TY - JOUR ID - 147214 TI - بررسی عوامل مؤثر بر سفر مجدد گردشگران به جزیرۀ کیش با رویکرد تئوری عملکرد متقاعدکننده: پژوهشی آمیخته JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - مختاری, مهرنگ AU - آزاد, ناصر AU - روستا, علیرضا AD - گروه مدیریت بازرگانی،واحد بین ‏المللی کیش ،دانشگاه آزاد اسلامی، ، جزیرۀ کیش، ایران؛ AD - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، ، تهران، ایران AD - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، ، تهران ، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 1 SP - 53 EP - 68 KW - سفر مجدد KW - تئوری عملکرد متقاعدکننده KW - جزیرۀ کیش KW - رویکرد آمیخته DO - 10.22034/jtd.2021.296396.2403 N2 - جزیرۀ کیش یکی از مراکز مهم گردشگری جمهوری اسلامی ایران است که در میان گردشگران ایرانی محبوبیت بسیاری دارد. افزایش توانمندی‎های جزیرۀ کیش به افزایش توانمندی گردشگری ایران منجر می‏شود. طی سال‏های اخیر، مشکلات و عوامل متعددی سبب کاهش تمایل سفر به جزیرۀ کیش شده است. هــدف از پژوهــش پیــش رو طراحــی مدل بومی قصد سفر مجدد گردشگران به جزیرۀ کیش با رویکرد تئوری عملکرد متقاعد‏کننده اســت تا تمایل به سفر مجدد به جزیره را بررسی کند. ازاین‎رو، ایــن پژوهــش کاربردی ـ توســعه‏ای و بــا ماهیــت اکتشــافی اســت و داده ‏هــا بــه روش آمیخته ـ اکتشــافی (کیفی ـ کمّی) گــردآوری شــده اســت. در بخــش کیفــی، با استفاده از روش داده ‏بنیاد، 117 کد اولیه و 26 مقولۀ فرعی و 7 مقولۀ اصلی در مدل پارادایمی کیفی به‏ دست ‏آمده شناسایی شده است. جامعــۀ آمــاری در بخــش کمـّـی را گردشگران ورودی به جزیره در بازۀ جمع ‏آوری داده ‏های میدانی تشکیل می‏دهد که در این میان حجــم نمونــه بــه روش نمونه ‏گیــری در دسترس و تصادفــی، با استفاده از فرمول کوکران، 320 نفر بـرآورد شـده اسـت. با توجه به این‏که مدل اندازه ‏گیری موردبررسی در این پژوهش از نوع انعکاسی است، بر اساس مدل کمّی به ‏دست‏ آمده از نرم‏ افزار اسمارت پی ال اس مشخص شد که متغییرهای قوانین و مقررات، زیرساخت ‏ها، کیفیت درک‏ شده، محیط طبیعی، فرهنگی و تاریخی، جوّ حاکم، ارزش درک‏ شده و بازاریابی در قصد سفر مجدد تأثیر می‏ گذارند. در این میان، با استفاده از تحلیل مسیر مدل ساختاری به ‏دست‏ آمده، زیرساخت ‏ها بیشترین اثر را بر قصد سفر مجدد گردشگران به جزیرۀ کیش دارند و متغیر جوّ حاکم دومین متغیر و کیفیت درک‏ شده سومین متغیر اثرگذار بر انتخاب مجدد جزیره برای مقصد گردشگری از سوی گردشگران است. نتایج مطالعات کیفی این پژوهش در مقاله ‏ای جداگانه با عنوان «مدل پارادایمی قصد سفر مجدد گردشگران به جزیرۀ کیش بر اساس تئوری عملکرد متقاعدکننده» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. UR - https://www.itsairanj.ir/article_147214.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_147214_46ffda94941c8830391baef004fd2e33.pdf ER -