article_130087_68c43d11e19d7700bc05c6c7aea2544b.pdf