TY - JOUR ID - 89563 TI - فرصت های اجتماعی اشتغال زنان در گردشگری JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - حبیبی, الهام AU - مهدوی, محمدصادق AU - ازکیا, مصطفی AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دانشکده علوم انسانی گروه جامعه شناسی AD - علوم و تحقیقات Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 1 SP - 82 EP - 101 KW - زنان راهنمای تور KW - اشتغال KW - فرصتهای اجتماعی KW - گردشگری KW - گرندد تئوری DO - 10.22034/jtd.2018.140024.1457 N2 - اشتغال زنان به بعنوان نیمی از نیروی کار فعال در فرایند توسعه بسیار ضروری و با اهمیت در نظر گرفته می‌شود. از دیگر سو گردشگری به عنوان صنعتی سود آور زمینه ساز ایجاد شغلهایی متنوع در زمینه های مختلف است . با توجه به نقش موثر صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال زنان ، در این پژوهش برآنیم تا با بهره‌گیری از تجربیات زنان راهنمای تور به فرصتهایی که این شغل برای ایشان فراهم آورده است را بررسی نمائیم. روش این پژوهش کیفی و با استفاده از روش نظریه بنیانی (گرندد تئوری) بوده و داده‌ها از طریق مصاحبه و مشاهده گردآوری شده است. روش نمونه گیری، هدفمند با حداکثر تنوع (زنان راهنمای تور ورودی، خروجی، داخلی و مجرد، متاهل، متاهل دارای فرزند، مطلقه) و با معیار اشباع نظری بوده است. اطلاعات به دست آمده از مصاحبه ها کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) شده و مفاهیم و مقوله های به دست آمده تجزیه و تحلیل شده اند مقوله محوریِ این بررسی «پدیده فرصتهای اجتماعی ناشی از شغل راهنمای تور برای زنان » است، به طوری که مقولات دیگر را در برمی گیرد. یافته های پژوهش حاکی از تدوین10گزاره در خصوص پدیده" فرصت های اجتماعی ناشی از اشتغال زنان راهنمای تور" است بطور خلاصه می توان گفت که فضای باز محیط شغلی، امکان دور شدن از برساختهای زنانگی و رهایی از شرایط بحرانی زندگی را فراهم ساخته و موجب رهایی از روزمرگی، کسب امتیازات مالی، خودشکوفایی، افزایش منزلت و کاراریی اجتماعی، تعدیل کلیشه‌های جنسیتی و بازتعریف نقش مادری و همسری می گردد. UR - https://www.itsairanj.ir/article_89563.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_89563_0579046a1627e656bc0cf54f8ddbe3f0.pdf ER -