TY - JOUR ID - 109344 TI - گردشگری خرید و چالشهای عملکردی بازارهای فرامنطقه ای نمونه کاوی: چهارراه رسولی زاهدان JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - شهبازی, امیر حمزه AU - سرگزی, زینب AU - نخزری مقدم, محبوبه AD - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان ایران AD - گروه جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان AD - کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه سیستان و بلوچستان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 1 SP - 113 EP - 129 KW - گردشگری خرید KW - چهارراه رسولی KW - زاهدان KW - چالش عملکردی KW - بازار فرا منطقه ای DO - 10.22034/jtd.2019.177764.1690 N2 - گردشگری‌خرید، در انتخاب مقصد‌ گردشگران، همچنین تجربه و انگیزه گردشگران بسیار موثر است. بازار چهارراه رسولی زاهدان، علیرغم بیش از نیم قرن سابقه و چند هزار شاغل، هنوز، با ناکارآمدی چشمگیر مواجه است. هدف پژوهش، تبیین عوامل ناکارآمدی و تحلیل عوامل مخل رضایتمندی گردشگران‌خرید است (از دیدگاه شاغلان بازار و نیز گردشگران‌ خرید). این پژوهش از انواع، توسعه‌ای-کاربردی، توصیفی‌ـ‌تحلیلی، پیمایشی، با نمونه‌برداری تصادفی305 واحدی (در یک روز عادی) می‌باشد. واحد تحلیل، فرد و سطح تحلیل بازار فوق است. دارای دو فرضیه است. یک فرضیه معطوف به مشکلات خاص شاغلین و یک فرضیه ناظر به مشکلات گردشگران‌ خرید. یافته‌ها نشان می‌دهد، از نظر شاغلان چهارراه ‌رسولی، انگیزه 75% گردشگران، خرید از چهارراه ‌رسولی و انگیزه 73% آنها تنوع و ارزانی کالاهای ‌خارجی و مارک‌دار ‌(دست‌دوم خارجی) است. مدل‌های تحلیل عبارتند از کولموگروف-اسمیرنوف، شاپیرو-ویلک، کای‌دو، تی‌تک‌نمونه، تست‌لون، تی‌دوگروهی‌مستقل، یافته‌ها نشانگر مشکلات حاد عملکردی بازار فوق است. رضایت گردشگران و شاغلین از زیرساختها و خدمات در سطح معنی‌داری00/0 پایین‌ هست. یافته‌ها نشان می‌دهد 84% گردشگران‌خرید، از نبودن فضایی برای نشستن و اطراق ‌لحظه‌ای ناراضی‌اند. همچنین 52% کل گردشگران و 70% گردشگران زن از وضعیت خدمات سرویس بهداشتی خیلی ناراضی‌اند. حدود 83% کل گردشگران، و 92% گردشگران زن، از نبود مکان سرگرمی کودکان ناراضی‌اند نتایج در سطح000/0 معنی دار هستند. نوآوری تحقیق این است که تاکنون پژوهشی با رویکرد آسیب‌شناختی به چالشهای عملکردی بازار منطقه‌ای در این محدوده نپرداخته است. یافته‌ها و پیشنهادات ارائه شده، راهبردهای روشنی برای مدیران ‌شهری جهت ارتقاء عملکرد بازار چهارراه ‌رسولی می‌باشد. UR - https://www.itsairanj.ir/article_109344.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_109344_621bc8d7a38d688cbd3d1633786f4bb3.pdf ER -