انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
2
2017
08
23
تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی خدمات بر انتخاب مقصد گردشگران خرید شهرستان بانه
1
21
FA
اصغر
طهماسبی
دانشگاه خوارزمی تهران، دانشکده علوم جرافیایی، گروه جغرافیای سیاسی و برنامه ریزی گردشگری.
asghar.tahmasebi1@gmail.com
سوران
روشنیان
گروه گردشگری، دانشکده جغرافیا، دانشگاه خوارزمی تهران.
soran.roshanian@gmail.com
10.22034/jtd.2020.110410
انتخاب مقصدگردشگری خرید یکی از عناصر اصلی رفتار خرید گردشگران محسوب شده و شناسایی عوامل تاثیرگذار در آن نقش کلیدی در برنامهریزی و توسعه مقاصد گردشگری خرید بر عهده دارد. بر اساس مدل مفهومی جعبه سیاه رفتار مصرف کننده بطور کلی دو دسته عوامل شامل ویژگیهای گردشگران و محرکهای بازاریابی بر رفتار خرید گردشگران تاثیر گذار میباشند. با تعمیم این مدل بر گردشگری خرید، هدف این تحقیق شناسایی نقش و اهمیت عوامل آمیخته بازاریابی خدمات در انتخاب مقصد گردشگری خرید شهر بانه توسط گردشگران میباشد. بدین منظور 384 پرسشنامه در 2 نوبت تعطیلات نوروز و تابستان و به صورت نمونه گیری خوشه ای در بین گردشگران مراکز خرید شهر بانه توزیع و نظر آنان درباره تاثیر هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی خدمات شهر بانه در انتخاب این مقصد با استفاده از طیف لیکرت 5 درجه ای پرسیده شد. برای بررسی تاثیر هر کدام از عناصر آمیخته بازاریابی از آزمون ویکاکسون تک نمونهای استفاده گردید و تعیین اهیمت زیر فاکتورهای عوامل آمیخته بازاریابی نیز با استفاده از آزمون فریدمن صورت گرفت. <br /> نتایج این مطالعه نشان میدهد که از نظر گردشگران عامل قیمت، ویژگی محصولات شهر بانه، خدمات فروشندگان و فضای مراکز خرید بر انتخاب این مقصد گردشگری خرید تاثیر معنی داری داشته و بالعکس تاثیر ترفیعات و تبلیغات فروشگاههای بانه و نیز ویژگیهای گردشگری و جغرافیایی در انتخاب شهر بانه از نظر آماری معنی دار نمیباشد.
رفتار خرید گردشگران,آمیخته بازاریابی خدمات,مقصد گردشگری خرید,شهر بانه
https://www.itsairanj.ir/article_110410.html
https://www.itsairanj.ir/article_110410_988b96fe50a0f6c2a9bce6fd4edd8606.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
2
2017
08
23
نقش شواهد فیزیکی در ابعاد تسلسل وفاداری میهمانان در هتلهای مقصد گردشگری رامسر
22
38
FA
مصطفی
محمّدی
گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران، نوشهر، مازندران، ایران.
m.mohammadi@umz.ac.ir
10.22034/jtd.2020.110404
دلبستگی و وفاداری میهمانان به یک هتل، نتیجهی ارزیابی آنها از شاخص-هاست. نخستین و بهترین شاخص، شواهد فیزیکی میباشد. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نقش شواهد فیزیکی در تسلسل وفاداری میهمانان در هتلهای شهرستان رامسر میباشد. جامعهی آماری تحقیق شامل میهمانانی است که حداقل 3بار در این هتلها در طی سال 1395 اقامت نمودهاند. روش نمونهگیری به صورت غیرتصادفی در دسترس بود. از طریق فرمول کوکران، حداقل افراد نمونه 196 نفر محاسبه گردید که پس از توزیع 250 پرسشنامه، 217 پرسشنامه کامل عودت داده شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی همگرا و پایایی آن با پایایی مرکب و روش آلفای کرونباخ بررسی گردید که برای تمامی متغیرها قابلقبول بودند. ارزیابی فرضیهها با آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره صورت پذیرفت. تحلیلها با استفاده از نرمافزار لیزرل 54/8 و اسپیاساس 23 انجام شد. نتایج مشخص ساخت که شواهد فیزیکی هم به طور مستقیم و هم از طریق وفاداری نگرشی بر وفاداری کُنشی میهمانان هتل تاثیر میگذارد. از اینرو میتوان اینگونه نتیجه گرفت که متغیر شواهد فیزیکی نقش مهمی را در تسلسل وفاداری میهمانان در هتلهای شهرستان رامسر ایفا میکند. بر این اساس پیشنهادات کاربردی برای هتلداران و مدیران هتلها ارایه شده است.
شواهد فیزیکی,وفاداری نگرشی و کنشی,دلبستگی به مکان,تمایلات رفتاری,صنعت هتلداری
https://www.itsairanj.ir/article_110404.html
https://www.itsairanj.ir/article_110404_9353591d73f2b035a9dc1b3a725dad43.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
2
2017
08
23
تاثیر خدمتگرایی بر وفاداری مشتری با نقش میانجی کیفیت خدمات در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتل پارس کرمان)
39
62
FA
اردشیر
شیری
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
shiri_ardeshir@yahoo.com
مهدی
دهقانی سلطانی
0000-0002-8022-894X
دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
ma.dehghani22@yahoo.com
اعظم
سلطانی بناوندی
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی موسسه آموزش عالی باختر ایلام
s.soltani42@yahoo.com
یونس
آزادی
استادیار موسسه آموزش عالی باختر ایلام
y.azadi@yahoo.com
10.22034/jtd.2020.110396
افزایش رقابت در بازار و افزایش دانش و آگاهی مشتریان هتلها از خدمات و گزینههای انتخابی دیگر باعث شده که به تازگی مدیران هتلها با چالش بزرگی به نام مشتریان ناراضی و مشتریان بدون وفاداری مواجه شوند. هتلها همچنین با این مسئله روبهرو هستند که چرا برخی مشتریان راضی از هتل وفادار نیستند و به رغم رضایت از خدمات و تسهیلات هتل به مشتریان وفادار برای هتل تبدیل نمیشوند. در نتیجه، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر خدمتگرایی بر وفاداری مشتری با تبیین نقش میانجی ادراک کیفیت خدمات در صنعت هتلداری انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه مشتریان هتل پارس در شهر کرمان بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده برابر با 384 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن توسط خبرگان تایید شده و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر اثر مثبت خدمتگرایی بر کیفیت خدمات و وفاداری مشتری، و اثر مثبت ادراک کیفیت خدمات بر وفاداری مشتری در هتل پارس کرمان است. نتایج هچنین نشان میدهد که کیفیت خدمات به عنوان یک متغیر میانجی در رابطه بین خدمتگرایی و وفاداری مشتریان ایفای نقش میکند.
خدمتگرایی,کیفیت خدمات,وفاداری مشتری,صنعت هتلداری
https://www.itsairanj.ir/article_110396.html
https://www.itsairanj.ir/article_110396_aaa7d15d6955d9295b352360bf24523d.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
2
2017
08
23
شناسایی عوامل تاثیرگذار بر وفاداری الکترونیکی در صنعت گردشگری مورد مطالعه: هلدینگ سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان
63
80
FA
فرزانه
خوشه بست
علم و فرهنگ
khooshebast_fa@yahoo.com
محمدرضا
رضوانی
دانشگاه تهران
rrezvani@ut.ac.ir
الهام
واحدی
دانشگاه علم و فرهنگ
e.vahedi@usc.ac.ir
10.22034/jtd.2020.110395
با رشد روزافزون اهمیت خدمات الکترونیکی، بکارگیری این خدمات به ضرورتی برای کلیه کسبوکارها تبدیل شده است و وفاداری به خدمات الکترونیکی ابزاری مهم برای رقابت و بقا بشمار میرود. امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی و جایگزین شدن آن با روشهای سنتی در صنعت روبه رشد گردشگری، وفاداری الکترونیکی مشتریان فاکتور بسیار مهمی در توسعه صنعت گردشگری نیز میباشد. در این راستا، وجود مدلی جامع برای اندازهگیری و سنجش عوامل موثر بر وفاداری به خدمات الکترونیکی به منظور بهبود و مدیریت خدمات گردشگری، به خوبی قابل درک است.<br /> هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر وفاداری الکترونیکی گردشگران در هلدینگ سیاحتی و مراکز بنیاد مستضعفان است. بنابراین سه عامل موثر بر وفاداری الکترونیکی شامل رضایت الکترونیکی، اعتماد الکترونیکی، و کیفیت الکترونیکی و همچنین شاخص های موثر بر هر سه عامل شناسایی شدند. پس از انتخاب مدل تحقیق، با استفاده از پرسشنامه و توزیع آن میان مشتریان هلدینگ سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد که از طریق نمونهگیری تصادفی ساده به تعداد 384 نفر انتخاب شده بودند و همگی از خدمات الکترونیکی استفاده کرده بودند، داده های مورد نیاز جمع آوری و اعتبار و صحت اجزای مدل مورد سنجش قرار گرفت. به منظور تحلیل نتایج از تحلیل عاملی، تحلیل رگرسیون و واریانس و معادلات ساختاری در نرمافزارهای آماری لیزرل و SPSS بهره گرفته شد. نتایج تحقیق بیانگر این است که کیفیت خدمات الکترونیکی بر اعتماد و رضایتمندی و در نتیجه وفاداری مشتریان در صنعت گردشگری موثر است.
واژگان کلیدی: کیفیت خدمات الکترونیکی,رضایتمندی,اعتماد,وفاداری الکترونیکی به هلدینگ سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان
https://www.itsairanj.ir/article_110395.html
https://www.itsairanj.ir/article_110395_bf7e6305e738b7caf6c0bbc08276b910.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
2
2017
08
23
مدل مفهومی گردشگری خلاق
81
108
FA
مهرنوش
بسته نگار
mnegar51@gmail.com
10.22034/jtd.2020.110411
تغییرات بنیادین در سمت تقاضا و عرضه گردشگری، همچنین ایجاد پارادایمهای اقتصاد تجربه و اقتصاد دانشبنیان در فضای کلان توسعه اقتصادی، گردشگری را به سمت و سوی خلاقیت پیش برده است، بطوریکه صاحبنظران را به این باور رسانده است که پایداری گردشگری در گردشگری خلاق است. در این پژوهش با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانهای، مفهوم و ابعاد گوناگون گردشگری خلاق در قالب مدلی نوین تبیین شده و با تکنیک دلفی دو مرحلهای، اجماع خبرگان در خصوص مدل، صورت گرفته است.<br /> گردشگری خلاق هم میتواند در طیفی دیده شود که یک سر آن عرضهمحوری و سر دیگر طیف تقاضامحوری باشد و هم میتواند در گسترهای قرار گیرد که در دو سر آن، مقصدمحوری و فعالیتمحوری جای گرفته است. بدیهی است که هر کدام از این رویکردها ویژگیها و شاخصهای خاص خود را دارند. پژوهش حاضر، با تلاقی دادن دو طیف یاد شده، مدل مفهومی جدیدی برای گردشگری خلاق طراحی کرده است. در این مدل چهارخانهای، اکوسیستم گردشگری خلاق، چشمانداز خلاق، صنایع خلاق و طبقه (گردشگر) خلاق، معرفی شده است که میتواند ابعاد مختلف گردشگری خلاق را توصیف نماید. پس از طراحی مدل، به منظور اعتبارسنجی آن، پژوهشهای انجام شده مجددا تحلیل شده و نشان داده شده است که وجه غالب آن پژوهش در کدام خانه مدل جای میگیرد.
گردشگری خلاق,چشمانداز خلاق,اکوسیستم گردشگری خلاق,صنایع خلاق,طبقه خلاق
https://www.itsairanj.ir/article_110411.html
https://www.itsairanj.ir/article_110411_2a66e651b4e3858cb11428dd9001a3a0.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
2
2017
08
23
شناسایی ابعاد و مولفههای رفتار شهروندی سازمانی در صنعت گردشگری
109
133
FA
هادی
فهیم زاده
دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
hadi_fahimzadeh@yahoo.com
محمودرضا
اسماعیلی
عضو هیئت علمی/ دانشگاه لرستان
dr.mr_esmaeili@yahoo.com
حچت
وحدتی
عضو هیئت علمی/ دانشگاه لرستان
vahdati_h@yahoo.com
رضا
سبهوند
عضو هیئت علمی/ دانشگاه لرستان
mrezasep@yahoo.com
10.22034/jtd.2020.110408
هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفههای رفتار شهروندی سازمانی در صنعت گردشگری است. این پژوهش از حیث رویکرد، ترکیبی و تکنیکهای مورد استفاده تحلیل محتوای جهتدار و دلفی فازی میباشد. با طراحی چارچوب فرایند رمزگذاری؛ کدها، زیرمقولهها، مقولهها و تم اصلی مشخص شده با پیشرفت تحقیق رمزهای جدید و به اقتضاء آن زیر مقولههای جدید اضافه یا اصلاح شد. کنترل جزئی و کنترل نهایی مطابق با اصول تحلیل محتوای جهتدار، جهت بررسی اعتبار نتایج انجام شد. برای اجرای تحقیق 14 مدل مطرح انتخاب شد. با استفاده از نظریات پیشین و مطالعات صنعت گردشگری مولفههایی که متناسب با تعریف مفهومی بود استخراج شد. در ادامه پرسشنامهای با هدف کسب نظرات خبرگان با استفاده از روش دلفی فازی طراحی گردید. با توجه به اجماع خبرگان در دور سوم فرآیند دلفی فازی، تعداد 12 مولفه در مدل نهایی شناسایی شد که از دو بعد (سازمان محور یا فرد محور و پیشبرد یا مراقبت) و چهار ناحیه (محافظ، خدمتگزار، راهنما و پیشگام) تشکیل شد. مولفههای هواداری، ابتکار فردی، اطاعتپذیری، ادب و فضیلت شهروندی که در مطالعات پیشین شناسایی شده بودند به خوبی در این چارچوب جای گرفتند. باقی مولفهها اگرچه با اقتباس از نظریههای پیشین است اما با اصلاح در مدل آورده شدند. فراوانی بیشتر مقولههایی مانند اطاعتپذیری، فضیلت شهروندی و کمک بین فردی نشانگر اصالت این مولفهها در مدلهای اولیه است که توانستهاند در مدلهای بعدی نیز باقی بمانند.
رفتار شهروندی سازمانی,صنعت گردشگری,تحلیل محتوا,دلفی فازی
https://www.itsairanj.ir/article_110408.html
https://www.itsairanj.ir/article_110408_80939d7a977e7035b3e6be248fef5c58.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
2
2017
08
23
تحلیلی بر وضعیت بازارگرایی در صنعت هتلداری ایران (مورد مطالعه: هتل های 4 و 5 ستاره شهر تهران)
134
148
FA
سید محمد
موسوی
دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران؛
smm14712@gmail.com
شمس السادات
زاهدی
استاد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛
s.m.moosavi@outlook.com
10.22034/jtd.2020.110405
هدف از پژوهش حاضر « تحلیلی بر وضعیت بازارگرایی در هتل های 4 و 5 ستاره شهر تهران» می باشد. در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعه ادبیات تحقیق و نظر سنجی خبرگی، مدل مفهومی و اولیه تحقیق در قالب پنج بُعد مشتری گرایی، رقیب گرایی، هماهنگی و انسجام بین واحدها، تکنولوژی و سیستم های اطلاعاتی و تمرکز بلند مدت تدوین گردید. جهت دستیابی به اهداف پژوهش، جامعه آماری متشکل از 140 مدیر و سرپرست ارشد بخش های مختلف هتل های 4 و 5 ستاره در تهران بزرگ مد نظر قرار گرفت. جهت دستیابی به هدف تحقیق فرضیاتی تدوین و از آزمون t-student جهت تحلیل هریک از فرضیات اهم اول و اخص 1-1 تا 1-5 استفاده شد و برای تحلیل آزمون فرضیه اهم دوم نیز آزمون ANOVA استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بازارگرایی، در سه بعد آن یعنی رقیب گرایی، هماهنگی و انسجام بین واحدها و تکنولوژی و سیستم های اطلاعاتی برقرار نمی باشد و تنها ابعاد مشتری گرایی و تمرکز بلند مدت بازارگرایی برقراراست. همچنین رد فرضیه اهم دوم نشان داد که دو بعد مشتری گرایی و تمرکز بلند مدت با یکدیگر اختلاف معناداری ندارند. در پایان نیز در راستای ارتقا بازارگرایی پیشنهاداتی ارائه گردید.
بازارگرایی,ابعاد بازارگرایی,هتل های4 و 5 ستاره شهر تهران
https://www.itsairanj.ir/article_110405.html
https://www.itsairanj.ir/article_110405_7460e2a7e6baf1b49cb5a77c0885d663.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
2
2017
08
23
مدل سازی ساختاری عوامل مؤثر بر جذب گردشگران به پدیده های گردشگری مصنوعی (نمونه موردی پارک و دریاچه چیتگر تهران)
149
168
FA
رسول
حیدری سورشجانی
گروه آموزشی جغرافیا و اکوتوریست دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان
rasol_heidary@yahoo.com
10.22034/jtd.2020.110407
انسان شهرنشین با زندگی روزمره در فضای ساخته شده خود، فرصت گذران اوقات فراغت و گردش را در طبیعت از دست داده و در اندک فرصت های پیش رو معذوریت مسافت و زمان، کمتر مجال گردش در دل طبیعت را به او داده است. این مسئله در کلانشهرهای بزرگ از جمله تهران بحرانی تر بوده چرا که فضاهای طبیعی گردشگری و گذران اوقات فراغت اطراف شهر دستخوش رقابت نیروها و گروه های مختلف اقتصادی شده و تنگناهای بسیاری در این عرصه به وجود آمده است. پارک و دریاچه چیتگر(خلیج فارس) در لبه کناری بافت شهر تهران، فرصت ارزنده ای برای شهروندان و گردشگران وضع کرده تا اوقات فراغت خود را در فضای شبه طبیعی سپری نمایند. لکن به دلایل مختلف این مجموعه نتواسنته است از تمام ظرفیت های خود برای جذب بازدید کننده و گردشگر بهره ببرد. هدف پژوهش حاضر مدلسازی ساختاری عوامل مؤثر بر کشش گردشگران به جاذبه مصنوعی مذکور است. این پژوهش که ماهیتی کاربردی دارد با روش تحلیلی ـ توصیفی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته، عوامل اقتصادی، اجتماعی، دسترسی و کیفیت محیطی را بر بهبود و گسترش گردشگری پارک و دریاچه چیتگر را بررسی می نماید. حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 185 پرسشنامه محاسبه گردید و برای استنباط های علمی از مدلسازی معادلات ساختاری، آزمون T و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که عوامل اجتماعی با ضریب رگرسیونی 0.93 وp–value برابر 0.002 بیشترین اثر را بر جذب گردشگران و بازدید کنندگان از این جاذبه را دارا می باشند.
گردشگری,جاذبه های مصنوعی,پارک و دریاچه مصنوعی چیتگر,مدلسازی ساختاری
https://www.itsairanj.ir/article_110407.html
https://www.itsairanj.ir/article_110407_f69fbf3d35a790d76b02cdc754433812.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
2
2017
08
23
ارزیابی تناسب اراضی منطقه مرنجاب جهت احداث دهکده گردشگری
169
189
FA
سید حجت
موسوی
0000-0003-1818-439X
استادیار گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران hmousavi15@kashanu.ac.ir
hmousavi15@kashanu.ac.ir
سید مجتبی
شریفیان
کارشناس ارشد بیابانزدائی، گروه علوم مهندسی بیابان. دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان، ایران/ نویسنده مسئول: mojtaba_sharifian@yahoo.com
sharifianmojtaba61@gmail.com
ابوالفضل
رنجبر فردویی
دانشیار گروه علوم مهندسی بیابان، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران aranjbar@kashanu.ac.ir
hmousavi15@yahoo.com
10.22034/jtd.2020.110402
گستردگی اکوسیستمهای بیابانی در ایران و عدم بارورسازی کامل آنها در بخشهای مختلف اقتصادی، توجه به راهبردهای مدیریتی منطبق بر توسعه پایدار محیط را الزامی کرده است. دراینخصوص توسعه صنعت اکوتوریسم در مناطق بیابانی میتواند به عنوان راهکار مدیریتی مناسب و همسو با محیطزیست و همچنین سیاست جایگزین مقابله با تخریب اراضی، ابتقای اکوسیستم و بهرهگیری بهینه از طبیعت مطرح باشد. ازاینرو پژوهش حاضر به ارزیابی سناریوی تناسب اراضی منطقه مرنجاب برای احداث دهکده گردشگری پرداخته است. پارامترهای مدل مکانیابی دهکده گردشگری شامل پنج معیار اصلی جاذبههای گردشگری، دسترسی و خدمات، سیمای سرزمین، حفاظت از منابع طبیعی و مخاطرات میباشد. بهمنظور تعیین امتیاز هریک از معیارها از مدل تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. با اعمال امتیازات حاصل از مدل به لایههای رقومی معیارها، نقشههای وزندار آنها بدست آمد. نهایتاً تلفیق تمامی لایههای وزندار، منجر به تهیه لایه موزون تناسب ارضی گردید که برای تعیین مکانی پهنهها، دامنه امتیازات آن براساس شکستهای طبیعی به پنج اولویت طبقهبندی شد. نتایج نشان داد که معیارهای جاذبههای گردشگری و مخاطرات بهترتیب با وزن 4064/0 و 0429/0 بالاترین و پایینترین امتیاز را بهخود اختصاص دادهاند. همچنین طبق نقشه نهایی تناسب ارضی، 49503 هکتار از سطح منطقه مرنجاب تحت عنوان اولویت نخست جهت تخصیص به دهکده گردشگری بسیارمناسب میباشد. این پهنه انطباق مکانی با محدوده اطراف کاروانسرای مرنجاب، نواحی جنوبی دریاچه نمک و قسمتهای شمالی ریگ بلند دارد که وجود جاذبههای گردشگری، دسترسی به راههای ارتباطی و مراکز اقامتی و همچنین اهمیت بسیار زیاد آنها در سناریوی مکانیابی دهکده گردشگری این همسویگی را توجیح میکند.
اکوتوریسم,تناسب اراضی,ارزیابی چندمعیاره,دهکده گردشگری,منطقه مرنجاب
https://www.itsairanj.ir/article_110402.html
https://www.itsairanj.ir/article_110402_3b6c7bf88b908b220ab88519b94ca1aa.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
2
2017
08
23
تاثیر ارزش ویژه برند گردشگری بر وفاداری گردشگران موزه (مورد مطالعه: موزه ملی ایران)
190
207
FA
پرویز
آقایی
دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی شهری در دانشگاه شهید بهشتی و مدرس گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
parviz.aghaei7@gmail.com
لطفعلی
کوزه گر کالجی
گروه جغرافیا، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی تهران
kozegarkaleji@gmail.com
حیدر
محمدی
گروه مدیریت، دانشگاه کردستان
p_aghaei@sbu.ac.ir
10.22034/jtd.2020.110406
در قرن بیستویکم که اقتصاد گردشگری همچنان به روند روبهرشد خود ادامه میدهد، وفاداری گردشگران به مقاصد سفر به عنوان محرکه توسعه صنعت گردشگری شناخته میشود. مولفههای تاثیرگذار بر این وفاداری از مطالعات بنیادین این حوزه به شمار میرود تا با اولویتبندی کردن آنها قدرت رقابتپذیری مقاصد را، بخصوص در بخشهایی که تاکنون کمترین سهم را در بخش اقتصاد گردشگری داشته است، افزایش داد. از آنجاییکه در میان جاذبههای گردشگری کشور بخش گردشگری فرهنگی و هنری کمتر مورد توجه بوده، به همین مبنا این پژوهش با تأکید بر گردشگری موزه ملی ایران، ارتباط میان برندسازی به عنوان متغیر مستقل و وفاداری گردشگران به مقصد به عنوان متغیر وابسته را بدست خواهد آورد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و به لحاظ هدف کاربری-توسعهای میباشد. حجم نمونه به تعداد 200 گردشگر و بصورت غیرتصادفی-دردسترس میباشد. دادهها و اطلاعات به دو صورت کتابخانهای و میدانی گردآوری شده است. در ابتدا با استفاده از نرمافزار spss، ارزش ویژه برند گردشگری موزه ملی با آزمون T-test تکنمونهای مستقل محاسبه شده است نتایج این بخش گویای آن است که برند موزه ملی با امتیاز 3.37 دارای ارزش نسبتاً بالایی است و معناداری آن در زیر شاخصهای مختلف با سطح آلفای 5 درصد قابل تائید است. در بخش دوم با ضریب همبستگی اسپیرمن ارتباط میان برند گردشگری موزه ملی و وفاداری گردشگران با مقدار 0.0629 بدست آمده است که در مرحله بعد نتایج آزمون رگرسیون نشان میدهد عناصر ثانویه بیشترین تاثیر را بر وفاداری گردشگران موزه دارد.
گردشگری,وفاداری گردشگر,ارزش ویژه برند,موزه
https://www.itsairanj.ir/article_110406.html
https://www.itsairanj.ir/article_110406_750d5bba7a74dc7ab900fd067f91c8a0.pdf