TY - JOUR ID - 63577 TI - بررسی مهارت‌های همدلی قومی-فرهنگی کارکنان هتل‌ها با مشتریان، مورد مطالعه: گروه هتل‌های پارسیان JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - ایمانی خوشخو, محمدحسین AU - شفیعی, محمد علی AU - مرجانی, تیمور AD - دانشیار گروه مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ AD - گروه مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ AD - استادیار گروه مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 1 SP - 179 EP - 194 KW - کارکنان صف هتل‌ها KW - رفتار شهروندی سازمانی KW - رضایت شغلی KW - مدل‌سازی معادلات ساختاری DO - N2 - پژوهش حاضر شامل دو هدف اصلی است. اولاً، سنجش مهارت‌های همدلی قومی-فرهنگی کارکنان صف پنج هتل‌ از گروه هتل‌های پارسیان به‌منظور بهبود نقاط ضعف احتمالی. دوماً، بررسی و آزمون روابط میان متغیرهای مهارت‌های همدلی قومی-فرهنگی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان صف هتل‌های فوق. در این راستا، مهارت‌های همدلی از طریق شاخص همدلی قومی-فرهنگی وانگ و همکاران (2003) و چهار بعد آن مورد سنجش قرار گرفت. روش‌شناسی پژوهش حاضر به-لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ ماهیت تحلیل داده ها، توصیفی و به لحاظ روش‌های تحلیل داده‌ها، کمی است. داده‌های این پژوهش از دو جامعه آماری کارکنان هتل‌ها (برای متغیر همدلی و رضایت: 162 نمونه) و همکاران کارکنان (برای متغیر رفتار شهروندی: 176 نمونه) از طریق دو پرسشنامه متفاوت گردآوری ‌شد. روایی و پایایی این پرسشنامه از طریق مصاحبه با کارشناسان، فرایند مدل‌سازی معادلات ساختاری و آماره کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان داد که مهارت‌های همدلی کارکنان تاثیری در رفتار شهروندی آنها ندارد. از سوی دیگر، رضایت شغلی کارکنان با ضریب قوی 613/0 نقش مهم تاثیرگذاری بر رفتار شهروندی کارکنان دارد. علاوه بر این، رضایت شغلی دارای تاثیر قوی معنادار با ضریب 343/0 بر مهارت‌های همدلی کارکنان است. UR - https://www.itsairanj.ir/article_63577.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_63577_6b175e97cdb7c49e5d5f37995957d54f.pdf ER -