%0 Journal Article %T تأثیر شخصیت تاب‌آور کارآفرین بر نوآوری در کسب‌وکار صنعت گردشگری (مورد مطالعه: استان همدان) %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A فلاح تفتی, حامد %A جباری, گلنوش %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 11 %N 1 %P 1-16 %! تأثیر شخصیت تاب‌آور کارآفرین بر نوآوری در کسب‌وکار صنعت گردشگری (مورد مطالعه: استان همدان) %K تاب آوری" %K کارآفرین" %K نوآوری" %K صنعت گردشگری" %K " %K مدل سازی معادلات ساختاری" %R 10.22034/jtd.2021.239376.2082 %X حضور در محیط متلاطم و بازار رقابتی و الزام به نوآوری، کارآفرینان را به سوی تاب‌آوری سوق می دهد. الزام کارآفرینان صنعت گردشگری به پیش‌رانی در نوآوری باعث شده است که این پژوهش با هدف بررسی تأثیر شخصیت تاب‌آور کارآفرین برنوآوری در کسب‌وکار آنان در صنعت گردشگری انجام شود. روش انجام پژوهش از نظر هدف، کاربردی و برمبنای طرح پژوهش پیمایشی و مبتنی‌بر مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری را مدیران کارآفرین فعال صنعت گردشگری استان همدان تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها 150 نفر برآورد شده است و از این بین، 108 نفر (مطابق با جدول تعیین حجم مورگان) به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌های این پژوهش پرسش‌نامه بوده است. روایی مدل براساس روایی هم‌گرا و واگرا انجام شده و پایایی مدل براساس آزمون‌ها‌ی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که شخصیت تاب‌آور کارآفرین بر نوآوری در کسب‌وکار تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین بین ابعاد تصور از شایستگی فردی، اعتماد به غرایز فردی، پذیرش مثبت تغییر، کنترل و تأثیرات معنوی بر نوآوری در کسب‌وکار تأثیر مثبت و معناداری مشاهده شده است. بنابراین، کارآفرین تاب‌آور عملاً پیش‌ران نوآوری در کسب‌وکار است. %U https://www.itsairanj.ir/article_148052_6ac0ea9ca9a3a17b9fbb22f09893626d.pdf