2024-03-28T14:01:56Z
https://www.itsairanj.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14420
گردشگری و توسعه
1399
9
1
رهیافتهای پیشگیری از وقوع جرم علیه گردشگران خارجی در ایران: مورد مطالعه کلانشهر تهران
ناصر
بیات
ابراهیم
داودی دهاقانی
محمدحسن
سوری
امنیت از کلیدیترین نیازهای رشد و توسعه گردشگری است. هدف این پژوهش شناخت رهیافتهای پیشگیری از جرم علیه گردشگران خارجی در کلانشهر تهران است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و براساس نحوه گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی در چارچوب روشدلفی است. روش دلفی در 3 گام شامل مرحله کیفی-اکتشافی و 2 مرحله کمّی پیمایش دلفی اجرا شد. در مرحله کیفی براساس نمونهگیری گلولهبرفی 15 مصاحبه نیمهساختاریافته با متخصصان و خبرگان انجام، و دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد تلخیصی تجزیه و تحلیل شد. سرانجام 49 رهیافت شناسایی و مبنای تهیه پرسشنامه دلفی قرارگرفت. سپس با جلب مشارکت 15 نفر دیگر، تعداد اعضای پانل دلفی در مرحله نظرسنجی به 30 نفر افزایش یافت. 49 رهیافت پیشگیری از وقوع جرم علیه گردشگران خارجی در 4 بخش شامل: 10 گزاره در بخش حمل و نقل گردشگری، 12 گزاره در مکانها و مراکز اقامتگاهی، 16 گزاره در مکان جاذبههای گردشگری، و 11 گزاره در مراکز پذیرایی، خدماتی و تجاری گردشگری دستهبندی شد. آزمون ضریبتوافقی کندال، در دور دوم اجرای پرسشنامه دلفی حصول اجماع بالاتر از50% میان مشارکتکنندگان در 4 بخش یادشده را آشکار ساخت. جلوگیری از فعالیت مسافربرهای شخصی و تاکسیهای غیرمجاز در فرودگاهها و پایانههای مسافربری، دسترسی بهنگام پلیس به سیستمهای ثبت اطلاعات گردشگران در مراکز اقامتگاهی، فرهنگسازی سفرگروهی و دورنشدن گردشگران از همسفران، برخورد قانونی با مراکز پذیرایی، خدماتی و تجاری گردشگری متخلف و جلوگیری از فعالیت آنها، بعنوان مهمترین رهیافتها شناسایی شدند. نتایج پژوهش دربردارندهی رهیافتهای کاربردی برای گردشگران، فعالان و مدیریت بخشگردشگری، نهادهای امنیتی و پیشگیری از وقوع جرم است.
پیشگیری از جرم
گردشگری
گردشگر خارجی
روش دلفی
کلانشهر تهران
2020
03
20
1
24
https://www.itsairanj.ir/article_105791_998ba91caa27e0ee8da9a602059108c0.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
1
طراحی مدل توسعه بوم گردی روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه
حشمت
مرادی
علیرضا
پورسعید
مرجان
واحدی
محمد باقر
آرایش
پژوهش حاضر به منظور طراحی مدل توسعه بوم گردی روستاهای هدف گردشگریاستان کرمانشاه با روش کمی-کیفی صورت گرفت . تحلیل داده های کیفی با نرم افزار maxqda12 در قالب 3 مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. نمونه آماری در بخش کیفی به روش گلوله برفی و 20 نفر از کارشناسان بود و در بخش کمی به روش خوشه ای وبه کمک جدول مورگان 384 نفر (جامعه آماری530 هزار نفر) از گردشگران و 336 نفر (جامعه آماری 2678 نفر) از سرپرست خانوارها بود. ابزارپژوهش مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته ناشی از فاز کیفی تحقیق و پیشینه بود و تحلیل داده ها با نرم افزار pls2 و Spss24 نشان داد که مدل توسعه بوم گردی در روستاهای مورد بررسی پژوهش برازش مناسبی دارند. از سویی دیگر مشخص گردید که تمام ابعاد موجود در مدل مفهومی تحقیق جهت اندازه گیری عوامل به درستی از بخش کیفی و مطالعات ادبیات پژوهش استخراج شده بودند و در سنجش مفاهیم مذکور دارای کارکرد مطلوبی بودند. مقدار ضریب تعیین چندگانه برای معادله ی ساختاری اصلی برابر با 85.5% شد که این مقدار نشان میدهد متغییرهای مستقل برونزا تحقیق شامل عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مشارکتی، جاذبه ها، مدیریتی، سیاست گزاری و زیرساخت ها و تسهیلات بوم گردی توانسته اند حدود 85.5% از تغییرات متغیر توسعه بوم گردی را پیش بینی نماید. که عامل اقتصادی دارای اولویت اول و عامل اجتماعی و فرهنگی، جاذبه ها ،عوامل زیرساختی، مشارکتی، مدیریتی و سیاست گزاری به ترتیب از اولویتهای دوم تا هفتم برخوردارند.
مدل توسعه بوم گردی
کدگذاری
گردشگری
کرمانشاه
2020
03
20
25
46
https://www.itsairanj.ir/article_105792_c4bc0eef008b508fe56b28112fd0c640.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
1
دسته بندی مدل های کسب وکار پلتفرم های تور و فعالیت با استفاده از تحلیل خوشه ای
اسماعیل
قادری
محمدتقی
تقوی فرد
جعفر
باپیری
پلتفرم های تور و فعالیت، کسب وکارهای نوینی در صنعت گردشگری هستند که در چند سال اخیر بیشترین اثر را در دیجیتالی شدن بخش تور و فعالیت داشته اند. هدف این مطالعه دسته بندی مدل های کسب وکار این پلتفرم ها است. در واقع، با توجه به شناخت ناکافی از مدل های متفاوت کسب وکار پلتفرم های تور و فعالیت، تحقیق حاضر به دنبال آن است تا اشکال گوناگون بکارگیری و ترکیب عناصر مختلف مدل کسب وکار این پلتفرم ها را شناسایی کند. این پلتفرم ها در عین شباهت از لحاظ چگونگی خلق، ارایه و کسب ارزش از هم متمایز هستند. برای انجام این مطالعه از روش های کیفی و کمی استفاده شده است. ابتدا با اتکا به رهنمودهای تحلیل ریخت شناسی چارچوبی برای شناسایی عناصر اصلی مدل کسب وکار پلتفرم های تور و فعالیت طراحی شد. سپس، مدل کسب وکار 41 پلتفرم تور و فعالیت براساس چارچوب استخراجی تحلیل محتوا شد. در مرحله بعد، داده های حاصل با استفاده از تحلیل خوشه ای بررسی شد تا مدل های کسب وکار این پلتفرم ها شناسایی شود. یافته های تحقیق نشان می دهد که 5 مدل کسب وکار متفاوت را می توان برای پلتفرم های تور و فعالیت تعریف کرد: پلتفر م های جامع، پلتفرم های استاندارد کارا، پلتفرم های سفارشی راهنمایان، پلتفرم های حرفه ای تور و پلتفرم های نظیربه نظیر تجربه محور
"'گردشگری"
"مدل کسب وکار"
"پلتفرم تور و فعالیت"
"تحلیل خوشه ای"
2020
03
20
47
65
https://www.itsairanj.ir/article_105793_d27d9bf4f52a07c9296ca0855a9fa942.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
1
تاثیر بازاریابی تجربی بر نیات رفتاری بازدیدکنندگان از جاذبههای گردشگری ( مطالعه موردی: مجموعه تفریحی دریاچه شهدای خلیج فارس)
مرجانه
جلالی
زهرا
نادعلی پور
محمد رضا
فتحی
بازاریابی تجربی فرایند شناسایی و تامین نیازها و علایق مشتریان به روشی سودآور است بهگونهای که بتوان آنها را درگیر ارتباطات دوسویه نمود. یکی از مهمترین دستاوردهای بازایابی تجربی، ایجاد رضایت و تبدیل مشتریان راضی به مبلغانی است که میتوانند با تبلیغات دهانبهدهان، معرف و مروج محصولات و خدماتی معین باشند. از سوی دیگر، نیات و مقاصد رفتاری مصرفکننده، تاثیر قابلتوجهی بر هرگونه تصمیم متعاقب وی اعم از تکرار خرید، وفاداری و تبلیغات دهانبهدهان مثبت و منفی وی دارد. پژوهش حاضر به بررسی تاثیرات معنادار در خصوص متغیرهایی همچون بازاریابی تجربی، هیجان و نیات رفتاری مشتریان پرداخته است. تمرکز اصلی آن بر حوزه گردشگری بوده و مجموعه تفریحی دریاچه شهدای خلیج فارس در شهر تهران بهعنوان نمونه موردی انتخاب شدهاست. تمامی بازدیدکنندگان از مجموعه که در بهار و تابستان 1398 از این مجموعه دیدن کردهاند، جامعه پژوهش حاضر را تشکیل میدهد. بدلیل نامعلوم بودن حجم جامعه، از جدول نمونهگیری مورگان برای انتخاب حجم نمونه استفاده شد. بنابراین، حجم نمونه 384 برآورد شده و همین تعداد توزیع شد. نهایتا 269 پرسشنامه تکمیل و قابلپذیرش بود. اطلاعات موردنیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع-آوری شد. به منظور بررسی فرضیات پژوهش، از تکنیک تحلیل مسیر استفاده شدهاست. این تجزیه و تحلیل با استفاده از نرمافزارهایSPSS 20 و Lisrel 8.8 انجام شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بازاریابی تجربی بر هیجان بازدیدکنندگان، تاثیر معناداری دارد. همچنین هیجان بازدیدکنندگان بر رضایت ایشان نیز تاثیر معناداری دارد. در پایان پیشنهاداتی اجرایی مبتنی بر نتایج تحقیق و نیز برای تحقیقات آتی، ارائه شدهاست.
جاذبه گردشگری
بازاریابی تجربی
نیات رفتاری
هیجان
مجموعه تفریحی دریاچه شهدای خلیج فارس
2020
03
20
66
89
https://www.itsairanj.ir/article_105794_3ddc4fc063729e9be0105e45dcd6832f.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
1
بررسی موانع پذیرش فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در دفاتر خدمات مسافرتی شهرستان کرج
فاطمه
یاوری گهر
سید مجتبی
محمودزاده
پیمان
ایل غمی سراسکانرود
فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در تمامی ابعاد فعالیتهای روزمره کسب و کارها نفوذ کرده و رشد و توسعه آنها را تحت تاثیر قرار داده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع پذیرش فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در کسب وکارهای خرد و متوسط گردشگری با تمرکز بر دفاتر خدمات مسافرتی کرج انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و از نظر شیوه انجام پژوهش در زمره پژوهش های توصیفی- پیمایشی جای میگیرد. جامعه آماری این پژوهش شامل 90 دفتر خدمات مسافرتی شهر کرج است و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 73 مورد از دفاتر مذکور برآورد و پرسشنامه نزد آنان تکمیل گردید. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که عوامل محیطی، سازمانی، فنی، جنگ قیمتی رقبا، وبسایتهای غیرکاربرپسند، فقدان زمان برای بهبود فعالیتهای کسبوکار الکترونیک و فقدان تلاشهای بازاریابی گسترده دارای تاثیر معناداری بر پذیرش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی توسط دفاتر خدمات مسافرتی فناوری هستند.
پذیرش فناوری
فناوری ارتباطی و اطلاعاتی
عوامل پیشینی و پسینی پذیرش
صنعت گردشگری
2020
03
20
90
102
https://www.itsairanj.ir/article_105796_a2d74b2c08517323cbce54600a165716.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
1
راهبردهای مدیریت برند داخلی در هتل های شهر تهران : مطالعه ای کیفی
سعید
شفیعا
میرعلی
سیدنقوی
مدیریت برند، یکی از اقدامات توسعه دهنده و پایدار کننده ی کسب و کارهای خدماتی و غیر خدماتی است. از آنجا که در بخش خدمات، منابع انسانی مهمترین سرمایه به حساب می آید، برنامه های مدیریت برند داخلی به عنوان مکمل طرح های برندسازی لازم به توجه است. برندمحور شدن کارکنان خدماتی و مدیریت آنها حول محور برند، از راهبردهای متفاوتی ممکن می شود که تاکید صرف روی عوامل علی و زمینه ای، پیامدهای مطلوبی به همراه نخواهد داشت. از آنجا که مطالعات موجود در ادبیات، راهبردهای مدیریتی برند داخلی در بخش هتلداری مشاهده نمی شود و این موضوع چه از جنبه نظری و چه از جلوه عملی دارای ارزش است.بنابراین روش تحقیق از نوع کیفی، بنیادین بوده که با استفاده از روش گرانددتئوری و با تاکید بر مصاحبه با 20 خبره دارای مدارک دانشگاهی تکمیلی و دارای سابقه ی مدیریت و سرپرستی در هتل های شهر تهران صورت گرفت. از خبرگان پرسیده شد که راهبردهای مدیریت برند داخلی را معرفی نمایند و پس از هر مصاحبه، متن های استخراجی با سه روش کدگذاری باز، محوری و نظری دسته بندی شد. نتایج نشان داد که چهار راهبرد اصلی مدیریت کار محور، مدیریت کارمند محور، تشویق برند محور و رفتارهای مدیر برای دستیابی به برند محوری لازم است. بنابراین تاکید بر کارکنان در کنار کارها، توجه به تشویق های متصل شده به هویت برند و میانجی گری و هدایت گری رفتارهای کاری و انسان دوستانه مدیران شاکله ی راهبردهای مورد نظر را سازمان می دهد.
مدیریت برند داخلی
راهبردهای مدیریت برند داخلی
مدیریت برند
هتل های شهر تهران
2020
03
20
103
118
https://www.itsairanj.ir/article_106126_1b76f628f63a2cb757cb5e867838c0e0.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
1
گردشگری خرید و چالشهای عملکردی بازارهای فرامنطقه ای نمونه کاوی: چهارراه رسولی زاهدان
امیر حمزه
شهبازی
زینب
سرگزی
محبوبه
نخزری مقدم
گردشگریخرید، در انتخاب مقصد گردشگران، همچنین تجربه و انگیزه گردشگران بسیار موثر است. بازار چهارراه رسولی زاهدان، علیرغم بیش از نیم قرن سابقه و چند هزار شاغل، هنوز، با ناکارآمدی چشمگیر مواجه است. هدف پژوهش، تبیین عوامل ناکارآمدی و تحلیل عوامل مخل رضایتمندی گردشگرانخرید است (از دیدگاه شاغلان بازار و نیز گردشگران خرید). این پژوهش از انواع، توسعهای-کاربردی، توصیفیـتحلیلی، پیمایشی، با نمونهبرداری تصادفی305 واحدی (در یک روز عادی) میباشد. واحد تحلیل، فرد و سطح تحلیل بازار فوق است. دارای دو فرضیه است. یک فرضیه معطوف به مشکلات خاص شاغلین و یک فرضیه ناظر به مشکلات گردشگران خرید. یافتهها نشان میدهد، از نظر شاغلان چهارراه رسولی، انگیزه 75% گردشگران، خرید از چهارراه رسولی و انگیزه 73% آنها تنوع و ارزانی کالاهای خارجی و مارکدار (دستدوم خارجی) است. مدلهای تحلیل عبارتند از کولموگروف-اسمیرنوف، شاپیرو-ویلک، کایدو، تیتکنمونه، تستلون، تیدوگروهیمستقل، یافتهها نشانگر مشکلات حاد عملکردی بازار فوق است. رضایت گردشگران و شاغلین از زیرساختها و خدمات در سطح معنیداری00/0 پایین هست. یافتهها نشان میدهد 84% گردشگرانخرید، از نبودن فضایی برای نشستن و اطراق لحظهای ناراضیاند. همچنین 52% کل گردشگران و 70% گردشگران زن از وضعیت خدمات سرویس بهداشتی خیلی ناراضیاند. حدود 83% کل گردشگران، و 92% گردشگران زن، از نبود مکان سرگرمی کودکان ناراضیاند نتایج در سطح000/0 معنی دار هستند. نوآوری تحقیق این است که تاکنون پژوهشی با رویکرد آسیبشناختی به چالشهای عملکردی بازار منطقهای در این محدوده نپرداخته است. یافتهها و پیشنهادات ارائه شده، راهبردهای روشنی برای مدیران شهری جهت ارتقاء عملکرد بازار چهارراه رسولی میباشد.
گردشگری خرید
چهارراه رسولی
زاهدان
چالش عملکردی
بازار فرا منطقه ای
2020
03
20
113
129
https://www.itsairanj.ir/article_109344_621bc8d7a38d688cbd3d1633786f4bb3.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
1
ارائه چارچوبی برای شناسایی چالشهای جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران: کاربردی از تحلیل مضمون در صنعت هتل
نرگس
جعفری
محمد
نجارزاده
علی اصغر
شالبافیان
علیرغم اینکه صنعت هتل یک بخش بسیار پویا در صنعت گردشگری است اما توسعه و بهرهبرداری از آن با چالشهای عظیمی مواجه است. در این راستا میتوان جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی را یکی از راههای توسعه صنعت هتل در ایران به شمار آورد؛ حال آنکه استفاده از این رویکرد موانع و محدودیتهایی را دربردارد. به این ترتیب هدف از این پژوهش شناسایی موانع جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در صنعت هتل ایران است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت؛ کیفی و بر پایهی تحلیل تم انجام شده است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر صاحبنظران حوزه گردشگری، هتلداری و سرمایهگذاری خارجی بودند که از بین آنها 12 نفر بر اساس روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحبنظران، 4 تم اصلی که همه آنها از یافتهها نشأت گرفتهاند به عنوان موانع جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در صنعت هتل ایران شناسایی شد. نتایج حاکی از آن است که موانع اقتصادی، موانع سیاسی، موانع اجتماعی و موانع مدیریتی از مهمترین دلایل ناتوانی ایران در جذب سرمایهگذاری خارجی در صنعت هتل است. بنابراین میتوان گفت هر یک از این متغیرها میتوانند سرمایهگذاری مستقیم خارجی در صنعت هتل و به تبع آن صنعت گردشگری کشور را تحت تأثیر قرار دهند.
سرمایهگذاری مستقیم خارجی
صنعت هتل
تحلیل تم
2020
03
20
130
151
https://www.itsairanj.ir/article_109345_772bf8cc2f0863c99db39d4bb281aaad.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
1
شناسائی و اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت روابط برخط با گردشگران در شرایط عدم قطعیت
منیژه
حقیقی نسب
آسیه
ناظمی
فاطمه
صابریان
پژوهش حاضر با هدف اکتشاف عوامل مؤثر بر این امر و روابط میان آن ها انجام شده و در نهایت، مدل سازی مدیریت روابط برخط با مشتریان در صنعت گردشگری ایران در شرایط عدم قطعیت با بهره گیری از روش دیمتل خاکستری صورت گرفته است. این پژوهش بر مبنای هدف، بنیادین و از نظر روش اجرا، توصیفی- تحلیلی است و در زمره پژوهش های اکتشافی، آمیخته کمی-کیفی قرار می گیرد. به منظور گردآوری اطلاعات، از ترکیب روش های اسنادی - کتابخانه ای و پیمایشی، بهره گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش، خبرگان صنعت گردشگری و حوزه ارتباطات برخط، بوده است. نمونه آماری مورد بررسی ، متشکل از ۲۰ نفر است که به روش گلوله برفی انتخاب شده اند. روایی محتوا و روایی صوری مدل نظری تحقیق، مورد تأیید خبرگان قرار گرفته و برای کنترل پایایی سازه های مفهومی استخراجی نیز، از روش کدگذاری موازی استفاده شده است. یافته های حاصل از اجرای روش دیمتل خاکستری، روشن ساخت که از میان تمامی متغیرها و عوامل استخراج شده در ادبیات، متغیرهای بازاریابی محتوایی در فضای مجازی، بهره گیری از فناوری های خویش خدمتی و فرهنگ، به ترتیب، با اهمیت ترین متغیرهای تأثیرگذار در مدل این پژوهش بوده اند و از طرف دیگر، بازاریابی توصیه ای الکترونیکی، عملکرد مدیریت روابط با گردشگر و وفاداری گردشگر، به ترتیب، مهم ترین متغیرهای تأثیرپذیر در پژوهش حاضر بوده اند. به این ترتیب، رابطه علی و معلولی اصلی میان مهم ترین متغیرهای شکل دهنده مدل مدیریت روابط برخط با مشتریان در صنعت گردشگری ایران مشخص شد.
بازاریابی محتوا
بازاریابی توصیهای
فناوری خویش خدمتی
صنعت گردشگری
دیمتل خاکستری
2020
03
20
152
172
https://www.itsairanj.ir/article_109346_1675d2e2f0d75bb5af1149e25e8a5be2.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
1
بررسی قصد کارآفرینی اجتماعی دانشجویان در صنعت گردشگری با تاکید بر نقش آموزشی دانشگاهها
فرشید
کریمی حصاری
علیرضا
روستا
سعید
مرادی
یکی از رویکردهای مهم در مبانی نظری برای تبیین رفتار کارآفرینی، مدلهای قصد است. در پژوهش حاضر، از میان عوامل مختلف زیستبوم کارآفرینی و مدلهای قصد، چهار ویژگی روانشناسیِ فردی شامل قصد کارآفرینی اجتماعی، خود-کارامدی، همدلی و نگرش نسبت به کارآفرینی و یک عامل محیطی شامل آموزش کارآفرینی انتخاب شده است. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش، بررسی ارتباط میان متغیرهای کلیدی فوق است که شناخت نحوه و شدت ارتباط بین آنها، میتواند شرایط توسعه راهبردهای آموزشی در دانشگاهها برای بهبود قصد کارآفرینی دانشجویان را فراهم آورد. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری رشتههای مختلف مرتبط با گردشگری و دانشجویان نامرتبط با رشتههای گردشگری اما فعال/شاغل در زمینههای گردشگری است. روش پژوهش بهمنظور بررسی ارتباط میان متغیرهای فوق، مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی است. در این راستا، بهترتیب، مدل اندازهگیری و مدل ساختاری بررسی شد. نتایج مدل ساختاری نشان داد که فرضیههای مبنی بر ارتباط مثبت بین همدلی و قصد و از سوی دیگر، همدلی و نگرش تایید نشد. نتایج مدل همچنین بیانگر آن است که آموزش نقشی اساسی در اخذ قصد کارآفرینی اجتماعی دانشجویان ایفا میکند بهطوریکه ضریب اثر کلی آن فراتر از متغیرهای خود-کارامدی، نگرش و همدلی است. بر این اساس، پیشنهاد میشود که موضوع کارآفرینی اجتماعی بهعنوان یک واحد یا سرفصل درسی در رشتههای مرتبط با گردشگری مد نظر قرار گیرد.
قصد کارآفرینی اجتماعی
آموزش
نگرش
خود-کارامدی
مدل-سازی معادلات ساختاری
2020
03
20
173
187
https://www.itsairanj.ir/article_109347_06ac011a3445d640155332251c9f3b77.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
1
چارچوب مفهومی هوشمندی مقصدهای گردشگری شهری با رویکرد فراترکیب
محمود
ضیائی
علی
دلشاد
محمدتقی
تقوی فرد
ابوالفضل اردشیر
تاج زاده نمین
توسعه سریع فناوری در گردشگری و ظهور گردشگری هوشمند، توجه مدیران و سیاستگذاران مقصدها را به فرصتهایی که از تطبیق راهبرد هوشمندی در سطح مقصدهای گردشگری ایجاد می گردد، جلب نموده است. بر این اساس، گونه شناسی جدیدی برای مقصدها پدیدار شده که به آن عنوان مقصد هوشمند گردشگری اطلاق میشود. این پژوهش در پی ارائه چارچوب مفهومی است که در آن مولفهها و عوامل هوشمندی مقصدهای گردشگری شهری شناسایی و تبیین شده باشد. بدین منظور و برای ایجاد فهم و ادراک عمیق از ویژگیها، عوامل و چگونگی پیادهسازی هوشمندی در مقصدهای گردشگری شهری، رویکرد کیفی و تفسیری اتخاذ و از روش فراترکیب برای گردآوری و تلفیق پژوهشهای پیشین استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که مفاهیم موجود در زمینه هوشمندی مقصدهای گردشگری را میتوان در سه مقوله عوامل کلان، عوامل خرد یا سیستمی و وجوه مشخصه هوشمندی دستهبندی کرد. دیگر نتایج این تحقیق که آن را نسبت به تحقیقات دیگر متمایز میکند، شناسایی سه ویژگی اصلی در ارائه چهارچوب هوشمندی مقصدهای گردشگری است. این سه ویژگی شامل درنظرگرفتن مولفههای هوشمندی در قالب سیستم گردشگری، توجه به بعد شهر بودن مقصدهای گردشگری شهری که علاوهبر ارائه خدمات به گردشگران، محل زندگی ساکنان نیز هست و در نهایت مدنظر قرار دادن وجوه مشخصه هوشمندی مقصدهای گردشگری شهری در دو وجه اثربخشی، پایداری، برابری و قابلیت زیست پذیری بیشتر در شهرها، و ابزارمند بودن، بههم پیوسته بودن و هوشمندتر بودن این مقصدها با توجه به کاربرد بنیان فناوری در بهبود عملکرد تمامی ذینفعان مقصدهای گردشگری شهری است.
گردشگری
هوشمندی
مقصدهای شهری
فراترکیب
2020
03
20
188
213
https://www.itsairanj.ir/article_109348_483e52c63473662459c50d76d9489385.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
1
مدلسازی پیامدهای توسعه پایدارِ گردشگریِ فرهنگی؛ رویکرد آمیخته
مهنا
نیک بین
حمید
ضرغام بروجنی
سید رضا
صالحی امیری
کامران
محمدخانی
فرهاد
غفاری
توسعه پایدار نقطه ایدهآل صنعت گردشگری و یکی از اهداف عینی این صنعت در قرن بیست و یکم محسوب میشود. گردشگری فرهنگی در صورت برنامهریزی و مدیریت ضعیف میتواند دارای جنبههای ناپایدار و پیامدهای جبرانناپذیری باشد. لذا بررسی عملکرد و پیامدهای آن در مقصدهای مختلف گردشگری ضرورت است. پژوهشهای فراوانی در خصوص پیامدهای ناشی از توسعه پایدار گردشگری در مقصدهای فرهنگی انجام شده است. اما تاکنون پژوهش جامعی که دربرگیرندهی کل این عوامل و شناسایی ارتباط میان آنها باشد، ارائه نشده است. هدف ، شناسایی پیامدهای ناشی از توسعه پایدار گردشگری فرهنگی با دید کلنگر و طراحی مدل در رابطه با ارتباطات میان آنهاست. این پژوهش، با تاکتیک آمیخته اکتشافی انجام شده بهطوریکه در بخش کیفی، با روش مطالعه نظاممند فراترکیب؛ 43 کد اولیه، 3 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی؛ گردشگران، جامعه محلی و محیطزیست شناسایی و دستهبندی گردید. در مرحله کمّی با استفاده از تکنیک دلفی فازی و مدلسازی ساختاری-تفسیری، شاخصهای شناساسایی شده فازیسازی و روابط بین شاخصها تعیین و بصورت یکپارچه تحلیل نمودیم. برای مدلسازی از پرسشنامهای به منظور استفاده از نظرات 11 خبره در زمینه گردشگری فرهنگی با روش نمونهگیری، هدفمند و گلوله برفی بهره بردیم. نتایج حاصل از این پژوهش، منجر به دستهبندی پیامدهای ناشی از توسعه پایدار گردشگری در مقصدهای فرهنگی و طراحی مدل بر این اساس در شش سطح شد. در نهایت، به تفسیر مدل و تجزیه و تحلیل سطوح مدل و ارتباطات میان ابعاد آن پرداخته و راهکارهایی جهت پایداری پیامدهای مثبت و جلوگیری از اثرات منفی در مقصدهای فرهنگی ارائه گردید.
پیامد
گردشگری فرهنگی
توسعه پایدار گردشگری
مدلسازی ساختاری تفسیری
2020
03
20
214
234
https://www.itsairanj.ir/article_109349_a8514a7a68f34433907d7bfd873a9b1a.pdf
گردشگری و توسعه
1399
9
1
تحلیلی بر توزیع فضایی بازی های بومی و محلی در نواحی روستایی مطالعه موردی : روستاهای بخش خورش رستم
عبدالرضا
رکن الدین افتخاری
مهدی
پورطاهری
مهدی
درخشان
نحوه ی پراکندگی پدیده های انسانی در فضا چگونه است و محیط باعث چه نوع تفاوتهایی می گردد؟ و چرا نحوه ی قرارگیری پدیده های انسانی در موقعیت های مکانی مختلف، متفاوت می باشد بدین معنی که ممکن است توزیع یک پدیده در مناطق کوهستانی و جلگه ای از هم یکسان نباشد . بازی های بومی و محلی نیز مانند سایر پدیده های انسانی در ارتباط با عوامل جغرافیایی در مناطق مختلف با هم متفاوت است. در این تحقیق سعی می شود به این سئوال کلیدی پاسخ داده شود که عوامل فضایی – مکانی چگونه باعث تنوع و پراکندگی بازی های بومی در مناطق مختلف روستایی شده است؟ مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. این مقاله یک پژوهش کاربردی است که به شیوه ی توصیفی- تحلیلی واکاوی شده است، شیوه گردآوری داده ها از نوع اسنادی و میدانی است. مطالعات میدانی از طریق شناسایی و رتبه بندی روستاهای دارای بازی های بومی و سنتی در منطقه خورش رستم و شاخص های تبیین کننده پایداری اجتماعی در سطح 90 نفر از افراد بالای 40 سال انجام شده است . نتایج نشان می دهد که عوامل جغرافیایی بر پراکندگی بازی های بومی روستاها تاثیر زیادی گذاشته است(میانگین 4.5 در مناطق کوهستانی ، 3.5 در مناطق جلگه ای در آزمون t مستقل) و همچنین نوع بازی های بومی (سنتی و جدید) بر پایداری اجتماعی روستاها اثرگذار بوده است(سطح معناداری 0.0 در آزمون t وابسته) ، یعنی بازی های سنتی در مقایسه با بازی های جدید بر پایداری اجتماعی روستاها تاثیر بسیاری گذاشته اند.
اوقات فراغت
بازی های بومی
توزیع فضایی
توسعه پایدار
میراث ناملموس فرهنگی
2020
03
20
235
251
https://www.itsairanj.ir/article_109350_f95003753ff6b21e17c24f88418989ce.pdf