TY - JOUR ID - 141561 TI - شناسایی و تحلیل مؤلفه‌های مؤثر در برندسازی مقاصد گردشگری (موردپژوهی: روستای هدف گردشگری بیشه در استان لرستان) JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - محمدپور, صابر AU - رحیمی, علی AD - دانشیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران . AD - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی گردشگری، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 3 SP - 275 EP - 289 KW - برندسازی مقاصد KW - مدل‌سازی معادلات ساختاری KW - روستای گردشگری بیشه DO - 10.22034/jtd.2021.254732.2161 N2 - برندشدن هر مقصد لزوماً مربوط به خصوصیات مثبت آن نیست و گاهی مقاصد گردشگری می‌توانند در ویژگی‌های منفی در بین گردشگران شهره شوند. دراین‌صورت، عوامل مؤثر در برندسازی مقاصد گردشگری باید از قبل شناسایی شوند و در اختیار برنامه‌ریزان این حوزه قرار بگیرند. در این پژوهش، که با هدف شناسایی و ارزیابی مؤلفه‌های مؤثر در برندسازی روستای هدف گردشگری بیشه انجام شده، نخست به کمک مطالعۀ پیشینه و مصاحبه با استادان متخصص عوامل یادشده شناسایی شد و پس از بومی‌سازی در منطقۀ مطالعه‌شده پرسش‌نامۀ پژوهش تهیه شد. پایایی ابزار پژوهش به کمک ضریب آلفای کرونباخ درحد مطلوبی تأیید شد و روایی آن به تأیید استادان این حوزه رسید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که جاذبه‌های گردشگری و بازاریابی گردشگری در روستای بیشه، به‌ترتیب با ضرایب مسیر ۸۵/۰ و ۷۷/۰ بیشترین تأثیر را در برندسازی این روستا داشته و عملکرد مقصد، زیرساخت‌ها، خصوصیات منحصربه‌فرد، عملکرد دولت و رفتار گردشگر به‌ترتیب در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند. همچنین نظارت و سرمایه‌گذاری دولت، جاذبه‌های طبیعی، امنیت روستا، دانش و تخصص دست‌اندرکاران و تبلیغات مقصد شاخص‌هایی بودند که بیشترین تأثیر را در برندسازی روستای بیشه از خود نشان دادند. در پایان متناسب با یافته‌های پژوهش، برای بهبود و تسهیل فرایند برندسازی روستای گردشگری بیشه پیشنهادهایی مطرح شد. UR - https://www.itsairanj.ir/article_141561.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_141561_d3119d28cd004d1e4d2f7795f35aea5d.pdf ER -