انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
9
2
2020
06
21
بررسی رابطه بین اصالت برند و عشق به برند با ملاحظه نقش نیاز به منحصر بفرد بودن در هتل های پنج ستاره شهر مشهد
1
14
FA
امیر
غفوریان شاگردی
0000-0001-9780-2971
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)
ghafourian@imamreza.ac.ir
مرتضی
غیور
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
ghayoor@imamreza.ac.ir
تکتم
چمنی هروی
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی موسسه آموزش عالی کاویان
t.ch83@yahoo.com
10.22034/jtd.2019.174599.1669
امروزه سرمایهگذاری در روابط مصرفکننده با برند به موضوع اساسی برای بسیاری از شرکتهایی که به دنبال بقا و کسب سود مستمر از طریق مشتری هستند، تبدیل شده است. هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین اصالت برند و عشق به برند با ملاحظه نقش نیاز به منحصر بفرد بودن در هتل های پنج ستاره شهر مشهد میباشد. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و براساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی است. ابزار اندازه گیری در این مطالعه، پرسشنامه با طیف لیکرت پنج گزینه ای و شامل 23 گویه است. همچنین جهت تعیین پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب استفاده شده است که مقدار بدست آمده مورد تأیید میباشد. نمونه آماری این تحقیق 223 نفر از میهمانان هتلهای پنج ستاره شهر مشهد میباشند. دادههای آماری گردآوری شده طی 6 ماهه اول سال 1397میباشد. جهت تحلیل توصیفی داده ها از نرم افزار SPSS و جهت آزمون فرضیات با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) و با کمک نرمافزار Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهدکه بین اصالت برند و عشق به برند رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما نیاز به منحصر بفرد بودن، رابطه اصالت برند بر عشق به برند را در بین مهمانان هتلهای پنج ستاره شهر مشهد تعدیل نمیکند.
اصالت برند,عشق برند,نیاز به منحصر بفرد بودن,هتل های پنج ستاره شهر مشهد
https://www.itsairanj.ir/article_113728.html
https://www.itsairanj.ir/article_113728_bd5973f295b2d04626c59822728a3484.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
9
2
2020
06
21
ارائه مدل مفهومی توسعه گردشگری الکترونیک ایران با استفاده از دیمتل فازی
15
32
FA
امیرمحمد
فکور ثقیه
0000-0002-7496-4764
مدیریت/دانشکده علوم اداری و اقتصادی/ دانشگاه فردوسی مشهد
amf@um.ac.ir
نرگس
حاجمندی
موسسه حکیم نظامی قوچان
narges.hajmandi.57@gmail.com
10.22034/jtd.2019.176704.1681
پژوهش حاضر بر آن است مهم ترین عوامل در توسعه گردشگری الکترونیکی در صنعت گردشگری ایران را شناسایی نماید. بعد از جمع آوری و بررسی کلیه مطالعات پیشین مرتبط به موضوع، عوامل موثر برتوسعه گردشگری الکترونیک استخراج وسپس به وسیله تیم تصمیم خبرگان ارزیابی وتعدیل گردیدند. سپس با استفاده از تکنیک دیمتل فازی، مدل مفهومی پژوهش و همچنین روابط بین آنها شناسایی گردید. در نهایت از بین 24 عامل شناسایی شده 10 عامل به عنوان مهمترین عوامل شناسایی شدند که با محاسبه مقادیر، مهمترین معیارها بدین گونه است: بنرهای تبلیغاتی گردشگری، تورهای مجازی گردشگری، رزرو و فروش الکترونیکی، وب سایتهای گردشگری، امکان اطلاع رسانی مناسب تر، بانکهای اطلاعاتی گردشگری. همچنین بر اساس شاخص عوامل: بنرهای تبلیغاتی گردشگری، رزرو و فروش الکترونیکی، امکان اطلاع رسانی مناسب، بانکهای اطلاعاتی گردشگری، اعتمادالکترونیکی و تحریم و فشارهای اقتصادی به دلیل اینکه در نیمه مثبت نمودار عوامل علی قرار گرفته اند، جزء عواملی هستند که تأثیر بالایی بر سایر عوامل توسعه گردشگری دارند. معیارهای دیگر یعنی تورهای مجازی گردشگری، وب سایتهای گردشگری، آمادگی الکترونیکی ایرانیها در ارتباط با گسترش گردشگری مجازی و مجلات اینترنتی گردشگری در نیمه منفی نمودار واقع شده اند نشان از تاثیرپذیری بالای این عوامل دارد.
مدل مفهومی,گردشگری الکترونیک,روش دیمتل,منطق فازی
https://www.itsairanj.ir/article_113750.html
https://www.itsairanj.ir/article_113750_151c62493242bd645cd0b2a28e0fec9d.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
9
2
2020
06
21
تأثیر شخصیت مقصد بر بازدید مجدد و ترویج با تاکید بر شناسایی و رضایت (مورد مطالعه: مقصدهای گردشگری استان کردستان)
33
50
FA
آرمان
احمدی زاد
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان
a.ahmadizad@uok.ac.ir
پرویز
کفچه
0000-0003-1451-4793
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان
p.kafcheh@uok.ac.ir
فرزانه
پاریاد
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان
farzane.paryad@gmail.com
10.22034/jtd.2020.214443.1931
بازاریابان نوآور گردشگری در یک بازار به طور فزاینده رقابتی، به منظور تأکید بر منحصربفرد بودن مقاصد گردشگری، به سرعت در حال اتخاذ استراتژیهای برندینگ مشابه آنچه که بازاریابان محصول به کار میبرند، هستند. شخصیت برند، رضایت مشتری و شناسایی مشتری با برند، در چندین زمینه محرکهای مهم رفتار مصرفکننده هستند؛ با این حال مطالعاتی در مورد نقش سازندهی آنها در رفتار گردشگر وجود ندارد. هدف از این پژوهش مشخص نمودن تأثیر شخصیت مقصد بر بازدید مجدد و ترویج مقاصد گردشگری استان کردستان است بنابراین، پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش انجام پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل گردشگران داخلی بازدید کننده از استان کردستان به ویژه سه شهر پربازدید سنندج، مریوان و بانه است؛ با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد اعضای نمونه مطابق فرمول کوکران، 384 نفر تعیین گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که پنج ویژگی شخصیتی استان کردستان به ترتیب، عبارتند از: اصیل، صمیمی و مهربان، گرم و صمیمی، خوشرو، متواضع. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که شخصیت مقصد بر رضایت از مقصد، تعیین هویت گردشگر با مقصد، ترویج مقصد و قصد بازدید مجدد، تأثیر مثبت دارد؛ رضایت گردشگر بر شناسایی گردشگر با مقصد، ترویج مقصد و قصد بازدید مجدد تأثیر مثبت دارد و شناسایی بر ترویج مقصد و قصد بازدید مجدد تأثیر مثبت دارد.
شخصیت مقصد,رضایت,شناسایی,بازدید مجدد,تبلیغات شفاهی
https://www.itsairanj.ir/article_113751.html
https://www.itsairanj.ir/article_113751_2ca901ce3890f2d23fd1c23d1e3fe92f.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
9
2
2020
06
21
سنتز پژوهی در مطالعات مدل برند سازی کارآفرینانه بین المللی صنعت گردشگری سلامت
51
66
FA
بهرام
ستاری
دانش آموخته دکتری تخصصی کارآفرینی، گروه کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، ایران
bahram.sattari@ut.ac.ir
بابک
ضیاء
گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
babak.ziya.tehranu@gmail.com
کمال
سخدری
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، ایران
ksakhdari@ut.ac.ir
سید رسول
حسینی
استادیار دانشکده مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، ایران
hosseinirasul@yahoo.com
10.22034/jtd.2019.150892.1523
چکیده<br /><br />امروزه برندسازی مقصد به یکی از جذابترین مباحث در حوزه صنعت گردشگری تبدیل شده است. در این میان صنعت گردشگری سلامت نقش مهمی در توسعه پایدار ایفا نموده و یکی از پویاترین فعالیتهای اقتصادی عصر حاضر به شمار میرود. این پژوهش از منظر هدف، از نوع «کاربردی تحلیلی» میباشد و بر حسب گردآوری دادهها، کیفی است. جامعهی آماری تحقیق، خبرگان گردشگری سلامت شامل: اعضای هیئت علمی و پزشکان، مدیران مراکز درمانی و آموزشی، مدیران و صاحبنظران حوزه بازاریابی و برند و گردشگری سلامت میباشند. به منظور استخراج مولفههای موثر در طراحی الگوی برندسازی کارآفرینانه بینالمللی صنعت گردشگری سلامت با 25 نفر خبره مصاحبهی عمیق انجام گرفت. روش گردآوری داده ها به روش متاسنتز است. بدین ترتیب که مقالات با کلید واژههای کارآفرینی، برندسازی کارآفرینانه، کارآفرینی بینالمللی، گردشگری سلامت گردآوری شد. پس از استخراج 100 مقاله، زمینه های اصلی را از طریق کدگذاری باز و محوری استخراج کردیم. در پایان، با نظر خبرگان این ویژگیها در سیزده مقوله و چهار زمینه اصلی، انتخاب کشور مقصد، انتخاب شهر مقصد، تصویر برند و وب سایت با کدگذاری محوری طبقهبندی شدند که به ترتیب زمینه انتخاب کشور مقصد شامل مقولههای حاکمیتی، تعهد مدیران، زیرساختها، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی؛ زمینه انتخاب شهر شامل مقولههای دسترسی آسان، جذابیتهای گردشگری در شهر مورد نظر و آشنایی، زمینه برند مرکز درمانی شامل مقولههای ترفیعات، کیفیت مرکز درمانی و کیفیت منابع انسانی میباشد.
واژگان کلیدی: برند سازی,کارآفرینی بین المللی,گردشگری سلامت
https://www.itsairanj.ir/article_113752.html
https://www.itsairanj.ir/article_113752_53134cc5358fdee408e4350cb35eb381.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
9
2
2020
06
21
شناسایی و اولویتبندی عوامل موفقیت پایگاه اینترنتی جاباما
67
78
FA
حسین
خنیفر
دانشگاه تهران
khanifar@ut.ac.ir
بنفشه
خلیلی پور
دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی-بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
banafsheh.khalili@ut.ac.ir
محمد
غفاری
0000-0002-0566-4717
دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
بازاریابی، برند، رفتار مصرف کننده
ghaffari.mohammad@ut.ac.ir
حمیدرضا
یزدانی
0000-0002-5957-643X
دانشگده مدیریت، پردیس فارابی، دانشگاه تهران
hryazdani@ut.ac.ir
10.22034/jtd.2019.147303.1497
چکیده<br />امروزه بسیاری از سازمانها برای انجام فعالیتهای تجاری خود دارای وب-سایت هستند. مهمترین هدف هر وبسایت ارائه اطلاعاتی است که پاسخگوی انتظارات کاربران باشد، اطلاع از عوامل موفقیت وبسایت راه گشایی برای پاسخگویی به انتظارات کاربران است. با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش با هدف رتبه بندی عوامل کلیدی موفقیت وبسایت جاباما صورت گرفته است. بر مبنای ادبیات تحقیق، 10 عامل مؤثر بر موفقیت وبسایتها شناسایی شد که به منظور بررسی کلیدی بودن این عوامل در موفقیت وبسایتها و رتبه بندی آن عوامل، 384 پرسشنامه به صورت نمونه گیری در دسترس بین کاربران تقسیم گردید که 275 پرسشنامه مورد قبول بودند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی، مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش، افراد داخلی که از وبسایت جاباما استفاده میکنند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS20 و AMOS18 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که کیفیت اطلاعات ، کیفیت سیستم و کیفیت خدمات بر موفقیت وبسایت تأثیر معناداری دارند، همچنین براساس تحلیل شکاف ماتریس اهمیت-عملکرد، مهمترین عامل موفقیت وبسایت جاباما امنیت و بعد از آن ناوبری میباشد و تعامل از اهمیت کمتری برخوردار میباشد.
عوامل موفقیت,پایگاه اینترنتی,شناسایی و اولویتبندی,جاباما
https://www.itsairanj.ir/article_113753.html
https://www.itsairanj.ir/article_113753_8bd6a34d7ef079629cdb7bb2701e4e5e.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
9
2
2020
06
21
بررسی نقش میانجی رضایت گردشگر در تأثیر کیفیت ادراک شده برند مقصد بر ارزش ویژة برند مقصد گردشگری ورزشی ( موردمطالعه: منطقه شمالی استان البرز)
79
96
FA
جعفر
بهاری
دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، تهران، ایران
jafarbahari797@yahoo.com
مهدی
کروبی
0000-0002-0699-5139
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی؛ دانشکده مدیریت و حسابداری؛ گروه مدیریت گردشگری
drkaroubi@gmail.com
منوچهر
جهانیان
استادیار دانشکدهگردشگری،دانشگاه علم و فرهنگ تهران
manouchehrjahanian@gmail.com
10.22034/jtd.2020.209366.1889
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش میانجی رضایت گردشگر در تأثیر کیفیت ادراک شده برند مقصد بر ارزش ویژة برند مقصد گردشگری ورزشی در منطقه شمالی استان البرز انجام شده است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و براساس نوع روش تحقیق توصیفی و از لحاظ روش گردآوری داده ها از نوع پیمایشی است. همچنین از نرم افزار SPSS 16 جهت آمار توصیفی وLisrel 8.5 جهت آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه گردشگران ورزشی داخلی و خارجی بودند که حجم نمونه آنها ۳۸۴ نفر محاسبه گردید و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق، پرسشنامه استاندارد بوده که به منظور سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که کیفیت ادراک شده برند مقصد بر رضایت گردشگر و ارزش ویژة برند مقصد گردشگری ورزشی تأثیر مستقیم و معناداری دارد؛ و همچنین تأثیر رضایت گردشگر بر ارزش ویژة برند مقصد گردشگری ورزشی مستقیم و معناداراست. و ازسوی دیگر متغیر کیفیت ادراک شده برند مقصد از طریق نقش میانجی رضایت گردشگر بر ارزش ویژة برند مقصد گردشگری ورزشی تأثیر غیر مستقیم و معناداری دارد.
رضایت گردشگر,ارزش ویژة برند مقصدگردشگری,گردشگری ورزشی,کیفیت ادراک شده برند مقصد,استان البرز
https://www.itsairanj.ir/article_113754.html
https://www.itsairanj.ir/article_113754_29a47b6d6bed5fdef3c8a44b9c0a9b5f.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
9
2
2020
06
21
شناسایی و تحلیل مؤلفههای توسعه گردشگری کودک از منظر ویژگیهای فرهنگی، زیرساختی و ظاهری مقصد (موردمطالعه: شهر یزد)
97
112
FA
میر محمد
اسعدی
0000-0002-4933-6774
گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
asadi@sau.ac.ir
حامد
فلاح تفتی
0000-0003-4751-4394
گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
h.fallah@sau.ac.ir
مهدیه
زحمتکش سردوراهی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران
m.zahmatkesh1@stu.sau.ac.ir
10.22034/jtd.2019.188977.1761
تاکنون در حدود 330 نوع گردشگری شناسایی شده است که هرکدام خواستههای گروه متفاوتی از افراد را موردتوجه قرار میدهد. کودکان به عنوان اعضای حمایت پذیر جامعه دارای نیازها و انتظارات منحصر به فردی هستند و توجه به شکوفاسازی استعدادها و آموزش صحیح آنها از الزامات توسعه است. گردشگری کودک به در نظر گرفتن خواستههای این گروه از جامعه و ایجاد تجربه مطلوب برای آنها در سفر میپردازد. بنابراین لازم است تا با شناخت صحیح ویژگیها و تنوع نیازهای آنها برنامهریزی مناسب و متناسبی در توسعه توانمندیهای مقصد صورت پذیرد. پژوهش حاضر با هدف شناخت مؤلفههای توسعه گردشگری کودک از منظر فرهنگی، زیرساختی و ظاهری مقصد انجام شده است. به این منظور پس از شناخت شاخصهای اثرگذار بر گردشگری کودک و نیازهای آنها از ادبیات پژوهش، پیمایشی میان نمونه منتخب از گردشگران شهر یزد انجام شده است. تحلیل دادههای گردآوری شده با روش تحلیل عاملی اکتشافی منجر به شناسایی 5 مؤلفه اصلی در توسعه گردشگری کودک شد. سپس با اجرای مدل ساختاری از مؤلفههای با روش تحلیل عاملی تائیدی اعتبار متغیرهای استخراج شده مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان میدهد ویژگیهای بصری و ظاهری مقصد با 583/14 درصد واریانس تبیین شده مهمترین عامل در توسعه گردشگری کودک بوده و به ترتیب ویژگیهای اجتماعی-فرهنگی، امکانات و فنّاوری، رویدادهای اجتماعی، و زیرساختها و امکانات فیزیکی، به دنبال آن قرار میگیرند.
گردشگری کودک,ویژگیهای فرهنگی مقصد,ویژگیهای زیرساختی مقصد,ویژگیهای ظاهری مقصد,شهر یزد
https://www.itsairanj.ir/article_113755.html
https://www.itsairanj.ir/article_113755_b2afe1d39a0056ba8121e8601150bbdf.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
9
2
2020
06
21
چالش های بین المللی سازی کسب و کارهای گردشگری کشاورزی در ایران
113
130
FA
عمران
حیدری
دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
o.heidari53@gmail.com
داود
ثمری
دانشیار، گروه کشاورزی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
drsamari@yahoo.com
مرتضی
موسی خانی
استاد، گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
mosakhani@qiau.ac.ir
بهار
بیشمی
استادیار پژوهشی، گروه گردشگری، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران.
bbeishami@yahoo.com
10.22034/jtd.2019.200282.1814
در سالهای اخیر، گردشگری به صنعتی قدرتمند و تجارتی پرسود تبدیل شده است. این تجارت نوظهور، باعث افزایش رقابت در بنگاههای اقتصادی برای تنوعبخشی به خدمات و محصولات در جهت جذب بیشتر گردشگران شده است.<br />در بین انواع گردشگری، امروزه، گردشگری کشاورزی در بسیاری از کشورها مورد توجه ویژه قرار گرفته است. این نوع از گردشگری، علاوه بر اینکه میتواند محلی برای تفریح و آموزش گردشگران باشد، موجب ایجاد اشتغال، کسب درآمدهای مضاعف، سرمایهگذاری پایدار، رونق تولید، جلوگیری از مهاجرت و درنهایت سبب توسعه پایدار کشاورزی خواهد شد.<br />با وجود ظرفیتهای بالقوه روستاهای کشور، گردشگری کشاورزی، نتوانسته جایگاه مناسبی را بهدست آورد و به گردشگر جهانی معرفی شود. بنابراﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ حاضر، با هدف بررسی و شناسایی چالشهای بینالمللیسازی کسبوکارهای گردشگری کشاورزی در کشور انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کیفی، تعداد 23 نفر از خبرگان عرصه گردشگری کشاورزی کشور بود و فرآیند گردآوری دادهها با نمونهگیری گلوله برفی، از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. کدگذاری دادهها، انتخاب مقولهها و استخراج نتایج، توسط نسخه 2/2018 نرمافزار MAXQDA انجام شده و برای نیل به اعتبار پژوهش، دادههای مستخرج، در گروه کانونی مورد بررسی و تحلیل نهایی قرار گرفت.<br />یافتهها نشان داد که دو دسته چالش بهصورت"مستقیم" و "غیرمستقیم" در بینالمللیسازی کسبوکارهای گردشگری کشاورزی وجود داشت که شامل؛ عدم شناخت، فقدان آموزش، قوانین و مقررات، چالشهای اختصاصی، راهبردی، ضعف در بازاریابی، شرایط فرهنگی ـ سیاسی و مشکلات تورها بود. بررسی این چالشها، از ناشناخته بودن گردشگری کشاورزی در کشور و عدم توفیق در بینالمللیسازی این نوع از کسبوکارها حکایت دارد.
گردشگری کشاورزی,بین المللی سازی,چالش های گردشگری,ایران
https://www.itsairanj.ir/article_113756.html
https://www.itsairanj.ir/article_113756_272ed2269db333a765e195df083b141d.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
9
2
2020
06
21
رویکرد متفاوت کارآفرینان در کارآفرینی گردشگری میراث فرهنگی ناملموس
131
144
FA
سیدسعید
میرواحدی
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تهران
mirvahedi@atu.ac.ir
نفیسه
قائدیها هونجانی
دانش آموخته کارشناس ارشد کارآفرینی فرهنگی
nafise.ghaediha@yahoo.com
10.22034/jtd.2019.165849.1616
این پژوهش کیفی، کارآفرینی فرهنگی مبتنی بر چهار میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده آیین پهلوانی و زورخانهای، موسیقی سنتی، نقالی و تعزیه را مورد تحقیق قرار داده است. دادههای تحقیق از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شده و بر اساس نظریه داده بنیاد تحلیل شده است. قضایای بدست آمده نشان میدهد که میراث فرهنگی ناملموس پتانسیل کارآفرینی و ایجاد کسب و کار به ویژه کسب و کار گردشگری میراث ناملموس را دارد اما کارآفرینی در این زمینه مستلزم نگاه غیرمادی است. بدین معنی که کارآفرینی در زمینهی میراث فرهنگی ناملموس نباید آمیخته به نگاه سودآوری و درآمدزایی گردد و باید با هدف حفاظت از این میراث انجام پذیرد. از طرفی بر اساس نتایج به دست آمده، کارآفرینی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس مستلزم حمایت و دخالت مستقیم دولت است. بنابراین می توان گقت آنچه در کارآفرینی میراث فرهنگی ناملموس مطرح می شود، با ادبیات رایج کارآفرینی در این دو مولفه متفاوت است. بدین منظور، نیاز است کارآفرینی میراث فرهنگی ناملموس با نگاهی جدید و با تبیین اصولی مجزا در حوزهی کارآفرینی فرهنگی مورد بحث قرار گیرد.
کارآفرینی فرهنگی,کارآفرینی گردشگری,میراث فرهنگی ناملموس
https://www.itsairanj.ir/article_113757.html
https://www.itsairanj.ir/article_113757_cb4a2d10cef39e4ca665ed274f297114.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
9
2
2020
06
21
تعیین روابط علی درگیری ذهنی و قصد رفتاری گردشگران رویداد ورزشی
145
166
FA
عرفان
مرادی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی؛ دانشگاه تربیت مدرس
erfan.moradi@modares.ac.ir
علیرضا
الهی
دانشیار مدیریت ورزشی؛ دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی، تهران
alirezaelahi@yahoo.com
مرجان
صفاری
عضو هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشکذه علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس
saffari.marjan@gmail.com
10.22034/jtd.2019.172208.1657
هدف از پژوهش حاضر تعیین روابط علی درگیری ذهنی و قصد رفتاری گردشگران رویداد ورزشی با ملاحظه نقش میانجی تصویر مقصد و رضایت و همچنین اثر تعدیلگری همراهان سفر بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و براساس روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد نظر گردشگران غیرتهرانی حاضر در شهرآورد استقلال و پرسپولیس بودند. نمونه مکفی مبتنی بر نرم افزار PASS تعداد 382 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی – طبقهای انتخاب و با نرم افزار Smart PLS 3 نیز مورد تحلیل قرار گرفتند. روایی و پایایی پرسشنامهها توسط خبرگان و آزمونهای آماری مربوطه تأیید شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که درگیری ذهنی گردشگران رویداد ورزشی به صورت مستقیم بر قصد رفتاری آنان اثرگذار نبود اما به صورت غیر مستقیم با لحاظ نمودن تصویر مقصد و رضایتمندی گردشگران این اثر به عنوان میانجی کامل معنادار گزارش شد. علاوه بر این همراهان سفر به عنوان تعدیلگر شدت رابطه بین تصویر مقصد و رضایت گردشگران رویداد ورزشی را به صورت معناداری تحت تأثیر قرار داد. بنابراین، میتوان به مسؤولین برگزاری رویداد ورزشی این نکته مهم را یادآور شد که به منظور تأثیرگذاری و جهتدهی بر قصد رفتاری گردشگران ورزشی در راستای تقویت استراتژی جذب و حفظ آنان بیش از پیش بر ویژگیهای مقصد (تسهیلات بهداشتی – رفاهی، جذابیتها و ویژگیهای زیباشناختی پیرامون رویداد، فراهم کردن محیطی امن برای حضور) و جنبههای روانشناختی گردشگران رویداد ورزشی توجه نمایند.
درگیری ذهنی,قصد رفتاری,گردشگران رویداد ورزشی
https://www.itsairanj.ir/article_113758.html
https://www.itsairanj.ir/article_113758_7ba7cecc0de2bc96e98cb6beff83be80.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
9
2
2020
06
21
شناسایی ابعاد محتوایی برند مقصد گردشگری و اثر گذاری آن در توانمندسازی گردشگران؛ یک پژوهش ترکیبی
167
182
FA
میترا
شعبانی نشتایی
گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودبار، رودبار، ایران
mitrashabani_nashta@yahoo.com
فریبا
اسماعیل پور
گروه مدیریت ، مؤسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران.
esmaeilpourfariba@yahoo.com
10.22034/jtd.2019.178309.1695
محتوای انتشاریافته در رسانههای مختلف میتواند به گردشگران در اتخاذ تصمیمات بهتر کمک کند. هرچقدر که استفاده از محتواهای مختلف برای برنامهریزی سفر آسانتر و بدون زحمت باشد، احساس فرد از کنترل روی برنامهریزی فرایند سفر بهتر خواهد بود و احساس توانمندی بیشتری خواهد کرد. بر همین اساس، هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی محتوا در توانمندسازی گردشگران برای انتخاب شهر رشت بهعنوان مقصد سفر میباشد. با توجه به موقعیت شهر رشت بهعنوان شهر خلاق گسترونومی، ابتدا با استفاده از روش تحلیل مضمون فانتزی، ابعاد غذایی نمادین انتشاریافته از شهر رشت در رسانههای شخصی، اکتسابی و اشتراکگذاری استخراج شد. در این مرحله، چهار مضمون فانتزی بهعنوان واقعیتهای نمادین شهر رشت درنتیجه بررسی همگرایی محتوای متنهای منتشرشده در رسانهها شناسایی شدند. سپس در یک مطالعه تجربی تأثیر این ابعاد در توانمندسازی گردشگران بالقوه جهت انتخاب رشت بهعنوان مقصد سفر موردبررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد مشارکتکنندگانی که با تمها مواجه شدند، احساس توانمندی بیشتری در تصمیمگیری و برنامهریزی سفر میکردند. بهطوریکه نسبت به گروه دیگر، احساس هدفمندی، کفایت، استقلال و اثرگذاری بیشتری در برنامهریزی سفرشان داشتند.
بازاریابی محتوا,توانمندسازی گردشگر,رشت,شهر خلاق گسترنومی
https://www.itsairanj.ir/article_113759.html
https://www.itsairanj.ir/article_113759_bb3e1f14fde37dfac6d88e05639fa152.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
9
2
2020
06
21
ارائۀ مدل توسعۀ گردشگری استان لرستان
183
196
FA
محمد
حکاک
مدیریت بازرگانی، اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد
معاون پژوهشی و فناوری دانشکده علوم اقتصادی و اداری
md_hakkak@yahoo.com
مریم
احمدی فرد
دانشگاه آزاد
maryamahmadifard1@gmail.com
آرش
حبیبی
دانشگاه آزاد
parsmodir@gmail.com
10.22034/jtd.2019.178868.1699
مطالعه حاضر، پژوهشی کاربردی است که با هدف ارائه مدل شاخصهای توسعه گردشگری در استان لرستان صورت گرفته است. این پژوهش از نظر نوع داده، یک پژوهش آمیخته با رویکرد اکتشافی است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه و پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی زنجیره ای انتخاب شدهاند. برای دستیابی به اهداف پژوهش ابتدا، مجموعهای از شاخصهای توسعه گردشگری با توجه به مطالعات پیشین و مصاحبه با 10 نفر از خبرگان حوزه گردشگری استان لرستان که به روش نمونهگیری غیراحتمالی انتخاب شدند، شناسایی شدند. این عوامل با استفاده از تکنیک مدلسازی تفسیری-ساختاری، تجزیه و تحلیل و درنهایت ارتباط وتوالی شاخصها به دست آمده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که ترمیم و بهینهسازی شبکههای ارتباطی، فرهنگسازی برای افزایش آگاهی ساکنان استان از مزایای صنعت گردشگری و پاسخگویی و خدماتدهی سریع به درخواستهای گردشگران، پایهایترین متغیرها جهت توسعه گردشگری میباشند. بینشی که این مدل به مدیران صنعت گردشگری استان لرستان ارائه میکند، میتواند به عنوان راهنما و مکملّی در برنامهریزی راهبردی برای توسعه این صنعت در استان باشد.
گردشگری,توسعه گردشگری,منطق فازی,توریسم,مدل ساختاری تفسیری
https://www.itsairanj.ir/article_113760.html
https://www.itsairanj.ir/article_113760_2e21f1d8f99ab50064148ed136f351d1.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
9
2
2020
06
21
بررسی نقش میانجی توانمندسازهای مدیریت دانش بر رابطه بین سرمایه فکری و هوش سازمانی در سازمانهای گردشگری (مورد مطالعه : اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد)
197
210
FA
محمدرضا
رضوانی
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
rrezvani@ut.ac.ir
مریم
صداقت
دانشگاه علامه طباطبائی
mary.sedaghat@gmail.com
طاهره
آشتیانی
0000000151533550
دانشگاه علامه طباطبائی
t.ashtiani.ac@gmail.com
آرام
آردیان
کارشناسی ارشد گردشگری دانشگاه علم و هنر یزد
aram_ardiyan@yahoo.com
10.22034/jtd.2020.204905.1849
مقاله حاضر به بررسی نقش میانجی توانمندسازهای مدیریت دانش بر رابطه بین سرمایه فکری و هوش سازمانی در سازمانهای گردشگری میپردازد. در این پژوهش برای توانمندسازهای مدیریت دانش از مدل غفور ( 2008)، برای سرمایه فکری از مدل بنتیس( 1997) و برای هوش سازمانی از مدل آلبرشت( 2003) استفاده شده است. روش تحقیق، از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد بودهاند که از بین آنها 140 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و رابطه سرمایه فکری و هوش سازمانی در سازمانهای گردشگری با نقش میانجی توانمندسازهای مدیریت دانش از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که سرمایه انسانی در سرمایه فکری، فرهنگ سازمانی و نیروی انسانی در توانمندسازهای مدیریت دانش و بینش راهبردی در هوش سازمانی بیشترین بار عاملی را دارا می باشد و در مجموع از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سرمایه فکری بر توانمندسازهای مدیریت دانش در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد تاثیر دارد و هر دوی آنها بر روی هوش سازمانی تاثیر مستقیم و معنادار دارند.
سرمایه فکری,توانمندسازهای مدیریت دانش,هوش سازمانی,اداره کل میراث فرهنگی,گردشگری و صنایع دستی استان یزد
https://www.itsairanj.ir/article_113761.html
https://www.itsairanj.ir/article_113761_d7603932900c1ee29cd0c265c4189f12.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
9
2
2020
06
21
ارائه الگوی ادراک معنوی گردشگر فرهنگی از سفر مطالعه موردی گردشگران فرهنگی خارجی شهر اصفهان
211
228
FA
محمد حسین
ایمانی خوشخو
دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ
mohammad.h.imani@gmail.com
مهدیه
شهرابی فراهانی
دانشگاه علم و فرهنگ
mahdieh.shahrabi@yahoo.com
10.22034/jtd.2019.165277.1607
انسان محور گردشگری، متشکل از ابعاد مادی و غیر مادی است که بر روی کره هستی در مسیر شناخت و آگاهی گام بر می دارد. در این میان سفر و به ویژه فرهنگ مردمان یک منطقه، منبع ارزشمند کسب آگاهی به شمار می رود که از آن بهره می جوید. ادراک انسان به عنوان گردشگر فرهنگی، علاوه بر دریافت های ظاهری مبتنی بر حواس، محیط و روابط اجتماعی، به مضامین معنوی مرتبط می گردد که بستر اصلی تمامی دریافت های انسانی را شامل می شود. ادراک معنوی گردشگر فرهنگی از سفر، از جمله اصطلاحات جدیدی است که اولین بار در این تحقیق به عنوان یکی از مفاهیم جدید مطالعات گردشگری ارائه می شود. از این رو الگوی ادراک معنوی گردشگر فرهنگی از سفر ضمن مطالعه موردی بر روی گردشگران فرهنگی خارجی شهر اصفهان پرداخته شده است. این تحقیق به شیوه کیفی، مبتنی بر اکتشاف، از مصاحبه عمیق با خبرگان، مشاهده و مصاحبه با گردشگران خارجی شهر اصفهان در بازه زمانی زمستان 1396 – تابستان 1397 انجام شده است. داده های بدست آمده با روش تحلیل محتوا، ارزیابی و الگوی بدست آمده نیز از نقطه نظر خبرگان راست آزمایی گردید. در پایان این نتیجه حاصل شد که الگوی ادراک معنوی گردشگر فرهنگی از سفر تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی، از مولفه های پیش فرض گردشگر، حقیقت باطنی، حقیقت ظاهری و کنش گردشگر تشکیل شده است که در حین سفر و دریافت های حسی، محیطی و اجتماعی صورت می گیرد.
ادراک,معنویت,سفر,گردشگر فرهنگی
https://www.itsairanj.ir/article_113762.html
https://www.itsairanj.ir/article_113762_ab43b90edced8b2368e078985d3d0414.pdf