TY - JOUR ID - 85437 TI - عوامل ادراکی موثر بر تمایل گردشگران مسلمان خارجی به انتخاب محصولات حلال JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - سلطانی, مرتضی AU - هاشمی, سهیلا AD - دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 4 SP - 153 EP - 174 KW - باور مذهبی KW - انتخاب محصولات حلال KW - نگرش KW - هنجار ذهنی DO - 10.22034/jtd.2019.97692.1183 N2 - امروزه برند حلال صرفا یک مفهوم مذهبی و الزام دینی نبوده و به یک یا چند قومیت خلاصه نمی‌شود بلکه تبدیل به یک نماد جهانی برای تضمین کیفیت و انتخاب شیوه زندگی مشخص در قلمرو کسب‌و‌کار و تجارت شده است. از طرفی حلال به عنوان جنبه‌ای از فرهنگ اسلامی باعث بروز نگرش جدیدی در بازاریابی شده است. پژوهش حاضر در قالب یک مدل جامع، عوامل ادراکی موثر بر تمایل به انتخاب محصولات حلال را در بین گردشگران مسلمان خارجی که به ایران سفر داشته اند مورد بررسی قرار می‌دهد. پژوهش، بر اساس هدف، یک پژوهش توسعه ای محسوب می‌شود و از نظر ماهیت و روش، از نوع پژوهش‌های توصیفی به حساب می‌آید و ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه می‌باشد که به صورت حضوری و اینترنتی توزیع گردید. در این پژوهش، روایی محتوا و روایی سازه مورد سنجش و بررسی قرار گرفته است و پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضرایب بارهای عاملی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به دست آمده است. جهت تجزیه-و‌تحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل عاملی تاییدی (CFA) و نرم افزارهای SPSSو PLS استفاده شده است. یافته ها حاکی از تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای سودمندی دریافتی و هنجار ذهنی بر نگرش، تاثیر مثبت و معنادار نگرش بر اگاهی حلال و تمایل به خرید محصولات حلال و تاثیر مثبت و معنادار آگاهی حلال بر تمایل به خرید محصولات حلال است. همچنین تقید مذهبی رابطه بین هنجار ذهنی و نگرش را تعدیل میکند اما چنین تاثیری در رابطه بین سودمندی دریافتی و نگرش ندارد. UR - https://www.itsairanj.ir/article_85437.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_85437_213f07431adb334a31cdd4e51ff7408d.pdf ER -