TY - JOUR ID - 138357 TI - تأملی بر راهبرد‌های بازاریابی پساکرونا در صنعت گردشگری و هتل‌داری در جهان: مطالعه‌ای مروری JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - نجارزاده, محمد AU - باقری قره بلاغ, هوشمند AU - عین علی, محسن AD - استادیار، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان AD - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه سمنان Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 2 SP - 1 EP - 9 KW - کوید 19 KW - صنعت گردشگری و هتل‌داری KW - راهبرد‌های بازاریابی KW - کرونا DO - 10.22034/jtd.2020.237219.2065 N2 - بی‌شک صنعت گردشگری از حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین صنایع در بحران‌ها به‌شمار می‌رود. حوادث عمده‌ای همچون بحران‌های طبیعی، اپیدمی‌ها، حملات تروریستی و مدیریت نادرست فشارهایی را به این صنعت تحمیل می‌کنند. همچنین صنعت گردشگری همواره تحت تأثیر اجتماع و مبتنی بر تعاملات بین مردم است. شیوع ویروس کرونا بخش گردشگری جهان را با چالشی اساسی مواجه کرده است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر تأثیر ویروس کرونا در صنعت گردشگری و هتل‌داری و ارائة راهبردهای بازاریابی در طی و بعد از بحران کروناست. مطالعۀ حاضر از نوع مروری است که برپایۀ اطلاعات جمع‌آوری‌شده از جست‌وجوهای متعددی از منابع اینترنتی در پایگاه‌های انگلیسی‌زبان ازجمله گوگل اسکولار، امرالد، ساینس‌ دایرکت و اسپرینگر با استفاده از واژگان کلیدی انگلیسی همچون Post-corona marketing strategies، COVID-19، COVID-19's effect on the hotel industry و COVID-19 pandemic on hospitality industry انجام شده است. گفتنی است سیزده مقاله به‌منزلة منابع مربوطه و نهایی با هدف بررسی این موضوع انتخاب شد. داده‌ها پس از جمع‌آوری از سایت سازمان گردشگری جهانی برحسب اهداف مطالعة تحلیل کیفی‌ شده طبقه‌بندی شدند. نتایج مطالعات انجام‌شده حاکی از آن است که گردشگری ورودی جهان با 3 تا 4 درصد رشد در سال 2020 مواجه خواهد شد؛ اما با توجه به سناریوی بیماری سارس و گسترش ویروس کرونا و پیش‌بینی تأثیرات اقتصادی آن، این سازمان با تغییر در پیش‌بینی خود، احتمال داد گردشگری جهانی در سال 2020 با رشدی معادل 1 تا 3 درصد مواجه شود. UR - https://www.itsairanj.ir/article_138357.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_138357_9ffbd139bfb38494153b0d7c4e588117.pdf ER -