TY - JOUR ID - 121443 TI - شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر در موفقیت برندسازی گردشگری کویری موردِمطالعه: دریاچۀ نمک قم JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - عباسی, رسول AU - معینی, حسین AU - نصیری, سمانه سادات AD - استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران؛ AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران؛ Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 3 SP - 173 EP - 190 KW - گردشگری KW - برندسازی KW - گردشگری کویر KW - دریاچه نمک قم DO - 10.22034/jtd.2019.187002.1755 N2 - چکیده:دریاچه نمک قم با داشتن جاذبه‌های خاص و منحصربه‌فردی چون بلورهای نمکی، هشت‌ضلعی‌های منظم، کانی‌ها، گونه‌های جانوری بیابانی و انواع گیاهان شورپسند تاکنون نتوانسته جایگاه خود را در بین مقاصد گردشگری بهبود ببخشد. برندسازی می‌تواند تصویر جالبی را متناسب با جاذبه‌های گردشگری کویر نمکی در ذهن گردشگران ایجاد نماید. لذا هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت برندسازی گردشگری کویری در دریاچه نمک قم است. پژوهش حاضر به‌لحاظ هدف، کاربردی ‌و از حیث نحوه‌گردآوری داده‌ها آمیخته است. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی‌ و کمی، یکسان و همان خبرگان حوزه گردشگری و آشنا با‌ گردشگری کویری و دریاچه نمک قم است. مشارکت‌کنندگان در بخش‌ کیفی، 15 نفر از خبرگان آگاه به موضوع، و همین خبرگان، نمونه آماری بخش کمی را شکل داده‌اند. روش نمونه‌گیری در هر دو بخش‌‌ از نوع غیر احتمالی و گلوله برفی است و حد کفایت نمونه‌گیری از قاعده اشباع نظری پیروی می‌کند. جمع‌آوری داده‌ها به شیوه میدانی در روش کیفی از طریق مصاحبه و در روش کمی، از طریق پرسشنامه صورت گرفته ‌است. در بخش‌کیفی جهت تجزیه‌وتحلیل از روش تحلیل مضمون و در بخش ‌کمی از تکنیک AHP استفاده ‌شده ‌است. بر ‌اساس نتایج به‌دست‌آمده، عوامل مؤثر بر موفقیت برندسازی گردشگری کویر در دریاچه نمک شامل جاذبه‌های‌گردشگری، عوامل فرهنگی، زیرساختی، مدیریتی، حمایت‌های دولتی ‌و جذب مشتری است‌ که مهم‌ترین ‌آن‌ها از طریق تکنیک تحلیل سلسله مراتبی، جاذبه‌های گردشگری با وزن 404/0 و کم‌اهمیت‌ترین آن‌ها جذب مشتری با وزن 056/0 شناسایی شد. واژه‌های کلیدی: گردشگری، برندسازی، گردشگری کویر، دریاچه نمک قم. UR - https://www.itsairanj.ir/article_121443.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_121443_c26bf4acafb88cef647ecddbe994c06e.pdf ER -