TY - JOUR ID - 149785 TI - تدوین الگوی مفهومی تفسیر میراث در ژئوپارک‌‏ها براساس روش‏‌های معتبر جهانی JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - نکویی صدری, بهرام AU - قورچیان, نادرقلی AU - محمدداودی, امیرحسین AD - دانش‏ آموختۀ دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 1 SP - 69 EP - 85 KW - مدل مفهومی KW - ژئوتوریسم KW - ژئوپارک‏‏ های عضو شبکۀ جهانی یونسکو KW - تفسیر میراث DO - 10.22034/jtd.2020.263840.2221 N2 - تدوین الگوی مفهومی تفسیر میراث در ژئوپارک، براساس روش‏ های معتبر استفاده ‏شده در ژئوپارک‏ های کشورهای پیشرفته و عضو شبکۀ جهانی ژئوپارک ‏ها می ‏تواند در ارتقای ژئوپارک ‏های عضو شبکۀ جهانی ـ برای کسب کارت سبز مجدد از طریق بازرسان یونسکو یا برای ثبت پروندۀ ژئوپارک‏ های درحال تأسیس در فهرست شبکۀ جهانی ژئوپاک ‏هادر کشور ـنقش مؤثری داشته باشد. این پژوهش جزو پژوهش‏ های کیفی بوده که با روش تحلیل مضمون انجام شده است. برای انجام این پژوهش،نخست مضامین تفسیر میراث در کشورهای پیشرفته با استفاده از روش تحلیل مضمون و براساس حوزۀ پژوهش از میان سیزده کتاب رفرنس جهانی اصلیاز سال 1957 تا  2019 و بررسی ضمنی محتوای وب ‏سایت ‏های 147 ژئوپارک عضو شبکۀ جهانی تحت حمایت یونسکو شناسایی شد. سپس مضامین استخراج ‏شدۀ آموزش گردشگران در مطالعۀ ژئوپارک‏ های کشورهای پیشرفته با ابعاد هفت ‏گانۀ آموزش گر(مفسر)، محتوا، ابزار، مکان، اصول، شیوه‏ ها و مخاطب و مولفه های سی‏ گانۀ آن از متون شناسایی شد. دراین پژوهش،علاوه ‏برشناسایی ابعاد و مؤلفه ‏‏های تفسیر میراث در ژئوپارک‏ ها،به‏ طور ویژه برای ترویج و درک آسان‏تر جامعۀ دانشگاهی ـ اجرایی داخل کشور، این نتیجه حاصل شد که تفسیر میراث در صنعت گردشگری از منظر مفهوم ‏سازی، همان «آموزش غیررسمی گردشگران با رویکرد تفسیری» است؛ بنابراین مدیران، مسئولان و دست ‏اندرکاران ژئوپارک ‏های درحال تأسیس یا راه ‏اندازی‏ شدۀکشور باید برای بهبود وضعیت کمّی و کیفی ژئوپارک‏ ها و توسعۀگردشگری پایدار، به نقش هم‏زمان همۀابعاد هفت ‏گانۀ آموزش گردشگران توجه و براساس آن‏ها برنامه ‏‏هایی طراحی، تدوین و اجرا کنند. UR - https://www.itsairanj.ir/article_149785.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_149785_d0c026375cd3d3d211ce633aec29e802.pdf ER -