TY - JOUR ID - 81140 TI - تحلیل تاثیرات متقابل صنعت بیمه و گردشگری در ایران با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - فلاح تفتی, حامد AU - منشادیان, سعیده AU - فرازی یزدان آباد, ثریا AD - استادیار مدیریت دانشگاه علم و هنر AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران. AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 3 SP - 74 EP - 87 KW - صنعت بیمه KW - صنعت گردشگری KW - بیمه گردشگری KW - مدل‌سازی معادلات ساختاری DO - 10.22034/jtd.2018.81140 N2 - توسعه صنعت گردشگری درگرو رشد هم‌زمان خدمات متنوع قابل‌ارائه است. در این میان خدماتی که موجب اطمینان و آسودگی خاطر گردشگران نسبت به رویدادهای حین سفر می‌شود، افزایش رضایت آن‌ها و به‌تبع آن افزایش تقاضا در این بخش را در پی خواهد داشت. تهدیدهای مادی و معنوی پیش روی گردشگران در حین سفر، ارائه پیشنهاد‌های بیمه‌ای متناسب با نیاز آن‌ها و شرایط مقصد را نیازمند توجه ساخته است. بنابراین طراحی و پیاده‌سازی خدمات مطلوب بیمه گردشگری متناسب با نیازهای گردشگران در این صنعت مسئلهٔ موردتوجه این پژوهش است. هدف، شناخت مؤلفه‌های متقابل صنعت بیمه و گردشگری و بررسی شدت ارتباط میان آن‌ها است تا توان تصمیم‌گیرندگان را در توسعه خدمات حوزه گردشگری افزایش دهد. به این منظور با شناسایی متغیرهای مؤثر بر توسعه خدمات بیمه گردشگری در بخش عرضه و تقاضا، پیمایشی میان خبرگان صنعت بیمه و گردشگری که دارای حداقل 5 سال سابقه بودند، انجام گردید تا اهمیت هر یک از متغیرها در ارتباط با یکدیگر شناسایی شوند. به دلیل نامحدود بودن جامعه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی 250 نفر انتخاب شدند. با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری و پس از برازش مدل نهایی، نتایج به دست آمده نشان داد که مهم‌ترین شاخص‌های مؤثر در بخش تقاضا تسهیلات حمل‌ونقل، و ساختار و تشکیلات سازمان‌های فعال در حوزه گردشگری است. همچنین در بخش عرضه خدمات بیمه‌ای آموزش‌های کاربردی به فعالان حوزه گردشگری مهم‌ترین شاخص شناسایی گردید. UR - https://www.itsairanj.ir/article_81140.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_81140_7d16679bd4fa7564c3eeb27e65596620.pdf ER -