انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
7
3
2018
11
22
تحلیل و بازبینی ارتباط درآمدها و مخارج بخش گردشگری با رشد اقتصادی: شواهدی جدید از علیت پنلی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا
1
24
FA
علی
سرخوش سرا
دانشجوی دکتری گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
alisarkhosh1988@gmail.com
خدیجه
نصرالهی
دانشیار اقتصاد گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
khadijh.nasrollahi@gmail.com
کریم
آذربایجانی
استاد اقتصاد گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
azarbaiejani@yahoo.co.in
10.22034/jtd.2018.81138
چکیده:<br />گردشگری بهعنوان یک منبع مهم مبادله ارز در سطح بینالمللی شناختهشده که میتواند منابع مالی جهت رشد اقتصادی در کشورها را تأمین کند. درآمدهای گردشگری نمونهای از موارد جایگزین صادرات است که میتواند باعث بهبود در تعادل تراز پرداختها، افزایش اشتغال و درنهایت رشد اقتصادی شود. در این راستا این مطالعه به بررسی ارتباط و رابطه علیت بین درآمدها و مخارج گردشگری با رشد اقتصادی در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) طی دوره (2015-1995) با استفاده از رهیافت دادههای تابلویی میپردازد. بدین منظور در این مطالعه یک رویکرد جدید برای فرضیه گردشگری منجر به رشد، ارائه شده و روابط علی بین گردشگری و رشد اقتصادی در قالب چهار فرضیه رشد، حفاظت، بازخورد و بیطرفی طبقهبندی میشود. این طبقهبندی جدید باعث میشود رابطه علت و معلولی متفاوت موجود بین گردشگری و رشد اقتصادی در هر کشور بهطور خاص توضیح داده شود. نتایج این مطالعه نشان داد که علیرغم رابطه علیت دوطرفه بین گردشگری و رشد اقتصادی (تأیید فرضیه بازخورد) برای مجموعه کشورها، اما برای هریک از کشورها، جهتگیری علیت بین گردشگری و رشد اقتصادی، بسته به وضعیت کشور و شاخص گردشگری استفاده شده متفاوت است. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که ارتباط مثبت بین درآمدها و مخارج گردشگری با رشد اقتصادی در کشورهای موردمطالعه وجود دارد.
کلید واژهها: "رشد اقتصادی","گردشگری","دادههای تابلویی","علیت پنلی","کشورهای منطقه منا (MENA)"
https://www.itsairanj.ir/article_81138.html
https://www.itsairanj.ir/article_81138_006ab0a8225ec6736fc2ba05edae5b86.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
7
3
2018
11
22
مدل فرایندی توسعه پایدار گردشگری جمهوری اسلامی ایران (نظریه ای داده بنیاد با تاکید بر برنامههای پنج سالهی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی)
25
73
FA
حمید
ضرغام بروجنی
گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی،
zargham@atu.ac.ir
مریم
صداقت
دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی
maryamsedaghat67@yahoo.com
10.22034/jtd.2018.146759.1489
صنعت گردشگری در ایران متناسب با تحولات سیاسی، فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است. اسناد بالادستی این صنعت، به خوبی میتواند جایگاه آن را مشخص کند. در تحقیق حاضر، توسعه پایدار گردشگری در برنامههای پنج ساله-ی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مورد بررسی و با بهکارگیری نظریه داده بنیاد در قالب مدلی از عوامل علی، زمینهساز، مداخله گر، راهبردها و پیامدهای توسعه پایدار گردشگری تصویری کلان از این اسناد ارائه داده است. از بین جامعه آماری تحقیق ( برنامههای پنج سالهی توسعه) با روش نمونهگیری نظری 80 گزاره (ماده) انتخاب و با کدگذاری آنها 374 مفهوم اولیه (کد باز) شناسایی شد. سپس با لحاظ اشتراکات محتوایی کدهای باز، 47 مقوله فرعی و 18 مقوله اصلی تولید گردید. مزیت این تحقیق در مقایسه با سایر تحقیقات پیشین، شناسایی مدل فرایندی توسعه پایدار گردشگری جمهوری اسلامی ایران به همراه شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدهاست. بنا بر مدل بدست آمده مقولههای اصلی شامل: مقولههای علی (نگرانیهای زیست محیطی و موقعیت ژئوپولتیک ایران)، مقوله محوری (توسعه پایدار گردشگری)، مقولههای زمینهای (مشارکت و انسجام ذی نفعان گردشگری، آموزش و پژوهش گردشگری)، مقولههای مداخلهگر (حس مکان گردشگری، مدیریت مالی گردشگری، ایمنی و امنیت در گردشگری، روشهای نوین تکنولوژیکی گردشگری و حکمرانی خوب گردشگری)، مقولههای پیامدی (برنامه ریزی و سیاستگذاری گردشگری، بازاریابی گردشگری، مدیریت سبز گردشگری، مدیریت حمل و نقل پایدار گردشگری و کنترل و نظارت گردشگری) و مقولههای پیامدی(غنای فرهنگی جوامع میزبان، حفاظت از منابع گردشگری و رفاه و کیفیت زندگی جوامع میزبان) در یک چارچوب پارادایمی، همپیوند شده اند.
توسعه پایدار گردشگری,رویکرد داده بنیاد,برنامههای پنج سالهی توسعه اقتصادی,اجتماعی و فرهنگی
https://www.itsairanj.ir/article_81139.html
https://www.itsairanj.ir/article_81139_7796edccae3f600eebc162d505e5a848.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
7
3
2018
11
22
تحلیل تاثیرات متقابل صنعت بیمه و گردشگری در ایران با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری
74
87
FA
حامد
فلاح تفتی
0000-0003-4751-4394
استادیار مدیریت دانشگاه علم و هنر
h.fallah@sau.ac.ir
سعیده
منشادیان
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
sa.manshadian@gmail.com
ثریا
فرازی یزدان آباد
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
sorayafarzi@gmail.com
10.22034/jtd.2018.81140
توسعه صنعت گردشگری درگرو رشد همزمان خدمات متنوع قابلارائه است. در این میان خدماتی که موجب اطمینان و آسودگی خاطر گردشگران نسبت به رویدادهای حین سفر میشود، افزایش رضایت آنها و بهتبع آن افزایش تقاضا در این بخش را در پی خواهد داشت. تهدیدهای مادی و معنوی پیش روی گردشگران در حین سفر، ارائه پیشنهادهای بیمهای متناسب با نیاز آنها و شرایط مقصد را نیازمند توجه ساخته است. بنابراین طراحی و پیادهسازی خدمات مطلوب بیمه گردشگری متناسب با نیازهای گردشگران در این صنعت مسئلهٔ موردتوجه این پژوهش است. هدف، شناخت مؤلفههای متقابل صنعت بیمه و گردشگری و بررسی شدت ارتباط میان آنها است تا توان تصمیمگیرندگان را در توسعه خدمات حوزه گردشگری افزایش دهد. به این منظور با شناسایی متغیرهای مؤثر بر توسعه خدمات بیمه گردشگری در بخش عرضه و تقاضا، پیمایشی میان خبرگان صنعت بیمه و گردشگری که دارای حداقل 5 سال سابقه بودند، انجام گردید تا اهمیت هر یک از متغیرها در ارتباط با یکدیگر شناسایی شوند. به دلیل نامحدود بودن جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 250 نفر انتخاب شدند. با استفاده از روش مدلسازی ساختاری و پس از برازش مدل نهایی، نتایج به دست آمده نشان داد که مهمترین شاخصهای مؤثر در بخش تقاضا تسهیلات حملونقل، و ساختار و تشکیلات سازمانهای فعال در حوزه گردشگری است. همچنین در بخش عرضه خدمات بیمهای آموزشهای کاربردی به فعالان حوزه گردشگری مهمترین شاخص شناسایی گردید.
صنعت بیمه,صنعت گردشگری,بیمه گردشگری,مدلسازی معادلات ساختاری
https://www.itsairanj.ir/article_81140.html
https://www.itsairanj.ir/article_81140_7d16679bd4fa7564c3eeb27e65596620.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
7
3
2018
11
22
تاثیر پیچیدگی برند مکان بر تبلیغات شفاهی با رویکرد مقایسه ای (مورد مطالعه: ساکنان و گردشگران خارجی شهر کرمان)
88
106
FA
حسن
صفرنیا
مدیریت، مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر،کرمان، ایران
safarnia418@yahoo.com.tv
محمدمهدی
پورسعید
0000-0003-1565-5651
مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه باهنر، کرمان،ایران
poursaeed@uk.ac.ir
محبوبه
برزگر
مدیریت، مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
helmabarzegar@yahoo.com
10.22034/jtd.2019.81141
برند، منبعی قوی از ارتباطات احساسی وشناختی است که منجر به تجربیات به یاد ماندنی از یک مکان، یک شهر یا یک نام و نشان تجاری می شود. هدف مطالعه بررسی تاثیر همزمان برندسازی مکان بر ساکنان و گردشگران خارجی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه ساکنان در مناطق چهارگانه و کلیه گردشگران خارجی ورودی به شهرستان کرمان در شش ماهه اول سال1396 میباشد. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ با توجه به روش مقایسهای پژوهش ﺑﺮای ﺟﺎﻣﻌﻪ نامعلوم معادل384 به دست آمد که تعداد 426 پرسشنامه برگشت داده شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و و از نظر روش توصیفی- پیمایشی میباشد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید گردید،که معادل 76/0 برآوردشد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری (ضرایب رگرسیون استاندارد شده) و تحلیل عاملی تاییدی با نرمافزارهای24SPSS و23 AMOS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که، پیچیدگی برند شهر به واسطه هویتیابی بر تبلیغات دهان به دهان بیشتر برای ساکنان نسبت به گردشگران خارجی تاثیر معناداری دارد، میتوان نتیجه گرفت که پیچیدگی برند به واسطه هویتیابی در ساکنان شهر بیشتر از گردشگران خارجی بر تبلیغات دهان به دهان آنان تاثیرگذار میباشد. و همچنین، پیچیدگی برند شهر به واسطه رضایت بر تبلیغات دهان به دهان بیشتر برای گردشگران خارجی نسبت به ساکنان تاثیر معناداری دارد، در نتیجه میزان تاثیر پیچیدگی برند شهر به واسطه رضایت بر تبلیغات دهان به دهان بر گردشگران خارجی تاثیرگذار میباشد و بر ساکنان تاثیر مثبتی ندارد. علاوه براین ، پیچیدگی برند شهر به واسطه تعهد بر تبلیغات دهان به دهان تاثیر مثبت ندارد.
برندسازی مکان,برندسازی مقصد,پیچیدگی برند,هویتیابی مکان,ساکنان و گردشگران خارجی شهرکرمان
https://www.itsairanj.ir/article_81141.html
https://www.itsairanj.ir/article_81141_3674adb90c5440330cfecf8384a27bf4.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
7
3
2018
11
22
بررسی تاثیر ارزش ویژه برند مقصد بر وفاداری گردشگران به منطقه گردشگری شیراز
107
126
FA
زهره
بردبار
گزوه آموزشی مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
zohrebordbar7@gmail.com
سعید
فرجام
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 19395-3697، تهران، ایران،
farjamsaeid59@gmail.com
مهدی
نساجی کامرانی
دکترای مدیریت بازرگانی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران،
mnkamrani@gmail.com
10.22034/jtd.2018.81142
برندسازی مقصد،یکی از مهمترین مباحث درحوزه بازاریابی گردشگری است. لذا، هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ارزش ویژه برند مقصد بر وفاداری گردشگران به شهر شیراز به منظور افزایش گردشگران و برندسازی مقصد است.پژوهش حاضر از نظرهدف کاربردی و براساس روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی-پیمایشی است.جامعه آماری،گردشگرانی هستند که طی ماههای فروردین تا آبان 1396 از شهرشیراز بازدیدکردهاند.حجم نمونه براساس جدول مورگان و فرمول کوکران برای جامعه نامحدود معادل 384 به دست آمد. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب توسط خبرگان و آلفای کرونباخ تایید شد.جهت تجزیه و تحلیل دادهها ازمدلسازی معادلات ساختاری،تحلیل عاملی تاییدی ونرمافزارهای SPSS23و AMOS23استفاده شد.یافتهها نشان داد که ارزش ویژه برند مقصد بروفاداری گردشگران تاثیر معناداری دارند. آگاهی از مقصد بر تصویرجامع تاثیر معناداری نداشته اما برکیفیت ادراک شده تاثیرمعناداری دارد.تصویرجامع برکیفیت ادراک شده تاثیرمعناداری داشته وکیفیت ادراک شده نیز بر وفاداری نگرشی و رفتاری تاثیرمعناداری دارد.تصویرشناختی وکنشی بروفاداری رفتاری تاثیرمعناداری داشته اما تصویر عاطفی بر وفاداری رفتاری تاثیرمعناداری ندارد.تصویر شناختی وعاطفی از طریق تصویر جامع به عنوان متغیرمیانجی، بر وفاداری رفتاری تاثیرمعناداری داشته اما تصویر کنشی از طریق تصویر جامع، بر وفاداری رفتاری تاثیرمعناداری ندارد.
برندسازی مقصد,ارزش ویژه برند مقصد,تصویر مقصد,وفاداری گردشگران,کلان شهر شیراز
https://www.itsairanj.ir/article_81142.html
https://www.itsairanj.ir/article_81142_64d817f7f3cca39a0ccb32f5ff7114ab.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
7
3
2018
11
22
تاثیر تجربه خاطره انگیز از مقصد گردشگری در عشق به برند مقصد با نقش میانجی هویت یابی مشتری با برند: مطالعه گردشگران اصفهان
127
141
FA
مجید
محمدشفیعی
0000-0002-2222-6006
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
ommsend@gmail.com
ریحانه السادات
طبائیان
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
reihan_taba67@yahoo.com
هدی
توکلی
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
tavakoli_hoda2010@yahoo.com
10.22034/jtd.2018.81144
هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر تجربه خاطره انگیز برند بر عشق به برند در صنعت گردشگری با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری است. پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، گردشگران داخلی اصفهان از اردیبهشت تا مرداد 1396هستند. نمونه گیری به روش تصادفی خوشه ای و در مناطق مختلف گردشگری اصفهان انجام شد و از پرسشنامه استاندارد برای جمع آوری داده ها استفاده شد. روایی محتوا (از نوع صوری) و پایایی پرسشنامه (با آلفای کرونباخ 89%) تایید شد. در نهایت 339 پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل جمع آوری شد. به منظور انجام مدلسازی معادلات ساختاری از نرم افزارهای SPSS و Amos استفاده شد . در این مطالعه سه بعد (شناختی، ارزیابی و احساسی) برای هویت یابی مشتری با برند در نظر گرفته شد. یافته های پژوهش حاکی از تایید تمام فرضیه های پژوهش بود.ازاین رو نتیجه گرفته شد که تجربه خاطره انگیز از آن بر هویت یابی مشتری بر برند تاثیر مثبت دارد. به همین ترتیب هویت یابی مشتری با برند بر عشق به برند مقصد تاثیر مثبت دارد. این نتایج می تواند برای فعالان صنعت گردشگری مبنایی برای تعیین هویت گردشگران با مقصد گردشگری و جذب آنان باشد.
تجربه خاطره انگیز,مقصد گردشگری,هویت یابی مشتری با برند,عشق به برند,صنعت گردشگری
https://www.itsairanj.ir/article_81144.html
https://www.itsairanj.ir/article_81144_7f6d16ee2024596904c55cb646ef97bf.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
7
3
2018
11
22
بررسی تحلیلی پارامترهای مؤثر بر ردپای بوم شناختی گردشگران منطقه تاریخی بیستون کرمانشاه با استفاده از روش آماری تجزیه مؤلفه های اصلی
142
157
FA
کامران
شایسته
استادیار گروه محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
ka_shayesteh@yahoo.com
زهرا
ویسی
کارشناس ارشد محیط زیست، گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه ملایر
zahra_veisi68@yahoo.com
حمید
نوری
استادیار، گروه مرتع و آبخیزداری، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه ملایر
h.nori@malayeru.ac.ir
زهرا
موحدی
استادیار، گروه زراعت و اصلاح نباتات، دانشکده کشاورزی، دانشگاه ملایر
zahra_movahedi_312@yahoo.com
کبری
مل حسینی دارانی
دانشجوی دکتری، گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه ملایر
kmelhosseini@gmail.com
10.22034/jtd.2018.81146
صنعت گردشگری با توجه به ویژگیهای محیط پذیرنده و نیز خصوصیات گردشگران میتواند بر روی محیط تأثیر گذار باشد. علاوه بر ویژگیها و منابع طبیعی مقصد، خصوصیات جمعیت شناختی همچون درآمد، سن و تحصیلات بر روی رفتارهای گردشگران و درک آنها از محیط و تأثیرات گردشگری مؤثر است. برآورد ردپای بوم شناختی و تجزیه و تحلیل نتایج آن، ارزش عددی و کمی هر نوع فعالیت و رفتار گردشگران را نشان میدهد و تصویری لحظهای از تأثیر و مصرف منابع توسط جمعیت تحت بررسی ایجاد میکند. در این پژوهش با جمعآوری دادههای مورد نیاز از جمعیت گردشگران منطقه تاریخی بیستون کرمانشاه با استفاده از توزیع پرسشنامه در چهار فصل در بین گردشگران، به بررسی میزان مصرف پارامترهای آب، غذا، انرژی الکتریسیته و دادههای لازم برای محاسبه ردپای حمل و نقل و نیز میزان تولید زباله پرداخته شد. نتایج نشان داد نقش متغیر غذا در بیشتر ویژگیهای بررسی شده قابل توجه بود در حالیکه نقش متغیر آب در حد متوسط و تاثیر متغیر حمل و نقل در حد نسبتا پایین قرار داشت. متغیر غذا برای گردشگران اهمیت زیادی داشته و این اهمیت در ویژگیهای سن و استان برجستهتر است در حالیکه ویژگی تحصیلات در رده دوم اهمیت قرار گرفت. اهمیت سه متغیر آب، غذا و حمل و نقل در ویژگی درآمد تقریبا یکسان بود که نشان میدهد توقع هر قشر متناسب با سطح درآمد آنان میباشد. بنابراین توصیه میگردد برای رونق این منطقه گردشگری نظارت و کنترل بر اماکن ارایهکننده غذا بیش از پیش لحاظ شده و کیفیت ارایه خدمات بالا رود.
ردپای بومشناختی,گردشگران,بیستون,تجزیه مؤلفه اصلی
https://www.itsairanj.ir/article_81146.html
https://www.itsairanj.ir/article_81146_a41ea6823ab1feb74cc44c820a5afc75.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
7
3
2018
11
22
ارزیابی و انتخاب ژئوتریل های ژئوپارک پیشنهادی غرب خراسان رضوی
158
172
FA
محمد علی
زنگنه اسدی
دانشگاه حکیم سبزواری، دانشکده جغرافیا و علوم محیطی
aasy_1358@yahoo.com
ابوالقاسم
امیر احمدی
دانشگاه حکیم سبزواری
amirahmadi1388@gmail.com
علی اکبر
شایان یگانه
دانشگاه حکیم سبزواری
aasy1358@gmail.com
10.22034/jtd.2018.81147
ژئوتریل یا مسیرهای زمین شناختی، بهترین مسیرهای پیاده یا سواره برای دسترسی به سایت های میراث زمین شناسی و ژئومورفولوژیکی به منظور گردشگری هستند. معمولاٌ ژئوسایتها پراکنده هستند و آنهایی که در مناطق صعب العبور کوهستانی، جنگلی و یا سواحل صخره ای قرار دارند، دسترسی به آنها به راحتی امکان پذیر نیست. درمقابل، ژئوسایتهایی که در مناطق پست و کم شیب قرار گرفته اند، بنا به دلایلی مانند سهولت دسترسی و فعالیتهای علمی پژوهشی، به طور گسترده مورد بازدید و بررسی قرار می گیرند. برای معرفی یک ژئوپارک علاوه بر ارزیابی ژئوسایتها، باید ژئوتریلهای آن نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. ژئوپارک پیشنهادی غرب خراسان رضوی یکی از مناطقی است که می تواند به عنوان ژئوپارک ملی یا بین المللی به دنیا معرفی شود. بدین منظور ابتدا، اسناد و نقشه ها و داده های مورد نیاز جمع آوری شده و سپس با استفاده از نرم افزارهایی همچون GIS، Envi و google earth به تهیه نقشه و تحلیلهای عددی پرداخته شده است. یافته ها نشان می دهد در ژئوپارک پیشنهادی 2984 کیلومتر جاده وجود دارد که سهم هر کیلومتر مربع 701 متر می شود. 9/42 درصد از جاده های ژئوپارک پیشنهادی آسفالت درجه 1 و 2 دارند. سه مسیر به طول 80 کیلومتر برای موتورسواری و دو مسیر به طول 25 کیلومتر برای ژئورافتینگ ترسیم شده است. سه مسیر برای شتر سواری به طول 122 کیلومتر در مناطق کویری و یک مسیر برای ژئوبایک به طول 81 کیلومتر در کنار جاده ترانزیتی حرم تا حرم برای ژئوپارک، پیشنهاد و ترسیم می گردد.
ارزیابی کمی,ژئوتریل,ژئوپارک,حفاظت زمین شناختی,سایت زمین شناسی
https://www.itsairanj.ir/article_81147.html
https://www.itsairanj.ir/article_81147_5c1bf464e31006a2ae9aa8e7840705d0.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
7
3
2018
11
22
توسعه پایدار گردشگری در روستای ابیانه با استفاده از رویکرد پویایی سیستم
173
194
FA
مهناز
حسین زاده
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mhosseinzadeh@ut.ac.ir
سوسن
مولوی عربشاهی
گروه MBA پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران
susan.molavi@ut.ac.ir
10.22034/jtd.2018.81148
گردشگری روستایی یکی از بزرگترین پدیدههای اقتصادی-اجتماعی-زیستمحیطی جهانی برای کمک به توسعه نواحی روستایی و رفع مشکلات این نواحی است. در کشور ما نیز با توجه به روند روزافزون تخریب روستاها و کاهش رونق کشاورزی، توسعه گردشگری در روستاها میتواند با ایجاد فعالیتهای مکمل به احیای این نواحی کمک کرده و سبب دستیابی به توسعه پایدار در نواحی روستایی شود. روستای ابیانه در استان اصفهان با توجه به جاذبههای طبیعی، فرهنگی و مذهبی یک مقصد گردشگری مهم به شمار میرود، اما از ظرفیتهای گردشگری فراوان این روستا به نحو احسن بهرهبرداری نمیشود. بنابراین، برنامهریزی با دید بلندمدت و با رویکرد پایدار که اهداف درآمدی، فرهنگی و اجتماعی، و زیست محیطی را به صورت همزمان مد نظر قرار میدهد در این منطقه از اهمیت بسزایی در راستای اهداف توسعه پایدار برخوردار است. لذا در این پژوهش با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستم به شبیهسازی سیستم گردشگری در این منطقه پرداخته شده و سیاستهای مناسب جهت توسعه ظرفیت گردشگری منطقه و جمعیت گردشگران با توجه به اهداف درآمدی و زیستمحیطی شناسایی و شبیهسازی شدهاند. دادههای مورد نیاز برای ساخت مدل از سه گروه خبرگان صنعت گردشگری، گردشگران و اهالی ابیانه و همچنین اسناد موجود در این زمینه گردآوری شده است. شش سیاست مختلف در زمینه چگونگی تخصیص بودجه به زیرساختها، خدمات فرهنگی، خدمات درمانی- بهداشتی و صنایع دستی منطقه شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. مقایسه سیاستهای متفاوت پیشنهادی نشان میدهد بهترین سیاست، تخصیص بیشتر بودجه برای زیرساختسازی و علی الخصوص زیرساختهای اقامتی-رفاهی و پس از آن زیرساختهای ورودی- خروجی است.
گردشگری روستایی,توسعه گردشگری,توسعه پایدار,روستای ابیانه,پویاییشناسی سیستم
https://www.itsairanj.ir/article_81148.html
https://www.itsairanj.ir/article_81148_6bfa2937fe59565c877a6a7bb93ae14b.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
7
3
2018
11
22
بررسی تاثیر عوامل غیردرمانی بر توسعه گردشگری سلامت
195
212
FA
مهرداد
ناصرپور
مدیریت بازرگانی، اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم اباد
naserpour70@gmail.com
سید نجم الدین
موسوی
مدیریت بازرگانی، اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم اباد
muosavi56@gmail.com
رضا
سبهوند
مدیریت بازرگانی، اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم اباد
mrezasep@yahoo.com
10.22034/jtd.2018.91961.1126
گردشگری سلامت یکی از شاخههای جدید توریسم بینالمللی میباشد که در سالهای اخیر رشدی بیش از رشد سایر بخشهای توریسم تجربه نموده است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را گردشگران خارجی سفر کرده به بیمارستانهای تهران که به تعداد400 نفر بوده اند، تشکیل میدهد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران در سطح اطمینان 95% استفاده شد و نمونه ای به حجم 196 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد که برای متغیر گردشگری سلامت از پرسشنامه استاندارد و همچنین برای عوامل غیردرمانی از پرسشنامه خود ساخته استفاده شد، که به صورت تصادفی مرحله ای در بین پاسخ دهندگان توزیع گردید. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا تایید گردید و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ برابر با 786/0 بود که نشان از پایایی بالایی می باشد. همچنین در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیه ها از رویکرد معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سطح اطمینان 95% تمام پنج فرضیهای اصلی پژوهش که عبارتاند از عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل زیرساختی، عوامل حاکمیتی و شرایط عمومی، بر گردشگری سلامت تاثیر مثبت و معناداری دارند.
گردشگری سلامت,عوامل اقتصادی,عوامل فرهنگی,عوامل زیرساختی,عوامل حاکمیتی شرایط عمومی
https://www.itsairanj.ir/article_81149.html
https://www.itsairanj.ir/article_81149_d9921e1ac607a8f988003e37bd8ad073.pdf