TY - JOUR ID - 113905 TI - نگاشت معنایی تصویر ذهنی گردشگران شهری JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - باصولی, مهدی AU - اسعدی, میر محمد AU - برومندزاد, یاسمین AU - اویسی, لیلا AU - اویسی, محمد امیر AD - استادیار، جهاددانشگاهی استان یزد، یزد، ایران؛ AD - استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران؛ AD - مدرس گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران؛ AD - کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران؛ Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 4 SP - 19 EP - 29 KW - "تصویرذهنی KW - مقصد KW - نگاشت شناخت معنایی KW - زیبایی شناسی KW - گردشگری شهری DO - 10.22034/jtd.2020.236020.2060 N2 - گردشگری شهری فعالیتی پیچیده، چندبخشی و پراکنده است که محصول آن فروش تجارب گردشگران از جاذبه‌‌، تسهیلات و خدمات شهر است. توجه و سازمان‌دهی عوامل طبیعی، انسانی و بصری مؤثر در زیبایی محیط مؤثرترین راه برای افزایش کیفیت تجربۀ سفر است. با توجه به ضرورت انکارناپذیر تصویر ذهنی در جذب گردشگران شهری و نقش این نوع از گردشگری در اقتصاد، در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از روش نگاشت شناختی معنایی، مدلی کیفی از عوامل مؤثر بر تصویر ذهنی با هدف رونق گردشگری شهری ارائه شود. بدین منظور، ابتدا پس از بیان موضوع، مبانی نظری و بررسی پیشینۀ پژوهش، با استفاده از طرح پژوهش کیفی، سی مصاحبه‌ تا رسیدن به اشباع نظری انجام شده است. جامعۀ این پژوهش دربردارندۀ گردشگران شهری و کارشناسان حوزۀ گردشگری بوده است. با رویکرد نگاشت شناختی معنایی، مدل مفهومی از ابعاد و مؤلفه‌های تصویر ذهنی استخراج و ترسیم شده است. نگاشت شناختی معنایی به‌دست‌آمده دارای شش مقولۀ اصلی و سی گزارۀ نظری است که در سیاست‌گذاری و درک بهتر و عمیق‌تر این مفهوم به سیاست‌گذاران یاری خواهد رساند. UR - https://www.itsairanj.ir/article_113905.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_113905_25d89fa893b6dfe8ebb65abbac375afb.pdf ER -