هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل کارآفرینانه استراتژیک در صنعت گردشگری با رویکرد آمیخته اکتشافی در شرکتهای ارائهدهنده خدمات گردشگری مرکز، شرق و جنوب کشور (شهرهای تهران، مشهد و شیراز) است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی-توسعه ای، ازنظر ماهیت، اکتشافی و ازنظر روش گردآوری دادهها، آمیخته-اکتشافی است. در بخش کیفی پژوهش، تیم مشارکتکننده شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران شرکتهای ارائهدهنده خدمات گردشگری، به شیوه غیر تصادفی (هدفمند) و روش گلوله برفی به تعداد 30 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمّی شامل 263 شرکت ارائهدهنده خدمات گردشگری مرکز، شرق و جنوب کشور با رتبههای 3 و 5 و 163 حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برآورد شد. در بخش کیفی، اطلاعات گردآوریشده با استفاده از نرمافزار Nvivo نسخه 8 تحلیل و در قالب مدل مفهومی داده بنیاد تدوین شد. در آزمون مدل، ابتدا فرضیههای پژوهش تدوینشده و سپس با روش تحلیل مسیر و استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 25 و Smart-PLS نسخه 2/3 صورت مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج مرحله کمّی نشان داد، شرایط علی اثرگذار بر کارآفرینانه استراتژیک شامل جنبه اجتماعی، محیط مقصد، رشد کارآفرینی و توسعه مقصد است. شرایط مداخلهگر شامل برقراری ارتباط، امکان پیشبینی و سرمایهگذاری جدید، و شرایط زمینهای نیز شامل جمعآوری منابع، سرمایه انسانی و بهرهوری است. همچنین راهبردهای ارائهشده شامل رشد فرهنگی-اجتماعی، تأثیر مشوقها و تعامل سیستمی برای بهبود عملکرد، یکپارچگی و حداکثر استفاده از تجربیات بهعنوان پیامدهای کارآفرینانه استراتژیک شناخته میشود.