%0 Journal Article %T استارت‌آپ‌های گردشگری در ایران: عوامل موفقیت و شکست %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A امینی فر, آیدا %A یاوری گهر, فاطمه %A کروبی, مهدی %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 11 %N 3 %P 315-331 %! استارت‌آپ‌های گردشگری در ایران: عوامل موفقیت و شکست %K استارت‌آپ گردشگری %K موفقیت استارت‌آپ %K شکست استارت‌آپ %K تحلیل محتوای کیفی %K آنتروپی شانون %R 10.22034/jtd.2021.302135.2431 %X پژوهش حاضر با هدف تعیین مهم‌ترین عوامل موفقیت و شکست استارت‌آپ‌ها انجام شده است و به‌منظور انجام پژوهش، پس از مطالعهٔ ادبیات و بررسی پیشینهٔ پژوهش و استخراج عوامل موفقیت و شکست استارت‌آپ‌ها، مصاحبه‌ای نیمه‌ساختاریافته با 18 تن از صاحبان استارت‌آپ‌های گردشگری ایران انجام شد. در مرحلهٔ بعد، با استفاده از روش تجزیه‌وتحلیل محتوای کیفی، عوامل موفقیت و شکست این مشاغل در 10 بُعد اصلی طبقه‌بندی شدند. درنهایت، براساس 10 بُعد شناسایی‌شده، این عوامل با استفاده از روش آنتروپی شانون اولویت‌بندی شدند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهند عوامل سازمانی اولویت اول و عوامل ‌پیش‌بینی‌ناپذیر اولویت آخر (اهمیت کمتر) را در موفقیت استارت‌آپ‌های گردشگری ایران دارند. درخصوص عوامل تأثیرگذار در شکست این کسب‌وکارها، اولویت اول مربوط به عوامل حقوقی-سیاسی و اولویت آخر منابع فنّاوری هستند. بنابراین، نه‌تنها کارآفرینان باید توجه ویژه‌ای به عوامل سازمانی برای ایجاد استارت‌آپ گردشگری خود داشته باشند، مسئولان سیاست‌گذار و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید مسیر این کسب‌وکارها را از طریق تصویب قوانین مناسب تسهیل کنند. %U https://www.itsairanj.ir/article_142805_10878135e0ea24019d8ce6eff71aae75.pdf