انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
تأثیر شخصیت تابآور کارآفرین بر نوآوری در کسبوکار صنعت گردشگری (مورد مطالعه: استان همدان)
1
16
FA
حامد
فلاح تفتی
0000-0003-4751-4394
عضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
h.fallah@sau.ac.ir
گلنوش
جباری
دانشجوی دکترا گردشگری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
golnoosh.jabbari@gmail.com
10.22034/jtd.2021.239376.2082
حضور در محیط متلاطم و بازار رقابتی و الزام به نوآوری، کارآفرینان را به سوی تابآوری سوق می دهد. الزام کارآفرینان صنعت گردشگری به پیشرانی در نوآوری باعث شده است که این پژوهش با هدف بررسی تأثیر شخصیت تابآور کارآفرین برنوآوری در کسبوکار آنان در صنعت گردشگری انجام شود. روش انجام پژوهش از نظر هدف، کاربردی و برمبنای طرح پژوهش پیمایشی و مبتنیبر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری را مدیران کارآفرین فعال صنعت گردشگری استان همدان تشکیل میدهند که تعداد آنها 150 نفر برآورد شده است و از این بین، 108 نفر (مطابق با جدول تعیین حجم مورگان) بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش پرسشنامه بوده است. روایی مدل براساس روایی همگرا و واگرا انجام شده و پایایی مدل براساس آزمونهای آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شده است<strong>.</strong> نتایج پژوهش نشان میدهد که شخصیت تابآور کارآفرین بر نوآوری در کسبوکار تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین بین ابعاد تصور از شایستگی فردی، اعتماد به غرایز فردی، پذیرش مثبت تغییر، کنترل و تأثیرات معنوی بر نوآوری در کسبوکار تأثیر مثبت و معناداری مشاهده شده است. بنابراین، کارآفرین تابآور عملاً پیشران نوآوری در کسبوکار است.
تاب آوری",کارآفرین",نوآوری",صنعت گردشگری",",مدل سازی معادلات ساختاری"
https://www.itsairanj.ir/article_148052.html
https://www.itsairanj.ir/article_148052_6ac0ea9ca9a3a17b9fbb22f09893626d.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
اثر تجربة گردشگری بر فرایند تصمیمگیری سرمایهگذاران (مطالعة موردی امتیازدهی سرمایهگذاران حوزة کارآفرینی در ایران به شاخصهای طرحها)
17
33
FA
علی
حسنی
دانشیار دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران؛
hassani@usc.ac.ir
سیاوش
صمیمی
دانشجوی دکتری اقتصاد گردشگری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، تهران، ایران
samimi44@gmail.com
سید جلال
موسوی بازرگان
استادیار دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران؛
jmoosavi@yahoo.com
سید محمد موسی
مطلبی
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم توسعه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، تهران، ایران؛
motalebi@ihss.ac.ir
10.22034/jtd.2021.250952.2142
در این پژوهش، امکان اثرگذاری جذابیت گردشگری یک منطقه در جذب سرمایة سرمایهگذاران، حتی در طرحهای غیرمرتبط با گردشگری بررسی شد. برای این منظور، فرایند تصمیمگیری سرمایهگذاران و مشخصاً سرمایهگذاران حوزة کارآفرینی ایران بهمنزلة جامعة مطالعهشده سنجش شد. در این راستا، برای بررسی طرح سرمایهگذاری (تولید روغن ماهی ـ امگا3)، به کارشناسان و مدیران سرمایهگذاری خطرپذیر پرسشنامهای داده شد که در بخش اول، از مشخصات پاسخدهندگان و منطقهای که در آن سابقهٔ بازدید و تمایل به سفر مجدد به آن را داشتهاند (تجربهٔ گردشگری) پرسش شد. سپس بهصورت رندوم، یکبار مشخصات طرح امگا3 جانماییشده در منطقهای که فرد دارای تجربة گردشگری بود (با استفاده از پایپینگ پرسشنامهٔ الکترونیکی) و یکبار مشخصات همان طرح واقع در منطقهٔ خنثی به پاسخدهندگان داده شد و شاخصهای ارزیابی مرتبط با تصمیمگیری در غربالگری طرحها (شامل امتیاز به شاخصهای مختلف طرح) از ایشان سؤال شد. بررسیهای آماری نشان داد افراد با اختلاف معناداری طرح جانماییشده در منطقهای را که به نظرشان به لحاظ گردشگری جذاب بوده برای سرمایهگذاری نیز جذابتر تشخیص دادهاند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که درصورتی که منطقهای درحکم مقصد گردشگری تجربهای مثبت در ذهن گردشگران (که در میان آنان تصمیمسازان سرمایهگذاری نیز وجود دارند) برجای گذارد، این امکان وجود دارد که این اثر موجب افزایش شانس جذب سرمایهگذاری بیشتر و توسعة آن منطقه شود.
تجربة گردشگری,اقتصاد رفتاری,سرمایهگذاری خطرپذیر,پایپینگ پرسشنامه
https://www.itsairanj.ir/article_125063.html
https://www.itsairanj.ir/article_125063_6192aa3df49d1e6a25fce3e331f712a4.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
الگوی گردشگری خلاق مبتنی بر رویکرد بازآفرینی فرهنگمحور با تأکید بر ایدۀ شهر خلاق
35
52
FA
سعید
اردلان
0000-0002-9700-4029
دانشجوی دکتری، گروه شهرسازی، دانشکده معماری وشهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
saeed.ardalan@gmail.com
کرامت الله
زیاری
0000-0001-9135-4768
استاد، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛
zayyari@ut.ac.ir
نوید
سعیدی رضوانی
0000-0002-7585-2190
استادیار،گروه شهرسازی، دانشکده معماری وشهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران؛
n.saeidi@qiau.ac.ir
کیومرث
حبیبی
0000-0002-7093-9625
دانشیار، گروه شهرسازی، دانشکده معماری وشهرسازی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران؛
habibi_ki@yahoo.co.uk
10.22034/jtd.2021.240128.2087
حفاظت و توسعۀ هم زمان بافت تاریخی شهر خلاق سنندج نیاز به خوانش و رمزگشایی لایههای گوناگون متن آن دارد تا خلاقیت و فرهنگ، بهمنزلۀ نیروهای توسعه و محرکۀ اقتصادی، پیشرفت اجتماعی، فرهنگی و سرمایههای انسانی، در بستر مکان خلاق خود سبب تحقق توسعۀ گردشگری خلاق شوند. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در الگوی گردشگری خلاق مبتنی بر رویکرد بازآفرینی فرهنگمحور در بافت تاریخی شهر خلاق سنندج است. این پژوهش از نوع کاربردی و براساس روش ترکیبی (اکتشافی و توصیفی ـ پیمایشی) است. روش جمعآوری دادهها کتابخانهای و میدانی است. در بخش اول پژوهش، دیدگاه جامعۀ آماری شامل خبرگان حوزۀ پژوهش، یعنی بافت تاریخی شهر خلاق سنندج، با روش کیفی و نمونهگیری هدفمند بررسی شد. اطلاعات به کمک روش تحلیل موضوعی و با مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته گردآوری و مضمونها و مقولههای اثرگذار در بازآفرینی فرهنگمحور شناسایی شدند. در بخش دوم پژوهش، با روش کمّی و غربالگری، عوامل شناساییشده با روش دلفی فازی بررسی و سپس با روش تحلیل عامل تأییدی تحلیل شدند. هفت مضمون فضایی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، انسانی، ساختاری و نهادی و 27 مقوله از پژوهش شناسایی شدند و الگوی گردشگری خلاق مبتنی بر رویکرد بازآفرینی فرهنگمحور ارائه شد. الگوی گردشگری خلاق میتواند، با بهرهگیری از تمرکز فرهنگی بر ظرفیت بالقوۀ فرایندهای خلاق در بافت تاریخی شهر خلاق سنندج، سبب رشد اقتصاد خلاق شود و امکان مشارکت بین گردشگران و ساکنان را فراهم آورد
بازآفرینی فرهنگمحور,ایدۀ شهر خلاق,گردشگری خلاق,بافت تاریخی,شهر خلاق سنندج
https://www.itsairanj.ir/article_127788.html
https://www.itsairanj.ir/article_127788_783309d4cd9225452c1ba25419625722.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
بررسی عوامل مؤثر بر سفر مجدد گردشگران به جزیرۀ کیش با رویکرد تئوری عملکرد متقاعدکننده: پژوهشی آمیخته
53
68
FA
مهرنگ
مختاری
گروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی کیش ،دانشگاه آزاد اسلامی، ، جزیرۀ کیش، ایران؛
mokhtariehrang@yahoo.com
ناصر
آزاد
گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، ، تهران، ایران
naserazad.na@gmail.com
علیرضا
روستا
گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، ، تهران ، ایران
alirezarousta@yahoo.com
10.22034/jtd.2021.296396.2403
جزیرۀ کیش یکی از مراکز مهم گردشگری جمهوری اسلامی ایران است که در میان گردشگران ایرانی محبوبیت بسیاری دارد. افزایش توانمندیهای جزیرۀ کیش به افزایش توانمندی گردشگری ایران منجر میشود. طی سالهای اخیر، مشکلات و عوامل متعددی سبب کاهش تمایل سفر به جزیرۀ کیش شده است. هــدف از پژوهــش پیــش رو طراحــی مدل بومی قصد سفر مجدد گردشگران به جزیرۀ کیش با رویکرد تئوری عملکرد متقاعدکننده اســت تا تمایل به سفر مجدد به جزیره را بررسی کند. ازاینرو، ایــن پژوهــش کاربردی ـ توســعهای و بــا ماهیــت اکتشــافی اســت و داده هــا بــه روش آمیخته ـ اکتشــافی (کیفی ـ کمّی) گــردآوری شــده اســت. در بخــش کیفــی، با استفاده از روش داده بنیاد، 117 کد اولیه و 26 مقولۀ فرعی و 7 مقولۀ اصلی در مدل پارادایمی کیفی به دست آمده شناسایی شده است. جامعــۀ آمــاری در بخــش کمـّـی را گردشگران ورودی به جزیره در بازۀ جمع آوری داده های میدانی تشکیل میدهد که در این میان حجــم نمونــه بــه روش نمونه گیــری در دسترس و تصادفــی، با استفاده از فرمول کوکران، 320 نفر بـرآورد شـده اسـت. با توجه به اینکه مدل اندازه گیری موردبررسی در این پژوهش از نوع انعکاسی است، بر اساس مدل کمّی به دست آمده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مشخص شد که متغییرهای قوانین و مقررات، زیرساخت ها، کیفیت درک شده، محیط طبیعی، فرهنگی و تاریخی، جوّ حاکم، ارزش درک شده و بازاریابی در قصد سفر مجدد تأثیر می گذارند. در این میان، با استفاده از تحلیل مسیر مدل ساختاری به دست آمده، زیرساخت ها بیشترین اثر را بر قصد سفر مجدد گردشگران به جزیرۀ کیش دارند و متغیر جوّ حاکم دومین متغیر و کیفیت درک شده سومین متغیر اثرگذار بر انتخاب مجدد جزیره برای مقصد گردشگری از سوی گردشگران است. نتایج مطالعات کیفی این پژوهش در مقاله ای جداگانه با عنوان «مدل پارادایمی قصد سفر مجدد گردشگران به جزیرۀ کیش بر اساس تئوری عملکرد متقاعدکننده» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
سفر مجدد,تئوری عملکرد متقاعدکننده,جزیرۀ کیش,رویکرد آمیخته
https://www.itsairanj.ir/article_147214.html
https://www.itsairanj.ir/article_147214_46ffda94941c8830391baef004fd2e33.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
تدوین الگوی مفهومی تفسیر میراث در ژئوپارکها براساس روشهای معتبر جهانی
69
85
FA
بهرام
نکویی صدری
دانش آموختۀ دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
bahram.sadry@gmail.com
نادرقلی
قورچیان
استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
naghourchian@gmail.com
امیرحسین
محمدداودی
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
adavoudi838@yahoo.com
10.22034/jtd.2020.263840.2221
تدوین الگوی مفهومی تفسیر میراث در ژئوپارک، براساس روش های معتبر استفاده شده در ژئوپارک های کشورهای پیشرفته و عضو شبکۀ جهانی ژئوپارک ها می تواند در ارتقای ژئوپارک های عضو شبکۀ جهانی ـ برای کسب کارت سبز مجدد از طریق بازرسان یونسکو یا برای ثبت پروندۀ ژئوپارک های درحال تأسیس در فهرست شبکۀ جهانی ژئوپاک هادر کشور ـنقش مؤثری داشته باشد. این پژوهش جزو پژوهش های کیفی بوده که با روش تحلیل مضمون انجام شده است. برای انجام این پژوهش،نخست مضامین تفسیر میراث در کشورهای پیشرفته با استفاده از روش تحلیل مضمون و براساس حوزۀ پژوهش از میان سیزده کتاب رفرنس جهانی اصلیاز سال 1957 تا 2019 و بررسی ضمنی محتوای وب سایت های 147 ژئوپارک عضو شبکۀ جهانی تحت حمایت یونسکو شناسایی شد. سپس مضامین استخراج شدۀ آموزش گردشگران در مطالعۀ ژئوپارک های کشورهای پیشرفته با ابعاد هفت گانۀ آموزش گر(مفسر)، محتوا، ابزار، مکان، اصول، شیوه ها و مخاطب و مولفه های سی گانۀ آن از متون شناسایی شد. دراین پژوهش،علاوه برشناسایی ابعاد و مؤلفه های تفسیر میراث در ژئوپارک ها،به طور ویژه برای ترویج و درک آسانتر جامعۀ دانشگاهی ـ اجرایی داخل کشور، این نتیجه حاصل شد که تفسیر میراث در صنعت گردشگری از منظر مفهوم سازی، همان «آموزش غیررسمی گردشگران با رویکرد تفسیری» است؛ بنابراین مدیران، مسئولان و دست اندرکاران ژئوپارک های درحال تأسیس یا راه اندازی شدۀکشور باید برای بهبود وضعیت کمّی و کیفی ژئوپارک ها و توسعۀگردشگری پایدار، به نقش همزمان همۀابعاد هفت گانۀ آموزش گردشگران توجه و براساس آنها برنامه هایی طراحی، تدوین و اجرا کنند.
مدل مفهومی,ژئوتوریسم,ژئوپارک های عضو شبکۀ جهانی یونسکو,تفسیر میراث
https://www.itsairanj.ir/article_149785.html
https://www.itsairanj.ir/article_149785_d0c026375cd3d3d211ce633aec29e802.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
تأثیر ارتقای مؤلفه های شهر شاد در توسعۀ گردشگری شهر یزد
87
104
FA
پریوش
اورکی
دانش آموختۀ دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه یزد.
poraky1@gmail.com
محمدرضا
رضائی
دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه یزد
rezaei58@gmail.com
محمد
مبارکی
استادیار جامعه شناسی دانشکدۀ علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه بوعلی سینا همدان
mobaraki_md@yazd.ac.ir
10.22034/jtd.2021.246990.2125
هدف اصلی این نوشتار شناسایی عوامل مؤثر در توسعۀ گردشگری و شادی شهر یزد است. رویکرد این پژوهش مبتنی بر روش شناسی کیفی است و جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبۀ عمیق نیمه ساختارمند و تجزیه وتحلیل آنها نیز براساس تحلیل محتوا انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را 15 نفر از استادان دانشگاه یزد (متخصصان)، 15 نفر از شهرداران و کارکنان شهرداری (مدیران شهری) و 12 نفر از کارشناسان تور و خدمات گردشگری (مدیران گردشگری) تشکیل می دهند. درمجموع، 42 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. محتوای مصاحبه ها، طی سه مرحلۀ رمزگذاری، استخراج شد. با توجه به تحلیل مصاحبه ها، میتوان ادعا کرد که همزمان دو گرایش مکمل وجود دارد: از یک طرف، شرایط و ویژگی های مقصد باعث توسعۀ گردشگری میشود، از طرف دیگر، توسعۀ گردشگری با شادی ارتباط مستقیم دارد که آن نیز به بستر و محیط وابسته است. بنابراین، میتوان ادعا کرد که چرخه ای بین آنها وجود دارد
شادی,شهر شاد,توسعۀ گردشگری,تحلیل محتوا,یزد
https://www.itsairanj.ir/article_141385.html
https://www.itsairanj.ir/article_141385_62aceb73d93767a74022fa6c5f510bf3.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
تدوین الگوی خلق مشترک ارزش مقصد گردشگری با تمرکز بر نقش تعدیلگر ویژگیهای شخصیتی گردشگر (مطالعۀ موردی: مقاصد منتخب گردشگری ایران)
105
127
FA
جواد
رضایی حاجی آبادی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
j.rezaei@ase.ui.ac.ir
مجید
محمدشفیعی
0000-0002-2222-6006
دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
ommsend@gmail.com
علی
کاظمی
دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
alik@ase.ui.ac.ir
10.22034/jtd.2021.271077.2260
یکی از مهمترین مشکلات مقاصد گردشگری ایران این است که بخش قابلتوجهی از خدمات و محصولاتی که در مقاصد ارائه میشود مطابق خواست و نیاز گردشگران نیست، درحالیکه مقاصد گردشگری باید، برای ارائۀ ارزش بیشتر و کسب مزیت رقابتی بلندمدت، از راهحلهای متناسب با تقاضای گردشگران بهره برد. لذا، هدف این پژوهش، تدوین الگوی خلق مشترک ارزش مقاصد منتخب گردشگری با تمرکز بر نقش تعدیلگر ویژگیهای شخصیتی گردشگر است. جامعۀ آماری پژوهش گردشگران داخلی در ایران هستند. بهمنظور جمعآوری دادهها، ابتدا از نمونهگیری هدفمند برای انتخاب استانها و شهرهای گردشگری و سپس از نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس برای پرسش از گردشگران شهرهای منتخب (اصفهان، شیراز، تهران، مشهد، رشت و ساری) استفاده شد. دادهها از خرداد تا اسفند 1398 و بهوسیلۀ پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری و روایی محتوا (صوری) و پایایی آن (با آلفای کرونباخ 92 درصد) تأیید شد. درنهایت، 495 پرسشنامۀ قابلقبول برای تجزیهوتحلیل با روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. براساس نتایج، مهمترین عوامل مؤثر در خلق مشترک ارزش در مقصد شامل تجربۀ مقصد، دلبستگی به مقصد و تصویر مقصد است. همچنین، ویژگیهای شخصیتی گردشگر در رابطۀ بین دلبستگی به مقصد و خلق مشترک ارزش در مقصد و تصویر مقصد و خلق مشترک ارزش در مقصد نقش تعدیلگر دارد. براساس نتایج، عاملان صنعت گردشگری میتوانند، با تعامل مناسب با گردشگران، تجربیات خاطرهانگیزی برای آنان خلق کنند و ذهنیت آنان درخصوص مقصد را تغییر دهند.
خلق مشترک ارزش,تصویر مقصد,دلبستگی به مقصد,تجربۀ مقصد و ویژگیهای شخصیتی گردشگر
https://www.itsairanj.ir/article_150499.html
https://www.itsairanj.ir/article_150499_e4e3d99ee8f3433d87bb1803d6c5bfec.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
تأثیرگذاری زیرساختهای گردشگری در میزان وفاداری گردشگران (مطالعة موردی: شهر اصفهان)
129
142
FA
مجید
فرهادی یونکی
0000-0003-4160-7872
دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، گروه مدیریت گردشگردی، دانشکدة علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
majid.f71@gmail.com
محمدحسین
ایمانی خوشخو
0000-0001-6643-1012
استاد، گروه مدیریت گردشگردی، دانشکدة علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
imanikhoshkhoo@usc.ac.ir
10.22034/jtd.2021.251974.2145
هدف از پژوهش حاضر، تبیین اثرگذاری زیرساخت گردشگری بر میزان وفاداری گردشگران (مطالعة موردی: شهر اصفهان) است. پژوهش حاضر، به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی ـ همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را گردشگران داخلی شهر اصفهان تشکیل میدهند که از تیرماه تا شهریورماه ۱۳۹۸ به شهر اصفهان سفر کردهاند. نمونة بررسیشده طبق جدول مورگان، 400 نفر محاسبه شد که از نمونة مذکور، 380 پرسشنامة معتبر استخراج شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة استاندارد بود که به روش نمونهگیری در دسترس در اختیار نمونة آماری تحقیق قرار گرفت. روایی محتوایی (بهدست 25 نفر از اساتید دانشگاه و فعالان صنعت) و روایی سازه (با تحلیل عاملی تأییدی) بررسی و تأیید شد و همچنین پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ (9/0) محاسبه و تأیید شد. مدل مفهومی پژوهش در نرمافزار ایموس، بررسی و تحلیل و همة فرضیات پژوهش حاضر تأیید شد. نتایج تحلیل مسیر پژوهش حاضر بیانگر آن است که زیرساخت گردشگری بهصورت مستقیم بر رضایت گردشگر با ضریب 934/0 و تصویر مقصد با ضریب 654/0، و بهصورت غیرمستقیم بر وفاداری گردشگری با ضریب 594/0 اثرگذار است. این نتایج بیانگر آن است که بهبود زیرساخت گردشگری باعث افزایش رضایت گردشگر و مطلوبیت تصویر مقصد بهصورت مستقیم و افزایش وفاداری در گردشگر بهصورت غیرمستقیم میشود.
زیرساخت گردشگری,وفاداری گردشگر,تصویر مقصد,رضایت گردشگر
https://www.itsairanj.ir/article_131685.html
https://www.itsairanj.ir/article_131685_b68b90812bc4a772fbd448ae3a162f26.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
تأثیر کیفیت وبسایتهای مقصد در نگرش کاربران و تمایل به مشارکت در بیان تجربیات همآفرینی آنلاین
143
158
FA
حبیب
انصاری سامانی
دانشیار اقتصاد، دانشکدة اقتصاد مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
ha.ansarisa@gmail.com
محمد حسن
زارع
استادیار اقتصاد، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
mhzarea@yahoo.com
مریم
امینیان دهکردی
کارشناس ارشد مدیریت مالی، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
m.aminian17@gmail.com
10.22034/jtd.2021.253716.2202
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺗﻘﺎﺿﺎﻱ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﺍﻥ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻔﺮ، ﺍﺑﺰﺍﺭهای رسانهای در عصر حاضر ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﻫﻤﻴﺖ یافتهاند. ازاینرو، کیفیت وبسایتهای مقصد و قابلیتهای آنها بهمنظور معرفی جاذبههای ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﻱ ﻭ ﺟﺬﺏ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﺍﻥ و تأثیر در نگرش کاربران بسیار حائز اهمیت است. در این پژوهش، تأثیر کیفیت وبسایتهای مقصد در نگرش کاربران و تمایل به مشارکت در همرسانی تجربیات همآفرینی آنلاین بررسی شده است. جامعة آﻣﺎری این ﺗﺤﻘﻴﻖ را همة بازدیدکنندگان وبسایت جامع گردشگری استان یزد ﺗﺸﻜﻴﻞ میدهند که نمونة آماری با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 306 نفر محاسبه شد. دادهها از راه مدلیابی معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهند که کیفیت وبسایت مقصد در تمایل کاربران به مشارکت در همآفرینی آنلاین تأثیر معناداری دارد. همچنین کیفیت وبسایت مقصد در نگرش کاربران به وبسایت تأثیر معناداری دارد و نگرش به وبسایت در تمایل کاربران به مشارکت در همآفرینی آنلاین نیز تأثیر معناداری دارد.
کیفیت وبسایت مقصد,نگرش کاربران,تمایل به مشارکت,ایجاد تجربیات هم آفرینی آنلاین
https://www.itsairanj.ir/article_151613.html
https://www.itsairanj.ir/article_151613_c202a8195ab4bc5966a2536518fbadaa.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
ترسیم نقشۀ دانش گردشگری پایدار ـ مسئولانه: تحلیل شبکۀ همکاری و همتألیفی با رویکرد علمسنجی
159
176
FA
سحر سادات
محمدی
0000-0003-2345-6417
دکتری مدیریت، گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
sahar.mohamadi2828@gmail.com
عباس
عباسی
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
aaabbasi@shirazu.ac.ir
حبیب الله
رعنایی کردشولی
دانشیار گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
hranaei@shirazu.ac.ir
کاظم
عسکری فر
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
aaskarifar@shirazu.ac.ir
10.22034/jtd.2021.263140.2216
گردشگری تحت تأثیر نگرانی دربارۀ محیطهای طبیعی و اجتماعی قرار گرفته است. بهمنظور برطرفکردن این نگرانی، گردشگری پایدار به رویکردی غالب در توسعۀ گردشگری تبدیل شده است. با این حال بحث دربارۀ این حوزه و در برخی موارد انتقاد از آن همچنان ادامه دارد. گردشگری مسئولانه راهکار دیگری است که برای تعامل محیط و گردشگر مطرح شده است. این مقاله بهمنظور بررسی محتوای پژوهشهای صورتگرفته دربارۀ گردشگری پایدار و مسئولانه و ارتباط بین آنها نگاشته شده است تا بتوان شرایط موجود را درک و جهتگیری پژوهشهای آینده در این حوزه را تعیین کرد. از این رو مقالات این حوزه در بازۀ زمانی1990 تا 2019 با رویکرد علمسنجی مرور شده است. مجموعاً 1518 مقالۀ بازیابیشده از پایگاهدادۀ وِبآوسایِنس، با استفاده از تحلیل شبکۀ همکاری و شبکۀ هماستنادی و شبکۀ همواژگانی، تحلیل شدهاند. یافتهها نشان میدهد که تمرکز موضوعات از مفهومسازی گردشگری پایدار به سمت موضوعات حکمرانی و مسئولیت اجتماعی تغییر یافته است و در سایۀ گردشگری پایدار، مفهوم جدیدتری در حال شکلگیری است که به موضوع مسئولیتپذیری در حوزۀ گردشگری میپردازد. بر مبنای نتایج پژوهش موضوعات داغ پژوهشی و روند تحول پژوهشهای آینده در این حوزه تبیین شده است.
گردشگری پایدار,گردشگری مسئولانه,تحلیل شبکۀ همکاری,تحلیل همتألیفی,علمسنجی
https://www.itsairanj.ir/article_142531.html
https://www.itsairanj.ir/article_142531_07e0802d0e7e944af4f238b042bf24cf.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
نقش گردشگری مسئولانه در پایداری مقصد گردشگری در هتلها و آژانسهای مسافرتی
177
190
FA
نسیم
حسین زاده نصرتی
دانشجوی دکتری مطالعات رسانههای اجتماعی. دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا، آنکارا، ترکیه
hoseini@yahoo.com
کریم
اسگندری
0000-0002-7802-6687
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
skandarik@yahoo.com
حسین
نازکتبار
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه پیام نور، بابل، ایران
nazoktabar@yahoo.com
10.22034/jtd.2021.270914.2256
یکی از عواملی که بهتازگی در پایدارسازی مقاصد گردشگری بررسی شده گردشگری مسئولانه است. هدف اصلی مقالۀ حاضر، بررسی نقش گردشگری مسئولانه در پایداری مقصد گردشگری است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را مدیران و مشتریان هتلها و آژانسهای مسافرتی کلانشهر تبریز تشکیل دادند که تعداد مدیران 150 نفر بود و تعداد مشتریان با توجه به نامحدودبودن با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بهدست آمد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه است. فرضیهها با استفاده از آزمون رگرسیون بررسی شدند و دادههای گردآوریشده با کمک نرمافزار لیزرل تحلیل شدند و نتایج حاصل نشان داد که مسئولیتپذیری اقتصادی تأثیر مثبت و معنیداری در پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری فرهنگی و پایداری محیطی دارد. همچنین مسئولیتپذیری اجتماعی تأثیر مثبت و معنیداری در پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری فرهنگی و پایداری محیطی دارد و نیز مسئولیتپذیری فرهنگی تأثیر مثبت و معنیداری در پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری فرهنگی و پایداری محیطی دارد. همچنین مسئولیتپذیری محیطی تأثیر مثبت و معنیداری در پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری فرهنگی و پایداری محیطی دارد.
گردشگری مسئولانه,پایداری مقصد,گردشگری,هتلها,آژانسهای مسافرتی
https://www.itsairanj.ir/article_151714.html
https://www.itsairanj.ir/article_151714_c7d6a482a9ad714868c0e0fc07b1fcbf.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
بررسی تأثیر کیفیت زندگی کاری در رفتار سازمانی کارکنان هتل مطالعۀ موردی کارکنان هتل پنجستارۀ همای تهران
191
209
FA
غلامحیدر
ابراهیمبای سلامی
0000-0002-0263-271x
استادیار دانشکدۀ کارافرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران
gsalami@ut.ac.ir
مهرناز
شفیعیان
کارشناس ارشد برنامهریزی گردشگری از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران- ایران
franca_integerrima@yahoo.it
طیبه
شعبان زاده بلالمی
کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری از دانشگاه علم و فرهنگ، تهران- ایران
atefeh_shi@yahoo.com
10.22034/jtd.2022.314495.2505
سرمایههای انسانی نقش حیاتی در صنعت هتلداری دارند. افزایش بهرهوری در عملکرد هر هتل به مدیریت کیفیت زندگی کاری کارکنان آن وابسته است که موجب ارتقای اثربخشی و کارایی رفتار سازمانی میشود و در کاهش ترک خدمت کارکنان و جلب رضایتمندی شغلی آنها، وفاداری میهمانان، ارتقای برند و سودآوری بهویژه در هتلهای پنجستاره تأثیر معناداری میگذارد. چند نظریۀ علوم اجتماعی، بهویژه نظریههای مبادلۀ اجتماعی هومنز، تناسب فرد ـ محیط نی و همکاران و مدل والتون در بخش نظری و تدوین مدل مفهومی این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است.
پژوهش با روش پیمایشی صورت گرفته و نوع پژوهش کاربردی و توسعهای است. جامعۀ آماری پژوهش دربردارندۀ کارکنان گروه هتل هما و نمونۀ آماری دویست نفر از مدیران و کارکنان هتل همای تهران بوده است. دادهها به روش نمونهگیری تمامشماری با ابزار پرسشنامه بر حسب مقیاس طیف پنجگزینهای لیکرت گردآوری شده است.
آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف برای بررسی نرمالبودن دادههای آمار استنباطی و ضریب آلفای کرونباخ (0/87) برای سنجش پایایی ابزار سنجش بهکار گرفته شده است. آزمون فرضیههای پژوهش و تجزیهوتحلیل دادهها با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به کمک نرمافزار اس پی اس اس22 انجام شده است.
یافتهها نشان میدهد که مؤلفههای «ثبات شغلی»، «توجه به فرایند نوآوریها» در صنعت هتلداری، «بهروزبودن» و «احساس امنیت و آرامش» به ترتیب در زیرمجموعۀ کیفیت زندگی کاری بیشترین اثرگذاری را در رفتار سازمانی کارکنان هتل دارند و هرچه کیفیت زندگی کاری کارکنان بیشتر شود، رفتار سازمانی مثبت آنها نیز افزایش مییابد
صنعت هتلداری,کیفیت زندگی کاری,رفتار سازمانی,ثبات شغلی,بهروزبودن
https://www.itsairanj.ir/article_143311.html
https://www.itsairanj.ir/article_143311_3d71c6e2bb03130ff3e62630f77d7017.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
بررسی توسعۀ صنعت گردشگری ایران با تأکید بر کارایی این صنعت
211
224
FA
مریم
اسدپورکردی
دانشجوی دکتری اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
asadpoor77@gmail.com
حمید
امیرنژاد
دانشیار اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
hamidamirnejad@yahoo.com
سید هادی
ناصری اوجاکی
دانشیار گروه ریاضی دانشگاه مازندران.
naseri@gmail.com
سمیه
شیرزادی لسکوکلایه
استادیار اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری.
shirzadi@gmail.com
10.22034/jtd.2021.252734.2151
توسعۀ صنعت گردشگری بهویژه برای کشورهای درحالتوسعه، که دارای معضلات بسیاری ازجمله بیکاری و اقتصاد تکمحصولی هستند، بسیار حائز اهمیت است. در این بین، کشور ایران با سرزمینی چهار فصل و تمدنی چندهزار ساله از نظر جاذبههای تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و مانند اینها منحصربهفرد است و در رتبهبندی جهانی در ردیف ده کشور نخست گردشگری قرار دارد. بدینمنظور، با توجه به قابلیتهای چشمگیر کشور در بخش گردشگری، هدف این تحقیق بررسی توسعۀ صنعت گردشگری بهکمک محاسبۀ کارایی این صنعت در تمامی استانهای ایران بهتفکیک گردشگران داخلی و خارجی بوده است. برای رسیدن به این هدف، از آمار و اطلاعات سالانۀ گردشگری استانهای کشور طی سالهای 1390 تا 1396 استفاده شد و برای برآورد کارایی از روش جدید تحلیل پوششی دادههای فازی استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که کارایی استانها در بخش گردشگری داخلی بیشتر از بخش گردشگری خارجی است و فقط چهار استان، گیلان، تهران، مرکزی و کهکیلویه و بویراحمد از بین 31 استان، در طی سالهای موردبررسی در بخش گردشگری داخلی، از نظر کارایی در رتبۀ یک قرار گرفتهاند، یعنی از سایر استانها کاراتر عمل کردهاند. همچنین، هیچ استانی درزمینۀ گردشگری خارجی در طی هفت سال به کارایی یک نرسیده است. با توجه به نتایج، توسعۀ بخش گردشگری در هر دو دسته از طریق تحول در زیرساختها و تبلیغات گسترده در سطح ملی و بینالمللی باید در اولویت متولیان امر قرار گیرد و مسئولان با توجه ویژه به بخش گردشگری خارجی موجب ارزآوری، رشد و توسعۀ بخش گردشگری شوند
توسعۀ گردشگری,تحلیل پوششی دادههای فازی,ایران,کارایی گردشگری
https://www.itsairanj.ir/article_133848.html
https://www.itsairanj.ir/article_133848_5d0726db835393fef5cc39fdae1a0528.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
نقش تبلیغات رسانههای نوین بصری در توسعة گردشگری باغهای قاجاری شیراز
225
241
FA
ملیحه
کریمی
دانشآموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
maliheraha70@gmail.com
اشکان
رحمانی
0000-0002-6431-7686
استادیار بخش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
rahmani.ashkan@yahoo.com
سید محمد خلیل
اثنی اعشری
مربی بخش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
esnaashari@shirazu.ac.ir
10.22034/jtd.2021.266557.2230
گردشگری عاملی مؤثر در انتقال فرهنگی بهشمار میرود که برای توسعة آن، بهکارگیری شیوههای تبلیغاتی در رسانههای نوین بصری ابزاری مناسب است. در این مقاله، محققان با هدف تبیین نقش تبلیغاتِ انجامشده درخصوص گردشگری باغهای قاجاری شیراز، در پی دستیابی به سؤالات تحقیق، مبنی بر چیستی مؤلفههای مؤثر در تبلیغات، اولویتبندی رسانههای نوین بصری و ارائة راهکارهای مناسب تبلیغاتی بودهاند. بهمنظور انجام این مقاله در قسمت مبانی نظری براساس مطالعات آثار مکتوب و مقالات انجام شده، بخش اعظم اطلاعات از طریق تحقیقات میدانی با مراجعة مستقیم و توزیع پرسشنامه و مصاحبه بهدست آمدهاند. نمونة آماری این مقاله را 384 نفر از گردشگران داخلی باغها برای پاسخ به پرسشنامه، 7 نفر کارشناس برای مصاحبه و30 نفر از کارشناسان نیز برای پاسخ به پرسشنامه تشکیل میدهند. گفتنی است این تحقیق در سال 1398 انجام شده است. یافتهها نشان میدهند که از جمله مؤثرترین مؤلفههای اثربخش تبلیغات باغها، میزان مقدوربودن استفاده از رسانهها و میزان فراهمشدن تعامل گردشگران با رسانهها هستند که اهمیت بیشتر و نقش مؤثرتری دارند. رسانههای نوین بهترتیب اولویت، عبارتاند از اینستاگرام، تلویزیون، وبسایتها، نماد مکان، گرافیک محیطی، تلگرام، آپارات، یوتیوب، توئیتر و فیسبوک. از جمله مهمترین و مناسبترین راهکارها نیز قوتبخشیدن شناخت سلایق مردم، استفاده از گروههای متخصص طراحی گرافیک، فراهمکردن تبلیغات تعاملی، تشکیل کمپینهای تبلیغاتی، اجرای موسیقی زنده و استفاده از نورپردازی سهبعدی است که بهترتیب، اهمیت و نقش مؤثرتری دارند
باغهای قاجاری شیراز,تبلیغات,رسانههای نوین بصری,گردشگری
https://www.itsairanj.ir/article_131759.html
https://www.itsairanj.ir/article_131759_e436cb4e719ef8c220c12193e5fc17ea.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
نقش اصالت اقامتگاههای بومگردی در توسعۀ اقتصاد فرهنگ
243
257
FA
ریحانه
شاهولی
0000-0003-2837-8083
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه الزهرا (س)
reihan.shahvali@gmail.com
سوسن
باستانی
استاد، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا
sbastani@alzahra.ac.ir
10.22034/jtd.2021.273365.2275
صنعت گردشگری یکی از بسترهای مناسب برای کم کردن فاصلۀ بین فرهنگ و اقتصاد است؛ چراکه گردشگری، در کنار مزایای اقتصادی، فعالیتی با نفوذ فرهنگی ـ اجتماعی شناخته میشود. یکی از الگوهای نسبتاً جدید گردشگری که شدیداً به این نفوذ وابسته است بومگردی است و اقامتگاههای بومگردی پاسخی به نیازهای این بخش است. با بررسی جامعهشناختی اصالت در بستر اقامتگاههای بومگردی، بهمنزلۀ معرف اقتصاد فرهنگ، میتوان به این پرسش پاسخ داد که چگونه میتوان از اصالت در توسعۀ اقتصاد فرهنگ بهره جست. بر این اساس، پیش از هرچیز، درک ذینفعان حوزۀ گردشگری از اصالت با روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی مطالعه شد. بر مبنای این روش، ابتدا دادهها با مصاحبۀ نیمهساختاریافته از مالکان 16 اقامتگاه بومگردی و 17 گردشگر ساکن در آنها جمعآوری شد. سپس، دادهها بر مبنای نظریۀ گیلمور و پاین مقولهبندی شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که ارائۀ اصالت به مخاطب باید فازبندی شود و بهصورت مستمر ادامه داشته باشد. براساس مضامین استخراجشده، هر اقامتگاه بومگردی باید اصالت مدنظر خود را در پنج فاز به مهمانش عرضه کند: اصالت پیش از ساخت، اصالت حین صحنهسازی المانهای ذهنی، اصالت حین صحنهسازی المانهای عینی، اصالت حین برقراری ارتباط، اصالت پس از رفتن مهمان. تلاش مالکان برای عرضۀ اصالت در اقامتگاههای بومگردی باعث توسعۀ اقتصاد فرهنگ در جامعه خواهد شد.
اصالت,اقتصاد فرهنگ,توسعه,گردشگری,اقامتگاه بومگردی,تحلیل محتوای کیفی قیاسی
https://www.itsairanj.ir/article_149615.html
https://www.itsairanj.ir/article_149615_4e39841ddfa131c62877efa4ffb2f055.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
شناسایی پیشایندهای تابآوری روبهجلوی کسبوکارهای گردشگری در شرایط تحریم اقتصادی
259
276
FA
گلثوم
اکبری آرباطان
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
akbari.arbatan69@gmail.com
رسول
عباسی
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.
r.abbasi@hmu.ac.ir
محمد
طالاری
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.
m.talari@hmu.ac.ir
10.22034/jtd.2021.266569.2231
کسبوکارهای گردشگری در کشور برای ایجاد منابع درآمدی خود به تابآوری روبهجلو یا پایداری توجه ویژه دارند. لیکن تحریم بهمنزلۀ محدودیتی اقتصادی ـ سیاسی به عدماطمینان چشمگیر و شرایط آشفته در بسیاری از صنایع ازجمله صنعت گردشگری منجر شده و شیوع ناگهانی ویروس کرونا نیز آثار تحریم را در این صنعت افزون کرده است. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر شناسایی پیشایندهای تابآوری روبهجلوی کسبوکارهای گردشگری در شرایط تحریم و اولویتبندی آنها است. بدینمنظور، برای شناسایی آن عوامل، رویکردی کیفی اتخاذ شد و با 18 نفر خبره، که از طریق نمونهگیری گلولۀ برفی از میان فعالان کسبوکارهای گردشگری انتخاب شدند، مصاحبه شد. براساس دادههای بهدستآمده، چارچوبی مفهومی با روش تحلیل مضمون تدوین و اعتباریابی شد. سپس، در بخش کمّی، با روش میانگین موزون، مضامین رتبهبندی شدند. پایایی مصاحبهها با روش دو کدگذار با نرخ توافق 79 به دست آمد. یافتههای پژوهش به شناسایی 7 مضمون اصلی، به ترتیب اولویت، شامل حفاظت زیستمحیطی برای توسعۀ گردشگری، توسعۀ تعاملات اجتماعی با گردشگران، توسعۀ توان مالی ـ اقتصادی در جذب گردشگری، توسعۀ توان رقابتی در مقایسه با دیگر کشورهای گردشگرپذیر، ظرفیتسازی نهادی درخصوص جذب گردشگر، مدیریت فرایندهای مرتبط با گردشگری و توسعۀ قابلیتهای انسانی در ارائۀ خدمات گردشگری و با 21 مضمون سازماندهنده و 127 مضمون پایه منجر شد. درنهایت، براساس یافتههای تحقیق پیشنهادهایی ارائه شده است.
تابآوری روبهجلو,پایداری,کسبوکارهای گردشگری,تحریم اقتصادی,تحلیل مضمون
https://www.itsairanj.ir/article_152296.html
https://www.itsairanj.ir/article_152296_1f876f8bfc40e59b3c18ad0e4aa11400.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
شناسایی عوامل مؤثر در خریدهای آنلاین در شرکت خدمات سفر و گردشگری (مورد مطالعه: شرکت سفرهای علیبابا)
277
294
FA
آرمان
احمدی زاد
استادیار گروه مدیریت بازرگانی ، دانشگاه کردستان،سنندج،ایران
a.ahmadizad@uok.ac.ir
خبات
نسائی
استادیار گروه مدیریت بازرگانی ، دانشگاه کردستان،سنندج،ایران
khabatnesaei@gmail.com
علیرضا
پورحیدری
0000-0002-5366-1369
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی،دانشگاه کردستان،سنندج،ایران
alireza.pourheydari@yahoo.com
10.22034/jtd.2021.270380.2251
در سالهای اخیر، تعداد قابل توجهی از خریدهای عامه مردم بهطور فزایندهای تحت تأثیر محیطهای آنلاین قرار گرفته است و با فراگیر شدن این نوع از خریدها، رقابت شدیدی در میان فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات که از بستر اینترنت استفاده مینمایند ایجاد شده است.چرا که با بیشتر شدن تعداد خریداران و با توجه به سهولت در انتخاب در میان ارائه دهندگان مختلف خدمت برای خریداران،بسیار حائز اهمیت است که فروشندگان مهمترین عوامل موثر در خریدهای آنلاین را از دیدگاه خریداران شناسایی نموده و در جهت رفع ایرادات و مشکلات موجود بکوشند.در این پژوهش با استفاده از روش شبکه نگاری به بررسی و تبیین این عوامل با توجه به نظرات و تجربیات خرید مشتریان آنلاین خدمات سفر و گردشگری پرداخته شده است و وبسایت سفرهای علیبابا نیز به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شده. در روند انجام با بررسی نظرات مشتریان این شرکت در شبکه اجتماعی اینستاگرام در بازه زمانی 8ماهه ، 267 نظر مرتبط با موضوع انتخاب شده، و پس از انجام مراحل کدگذاری و انجام تحلیلها، مدلی شامل 9مقوله هسته (و 32 بعد تشکیل دهنده) تأثیرگذار بر تجربه خرید آنلاین خدمات سفر و گردشگری شناسایی و معرفی شد.9 مقوله هسته معرفی شده عبارتاند از نحوه قیمت گذاری خدمات،کیفیت ارتباط میان شرکت و مشتری،وبسایت و اپلیکیشن،تجربه قبلی از دریافت خدمات،پشتیبانی تلفنی،دریافت خدمات بصورت آنی و شخصی سازی شده،ارائه خدمات در خارج از کشور،امکان انصراف از دریافت خدمت و نظارت بر کیفیت ارائه خدمات.
خرید آنلاین,شبکه نگاری,نتنوگرافی,رفتار مصرفکننده,علیبابا
https://www.itsairanj.ir/article_148056.html
https://www.itsairanj.ir/article_148056_581951db67329ce24dd743bb30c7ada2.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
بررسی تأثیر کیفیت خدمات در قصد خرید با میانجیگری بازاریابی دهانبهدهان و نقش تعدیلگر همدلی (مورد مطالعه: گردشگران و نخبگان سلامت)
295
312
FA
محمد
فاریابی
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
faryabi@tabrizu.ac.ir
یونس
جبارزاده
استادیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
yjabarzade@tabrizu.ac.ir
وحیده
ابراهیمی خراجو
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
v.ebrahimi94@gmail.com
10.22034/jtd.2021.272903.2272
گردشگری سلامت صنعتی بسیار حساس است. با توجه به ظرفیتهای بالقوهای که در حوزۀ گردشگری سلامت در ایران وجود دارد، هنوز هم نیاز است به عوامل اصلی توسعۀ گردشگری سلامت توجه بیشتری معطوف شود و با برنامهریزی مناسب گامهایی در این جهت برداشته شود. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر استفاده از چارچوب راهبرد بازاریابی بهمنظور بررسی تأثیرات مهم کیفیت خدمات از طریق نقش میانجی بازاریابی دهانبهدهان و تعدیلگر درک و شناخت (همدلی) مشتری در قصد خرید گردشگران سلامت است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و، از نظر شیوۀ پژوهش جزء پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش را گردشگران و نخبگان سلامت استان آذربایجان شرقی تشکیل میدهند. بهمنظور تعیین حجم نمونه، از فرمول کوکران برای جامعۀ نامعلوم استفاده شد. در این فرمول، ابتدا از 30 نفر از جامعۀ آماری پیشنمونهگیری گرفته شد. با توجه به انحراف معیار این پیشنمونه، حداقل حجم نمونه 108 نفر برآورد شد. نمونهگیری در این تحقیق با استفاده از روش تصادفی ساده انجام شد. دادههای جمعآوریشده توسط پرسشنامه با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای PLS و SPSS تجزیهوتحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معناداری در قصد خرید ندارد و بازاریابی دهانبهدهان رابطۀ بین کیفیت خدمات و قصد خرید را تقویت و همدلی و درک و شناخت مشتری رابطۀ بین کیفیت خدمات و قصد خرید را تعدیل میکند.
قصد خرید,بازاریابی دهانبهدهان,همدلی,کیفیت خدمات,گردشگری سلامت
https://www.itsairanj.ir/article_154043.html
https://www.itsairanj.ir/article_154043_fe4f9c8a7981e3a89235d8425335caed.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
11
1
2022
03
21
ارزیابی و رتبهبندی استانهای کشور برای گردشگری پرندگان در مقصدهای تالابی
313
335
FA
سمیه
کاظمی گوران آباد
0000-0001-5100-7833
رییس اداره تحقیقات بازار/شرکت ارتباطات زیرساخت
somayehkazemy@ut.ac.ir
محمدرضا
رضوانی
استاد دانشگاه تهران
rrezvani@ut.ac.ir
علیرضا
دربان آستانه
استادیاردانشگاه تهران
astaneali@ut.ac.ir
10.22034/jtd.2021.230102.2123
ایران به لحاظ تعداد کل گونهها و گونههای بومی با برخی کشورها قابل مقایسه نیست. لیکن تنوع بومگانی آن، که متأثر از سه منطقۀ زیست جغرافیایی کلان جهان (پالئارکتیک، آفریکن، اورینتال) است، در تمام فصول جاذبههایی را برای پرندهنگرانی از سراسر جهان فراهم میآورد. بیشترین گونهها را در ایران پرندگان متکی به تالابها تشکیل میدهند و با توسعۀ گردشگری پرندگان، همسو با اهداف توسعۀ پایدار، میتوان در حفاظت از تالابها و درآمدزایی برای جامعۀ محلی نیز مؤثر بود. در ایران، 41 نوع از 42 نوع تالاب مشخصشده در کنوانسیون رامسر، 105 زیستگاه مهم پرندگان از 391 زیستگاه خاورمیانه و 555 گونه پرنده یافت میشود که نشاندهندۀ ظرفیت توسعۀ این نوع گردشگری است. هدف از این پژوهش ظرفیتسنجی گردشگری پرندگان در محدودۀ جغرافیایی کشور ایران از راه شناسایی عوامل مؤثر در انتخاب مقصد گردشگری پرندگان و وزن دهی و رتبه بندی و تهیۀ نقشههای پهنهبندی است. وزندهی معیارهای انتخاب مقصد با روش سوآرا و رتبهبندی مقاصد با فن تاپسیس انجام شده است. در رتبهبندی براساس عامل اهمیت گونههای، استانهای گلستان، گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان و خوزستان، براساس عامل تنوع گونههای، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، مازندران، گلستان و تهران، براساس عامل دسترسی به زیستگاههای تالابی، آذربایجان غربی و هرمزگان، براساس عامل اهمیت دسترسی به راهنماهای محلی پرندهنگری، تهران، کردستان، آذربایجان غربی و بوشهر و مجموع عوامل مؤثر در انتخاب مقصد، آذربایجان غربی و هرمزگان بالاترین رتبه را داشتند.
گردشگری پرندگان,پرندهنگری,ظرفیت برد,روش سوارا,تالاب
https://www.itsairanj.ir/article_148055.html
https://www.itsairanj.ir/article_148055_01ae767916e6a312e543d7397250cb2f.pdf