2024-03-28T18:49:52Z
https://www.itsairanj.ir/?_action=export&rf=summon&issue=13062
گردشگری و توسعه
1398
8
3
اولویتبندی عوامل موثر بر توسعه صنعت گردشگری سلامت ایران در افق 1414 با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری
کیوان
پلویی
صفر
فضلی
فرهاد
درویشی سه تلانی
روح الله
بیات
اسماعیل
قادری
گردشگری سلامت در رشد و رونق سایر بخشهای موثر در توسعه کشور، نقشی غیر قابل انکار دارد به گونهای که تقویت این بخش مسیر نوینی را جهت توسعه سیاستهای خصوصیسازی و تحقق اهداف چشمانداز 1404 مبنی بر تبدیل ایران به قطب سلامت منطقه ارائه میدهد. فقدان برنامهای جامع و منسجم در کشور که در برگیرنده کلیه مسائل این صنعت باشد، موجب گردیده تا ایران با دارا بودن منابع بالقوه در این حوزه، نتواند بهره لازم را ببرد و وابستگی خود را به منابع نفتی کاهش دهد. مهمترین پیشنیاز تهیه و تدوین این برنامه، شناسایی عوامل، اولویتها و روابط آنها با یکدیگر در افق زمانی مدنظر میباشد؛ پژوهش حاضر از حیث موضوع و همچنین نوع روش مورد استفاده در حوزه گردشگری سلامت، دارای نوآوری میباشد.پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش پس از شناسایی معیارهای اولیه از طریق ادبیات پژوهش و مصاحبه (143 معیار)، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی معیارهای موثر در توسعه گردشگری سلامت کشور در افق 1414 مشخص (28 معیار) و نهایتاً بوسیله روش مدلسازی ساختاری تفسیری، عوامل کلیدی موثر و سنگ زیربنایی حوزه گردشگری سلامت کشور (13 معیار) و روابط آنها با یکدیگر استخراج گردید. یافتههای این پژوهش میتواند راهنمای مناسبی را برای سیاستگذاران و متولیان حوزه گردشگری سلامت در راستای اتخاذ سیاستها و استراتژیهای مناسب برای مواجه با تهدیدها و چالشهای آینده این صنعت، فراهم آورد.
گردشگری
گردشگری سلامت
مدلسازی ساختاری تفسیری
2019
10
23
1
29
https://www.itsairanj.ir/article_96153_9fd0b2d803b94e2f5e39980b2256c136.pdf
گردشگری و توسعه
1398
8
3
تعیین ارزش تفرجگاهی منطقه گردشگری دشت میشان با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط
حمید
بلالی
الهام
عبدی
رضا
موحدی
در دهه های اخیر، کیفیت اکوسیستم های طبیعی و محیط زیست به عنوان کالا در نظریه های اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. کارکردها، کالاها و خدمات حاصل از اکوسیستم ها، اغلب ارزش بسیار زیادی دارند، ولی بدلیل عدم مبادله در بازارها ارزش اقتصادی صحیح آنها در محاسبات حسابداری ملی لحاظ نشده و همین امر باعث تشدید تخریب این منابع می گردد. در همین راستا این مطالعه با هدف تعیین ارزش تفرجی دشت میشان و اندازه گیری تمایل به پرداخت افراد با رویکرد ارزش گذاری مشروط برای بازدید از این دشت صورت پذیرفته است. برای بررسی عوامل موثر بر تمایل به پرداخت بازدید کنندگان از الگوی لاجیت استفاده گردید و داده های مورد نیاز از طریق تکمیل 112 پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی از بازدیدکنندگان دشت میشان در سال 1393 جمع آوری شد. بر اساس نتایج تحقیق، متوسط تمایل به پرداخت افراد به ازای هر بازدید12595.4 ریال برآورد گردید. همچنین نتایج برآورد الگوی لاجیت نشان داد که متغیر های تحصیلات و درآمد دارای اثر مثبت و معنی دار و متغیرهای جنسیت و بعد خانوار تاثیر منفی و معنی دار بر تمایل به پرداخت بازدید کنندگان از دشت میشان دارند.
تمایل به پرداخت
ارزش گذاری مشروط
دشت میشان
الگوی لاجیت
2019
10
23
30
44
https://www.itsairanj.ir/article_96154_67029b037e16b4ca8a56169c6b992f01.pdf
گردشگری و توسعه
1398
8
3
طراحی مدل بازاریابی مبتنی بر تجربه مشتری در طبیعت گردی استان کردستان
عابدین
پویا
منصور
ایراندوست
هیرش
سلطانپناه
رضا
شافعی
هسته اصلی خدمات صنعت گردشگری به طور کلی و طبیعت گردی به طور خاص ، خلق تجربه است و افراد با سفر به طبیعت و درگیر شدن در یک فرآیند طبیعت گردی به کسب تجربه میپردازند. در این پژوهش به طراحی مدل پارادایمی بازاریابی مبتنی بر تجربه طبیعت گردها در استان کردستان پرداخته شده است ، که بدین منظور با مصاحبه از طبیعت گردها و خبرگان در حوزه طبیعت گردی ، نظرات آنها گرفتهشده و با بهکارگیری نظریه داده بنیاد ، عوامل علّی ، زمینه ایی ، مداخلهگر ، راهبردها و پیامدهای ناشی از بازاریابی مبتنی بر تجربه در شش مقوله اصلی ، چهل و شش مقوله فرعی و یک صد و سیزده مفهوم طبقهبندی شده است. نتایج نشان میدهند، مدل بازاریابی مبتنی بر تجربه مشتری در طبیعت گردی از مقولههای اصلی ، علّی (عوامل فردی و اجتماعی) ، پدیده محوری(ابعاد بازاریابی مبتنی بر تجربه) ، عوامل زمینه ایی(نقش شرکتهای خدمات گردشگری ، جامعه محلی و ایمنی و امنیت) ، عوامل مداخله گر(سیاسی و قانونی، اقتصادی ، اجتماعی، فنّاورانه و زیستمحیطی ) ، راهبردها (محصول، قیمت، ترفیع، مکان، مردم و کارکنان ، شواهد فیزیکی ، فرآیند و برنامهها ، شخصی سازی و مشارکت)و پیامدها برای (طبیعت گردها، شرکتهای خدمات گردشگری و جامعه محلی) تشکیل شده است.
بازاریابی مبتنی بر تجربه مشتری
طبیعت گردی
نظریه داده بنیاد
استان کردستان
2019
10
23
45
69
https://www.itsairanj.ir/article_96155_c044d2368a23a3095ba84f9dd5d9b859.pdf
گردشگری و توسعه
1398
8
3
بازسازی معنایی مهمترین چالشهای ساکنان مناطق همجوار سایتهای اسکان طبیعتگردی نوروزی در شهرستان چرداول
محمد رضا
رضوانی
معصومه
جمشیدی
جنگلهای زاگرس در نیمه غربی ایران، به عنوان یکی از مناطق بسیار جذاب به شمار میروند که سالانه جاذب شمار وسیعی از ساکنان بومی و غیر بومی بوده است. ساکنان مناطق شمالی استان ایلام، در طی سالهای اخیر به شیوهای خاص در اواخر اسفند ماه تا اواسط فروردین سال جدید، در مناطق جنگلی مجاور سکونتگاههای خود چادر زده و تمام تعطیلات نوروز را در دامان طبیعت، به همراه خانواده و خویشاوندان سپری میکنند. اسکان دو یا سه هفتهای آنان، با اقدامات و فعالیتهای متعددی همراه است که سبب ایجاد پیامدهایی در طبیعت منطقه خواهد شد. این پیامدها به طور مستقیم و یا غیر مستقیم، محیط زیست سکونتگاههای همجوار را درگیر مینمایند. هدف پژوهش حاضر، مدلسازی مفهومی درک ساکنان محلی از مهمترین چالشهای همجواری با سایتهای اسکان طبیعتگردی نوروزی است. در این راستا، با توجه به مولفههای مهمی مانند جذابیت، دسترسیپذیری، انبوهی جمعیت طبیعتگرد، تقاضای وسیع ساکنان محلی و تکرار سالانه اسکان در سایت جنگلی دراوهر، روستای زنجیره علیا به عنوان میدان مطالعه انتخاب شد. این پژوهش با بهرهگیری از روش کیفی قومنگارانه از تعداد 23 نمونه به روش نمونهگیری هدفمند استفاده و تا رسیدن به اشباع نظری نمونهگیری ادامه یافت. نتایج نشان داد که پاسخگویان مهمترین چالشهای همجواری با سایت مذکور را شامل تداوم بحران محیطی در روستای زنجیره علیا میدانند که ناشی از آلودگی محیط زیست، تغییر رفتار جانوران جنگلی، بحران بهداشتی، بحران اقتصاد دامداری، تغییرات بصری سایت جنگلی مجاور روستا است.
"سایت دراوهر"
"روستای زنجیره علیا"
"طبیعتگردی نوروزی"
2019
10
23
70
89
https://www.itsairanj.ir/article_96156_1a656aec651e077bc43b6e0981fa5404.pdf
گردشگری و توسعه
1398
8
3
تأثیر ازدحام ادراک شده بر رضایت گردشگران با نقش میانجی رفتارهای مقابلهای: مطالعه موردی بازار تبریز
ناصر
صنوبر
اکبر
قاسمی
ابوالفضل
حق وردی زاده
در ادبیات تحقیق از ازدحام بهعنوان پدیدهای پیچیده یاد میشود که یکسو دارای آثار منفی است و از سوی دیگر از طریق متغیر حس جمعی موجب شادمانی شده و بر رضایت و وفاداری بازدیدکنندگان و درنتیجه عملکرد کسبوکارهای گردشگری تأثیر می گذارد. نوع واکنش گردشگران به ازدحام نیز ممکن است در رفتار متغیرهای نهایی موثر باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ازدحام بر رضایت گردشگران با نقش میانجی رفتارهای مقابلهای است. این تحقیق در بازار تاریخی تبریز انجام شده است. تعداد 384 نفر گردشگر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری و نرم افزار SMART PLS استفاده شده است. نتایج نشان میدهد ازدحام ادراکشده منجر به اتخاذ استراتژیهای رفتارهای مقابلهای از سوی بازدیدکنندگان میشود. ازجمله رفتارهای مقابلهای میتوان به تغییر مقصد، تغییر برنامه زمانی، تغییر فصل سفر و تغییر در جزییات پیشبینیشده اشاره کرد. نتایج همچنین حاکی است رفتارهای مقابلهای بهنوبه خود بر رضایت بازدیدکنندگان تأثیر میگذارد و لازم است در برنامهریزی بستههای سفر و مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد. یافتههای تحقیق میتواند مدیران را در شناخت عوامل اثرگذار بر کیفیت تجربه تفریحی بازدیدکنندگان یاری نماید.
ازدحام ادراکشده
ظرفیت تحمل
رفتار مقابلهای
رضایت مشتری
برنامه سفر
2019
10
23
90
105
https://www.itsairanj.ir/article_96157_2379fe152e2f8572462fe01bdc2d1ba0.pdf
گردشگری و توسعه
1398
8
3
کشف نحوه ی تاثیرپذیری وفاداری گردشگران از رابطه عاطفی با برند با استفاده از قوانین انجمنی
زهرا
نیکخواه فرخانی
آزاده
سلطانی
افزایش رقابت در صنعت هتلداری و افزایش دانش و آگاهی مشتریان هتلها از خدمات و گزینههای انتخابی دیگر باعث شده است که وفاداری گردشگران به خدمات هتل به یکی از دغدغههای مدیران در صنعت هتلداری تبدیل شود. از انجایی که هتلهای پنجستاره همواره از سطح قابل قبولی از کیفیت خدمات برخوردارند، برند را میتوان یکی از مهمترین عوامل در جذب و حفظ گردشگران مراجعه کننده به این هتلها دانست. درنتیجه؛ پژوهش حاضر در صدد بوده است تا با رویکردی نوین و با بهرهگیری از روش قوانین انجمنی به بررسی نحوه تاثیرپذیری وفاداری گردشگران از رابطه عاطفی با برند بپردازد. جامعة آماری در این تحقیق کلیة مشتریان هتلهای پنج ستاره مشهد مشتمل بر12هتل بوده و حجم نمونه، با استفاده از جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، 388 نفر برآورد شدهاست. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامة استاندارد است که روایی آن توسط خبرگان تأیید شده و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد شدهاست. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش قوانین انجمنی و نرم افزار SPSS Clementine12 بهره گرفته شد. نتایج تحقیق بیانگرآن بود که در نهایت 78 قانون در خصوص نحوه تاثیرپذیری ابعاد وفاداری گردشگران از رابطه عاطفی با برند استخراج شد که 14 قانون آن بالاترین سطح اطمینان و جامعیت را داشته و درنهایت یک قانون بر هر چهار بعد وفاداری به طور یکسان تاثیرگذار بود که مدیران هتل می توانند از آن به عنوان قانون طلایی در بهبود وفاداری گردشگران بهره گیرند.
گردشگری
وفاداری گردشگران
رابطه عاطفی گردشگران با برند
قوانین انجمنی
2019
10
23
106
123
https://www.itsairanj.ir/article_100346_6302ac849654adcd2eb673f459aaf8c0.pdf
گردشگری و توسعه
1398
8
3
آسیب شناسی کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری در پژوهش های گردشگری ایرانی
سیّد محمّد
میرتقیان رودسری
در سالهای اخیر، استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری در مطالعات گردشگری به طور کامل گسترش یافته است. با این حال، در هنگام استفاده از این روش، چالشهایی وجود دارد که باید شناسایی و رعایت شود. بر این اساس، هدف تحقیق حاضر، شناسایی و تحلیل زمینههای چالشبرانگیز و مشکلساز در استفاده از SEM در تحقیقات گردشگری در ایران است. پژوهش حاضر، مبتنی بر مطالعهی مروری به صورت نظاممند و از طریق تحلیل دادههای ثانویه انجام شده است. جامعهی آماری این تحقیق، مقالات نشریههای داخلی گردشگری (علمی-پژوهشی مصوب وزارت علوم) از ابتدای انتشار فصلنامهها تا پایان سال 1396 هستند. روش نمونهگیری فرآیند هدفمند بود که پس از طی این فرآیند، حجم نمونهی آماری تعداد 116 مقاله تعیین شد. تحلیل دادهها مبتنی بر دو رویکرد از طریق نرمافزار SPSS25 انجام پذیرفت؛ رویکرد اول: تحلیل توصیفی مقالات و رویکرد دوم: تحلیل چالشهای کاربرد روش SEM. نتایج نشان میدهد که عدم بررسی حجم نمونه لازم، عدم انجام آزمون نرمالیته توزیع دادهها، عدم گزارش کامل تجزیهی اثرات و اندازه اثر R2 و گزارش انتخابی و سلیقهای شاخصهای برازش از جمله مهمترین آسیبها و چالشهای محققان ایرانی در استفاده از SEM در تحقیقات گردشگری هستند. توصیههای علمی مبتنی بر رفع این چالشها ارائه شده است.
مدلسازی معادلات ساختاری
چالشها و اشتباهات
تحقیقات گردشگری
نشریههای ایرانی گردشگری
2019
10
23
124
146
https://www.itsairanj.ir/article_100348_d61a674134b2c88ab7310bb7c896962a.pdf
گردشگری و توسعه
1398
8
3
نقش ارزش ها و نگرش های گردشگران در پاسخ های شناختی و رفتاری آنان در انتخاب وب سایت های خدمات گردشگری
میرپوریا
نقی پور
فرشته
منصوری مؤید
اسداله
کردناییج
امروزه دست اندرکاران گردشگری به عنوان بزرگترین صنایع درجهان و مهمترین منبع درآمد، بیش از هرچیز، بر ایجاد روابط پایدار و سودآور با بازدیدکنندگان تأکید می کنند که این امر مستلزم شناخت رفتار مصرفی گردشگران و برنامه ریزی جهت جلب رضایت انان و ایجاد انگیزه بازدید مجدد در آنها می باشد. در این راستا یکی از گسترده ترین مفاهیم مورد پذیرش در رفتار مصرفی گردشگری، درک نگرش و ارزش آنها می باشد که نقش مهمی را در شکل دهی رفتار بازی می کند. هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین تاثیر ارزش و نگرش گردشگران ورودی به ایران بر پاسخ های شناختی و رفتاری آنان در استفاده از خدمات انلاین گردشگری می باشد. لذا تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر گردآوری دادهها، از نوع توصیفی- همبستگی میباشد.از بعد روش گردآوری اطلاعات نیز از روش میدانی بهره گرفته شده است. از نرم افزارهایspss و plsبرای پاسخ به سؤالات تحقیق استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد ابعادی از ارزش و نگرش تاثیر پررنگ تری بر پاسخ های رفتاری و شناختی گردشگران در انتخاب مقصد گردشگری دارند. لذا می توان با برنامه ریزی صحیح، ضمن تقویت این ابعاد، سعی در برطرف نمودن نقاط ضعف موجود در سایر گزینه ها نمود.
پاسخ های شناختی
پاسخ های رفتاری
ارزش
نگرش
مقصدگردشگری
2019
10
23
147
164
https://www.itsairanj.ir/article_100350_bb734c5bac1d1271fefead08075cc5e4.pdf
گردشگری و توسعه
1398
8
3
مدل سازی شبکه های اجتماعی در رفتار گردشگران با رویکرد ساختاری-تفسیری
رضا
مینایی
فرشید
نمامیان
فخرالدین
معروفی
علیرضا
مرادی
رشد صنعت گردشگری وابسته به استفاده از ابزارهایی همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات است و بدون بکارگیری مؤثر آن در بازار رقابتی امکان فعالیت و بقاء وجود ندارد. در این بین شبکههای اجتماعی مجازی، ابزاری بسیار کارامد برای بازاریابی و تاثیر بر رفتار گردشگران هستند پس ضروری است تا با استفادهی مؤثر از آن و پاسخ درست به خواست گردشگران ضمن کسب سهم مناسب از بازار گردشگری و سود حاصله، از سایر مزایا و منافع این صنعت همچون منافع اقتصادی، فرهنگی، اشتغالزایی، توسعهی پایدار و غیره نیز بهرهمند شد. هدف از این پژوهش شناسایی و تدوین الگویی جامع از عوامل اصلی است که شبکههای اجتماعی از طریق آن بر رفتار گردشگر در تصمیم گیری، انتخاب و خرید خدمات گردشگری اثر میگذارد. در این نوشتار پس از بررسی حدوداً یک صد پژوهش مرتبط دارای نتایج کیفی و منتشر شده در مجلات معتبر از بین چهارصد منبع اولیهی تایید شده و مصاحبه با خبرگان، ابتداء با استفاده از روش فراترکیب و استخراج 1400 کد باز و 45 کد محتوایی، مؤلفههای اصلی که شبکههای اجتماعی از طریق آن بر رفتار گردشگران تاثیر میگذارند، مشخص شد و سپس الگوی نهایی برای سطح بندی متغیرها، از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری تدوین گردید. مدل نهایی پژوهش شامل 5 تم یا متغیر اصلی در سه سطح است که به ترتیب اولویت و قدرت تاثیرگذاری، عبارت از: محیط کلان(سطح سه)، بازاریابی(سطح دو) و عوامل مدیریتی، فردی، گروه(سطح یک) است و میتواند توسط کلیه فعالان گردشگری در جهت بهبود فرایندهای بازاریابی، ارزش آفرینی و کسب سود، مورد استفاده قرارگیرد.
شبکه اجتماعی
رفتار گردشگر
بازاریابی گردشگری
فراترکیب
مدلسازی ساختاری-تفسیری
2019
10
23
165
183
https://www.itsairanj.ir/article_100352_c492b006639fe38477f922e53f247d36.pdf
گردشگری و توسعه
1398
8
3
آیندهپژوهی گردشگری مذهبی استان قم با رویکرد سناریونگاری
محمد حسن
ملکی
وحید
خاشعی ورنامخواستی
محمد رضا
فتحی
مهدی
صفارینیا
استان قم به دلیل داشتن جذابیتهای مختلف تاریخی، فرهنگی، هنری و مذهبی قابلیت بسیاری در حوزه گردشگری مذهبی دارد. تحقیق حاضر در پی شناخت پیشرانها و عوامل کلیدی تأثیرگذار در آینده گردشگری مذهبی استان قم است. تحقیق حاضر از منظر فلسفه، تفسیری؛ از بعد جهتگیری، کاربردی و از منظر روششناسی، چندگانه کیفی است. سناریوهای باورپذیر تحقیق حاضر عبارتند از سناریوی دنیای آشوبزده، سناریوی شهر پایدار، سناریوی شهر زیبا و سناریوی شهر سوخته. برای تعیین پیشرانهای نهایی تحقیق به منظور شکلگیری سناریوهای باورپذیر از تکنیک عدم قطعیت بحرانی استفاده شد. سناریوهای باورپذیر تحقیق حاضر از برخورد دو عدم قطعیت تحریمهای خارجی و توسعه شهر بر مبنای مزیت رقابتی شکل گرفت. سناریوی شهر زیبا وضعیتی را نشان میدهد که تحریمهای خارجی کاهش مییابد و توسعه شهر مبتنی بر مزیت رقابتی آن یا گردشگری مذهبی خواهد بود و بهترین آینده را نشان میدهد. از طرفی سناریوی شهر سوخته معرف بدترین وضعیتی است که ممکن است رخ دهد. این سناریو از محل تلاقی افزایش تحریمها و توسعه ناهماهنگ و نامنظم شهری ایجاد خواهد شد.
آیندهپژوهی
سناریونگاری
سناریوهای باورپذیر
گردشگری مذهبی
رویکرد عدم قطعیت بحرانی
2019
10
23
184
205
https://www.itsairanj.ir/article_100353_7855f615aa6b43356b0fc5ef84f26bd9.pdf