%0 Journal Article %T شناسایی ابعاد و مولفه‌های رفتار شهروندی سازمانی در صنعت گردشگری %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A فهیم زاده, هادی %A اسماعیلی, محمودرضا %A وحدتی, حچت %A سبهوند, رضا %D 2017 %\ 08/23/2017 %V 6 %N 2 %P 109-133 %! شناسایی ابعاد و مولفه‌های رفتار شهروندی سازمانی در صنعت گردشگری %K رفتار شهروندی سازمانی %K صنعت گردشگری %K تحلیل محتوا %K دلفی فازی %R 10.22034/jtd.2020.110408 %X هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه‌های رفتار شهروندی سازمانی در صنعت گردشگری است. این پژوهش از حیث رویکرد، ترکیبی و تکنیک‌های مورد استفاده تحلیل محتوای جهت‌دار و دلفی فازی می‌باشد. با طراحی چارچوب فرایند رمزگذاری؛ کدها، زیرمقوله‌ها، مقوله‌ها و تم اصلی مشخص شده با پیشرفت تحقیق رمزهای جدید و به اقتضاء آن زیر مقوله‌های جدید اضافه یا اصلاح شد. کنترل جزئی و کنترل نهایی مطابق با اصول تحلیل محتوای جهت‌دار، جهت بررسی اعتبار نتایج انجام شد. برای اجرای تحقیق 14 مدل مطرح انتخاب شد. با استفاده از نظریات پیشین و مطالعات صنعت گردشگری مولفه‌هایی که متناسب با تعریف مفهومی بود استخراج شد. در ادامه پرسشنامه‌ای با هدف کسب نظرات خبرگان با استفاده از روش دلفی فازی طراحی گردید. با توجه به اجماع خبرگان در دور سوم فرآیند دلفی فازی، تعداد 12 مولفه در مدل نهایی شناسایی شد که از دو بعد (سازمان محور یا فرد محور و پیشبرد یا مراقبت) و چهار ناحیه (محافظ، خدمتگزار، راهنما و پیشگام) تشکیل شد. مولفه‌های هواداری، ابتکار فردی، اطاعت‌پذیری، ادب و فضیلت شهروندی که در مطالعات پیشین شناسایی شده بودند به خوبی در این چارچوب جای گرفتند. باقی مولفه‌ها اگرچه با اقتباس از نظریه‌های پیشین است اما با اصلاح در مدل آورده شدند. فراوانی بیشتر مقوله‌هایی مانند اطاعت‌پذیری، فضیلت شهروندی و کمک بین فردی نشانگر اصالت این مولفه‌ها در مدل‌های اولیه است که توانسته‌اند در مدل‌های بعدی نیز باقی بمانند. %U https://www.itsairanj.ir/article_110408_80939d7a977e7035b3e6be248fef5c58.pdf