انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
شاخص سازی گردشگری خلاق شهری با رویکرد ایرانی اسلامی (مورد مطالعه شهر اصفهان)
1
17
FA
مریم
مصاحبی پور فرد
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
mari_mosahebi@yahoo.com
احمد
خادم الحسینی
دانشیار گروه جغرافیا، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد، ایران
ma_msb@yahoo.com
حمید
صابری
0000-0002-6013-5287
استادیار گروه جغرافیا، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
hamidsaberi2000@gmail.com
رضا
مختاری ملک آبادی
دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران.
mokhtaryus@yahoo.com
10.22034/jtd.2021.208757.1883
گردشگری خلاق شکل جدیدی از گردشگری فرهنگی است که در آن گردشگر شبیه یک شهروند رفتار میکند و به آنها این امکان را می دهند تا در بطن جامعه از طریق شرکت فعال در کارگاهها و برنامههای آموزشی بومی قابلیتهای خلاقانه خود را به منصه ظهور برسانند.در این بین شاخص سازی،می تواند قابلیت ها و پتانسیل های خلاق یک شهر را برای خلق نوآوری بر اساس استعداد و فرهنگ آن شهر مورد ارزیابی قرار دهد و آینده آن شهر را در این زمینه ترسیم کند،به شرط آنکه ابتدا بر اساس فرهنگ آن شهر بومی سازی شده باشند. هدف از این پژوهش شاخص سازی گردشگری خلاق در شهرهای ایرانی اسلامی است.رویکرد حاکم، بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت ژرفانگر،مبتنی بر پرسشنامه می باشد. در این مقاله تلاش گردیده است تا با بررسی نظریه های شهر خلاق و با نگاهی خلاقانه به زیر شاخص های آنها،در جهت بومی سازی مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی،کوشش لازم به عمل آید. سپس، به روش میدانی بر اساس تدوین پرسشنامه،ضریب اعتبار محتوا-(CVR) و شاخص اعتبار محتوا-(CVI) نسبت به ارزیابی و تحلیل محتوای شاخص های اثر گذار بر ابعاد خلاقیت در گردشگری اقدام گردد.تعداد 114 زیرشاخص، به تفکیک معیارهای اجتماعی – فرهنگی، کالبدی- فضایی، اقتصادی، سیاسی،زیرساختی- رفاهی و فناوری-توسعه جهت سنجش گردشگری خلاق در شهر اصفهان ارائه گردید. بعد از تجزیه و تحلیل پرسشنامه های جمع آوری شده،در نهایت،از این تعداد زیرشاخص،48 مورد به علت عدم احراز نسبت روایی محتوایی حذف و 66 زیر شاخص در قالب 6 شاخص مورد تائید قرار گرفت.
واژگان کلیدی:گردشگری خلاق,شهر خلاق,ضریب اعتبار محتوا (CVR),شاخص اعتبار محتوا(CVI),شهرهای ایرانی اسلامی
https://www.itsairanj.ir/article_130334.html
https://www.itsairanj.ir/article_130334_0a72efb24fa59b1e9a895e70d3bc0d73.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
نگاشت معنایی تصویر ذهنی گردشگران شهری
19
29
FA
مهدی
باصولی
0000-0002-3787-4938
استادیار، جهاددانشگاهی استان یزد، یزد، ایران؛
basouli@acecr.ac.ir
میر محمد
اسعدی
0000-0002-4933-6774
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران؛
asadi@sau.ac.ir
یاسمین
برومندزاد
مدرس گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران؛
y.boroumandzad@gmail.com
لیلا
اویسی
کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران؛
oveysi.l63@gmail.com
محمد امیر
اویسی
کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران؛
mohammadamiroveisi@gmail.com
10.22034/jtd.2020.236020.2060
گردشگری شهری فعالیتی پیچیده، چندبخشی و پراکنده است که محصول آن فروش تجارب گردشگران از جاذبه، تسهیلات و خدمات شهر است. توجه و سازماندهی عوامل طبیعی، انسانی و بصری مؤثر در زیبایی محیط مؤثرترین راه برای افزایش کیفیت تجربۀ سفر است. با توجه به ضرورت انکارناپذیر تصویر ذهنی در جذب گردشگران شهری و نقش این نوع از گردشگری در اقتصاد، در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از روش نگاشت شناختی معنایی، مدلی کیفی از عوامل مؤثر بر تصویر ذهنی با هدف رونق گردشگری شهری ارائه شود. بدین منظور، ابتدا پس از بیان موضوع، مبانی نظری و بررسی پیشینۀ پژوهش، با استفاده از طرح پژوهش کیفی، سی مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری انجام شده است. جامعۀ این پژوهش دربردارندۀ گردشگران شهری و کارشناسان حوزۀ گردشگری بوده است. با رویکرد نگاشت شناختی معنایی، مدل مفهومی از ابعاد و مؤلفههای تصویر ذهنی استخراج و ترسیم شده است. نگاشت شناختی معنایی بهدستآمده دارای شش مقولۀ اصلی و سی گزارۀ نظری است که در سیاستگذاری و درک بهتر و عمیقتر این مفهوم به سیاستگذاران یاری خواهد رساند.
"تصویرذهنی,مقصد,نگاشت شناخت معنایی,زیبایی شناسی,گردشگری شهری
https://www.itsairanj.ir/article_113905.html
https://www.itsairanj.ir/article_113905_25d89fa893b6dfe8ebb65abbac375afb.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
ارائۀ الگوی بازاریابی گردشگری در شهر تهران با رویکرد آمیخته و اعتباریابی آن
31
50
FA
عباس
اسدی
دانشآموختۀ گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
marketingasadi@gmail.com
کامبیز
حیدرزاده
0000-0002-4592-3816
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
kambizheidarzadeh@yahoo.com
محسن
خون سیاوش
استادیار، گروه ریاضی و آمار، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
mfsivash@gmail.com
منصوره
علیقلی
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
m.aligholi@yahoo.com
10.22034/jtd.2020.224218.2033
<strong>زمینه</strong>: توسعۀ بازار گردشگری درحکم ضرورتی انکارناپذیر برای همۀ کشورها مطرح است و همۀ کشورها تلاشهای فراوانی در توسعۀ بازار آن کردهاند. سهم بازار ایران نیز، با وجود قابلیتهای فراوان گردشگری، در مقایسه با اغلب کشورهای گردشگرپذیر بسیار ناچیز است. ازاینرو توجه به توسعۀ بازار آن و ارائۀ الگوی بازاریابی مهم و اساسی است.<br /><strong>هدف:</strong> این پژوهش با هدف ارائۀ الگوی بازاریابی گردشگری در سطح شهر تهران انجام شده است.<br /><strong>روش:</strong> این پژوهش با رویکرد آمیخته و به روش ترکیبی یا میکس متد انجام شده است. روش تحلیل در این پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی و تحلیلی است. بخش اکتشافی با نظریۀ دادهبنیاد و بخش کمّی با استفاده از مدلسازی معادلۀ ساختاری انجام شده است.<br /><strong>نتایج:</strong> نتایج بخش کیفی براساس سه مرحلۀ کدگذاری با بیش از 221 گزارۀ معنادار، 193 مفهوم متناظر و 35 مقولۀ فرعی و 12 مقولۀ اصلی و یک مقولۀ هسته بهدست آمد. در این مقولۀ اصلی بهدستآمده، شامل همکاری و همراستایی نهادی، درک عمیق بازاریابی، دیپلماسی گردشگری، تسهیم رویدادهای جهانی، پشتیبانی از اقتصاد ملی، تربیت میزبانهای کارآمد، توسعۀ تحقیقات بازار، درک نیاز بازار، معرفی قابلیتها، رفع محدودیتهای موجود، مطالبۀ ملی و توسعۀ زیرساخت است که با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحلۀ کدگذاری گزینشی، یک مقولۀ هسته با تعریفِ «بازاریابی گردشگری بهمثابۀ مطالبۀ ملی و به علت درک عمیق بازاریابی در بستر توسعۀ زیرساخت و معرفی قابلیتها با مداخلۀ درک نیاز بازار و از طریق راهبردهای همکاری و همراستایی نهادی، آگاهیبخشی و توسعۀ تحقیقات بازار به پیامدهای دیپلماسی گردشگری جهانی و پشتیبانی از اقتصاد ملی منجر شده است» ظاهر شد که میتواند تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار بدهد. در بخش کمّی نیز نتایج حاصل از مدلسازی معادلۀ ساختاری نشان داد که اثر همۀ متغیرهای مستقل در تبیین بازاریابی گردشگری معنادار بوده است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> بازار گردشگری بهمنزلۀ سازهای بومی و کارآمد میتواند در عرصۀ مدیریت گردشگری کشور کارآمد و کاربردی باشد و الگوی استخراجشدۀ پژوهش برای این صنعت کاربرد زیادی داشته باشد.
: گردشگری,بازاریابی,بازاریابی گردشگری,متخصصان,خبرگان صنعت گردشگری,گردشگران خارجی
https://www.itsairanj.ir/article_119670.html
https://www.itsairanj.ir/article_119670_8cc9b7325594fbe23730c75e37ff23a7.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
واکاوی پیشایندهای تابآوری در برابر اطلاعات منفی: نقش میانجی هویتیابی مشتری با برند در صنعت هتلداری
51
62
FA
مرتضی
ملکی مین باش
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
mmaleki80@semnan.ac.ir
داود
فیض
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
feiz1353@semnan.ac.ir
هوشمند
باقری قره بلاغ
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
h_bagheri@semnan.ac.ir
10.22034/jtd.2020.238013.2068
تاب<strong></strong>آور<strong></strong>ی در برابر اطلاعات منفی را می<strong></strong>توان رفتار<strong></strong>های فرانقش درنظر گرفت. رفتارهای فرانقش زمانی رخ می<strong></strong>دهند که مصرف<strong></strong>کنندگان، بدون توجه صرف به منافع خود، از برند خاص بهره می<strong></strong>برند. از سوی دیگر، تاب<strong></strong>آوری در برابر اطلاعات منفی قصد خرید در مصرفکنندگان را تقویت میکند. هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی پیشایندهای تاب<strong></strong>آوری مشتریان در برابر اطلاعات منفی با تأکید بر نقش میانجی هویت<strong></strong>یابی مشتری با برند در صنعت هتلداری است. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و براساس روش گردآوری داده<strong></strong>ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. <strong></strong>داده<strong></strong>های مورد<strong></strong>نیاز پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده از کلیۀ میهمانان هتل<strong></strong>های پنج ستارۀ تبریز (هتل پارس، شهریار و کایا) به تعداد 267 نفر گردآوری شد. بهمنظور گردآوری دادههای میدانی از پرسشنامۀ مبتنی بر طیف لیکرت و برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته<strong></strong>های پژوهش نشان داد منافع اجتماعی برند، همانندی مشتری با مشتری و تجربههای بهیادماندنی از برند در هویت<strong></strong>یابی مشتری با برند تأثیر مثبت و معناداری دارد. علاوه بر این، هویت<strong></strong>یابی مشتری با برند تأثیر مثبت و معناداری در تاب<strong></strong>آوری مشتریان در برابر اطلاعات منفی دارد. سرانجام، جنسیت اثر هویت<strong></strong>یابی مشتری با برند در تاب<strong></strong>آوری در برابر اطلاعات منفی را تعدیل می<strong></strong>کند.
تابآوری,اطلاعات منفی,منافع اجتماعی برند,همانندی مشتری با مشتری,هویتیابی مشتری با برند
https://www.itsairanj.ir/article_131564.html
https://www.itsairanj.ir/article_131564_63a27d586759c3f48efdf8c73d111cdc.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
بررسی نقش تصویر برند در ارزش ویژه برند گردشگری اصفهان از دیدگاه گردشگران داخلی
63
72
FA
فریبا
وحیدزادگان
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ علوم جغرافیایی و برنامهریزی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
f.vahidzadegan@yahoo.com
علی
زنگی آبادی
0000-0002-6167-2447
دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ علوم جغرافیایی و برنامهریزی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
dr_adelz@yahoo.com
10.22034/jtd.2021.263826.2220
گردشگری از صنایعی است که بهسرعت درحال رشد جهانی است. در این بازار رقابتی، برند مقصد وسیلهای برای بهدستآوردن مزیتهای رقابتی، برجستهسازی و تمایز مقصد از رقبا است. تصویر قوی و پایداری که در ذهن گردشگر از مقصد گردشگری ایجاد میشود به خلق برند گردشگری میانجامد. در این پژوهش عوامل مؤثر بر ارزش برند گردشگری اصفهان از دیدگاه گردشگران داخلی، با تأکید بر نقش تصویر برند، بررسی شده است. نمونۀ مطالعهشده شامل 383 نفر از گردشگران داخلی شهر اصفهان در بازۀ زمانی مرداد تا آبان 1398 بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و دادهها با روش تحلیل عاملی تأییدی با نرمافزار آموس23 تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بارهای عاملی معرفهای مربوط بهکل پرسشنامۀ ارزش ویژۀ برند گردشگری اصفهان از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردارند. به عبارت دیگر، همبستگی کل ارزش ویژۀ برند گردشگری اصفهان با معرفهای مربوط به این متغیر متوسط به بالا است. همچنین، ضریب بین تصویر برند و ارزش ویژۀ برند اصفهان نشان میدهد که تصویر برند بیشترین تأثیر را بر ارزش ویژۀ برند اصفهان داشته است و سه مؤلفۀ آگاهی از برند، کیفیت ادراکشده و وفاداری به برند در رتبۀ دوم قرار گرفتهاند، زیرا ﺗﻔﺎﻭﺕ معناداری ﺑﻴﻦ آنها ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ. نتایج نشان میدهد که تصویر برند اصفهان عامل اصلی در ارزش ویژۀ برند گردشگری اصفهان است. جاذبههای تاریخی، جاذبههای طبیعی و داستانهای رمزگونه بالاترین گویههای ارزیابیشده در تصویر برند اصفهان بودهاند
تصویر برند,ارزش ویژه برند,برند مقصد,برند گردشگری
https://www.itsairanj.ir/article_131543.html
https://www.itsairanj.ir/article_131543_9d41c04bd9ec68c36c6c4ca67945ba90.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
آسیب شناسی نظام آموزش های کوتاه مدت گردشگری ایران از رویکرد ذی نفعان
73
88
FA
جعفر
باپیری
0000-0001-5236-6782
دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
jafar.bapiri1@yahoo.com
زاهد
شفیعی
استادیار گروه گردشگری، دانشکدۀ پژوهشهای عالی هنر و گردشگری، دانشگاه هنر اصفهان. ایران؛
z.shafiei@aui.ac.ir
نسیم
محمدیان محمودجیق
دانشجوی دکترای مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران؛
nsm.mhdn@gmail.com
امین
سلطانی هوراند
کارشناس ارشد مدیریت گردشگری گرایش بازاریابی.دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران؛
amnslt@yahoo.com
ترانه
حاجی احمدی فرمهینی
کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری گرایش بازاریابی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛
taraneh.farmahini@gmail.com
10.22034/jtd.2020.237797.2070
نظام آموزشهای کوتاهمدت گردشگری کشور ـ که متولی آن معاونت گردشگریِ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است ـ اصلیترین برنامة توسعة منابع انسانی ماهر و حرفهای در این صنعت است. هدف از پژوهش حاضر، آسیبشناسی این نظام و شناسایی مشکلات آن از دیدگاه شبکه ذی<sub></sub>نفعان آموزش گردشگری است. برای انجام این پژوهش، با 35 نفر از نمایندگان گروههای گوناگون ذینفع، که به روش قضاوتی و گلولهبرفی انتخاب شده بودند، مصاحبه شد. دادههای گردآوریشده بعد از مکتوبشدن با استفاده از روش تحلیل مضمون بررسی شدند. براساس تحلیل مصاحبهها از 105 کد اولیة شناساییشده، 24 مضمون پایه شکل گرفت که آنها نیز بهنوبة خود ذیل 7 مضمون سازماندهنده یا عمده تحت عناوین ذیل دستهبندی شدند: الف) مشکلات ساختاری؛ ب) ضعفهای مدیریتی؛ پ) چالشهای گزینش؛ ت) کمبودهای محتوایی؛ ث) معضلات سنجش؛ ج) نارساییهای آموزشی و چ) کاستیهای ارزیابی و نظارت. این مطالعه به پژوهشگران، سیاستگذاران و برنامهریزان نظام آموزش گردشگری کمک میکند تا از نظام فعلی آموزشهای کوتاهمدت گردشگری در کشور شناخت بهتری پیدا کنند و با رفع مشکلات موجود، زمینه را برای توسعة همهجانبه، یکپارچه و متعادل صنعت گردشگری، رشد اقتصادی و اشتغال پایدار فراهم کنند.
توسعة منابع انسانی,آموزش گردشگری,شبکة ذینفعان,تحلیل مضمون
https://www.itsairanj.ir/article_125071.html
https://www.itsairanj.ir/article_125071_413efe6521e401138bee9e20f8b9946d.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
برنامه ریزی توسعه گردشگری روستایی مبتنی بر اکوتوریسم پایدار مورد پژوهی ناحیه کجور در استان مازندران
89
111
FA
امین
امینی کاشانی
0000-0002-4705-8600
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی منطقهای، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران
aminikbm@gmail.com
مهران
علی الحسابی
0000-0002-0908-0516
دانشیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
alalhesabi@iust.ac.ir
10.22034/jtd.2021.263523.2217
وجود ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی و وجود مناطق بکر اکوتوریستی در نواحی روستایی زمینۀ بسیار مطلوبی را برای توسعۀ گردشگری در این مناطق فراهم میکند. در ایران نیز، با توجه به وجود مناطق وسیع روستایی با جاذبههای طبیعی و تاریخی ـ فرهنگی متعدد، گردشگری میتواند راهکاری برای توسعه و احیای این مناطق درنظر گرفته شود. یکی از مناطقی که دارای ظرفیت مناسب در زمینۀ گردشگری روستایی و اکوتوریسم است، ناحیۀ کجور در استان مازندران است. پژوهش حاضر درنظر دارد، با بررسی و شناخت زمینههای اقتصادی، اجتماعی، زیستمحیطی و کالبدی و همچنین وضعیت کنونی گردشگری در این ناحیه، برنامهریزی مناسبی را با هدف توسعۀ گردشگری روستایی مبتنی بر اکوتوریسم پایدار ارائه کند. جامعۀ آماری در این پژوهش روستاییان، گردشگران و مسئولان و متخصصاناند و روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانهای و میدانی است. در این مطالعه، با استفاده از مدل سوات (SWOT)، فهرستی از نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها شناسایی شدند. در ادامه، برای رفع یا کاهش نقاط ضعف و تهدیدها و تقویت و بهبود نقاط قوت و فرصتها، براساس فرایند برنامهریزی راهبردی، بیانیۀ چشمانداز تنظیم شد و اهدافی تعیین و سپس راهبردها و سیاستهای مناسبی برای دستیابی به این اهداف تدوین شدند. درنهایت نیز، برنامههای اقدام، در دو سطح خرد و کلان، بهمنظور توسعۀ گردشگری روستایی ناحیۀ کجور با تکیه بر اکوتوریسم پایدار پیشنهاد شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند ناحیۀ کجور ظرفیت ویژهای برای توسعۀ گردشگری روستایی و اکوتوریسم دارد و با برنامهریزی مناسب میتواند در آینده ناحیهای نمونه در گردشگری باشد. بدینمنظور، استفاده از مشارکت جامعۀ محلی، حمایت مسئولان و سازمانهای مرتبط با گردشگری روستایی ناحیه، بهبود امکانات محیطی و کالبدی و همچنین سرمایهگذاری بخش خصوصی ضروری است.
برنامهریزی توسعه,گردشگری روستایی,اکوتوریسم پایدار,ناحیه کجور
https://www.itsairanj.ir/article_132384.html
https://www.itsairanj.ir/article_132384_87f092d616ff9ad7c358baa58c127ac7.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
نقش مشارکت مشتریان در ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی در اکوسیستم کسبوکار گردشگری مورد مطالعه: مشتریان شرکتهای فعال حوزۀ گردشگری
113
126
FA
رضا
شافعی
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان
mmj@uok.ac.ir
آرمان
احمدی زاد
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان
a.ahmadizad@uok.ac.ir
زینب
مولائی
. دانش آموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت کسب وکار، دانشگاه کردستان
zeynab.mowlaei@gmail.com
10.22034/jtd.2020.253874.2159
امروزه تمرکز راهبردی بنگاهها از دیدگاه عملکرد انفرادی به توسعۀ راهبرد مبتنی بر اکوسیستم کسبوکار تغییر یافته است. اکوسیستم کسبوکار به سیستمهای وابستۀ متقابلی اشاره دارد که توسط پایههایی از اعضای اکوسیستم مانند مشتریان، تأمینکنندگان، شرکا و دیگر ذینفعان به هم پیوسته است. در میان اعضای اکوسیستمهای کسبوکار، این مطالعه بر روی مشتریان و اثرگذاری مشارکت مشتری در ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی در اکوسیستم کسبوکار، در راستای پایداری اکوسیستم کسب وکار، تمرکز دارد. یکی از صنایع روبه رشد در کشورهای درحال توسعه صنعت گردشگری است که اهمیت بسزایی در تحولات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشورها به ویژه ایران دارد و گردشگران نقش مهمی در تداوم گردشگری و آیندۀ این صنعت ایفا میکنند. به این منظور، نقش کلیۀ مشتریان دفاتر خدمات گردشگری غرب کشور در هم آفرینی ارزش در اکوسیستم کسب و کار بررسی شده است. این پژوهش به لحاظ ماهیت از نوع پژوهشهای همبستگی و بر اساس هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و بر اساس روش اجرا و جمع آوری اطلاعات، پیمایشی است. با توجه به نامحدودبودن جامعۀ پژوهش، تعداد چهارصد نفر از مشتریان دفاتر خدمات گردشگری غرب کشور برای نمونه انتخاب شدند و روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس بوده است. اطلاعات لازم به دو روش کتابخانه ای و پیمایشی گردآوری شده است و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. داده های به دست آمده از پرسشنامه ها با فنون آماری توصیفی و استنباطی به وسیلۀ نرم افزار اس پی اس اس و پی ال اس تجزیه و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده نشان دهندۀ اثر مثبت و معنادار مشارکت مشتریان در ایجاد ارزش اقتصادی و ایجاد ارزش اجتماعی در اکوسیستم کسب وکار است. انگیزش و عوامل جامعه شناختی نیز دو محرک اثرگذار در میزان مشارکت مشتریان شناخته شده اند. همچنین، متغیرهای فرعی مانند جنسیت، استان مشتریان و تعداد دفعات مراجعه به آژانس های گردشگری در بازۀ زمانی یک سال، در برخی از روابط اصلی پژوهش اثر تعدیل کنندگی داشته است.
اکوسیستم کسب وکار,مشارکت مشتری,ارزش آفرینی اقتصادی و اجتماعی,صنعت گردشگری
https://www.itsairanj.ir/article_143567.html
https://www.itsairanj.ir/article_143567_41836f345e3fba07ad7378a9f2813db5.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
رابطۀ محیط قابلیتگرا و کسب مزیت رقابتی پایدار در هتلهای ایران موردمطالعه: هتلهای تهران
127
140
FA
محمدرضا
فرزین
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
gelobali373@gmail.com
مهدی
کروبی
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
drkroubi@gmail.com
اکبر
پورفرج
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی؛
a.pourfaraj@gmail.com
مصطفی
محمودی
دانشجوی دکتری رشتۀ گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی؛
m_mahmoudi@atu.ac.ir
10.22034/jtd.2019.183184.1711
کسبوکارهای گردشگری، از جمله هتلها، باید بهطور مداوم با استفاده از روشها و فرایندهای نوآورانه و تولید محصولات متمایز، علاوهبر کسب مزیت رقابتی پایدار، جذابیت سفر به کشورها و رونق صنعت گردشگری را در آن مقصد خلق کنند. هدف از پژوهش حاضر خلق نوآوری سازمانی مبتنی بر شکوفایی قابلیتهای منابع انسانی در هتلهاست تا رقابتپذیری سازمانی آنها را بهطور مداوم تضمین کند. نوع پژوهش توسعهای ـ کاربردی و توصیفی ـ پیمایشی است. جمعآوری دادهها براساس پرسشنامهای متشکل از 44 سؤال و با روش نمونهگیری در دسترس و انتخاب 260 نفر از میان مدیران و کارکنان هتلهای پنج ستارۀ تهران انجام شده است. تجزیهوتحلیل دادهها، با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری، در دو بخش الگوی اندازهگیری برای بررسی ویژگی فنی پرسشنامه و بخش ساختاری، برای بررسی فرضیههای پژوهش انجام شده است. یافتههای پژوهش از تأثیر مثبت و معنادار متغیرهای محیط کار در خلق نوآوری سازمانی در اشکال نوآوری تولیدی، فرایندی و اداری حکایت دارد. بر مبنای نتایج تحقیق، ویژگیهای محیط کار شامل رفاه ذهنی، اعطای آزادی مثبت، تسهیم دانش، وجود رهبر تحولآفرین، برابری سازمانی و تأمینشدن قراردادهای روانشناختی قادر به خلق نوآوری سازمانی در محیط کاری هتلها است.
هتل,مزیت رقابتی پایدار,رویکرد قابلیتگرائی,نوآوری,منابع انسانی
https://www.itsairanj.ir/article_145658.html
https://www.itsairanj.ir/article_145658_b5a9950e56ae9998301458026f5ab049.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
تبیین و ارائۀ مدل کارکرد و توسعۀ کیوتوریسم در گردشگری پایدار (مورد مطالعه: مجموعۀ شیخ صفی، شهر اردبیل)
141
158
FA
محمدرضا
ربیعی مندجین
استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
m.rabiei@gmail.com
محمد
علیزاده
دکتری گردشگری، مدرس دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
tourism.iran1985@gmail.com
حسن
اروجی
استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه یزد، یزد، ایران
hassan.oroji@yazd.ac.ir
10.22034/jtd.2021.247787.2130
کیوتوریسم فنّاوری مرتبط با کاربرد کیوآرکدها در فعالیتهای گردشگری است. در این فنّاوری، دادهها و اطلاعات لازم در خصوص جاذبههای گردشگری یک ناحیه در داخل کیوآرکدها ذخیره میشوند و گردشگران از طریق فنّاوریهای هوشمند از آنها استفاده میکنند. در سالهای گذشته، استفاده از فنّاوری در مکانهای مهم گردشگری کشور رواج یافته و مجموعۀ تاریخی بینالمللی شیخ صفی در شهر اردبیل، در دو سال گذشته، از کیوآکدها در داخل مجموعه استفاده کرده است. مسئلۀ مهم در این فنّاوری کارکردها و کیفیت طرح کیوتوریسم و پیامدهای آن در توسعۀ گردشگری و تبیین این تأثیرات در قالب چهارچوب و مدل است. بر همین اساس، هدف اصلی این پژوهش تدوین و ارائۀ مدلی برای تبیین کارکرد و تأثیرات کیوتوریسم بر مبنای توسعۀ گردشگری پایدار است. برای این منظور، ابتدا میزان رضایت گردشگران از مجموعه ویژگیها و بخشهای گوناگون طرح کیوتوریسم و میزان تأثیرات آن در 224 گردشگر ورودی به مجموعۀ شیخ صفی، از طریق آزمونهای آماری، ارزیابی شد و سپس با کمک مدل تحلیلی کیو براساس دیدگاه 15 تن از کارشناسان حوزۀ کیوتوریسم، الگوهای فکری شناسایی و تحلیل شدند و درنهایت، با تحلیل کیفی مجموعه اطلاعات حاصله، مدل پیشنهادی ارائه شد. مدل پیشنهادی شامل هشت مؤلفۀ اصلی یکپارچهسازی کیوتوریسم، ترکیب تورگردانی مجازی و حقیقی، فرهنگپذیری کیوتوریسم، تنوعسازی عملکرد کیوتوریسم، نفوذ کیوتوریسم در سیستم گردشگری، ارزیابی تطبیقی کیوتوریسم، ترکیب با دیگر فنّاوریها و تطبیق آن با حوزۀ نفوذ گردشگری است.
کیوتوریسم,گردشگری الکترونیک,مجموعه شیخ صفی,کیوآرکد
https://www.itsairanj.ir/article_143568.html
https://www.itsairanj.ir/article_143568_255e6213a6d6e55cbb2fc3d90d3d6f7f.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
طراحی الگوی توسعۀ پایدار گردشگری کشاورزی مبتنی بر مؤلفههای سازمانی مورد مطالعه: استانهای حاشیۀ دریای خزر
159
173
FA
مریم
محمودی
عضو هیئت علمی مؤسسۀ تحقیقات اصلاح و تهیۀ نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
m.mahmoudi@areeo.ac.ir
محمد
چیذری
عضو هیئت علمی دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
mchizari@modares.ac.ir
خلیل
کلانتری
عضو هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران.
khkalan@ut.ac.ir
عبدالرضا
رکن الدین افتخاری
عضو هیئت علمی دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
eftekhaa@modares.ac.ir
10.22034/jtd.2020.208030.1874
هدف اصلی این مطالعه تبیین مؤلفههای سازمانی توسعۀ پایدار گردشگری کشاورزی در استانهای حاشیۀ دریای خزر است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استانهای گیلان، مازندران و گلستان تشکیل دادند (288(N=. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با بهرهگیری از نرمافزار لیزرل (LISREL) نسخۀ 8.5 و نرمافزار اِسپیاِساِس (SPSS) نسخۀ 22 انجام شد. نتایج این مطالعه تأثیر مثبت و معنیدار بین مؤلفههای سازمانی استخراجشده از مبانی نظری تحقیق را در توسعۀ پایدار گردشگری کشاورزی بهمنزلۀ یکی از مصادیق کشاورزی چندکارکردی تأیید میکند. براساس نتایج این پژوهش، اتخاذ رویکردی کارآفرینانه بهمنظور خلق و ایجاد ارزشهای جدید برای ذینفعان بخش کشاورزی، تغییر راهبرد سازمانی از کشاورزی تککارکردی به کشاورزی چندکارکردی، تقویت پیوندها و ارتباطات سازمانی با کلیۀ نهادهای درگیر در فرایند توسعۀ انواع بروندهای غیرکالایی کشاورزی و آموزش و توسعۀ دانش و مهارت منابع انسانی (شامل کارشناسان و بهرهبرداران) در زمینۀ چگونگی راهاندازی کسبوکارهای جدید و بروندادهای غیرکالایی کشاورزی الزام مهمی برای حرکت بهسوی اجراییکردن گردشگری کشاورزی بهشمار میرود.
کشاورزی چندکارکردی,گردشگری کشاورزی,بروندادهای غیرکالایی,توسعۀ پایدار کشاورزی
https://www.itsairanj.ir/article_133847.html
https://www.itsairanj.ir/article_133847_5f6749fce7c7d2d8e5596818d9ecdacf.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
رتبهبندی شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان براساس ظرفیت گردشگری فرهنگی و میراثی با استفاده از روش آراس
175
198
FA
رضا
مطهر
پژوهشگر و دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
rezamotahar95@gmail.com
محمدصالح
شکوهی بیدهندی
0000-0002-8472-270X
استادیار شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
shokouhi@iust.ac.ir
10.22034/jtd.2021.268687.2242
گردشگری فرهنگی و میراثی ابزاری از توسعۀ اقتصادی است که با جذب گردشگران از خارج از جامعۀ میزبان به رشد اقتصادی منجر میشود. توجه و کاربست ارزشها موجب حفاظت از میراث فرهنگی و محرک احیای الگوهای محلی میشود. استان سیستان و بلوچستان با جاذبههای فرهنگی و میراثی شهرت بسیاری دارد و میتواند گردشگران فراوانی را جذب کند. بیشتر مطالعات انجامشده پیرامون گردشگری فرهنگی و میراثی و عمدتاً بر موضوعاتی نظیر ظرفیتسنجی براساس زیرساختهای گردشگری، ارزیابی کلی خدمات و امکانات شهرهای تاریخی، حفظ بافت تاریخی شهر بهمنظور جذب گردشگرند. اما در خصوص معرفی ظرفیتهای گردشگری و همچنین فراهم کردن تجهیزات و زیرساختها اقداماتی صورت نگرفته و یا به صورت نامتوازن انجام پذیرفته است که این موضوع موجب جذب نشدن گردشگر و بیتوجهی به عناصر جاذب گردشگری این استان شده است. هدف این پژوهش رتبهبندی شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان براساس ظرفیت گردشگری فرهنگی و میراثی، بهمنظور تدوین راهبردهای توسعۀ آن، برای جذب گردشگران است. پژوهش حاضر، براساس هدف، کاربردی و، براساس ماهیت، توصیفی ـ تحلیلی است. بدینمنظور، ابتدا با مروری بر ادبیات و دیدگاههای مرتبط با پژوهش، شاخصهای موردنیاز جمعآوری شدند و سپس، بهدلیل همکارینکردن سازمانهای مربوطه در خصوص ارائۀ آمار و اطلاعات موردنیاز، با تجمیع شاخصها و حذف شش شاخص «میزان جرم و جنایت»، «میزان رشد سالانه»، «میزان حوادث مربوط به تصادفات»، «سرمایهگذاری دولتی»، «سرمایهگذاری غیردولتی» و «امنیت»، شاخصهای نهایی انتخاب شدند. در گام بعدی، وزن شاخصها براساس آرای کارشناسان و با بهکارگیری روش بهترین ـ بدترین شاخص در نرمافزار لینگو مشخص شد. درنهایت، با استفاده از روش آراس، شهرستانهای استان براساس شاخصهای ظرفیت گردشگری فرهنگی و میراثی رتبهبندی شدند. نتایج نشان میدهند که، براساس محاسبات و امتیاز مطلوبیت کل و نسبی، شهرستانهای زاهدان (0.804)، چابهار (0.486)، زابل (0.379)، ایرانشهر (0.354) و سراوان (0.304) در رتبههای 1 تا 5 و سایر شهرستانها در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. در ادامه، راهکارهایی برای ارتقای گردشگری فرهنگی و میراثی شهرستانهای این استان نیز ارائه شده است. درمجموع، این طبقهبندی و ارائۀ راهبردها و راهکارهای پیشنهادی میتوانند، در گام اول، مسیر روشنی را پیش روی سیاستگذاران دولتی و بهطور خاص مدیران وزارتخانۀ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دهند تا زمینههای مناسبی را برای برنامهریزی، ایجاد تسهیلات و زیرساختهای مناسب برای گردشگری فرهنگی و میراثی و، مهمتر از همه، تسهیل شرایط سرمایهگذاری و تشویق ورود بخش خصوصی (داخلی و خارجی) فراهم کند.
گردشگری فرهنگی و میراثی,استان سیستان و بلوچستان,میراث فرهنگی,روش ARAS
https://www.itsairanj.ir/article_146072.html
https://www.itsairanj.ir/article_146072_236e41988bf459a09e834dcac690ddd5.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
تعیین کننده ها و راهبردهای توسعۀ گردشگری پزشکی با رویکرد یکپارچه سازی خدمات نمونۀ موردمطالعه: استان های مرزی منطقۀ سۀ سلامت
199
214
FA
سیده سمیه
حسینی
0000-0002-9043-697X
پژوهشگر پسادکتری زیرنظر صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با همکاری دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
sshosseini1361@gmail.com
مسعود
تقوایی
استاد تمام جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدة جغرافیا و برنامهریزی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
masoud.tgv@gmail.com
10.22034/jtd.2020.250391.2138
با توجه به جایگاه مهم صنعت گردشگری پزشکی در اقتصاد جهانی و قابلیتهای ایران در این صنعت، رویکرد یکپارچهسازی خدمات سیاستی مؤثر برای افزایش جذابیت با هدف رقابت مقاصد است که علاوهبر ارائۀ خدمات بهتر و باکیفیتتر، به رفاه حال گردشگران و ارائهدهندگان خدمات نیز کمک میکند. این پژوهش با هدف تدوین تعیینکنندهها و ارائۀ راهبردهای توسعۀ گردشگری پزشکی بهمنظور گسترش دهکدههای سلامت در استانهای مرزی منطقۀ سۀ سلامت (کردستان، کرمانشاه و ایلام) انجام شده است. دادهها ابتدا با روش تحلیلی ـ اسنادی و با رویکرد تحلیل محتوا، سپس مصاحبه با تعدادی از خبرگان کلیدی بهدست آمده است. تجزیهوتحلیل دادهها در مرحلۀ اول با نرمافزار مکسکیودیای ۱۸ انجام شد. در مرحلۀ دوم، شاخصهای شناساییشده، برای ارزیابی وضعیت موجود استانهای مرزی منطقۀ سۀ سلامت با استفاده از تکنیک سوات بررسی شد. سپس با ترکیب دو تکنیک سوات و دیمتل فازی در راستای هدف تحقیق، انواع راهبردها مشخص و با استفاده از تکنیک ایاچپی اولویتبندی شدند. جامعۀ آماری مرحلۀ ارزیابی و اولویتبندی شامل هجده نفـر از خبرگان گردشـگری پزشـکی منطقه بوده است. یافتـههای حاصـل از تلفیـق تکنیکهـای تصـمیمگیری چندمعیاره با مدل سوات، نشان میدهد که درخصوص اولویتبندی راهبردها، بهترتیب راهبرد بازنگری (WO) در اولویت اول و راهبرد تدافعی (WT) در اولویت دوم و راهبردهای تنوع (ST) و تهـاجمی (SO) در اولویتهـای بعـدی قـرار گرفتند.
گردشگری پزشکی,تحلیل محتوا,تکنیک سوات,تصمیمگیری چندشاخصه,رویکرد یکپارچه
https://www.itsairanj.ir/article_126367.html
https://www.itsairanj.ir/article_126367_48ae6f8f01dde04e3c336184d949b3c1.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
تحلیل پیچیدگی و پویایی ابعاد و مؤلفههای گردشگری پایدار از منظر اقتصادی با استفاده از الگوی تفسیری پویاییهای سیستم
215
229
FA
مهناز
دوستی ایرانی
0000000345243981
دانشجوی دکتری گردشگری، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
doosti.irani.94@gmail.com
سعید
دهقان خاوری
0000-0002-8626-6453
استادیار و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد، دانشگاه میبد، میبد، ایران.
saeed.khavari@gmail.com
10.22034/jtd.2021.252380.2149
در پژوهشهای متعدد مبهمبودن مفهوم گردشگری پایدار یکی از موانع پیادهسازی آن بوده و بر بروزرسانی آن متناسب با مقتضیات زمان و مکان تأکید شده است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارائۀ چارچوب و الگوی تفسیری گردشگری پایدار از منظر اقتصادی بوده است. ازاینرو با استفاده از مطالعات انجامشده و مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان (با روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع) به تبیین ابعاد و مؤلفههای این مفهوم و سپس به تحلیل پیچیدگی و پویاییهای میان آنها پرداخته شده است. با بهرهگیری از تحلیل محتوا، چهار بعد اصلی شامل توزیع تأثیرات مثبت، افزایش درآمد، تابآوری مشاغل گردشگری و کنترل تأثیرات منفی در قالب 12 بعد فرعی و 41 شاخص تعیین شده است. همچنین تعریف جامعتری از مفهوم گردشگری پایدار ارائه شده است: نوعی گردشگری که ضمن کسب درآمد، بر توزیع ثروت بهدستآمده، کنترل آثار منفی و تابآوری مشاغل گردشگری نیز متمرکز است. سپس با استفاده از تفکر سیستمی، مدل مفهومی اقتصاد گردشگری پایدار، براساس روابط علّی و معلولی بین ابعاد اصلی و فرعی ترسیم شد که با اصلاح و تأیید خبرگان به اشباع رسید. الگوی پیشنهادی، با تأکید بر پیچیدگی و پویایی سیستم گردشگری، نشان میدهد که تغییر یک عامل در این سیستم در کل سیستم تأثیر میگذارد. همچنین یافتهها بیانگر لزوم اتخاذ نگاهی جامع و سیستمی به اقتصاد گردشگری پایدار و شبیهسازی و تحلیل حساسیت، قبل از اعمال هرگونه سیاستهای مداخلهای است.
گردشگری پایدار,اقتصاد گردشگری,پویاییهای سیستم,تفکر سیستمی
https://www.itsairanj.ir/article_146674.html
https://www.itsairanj.ir/article_146674_d7ad6922b6f81c2d4c4f23a2160d6ceb.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز در عملکرد محیطی با میانجیگری عوامل توانمندساز فرهنگ سازمانی سبز، تعهد سازمانی و رفتار زیستمحیطی مورد مطالعه: هتلهای شهر یزد
231
247
FA
مهدی
سبک رو
0000-0001-9837-6791
دانشیار دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
msabokro@yazd.ac.ir
سعید
سعیدا اردکانی
استاد دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
dr.saeida@yazd.ac.ir
اذین
کایدیان
دکتری مدیریت بازرگانی دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
aziinkayedian@stu.yazd.acir
10.22034/jtd.2020.241976.2097
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز در عملکرد محیطی با میانجیگری تعهد سازمانی و رفتار زیستمحیطی و عوامل توانمندساز فرهنگ سازمانی سبز در هتلهای شهر یزد است. ترکیب رویکرد عوامل توانمندساز فرهنگ سازمانی سبز با مباحث مدیریت منابع انسانی و رفتار زیستمحیطی جنبهای از پژوهش حاضر است که بر نوآوری تحقیق افزوده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعۀ هدف این پژوهش را کارکنان شاغل در هتلهای شهر یزد تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 217 نفر برآورد شد. در روش نمونهگیری پژوهش، با توجه به اینکه مورد مطالعه هتلهای شهر یزد بوده است، از روش خوشهای تصادفی استفاده شده تا با این روش، تمامی هتلها در شهر یزد در خوشههایی قرار گیرند و در مطالعۀ حاضر وارد شوند. برای جمعآوری داده از پرسشنامه استفاده شده است. دادهها با بهرهگیری مدلسازی معادلات ساختاری و در نرمافزار اسمارت پیالاس ۳.۲.۶ تحلیل شدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مدیریت منابع انسانی سبز در تعهد سازمانی کارکنان، توانمندساز فرهنگ سازمانی و رفتار دوستدار محیط زیستی تأثیر مثبت دارد. دادههای پژوهش تأثیر توانمندساز فرهنگ سازمانی در عملکرد محیطی را حمایت نکرده و این فرضیه رد شد. همچنین نتایج نشان داد که مدیریت منابع انسانی سبز از طریق دو متغیر میانجی تعهد سازمانی و رفتار دوستدار محیط زیستی کارکنان در عملکرد محیطی تأثیر مثبت دارد. نتیجۀ فرضیۀ میانجی مدیریت منابع انسانی سبز در عملکرد محیطی با نقش میانجی عوامل توانمندساز فرهنگ سازمانی در جهت عکس تأیید شد.
مدیریت منابع انسانی سبز,عملکرد محیطی,تعهد سازمانی,رفتار زیستمحیطی,عوامل توانمندساز فرهنگ سازمانی سبز
https://www.itsairanj.ir/article_133549.html
https://www.itsairanj.ir/article_133549_e70bd78ccaa3521998f278eee2e217b6.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
طراحی الگوی ارزیابی توانمندی فنّاورانه در صنعت هتلداری مطالعة موردی هتلهای زنجیرهای پارسیان تهران
249
266
FA
شمس السادات
زاهدی
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران؛
szahedi44@hotmail.com
محمد مسعود
مجیدی فر
مربی دانشکدۀ علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ
m.majidifar@usc.ac.ir
عزیزاله
جعفری
دانشیار دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه علم و فرهنگ
aziz_jafari@yahoo.com
سید سعید
هاشمی
دانشیار دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
sshashemi@yahoo.com
10.22034/jtd.2020.230022.2029
با توجه به نقش روزافزون فنّاوری در توسعة رقابت و نیز رشد اقتصادی، در سالهای اخیر به ارزیابی توانمندی فنّاورانه در کشورهای پیشرفته توجه بسیاری شده است. از مهمترین عوامل اصلی موفقیت بهکارگیری فنّاوری بهمنظور کسب مزیت رقابتی، آگاهی و شناخت سطح قابلیت فنّاورانة بنگاه و استفادة مناسب از آنهاست. صنعت هتلداری نیز بهمنزلة صنعت فنّاوریمحور، یکی از صنایع مهم و راهبردی در دنیای امروز بهشمار میرود. هدف از پژوهش حاضر، اولویتبندی شاخصهای ارزیابی توانمندی فنّاورانه با هدف ارزیابی توانمندی فنّاورانه و تدوین راهبرد در هتلهای زنجیرهای پارسیان تهران است. نتایج حاصل از این اولویتبندی، به تدوین سیاستهای آیندة این هتل کمک شایانی میکند. در این پژوهش، پس از مرور ادبیات موضوع، 32 شاخص، که ویژگیهای دقیق شاخصهای عملکرد را داشتند، شناسایی شدند. پس از طراحی پرسشنامه براساس 32 شاخص یادشده و تأیید رواییِ خبرگان، تعداد 80 پرسشنامه جمعآوری شد. پس از اطمینان از پایایی پرسشنامه، با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و همچنین اطمینان از مناسببودن دادهها برای انجام تحلیل عاملی از طریق شاخص کیاماو و آزمون بارتلت، به تحلیل عاملیِ اکتشافی دادههای بهدستآمده پرداخته شد و 31 شاخص مطالعهشده در قالب 8 عامل دستهبندی و براساس بار عاملیشان اولویتبندی شدند. این ارزیابی با توجه به شرایط حال حاضر هتل مدنظر و بهمنظور گردآوری دادههای واقعی انجام شد و پس از بررسی تطبیقی شاخصها و همچنین بیان معیارهای ارزیابی این شاخصها، الگوی ارزیابی توانمندی فنّاورانة هتل، طراحی شد. براساس نتایج پژوهش، عامل اول که توانمندی نگهداری و حمایتی است، بالاترین اولویت را کسب کرده است و از میان شاخصهای این عامل، اعلام قیمت یا مزایده و مذاکره دربارة شرایط فروش کالا یا خدمت و همچنین توانمندی طرحریزی، نظارت و هماهنگی فعالیتهای بازاریابی و فروش، بالاترین بار عاملی را دارند.
فنّاوری,توانمندی فنّاورانه,ارزیابی فنّاوری,صنعت هتلداری,هتلهای زنجیرهای پارسیان
https://www.itsairanj.ir/article_115427.html
https://www.itsairanj.ir/article_115427_8fb1e99a119088fc390811e6f16ea93c.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
بررسی تأثیر آموزش طبیعت گردی در رفتار حمایت از حیوانات و رفتار حفاظت از محیط زیست دانش آموزان
267
278
FA
محبوبه
سلیمان پورعمران
دکتری علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
m.pouromran@gmail.com
نسیم
قلی زاده
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
nasim_gholizade@yahoo.com
10.22034/jtd.2020.233942.2050
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش طبیعتگردی در رفتار حمایت از حیوانات و رفتار حفاظت از محیط زیست دانشآموزان پایۀ هشتم بوده است. این پژوهش، از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و، از لحاظ نوع تحقیق، تجربی ـ شبه آزمایشی بوده است که، در آن، از طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. جامعۀ موردمطالعه همۀ دانش آموزان پایۀ هشتم شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. از بین نمونههایی که نمرۀ پیش آزمون آنها کمتر از حد میانگین دو پرسشنامه بود، 60 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و 3۰ نفر در گروه آزمایش و 3۰ نفر در گروه گواه گمارش تصادفی شدند. دورۀ آموزش طبیعت گردی با گروه آزمایش، طی یک ماه، در 10 جلسۀ آموزشی 60دقیقهای، بر مبنای مؤلفههای طبیعتگردی انجام پذیرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که برای متغیرهای رفتار حمایت از حیوانات، به ترتیب، از پرسشنامۀ زَلِف و ایگِن (2015) و برای رفتار حفاظت از محیط زیست از پرسشنامۀ صالحی و قائمی اصل (1392) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی هر دو را استادان و خبرگان تأیید کردند و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 92/0 و 73/0 بهدست آمد. سپس، به منظور تحلیل داده ها از آزمون کالموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون لون (همگنی واریانسها)، آزمون کوواریانس و آزمون تحلیل عاملی به کمک نسخۀ 22 نرم افزار اِسپیاِساِس (SPSS) استفاده شد. یافته ها نشان دادند که آموزش طبیعت گردی در رفتار حمایت از حیوانات و رفتار حفاظت از محیط زیست دانشآموزان با سطح معناداری 000/0، که کمتر از 05/0 است، تأثیر مستقیم و معنادار دارد. همچنین، نتایج یافته های فرضیۀ فرعی اول و دوم نیز به ترتیب نشان دادند که آموزش طبیعت گردی در رفتار حمایت از حیوانات دانش آموزان با سطح معناداری 013/0، که از 05/0 کوچکتر است، تأثیر مستقیم و معنادار دارد و آموزش طبیعت گردی در رفتار حفاظت از محیط زیست دانش آموزان با سطح معناداری 007/0، که از 05/0 کوچکتر است، تأثیر مستقیم و معنادار دارد.
آموزش طبیعت گردی,رفتار حمایت از حیوانات,رفتار حفاظت از محیط زیست,دانش آموز
https://www.itsairanj.ir/article_147795.html
https://www.itsairanj.ir/article_147795_2bf2987cbe980b48dab8fb720ef195e9.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
10
4
2021
12
22
شناسایی و اولویت بندی جاذبه های موسیقایی مؤثر در توسعۀ گردشگری کودک (مطالعۀ موردی: شهر خلاق سنندج)
279
295
FA
مهرنوش
بسته نگار
. استادیار پژوهشکدۀ توسعۀ تکنولوژی (ACECR)، دکتری مدیریت گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ
mnegar51@gmail.com
رضوان
قمری
کارشناسی ارشد برنامه ریزی توسعۀ جهانگردی دانشگاه علم و فرهنگ
rzegian676@gmail.com
10.22034/jtd.2021.255252.2162
گردشگری امروز فراصنعتی فراگیر است که تمامی اقشار جامعه از جمله کودکان را که بخش سرنوشت ساز جامعهاند دربر میگیرد. از دیگر سو، شهرهای خلاق، با داشتن ظرفیتهای لازم برای گردشگری نسل سوم، میتوانند در توسعۀ گردشگری کودک و فعالتر و خلاق تر کردن این گروه از جامعه سهم مؤثرتری بهعهده گیرند. به این منظور، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی جاذبههای تأثیرگذار موسیقایی شهر خلاق سنندج در گردشگری کودک انجام شده است. این پژوهش، از لحاظ هدف، بنیادی ـ کاربردی است و با روش اسنادی و کتابخانهای و کسب آرای خبرگان از طریق پرسشنامه و استفاده از روش دیمتل، بهمنظور یافتن تأثیرگذارترین جاذبه های موسیقایی این شهر خلاق یونسکو، انجام پذیرفته است. دادههای مورد نیاز این پژوهش از طریق تکمیل پرسشنامۀ ماتریسی توسط افراد شناساییشده در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، شهرداری سنندج، استادان دورۀ راهنمایان گردشگری کودک و انجمن موسیقی شهر سنندج گردآوری شده است. براساس نتایج حاصل از این پژوهش، از میان 25 جاذبۀ موسیقایی شهر خلاق سنندج که از مطالعۀ ادبیات بهدست آمدهاند، چهار جاذبۀ موسیقی زنده، گردشگری موسیقی، موسیقی محلی و جشنوارههای موسیقی با بالاترین تأثیرگذاری و تعامل تعیین شدند که در سمت بالا و راست نمودار علّی جاذبهها قرار گرفتهاند. به این ترتیب، اگر برنامهریزان گردشگری کودک در شهر سنندج، نخستین شهر خلاق موسیقی ایران، به این عوامل توجه کنند، میتوان به توسعۀ گردشگری موسیقی کودک، بهمثابه یک سرمایۀ ملی، امیدوار بود.
گردشگری خلاق,شهر خلاق موسیقی,گردشگری کودک,سنندج,موسیقی
https://www.itsairanj.ir/article_125384.html
https://www.itsairanj.ir/article_125384_62952555b3877ba9716c14a812f130b5.pdf