%0 Journal Article %T الگوی نقش‌آفرینی سازمان صداوسیما در توسعۀ گردشگری داخلی %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A حاج محمد, فاطمه %A کردنائیج, اسدالله %A میره ای, محمد %A یزدانی, حمیدرضا %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 11 %N 3 %P 189-206 %! الگوی نقش‌آفرینی سازمان صداوسیما در توسعۀ گردشگری داخلی %K : نقش رسانه %K سازمان صداوسیما %K توسعۀ گردشگری %K چارچوب STAR %K مطالعۀ موردی %R 10.22034/jtd.2021.293002.2382 %X کشور ایران می‌تواند -- با بهره‌گیری از جریان رسانه‌ای خود و تمرکز بر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مناظر دیدنی، باستانی و وجود منابع عظیم گردشگری – به ‌جایگاه شایستۀ خود در صنعت گردشگری دست یابد. ازآن‌جایی‌که در تحقیقات پیشین نقش رسانه‌‌ها در توسعۀ گردشگری کمتر معرفی شده است، مسئلۀ اصلی در این پژوهش چگونگی نقش‌آفرینی سازمان صداوسیما در توسعۀ گردشگری داخلی است. هدف از این مقاله شناسایی و ارائۀ مدلی مناسب برای نقش‌آفرینی سازمان صداوسیما در توسعۀ گردشگری داخلی است. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و، از نظر نوع روش کیفی، از نوع مطالعۀ موردی است. بعد از انتخاب سازمان صداوسیما به‌منزلۀ مورد مطالعاتی، با 13 نفر از افراد متخصص در سازمان صداوسیما در حوزۀ رسانه و گردشگری مصاحبه‌ای براساس چارچوب [1]STAR انجام شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده ترانویسی شدند و با استفاده از تحلیل تفسیری و کدگذاری باز در قالب ابعاد و مفاهیم زیرمجموعه دسته‌بندی شدند. درنهایت، الگوی جامع نقش‌آفرینی صداوسیما در توسعۀ گردشگری داخلی در قالب چهار بُعد اصلی ۱) چالش‌های محیطی با پنج مفهوم رسانه، جامعۀ میزبان، گردشگران، تسهیلات و خدمات گردشگری؛ ۲) نقش‌های رسانه با شش مفهوم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی، مدیریتی و خطی‌مشی‌گذاری؛ ۳) اقدامات رسانه‌ای با سه مفهوم رادیو، تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی و ۴) دولت و پیامدهای اثرگذاری رسانه با شش مفهوم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی، مدیریتی و توزیع جغرافیایی به‌همراه کدهای زیرمجموعه شناسایی شده‌است. %U https://www.itsairanj.ir/article_142803_988bb55f65930f512b82d148a66eb908.pdf