%0 Journal Article %T نقش تبلیغات رسانه‌های نوین بصری در توسعة گردشگری باغ‌های قاجاری شیراز %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A کریمی, ملیحه %A رحمانی, اشکان %A اثنی اعشری, سید محمد خلیل %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 11 %N 1 %P 225-241 %! نقش تبلیغات رسانه‌های نوین بصری در توسعة گردشگری باغ‌های قاجاری شیراز %K باغ‌های قاجاری شیراز %K تبلیغات %K رسانه‌های نوین بصری %K گردشگری %R 10.22034/jtd.2021.266557.2230 %X گردشگری عاملی مؤثر در انتقال فرهنگی به‌شمار می‌رود که برای توسعة آن، به‌کارگیری شیوه‌های تبلیغاتی در رسانه‌های نوین بصری ابزاری مناسب است. در این مقاله، محققان با هدف تبیین نقش تبلیغاتِ انجام‌شده درخصوص گردشگری باغ‌های قاجاری شیراز، در پی دستیابی به سؤالات تحقیق، مبنی بر چیستی مؤلفه‌های مؤثر در تبلیغات، اولویت‌بندی رسانه‌های نوین بصری و ارائة‌ راهکارهای مناسب تبلیغاتی بوده‌اند. به‌منظور انجام این مقاله در قسمت مبانی نظری براساس مطالعات آثار مکتوب و مقالات انجام شده، بخش اعظم اطلاعات از طریق تحقیقات میدانی با مراجعة مستقیم و توزیع پرسش‌نامه و مصاحبه به‌دست آمده‌اند. نمونة آماری این مقاله را 384 نفر از گردشگران داخلی باغ‌ها برای پاسخ به پرسش‌نامه، 7 نفر کارشناس برای مصاحبه و30 نفر از کارشناسان نیز برای پاسخ به پرسش‌نامه تشکیل می‌دهند. گفتنی است این تحقیق در سال 1398 انجام شده است. یافته‌‌ها نشان می‌دهند که از جمله مؤثرترین مؤلفه‌های اثربخش تبلیغات باغ‌ها، میزان مقدوربودن استفاده از رسانه‌ها و میزان فراهم‌شدن تعامل گردشگران با رسانه‌ها هستند که اهمیت بیشتر و نقش مؤثرتری دارند. رسانه‌های نوین به‌ترتیب اولویت، عبارت‌اند از اینستاگرام، تلویزیون، وب‌سایت‌ها، نماد مکان، گرافیک محیطی، تلگرام، آپارات، یوتیوب، توئیتر و فیس‌بوک‌. از جمله مهم‌ترین و مناسب‌ترین راهکارها نیز قوت‌بخشیدن شناخت سلایق مردم، استفاده از گروه‌های متخصص طراحی گرافیک، فراهم‌کردن تبلیغات تعاملی، تشکیل کمپین‌های تبلیغاتی، اجرای موسیقی زنده و استفاده از نورپردازی سه‌بعدی است که به‌ترتیب، اهمیت و نقش مؤثرتری دارند %U https://www.itsairanj.ir/article_131759_e436cb4e719ef8c220c12193e5fc17ea.pdf