TY - JOUR ID - 128329 TI - بررسی تاثیر فضای سرمایه گذاری بر صنعت گردشگری خاورمیانه با رهیافت اقتصاد سنجی فضایی JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - رفیعی دارانی, هادی AU - رهنما, علی AU - دادرس مقدم, امیر AD - استادیار گروه اقتصاد گردشگری؛ پژوهشکدۀ گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی، مشهد، ایران؛ AD - دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران؛ AD - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران؛ Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 4 SP - 21 EP - 38 KW - فضای سرمایه‌گذاری KW - مدل دوربین فضایی پانل KW - خاورمیانه KW - صنعت گردشگری DO - 10.22034/jtd.2020.205837.1858 N2 - بدون شک امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد جهانی، رشد سریعی در توسعه اقتصادی جهان داشته که نتیجه آن افزایش نرخ رشد سالانه در تولید ناخالص ملی در سطح جهان، صادرات، تجارت جهانی و خدمات بوده است. نکته‌ای که می‌تواند باعث تداوم این صنعت گردد فضای مناسب سرمایه‌گذاری است. فضای سرمایه گذاری تحت تأثیر مجموعه‌ای از عوامل مرتبط با قانون‌گذاری، نظارتی، سازمانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و دیگر عوامل تعیین کننده شرایط فعالیت سرمایه‌گذاری در یک کشور، منطقه یا شهر مشخص می‌گردد. بر همین اساس در این مطالعه به تاثیرپذیری درآمد گردشگری از فضای سرمایه‌گذاری در کشورهای منتخب خاورمیانه پرداخته می‌شود. تجزیه و تحلیل داده‎ها با استفاده از‎ مدل دوربین فضایی پانل در بازه زمانی 2016-2006 برای 15 کشور منتخب منطقه خاورمیانه انجام شده است. نتایج برآورد مدل دوربین فضایی نشان داد که در بین کشورهای خاورمیانه رابطه فضایی معناداری وجود دارد که نشان‌دهنده این موضوع است که بخشی از درآمد گردشگری در کشورهای خاورمیانه به واسطه اثر فاصله یا مجاورت بوده است و همچنین در این راستا، پیشنهاد می‌شود که در تخمین مدل‌های اقتصادسنجی، ارتباط فضایی بین مشاهدات در نظر گرفته شود زیرا در صورت عدم لحاظ کردن آن در مدل، نتایج تورش‌داری حاصل شده که قابل اعتماد نیستند. UR - https://www.itsairanj.ir/article_128329.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_128329_e4c2840439c691f68f4ebe4245599833.pdf ER -