per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2017-12-21
6
3
1
17
55225
Original Article
اثر شاخص های فرهنگی بر جریان توریسم کشورهای خاورمیانه: رهیافت گشتاور تعمیمیافته سیستمی (GMM)
The impact of Cultural Indicators on middle east countries international tourism flows by using systematic generalized method of moments technique
سارا معصوم زاده سوره
1
مهدی شیرافکن لمسو
mehdieconomy84@gmail.com
2
دانشگاه تبریز
دانشگاه دریاوردی و علوم دریایی چابهار
صنعت گردشگری یکی از صنایع با درآمد بالا بهشمار میرود که نقش مهمی در رشد اقتصادی کشورها ایفا مینماید. در این راستا، با وجود مطرح شدن شاخصهای فرهنگی (حجاب و پوشش اجباری، مذهب، زبان مشترک) بهعنوان یکی از عوامل مؤثر بر جریان گردشگری، کمتر پژوهشی در رابطه با اثر شاخصهای فرهنگی بر جریان گردشگری انجام گرفته است. لذا در این مطالعه به بررسی اثرات شاخصهای فرهنگی بر جریان گردشگری کشورهای خاورمیانه شامل بحرین، قبرس، مصر، ایران، عراق، اسرائیل، اردن، لبنان، قطر، کویت، امارات متحده ی عربی، سوریه، عربستان سعودی، یمن، ترکیه و عمان پرداخته میشود. در این پژوهش از روش گشتاور تعمیم یافته سیستمی جهت بررسی اثر شاخصهای فرهنگی در جذب گردشگران خارجی کشورهای خاورمیانه طی سالهای 2013-1993 استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که شاخصهای فرهنگی مذهب و زبان مشترک اثر مثبت و معنی دار بر جریان گردشگری خارجی داشته و شاخص فرهنگی حجاب و پوشش اجباری اثر منفی و معنی دار بر جریان ورود گردشگری خارجی دارد. همچنین در رابطه با اثر سایر متغیرهای توضیحی وارد شده در مدل بر جریان گردشگری میتوان اذعان نمود که رژیم ارزی ثابت، مستعمره بودن، تجارت، تولید ناخالص داخلی، مسافت، جمعیت اثر مثبت و معنی دار بر جریان ورود گردشگری بین المللی کشورهای خاورمیانه داشته و متغیرهای نرخ ارز مؤثر و نرخ ارز، اثر منفی و معنی دار بر جریان ورود گردشگری کشورهای مورد مطالعه داشته است.
As one of the highest earning industries in the world, tourism industry can play an important role in economic growth. In this regard, although cultural indices (i.e. veiling and compulsory coverage, religion and common language) a s factors affecting tourism have been addressed as effective factors on tourism flows, low number of studies have been conducted on impact of cultural indices 1on tourism flows. Therefore, present paper investigated effects of cultural indices and exchange rate regimes on tourism flows among Middle East countries Includes Bahrain, Cyprus, Egypt, Iran, Oman, Iraq, israel, Jordan, Lebanon, Qatar, Emarates United of Arabia, Syria, Saudi Arabia, Yemen, Turkey. In this study method of systematic generalized method of moments was used to investigate effect of cultural characteristics in attracting foreign tourist of Middle East countries over the years 1993-2013. The results show that common religious and language positively influence the tourism flow while veiling and compulsory cover are along with negative and significant impact. Also, colonization, trade, gross domestic product, distance and exchange rate regimes and population provide positive and significant impacts while exchange rate has the negative impact on tourism flow.
https://www.itsairanj.ir/article_55225_1151132b8ffc40058aaf05673d73eabd.pdf
شاخصهای فرهنگی
جریان گردشگری
کشورهای خاورمیانه
رهیافت گشتاور تعمیم یافته سیستمی
Tourism Flows
cultural indicators
Middle East Countries
Generalized Method of Moment
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2017-12-21
6
3
18
38
55226
Original Article
ارزیابی روابط درونی بین توانمندسازهای گردشگری پزشکی با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)
Evaluating the internal relations between medical tourism enablers using interpretive structural modeling (ISM)
ساناز منصوریار
sanazmansooryar@yahoo.com
1
محمد رضا شجاعی
m.reza_shojaei@yahoo.com
2
احسان ساده
e.sadeh@yahoo.com
3
گروه مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند، تهران، ایران
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
گروه مدیریت، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
توسعه گردشگری پزشکی باعث بهبود اشتغالزایی و موجب افزایش جذب بیماران در سطح ملی و بین المللی میگردد. براساس آمار، ایران با وجود مزیتها وتوانمندیها در زمینه گردشگریپزشکی، به دلیلعدم شناخت و توجه به عوامل موثر بر توسعهی گردشگری پزشکی (توانمندسازها)، نتوانسته از جایگاه مناسبی در این صنعت برخوردار شود. هدف این پژوهش شناسایی و بررسی روابط بین توانمندسازهای گردشگری پزشکی با روش مدلسازی ساختاری تفسیری است.جامعه پژوهش را خبرگان گردشگریپزشکی به تعداد 15 نفر تشکیل میدهند. پژوهش از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر نتایج کاربردی است. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است.با مرور جامع پیشینه پژوهش و نظرخواهی از خبرگان، تعداد ۱۵ توانمندساز گردشگری پزشکیدر ایران شناسایی و سپس روابط درونی بین این توانمندسازها با استفاده از روش ISM، بررسی گردید. پس از تحلیل دادهها، این توانمندسازها در6 سطح مختلف طبقهبندی شدند. توانمندساز سیاست سلامت ملی در سطح زیرین (سطح6) قرارگرفت،که اساسیترین و مهمترین توانمندساز در مدلتوسعهیگردشگریپزشکیایران میباشد،که بهطور مستقیمو غیرمستقیم بر سایر توانمندسازها تاثیرمیگذارد، از این رو ضروری است مورد توجه جدی مدیران این صنعت قرارگیرد. نتایج این پژوهش به سیاستگذاران کمک میکند تا بتوانند جهت توسعهی گردشگری پزشکی،تصمیمات هوشمندانهتری اتخاذ و مسیر مناسب تری را جهت توسعه این صنعت در ایران، انتخاب نمایند.
Among the different aspects of tourism, health tourism and its subcategories (wellness tourism, curative tourism and medical tourism) have higher capabilities and competitive advantages. Regarding the advantages and benefits of medical tourism compared to other types, and also the potential in Iran in this area, this paper is going to provide a comprehensive framework for identification and investigation of direct and indirect factors affecting the medical tourism development in Iran. So, by reviewing the literature and using expert opinion, the medical tourism enablers in Iran are identified and then sorted by the Interpretative Structure Method (ISM). The population of the study consists of member of health tourism counsel. Survey and interview are the tools used to gather the data. 15 enablers were identified as the most important enablers in the medical tourism in Iran. The enabler of national healthcare policy, and then, transparent legal frameworks, top management commitment, and competent medical and paramedical staff are the major enablers in the modeling of Iranian medical tourism development which should be considered seriously by relevant managers. The results may help policy makers to make more intelligent decisions and take more appropriate ways of development of the medical tourism in Iran.
https://www.itsairanj.ir/article_55226_6cee2205513a27ec7e404c4c68146943.pdf
گردشگریسلامت
گردشگریپزشکی
کیفیت خدمات درمانی
توانمندسازها
مدلسازیساختاری تفسیری(ISM)
Health tourism
Medical tourism
Quality of Medical Services
Enablers
Interpretive Structural Modeling(ISM)
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2017-12-21
6
3
39
57
55227
Original Article
ارزیابی عوامل جذب گردشگران درمانی با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره ترکیبی فازی (مطالعه موردی: استان آذربایجان شرقی)
Evaluation of Medical Tourism Attraction Factors with Fuzzy Combined Multi-criteria Decision Making Approach (Case Study: East Azarbaijan Province)
اکبر قاسمی یالقوزآغاج
azeritourism@gmail.com
1
احمد اسدزاده
assadzadeh@gmail.com
2
محمدحسین ایمانی خوشخو
mohammad.h.imani@gmail.com
3
یونس جبارزاده
yjabarzade@tabrizu.ac.ir
4
دفتر مرکزی جهاددانشگاهی
دانشیار گروه اقتصاد - دانشگاه تبریز
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی
عضو هیا علمی دانشگاه تبریز
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر جذب گردشگران درمانی در استان آذربایجان شرقی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی و جامعه آماری این تحقیق، مدیران و کارشناسان خبره در گردشگری سلامت و درمان بود. تعداد 10 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردید. عوامل جذب گردشگران درمانی عبارتند از: شاخص های هزینه، کیفیت، مقصد و زیرساخت های فنی و تخصصی. این شاخص ها ابتدا به تایید خبرگان و کارشناسان رسید، سپس با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره DEMATEL و ANP فازی، ماتریس ارتباطات درونی بین شاخص ها و اهمیت آنها مورد بررسی قرار گرفت. یافته های تحقیق بیانگر این است که از میان 24 شاخص شناسایی شده، تعداد 12 زیرشاخص به عنوان شاخص های موثر بر جذب گردشگران درمانی شناسایی و ارزیابی گردید. همچنین شاخص مربوط به مقصد دارای کمترین تاثیرگذاری و بیشترین تاثیرپذیری می باشد و تحت تاثیر سایر شاخص ها قرار دارد. نتایج نشان می دهد زیرشاخص های هزینه پایین درمان، مناسب بودن قیمت خدمات، هزینه های پایین سفر و حمل و نقل، هزینه پایین مراقبت های بهداشتی، هزینه پایین محل اقامت، اعتبار و شهرت پزشکان متخصص، توصیه اقوام و دوستان از کیفیت پزشکان، کیفیت بالای درمان، بازاریابی، تبلیغات و برند خدمات بهداشتی و درمانی منطقه، وجود امکانات برای مشاوره پزشکی با بیمار خارجی قبل و بعد از درمان، وجود استانداردهای بین المللی بیمارستان ها و مدرن بودن تجهیزات پزشکی منطقه، بیش از 60 درصد از وزن و اهمیت عوامل جذب گردشگران درمانی را دارا می باشند.
The purpose of this study is to investigate the factors affecting medical tourism attraction in East Azerbaijan province. The research method was descriptive-analytic and the statistical population of this research was directors and experts in health and medical tourism. Ten people were selected using purposeful sampling. The factors that attract medical tourism include: cost, quality, destination and technical and specialized infrastructure. These factors were first confirmed by experts. Then, using multi-criteria decision making methods, DEMATEL and ANP fuzzy matrix of internal communication between factors and their importance were examined. The findings of the research indicate that among the 24 identified factors, 12 factors related to cost, quality and technical and specialized factors as factors affecting medical tourism attraction were identified and evaluated. Also, the destination factor has the least impact on the other factors and at the same time most influenced by other factors. The results show low cost of treatment, the suitability of the price of services, low travel, low cost of health care, low cost of residence, the reputation of specialist doctors, relatives and friends advice of the quality of doctors, high quality of the treatment, marketing, advertising and branding of medical services of the region, the availability of facilities for medical consultation with a foreign patient before and after treatment, the existence of international standards of hospitals and modern medical equipment in the region have owned more than 60% of the weight and importance of attraction factors of medical tourism.
https://www.itsairanj.ir/article_55227_d7509b430cf8a09d1db20d725f56d1a0.pdf
توسعه گردشگری درمانی
گردشگران درمانی
تصمیم گیری چندمعیاره فازی
Medical Tourism Development
Medical tourism
Fuzzy Combined Multi-criteria Decision Making
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2017-12-21
6
3
58
79
55229
Original Article
تحلیل نقش عوامل رانشی و کششی در توسعه گردشگری مذهبی در شهر مقدس قم
Analysis of the Role and push and pull Factors in the Development of Religious Tourism in the Holy City of Qom
معصومه عربشاهی
marabshahi@imamreza.ac.ir
1
امید بهبودی
behboodi_omid276@yahoo.com
2
سیدمحمدامین کشفی
tsmak2003@yahoo.com
3
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد ایران
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
انگیزش اصلیترین مفهوم در شناخت رفتار مصرفکننده و انتخاب مقصد گردشگری معرفی میشود. در حقیقت با شناخت نظام رفتاری و تقاضای گردشگری که برگرفته از عوامل انگیزشی سفر و یا همان عوامل رانشی و کششی است، میتوان نظام فضایی گردشگری را منطبق بر تقاضای موجود برنامهریزی نمود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر عوامل انگیزشی رانشی و کششی و اولویت بندی آنها در توسعه گردشگری شهر مقدس قم میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از شاخهی میدانی میباشد. جامعه آماری پژوهش گردشگران سفر کرده به شهر قم در محدوده زمانی بهار و تابستان 95 بوده است؛ با توجه به نامحدود بودن جامعه، نمونه آماری 384 نفر مشخص شد. داده ها و اطلاعات به دو صورت کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده است. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون Tتک نمونه ای، آزمون فریدمن و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بعد رانشی تاثیر بیشتری نسبت به بعد کششی در توسعه صنعت گردشگری شهر قم دارد. همچنین یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی مولفه جدیدی به نام «ایمانجو ـ خودشکوفایی» را برای بعد رانشی و مولفه «جاذبههای مذهبی ـ فرهنگی» را برای بعد کششی معرفی کرده است. نهایتاً مشخص شد مولفههای «ایمانجو ـ خودشکوفایی»، «بودن با خانواده» و «گریز و استراحت» در بعد رانشی و «دسترسی» و «جاذبههای مذهبی ـ فرهنگی» در بعد کششی، در اولویت نیازهای انگیزشی گردشگران قرار دارند.
The main motivation concept in understanding consumer behavior and tourism destination selection is introduced. In fact, by recognizing the behavioral system and the demand for tourism that derives from the motivational factors of the journey or the same factors as pulling and pushing, You can plan the tourism spatial system according to existing demand. The purpose of this study was to investigate the effect of pulling and pushing motivational factors and prioritize them in the development of tourism in the holy city of Qom. The purpose of this research is applied and the method is descriptive and field. The study population had traveled to Qom tourists in spring and summer time limit is 95; Due to the limited number of samples were determined by 384 questionnaires were distributed among them. Data and information are collected in both library and field. Also, for analyzing data, one-sample T-test, Ajomin Friedman and exploratory factor analysis were used. The results showed that the push factors more effective than pull factor in the development of the tourism industry in the city of Qom. The results of exploratory factor analysis as well as a new component " faith-seeking-self-development " and components "religious and cultural attractions" To pull factor has been introduced. Eventually it became clear components a " faith-seeking-self-development" "being with family" and "escape and relax" in the push factors, "access" and "Religious culture" pull factors, These components are the priority needs of the tourists' motivation.
https://www.itsairanj.ir/article_55229_308824a3bcf0522e29d547c824553433.pdf
گردشگری مذهبی
انگیزش
عوامل رانشی
عوامل کششی
Religious tourism
Motivation
push factors
pull factors
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2017-12-21
6
3
80
99
55230
Original Article
تأثیر برندسازی داخلی بر عملکرد برند در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتلهای بینالمللی لاله و پارسیان استقلال در شهر تهران)
The impact of internal branding on brand performance in the hotel industry (Case study: International Hotels of Laleh and Parsian Esteghlal in Tehran)
مهدی ابراهیمی نژاد
ebrahimi.nejad@uk.ac.ir
1
مهدی دهقانی سلطانی
ma.dehghani22@yahoo.com
2
حسین فارسی زاده
h.farsizadeh@semnan.ac.ir
3
امین همتی
hemmati@staff.semnan.ac.ir
4
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
دکتری مدیریت بازاریابی بین الملل دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
دکتری مدیریت بازاریابی بین الملل دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و کارمند دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
نظر به اهمیت نقش کارکنان در انتقال پیمان برند سازمان به مشتریان به ویژه در سازمانهای خدماتی این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برندسازی داخلی بر عملکرد برند با تبیین نقش هویت، تعهد و وفاداری به برند انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان هتلهای بینالمللی لاله و پارسیان استقلال در شهر تهران و در سه ماهه اول سال 1396 بوده و برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران استفاده شده است. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات، روش کتابخانهای و میدانی به کار گرفته شده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی سازه و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان میدهد که برندسازی داخلی به صورتی مثبت جنبههای نگرشی و رفتاری کارکنان در تحویل و تحقق وعدههای برند به مشتریان را تحت تاثیر خود قرار میدهد. از آنجایی که تعهد کارکنان به برند، ارتباط معناداری با عملکرد برند کارکنان دارد، به عنوان عامل میانجی موثر بر ارتباط بین برندسازی داخلی و عملکرد برند کارکنان تایید شد. علاوه بر این، بر طبق نتایج این مطالعه، هویت برند پیشران تعهد به برند، و تعهد به برند زمینهساز وفادارای کارکنان به برند میباشد.
Considering the importance of the role of staff in transferring the organization's brand contracts to customers, especially in service organizations, this study aimed at examining the internal branding effects on brand performance by explaining the role of brand identity, commitment and loyalty. The research population was consisted of Laleh and Parsian Esteghlal International Hotels staff and in the first quarter of 1396. Random sampling method and Cochran formula were used for obtaining the sample size, and library and field methods were employed for data gathering. This study is a descriptive- correlation applied research which its data was collected by standard questionnaire that were used for validity and reliability, structural validity and Cronbach's alpha coefficient. Confirmatory factor analysis and structural equation modeling was used for the questionnaire’s date analyzing. The study results show that internal branding has a positive relationship on the staff attitudinal and behavioral aspects and also delivering the brand promises with them. Since the employees’ commitment to brand is significantly related to the employee performance, it was confirmed as a mediator of the internal branding and employees brand performance relationship (employee performance in order to fulfill the brand promises to customers). In addition, according to the results of this study, brand engagement is the driver of brand identity, and brand commitment is a platform for employee brand loyalty.
https://www.itsairanj.ir/article_55230_b633465f62fd3e2b1abea6f8315ea986.pdf
برندسازی داخلی
هویت برند
وفاداری به برند
تعهد به برند
عملکرد برند
Internal Branding
brand identity
Brand Loyalty
Brand Commitment
Brand Performance
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2017-12-21
6
3
100
115
55231
Original Article
مطالعه وضعیت سرمایه اجتماعی و ارتباط آن با شکلگیری شبکه در کسبوکارهای گردشگری (مورد مطالعه: آژانسهای گردشگری شهر تهران)
The Study of Social Capital and its Relationship with Network Creation in Tourism Busineses
Case study: Tehran Travel Agencies
افسانه پورجم
pourjam.a@gmail.com
1
سپیده ناطقی
s.nateghi1994@gmail.com
2
استادیار دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ
شبکهها در جوامع مدرن امروزی بسیار فراگیرند و میتوانند در موفقیت کارآفرینانة سازمانها نقشآفرینی کنند؛ اما شکلگیری و تداوم آنها، نیازمند بسترهای مناسب ازجمله وجود سرمایة اجتماعی است. شبکهها اگرچه در تقویت سرمایة اجتماعی مؤثرند، اما وجود سطحی از سرمایة اجتماعی نیز، برای شکلگیری آنها ضرورت دارد. در پژوهش حاضر، با درنظرگرفتن اهمیت سرمایة اجتماعی و تأثیر آن بر عملکرد سازمانها و نیز، افزایش سطح عملکرد کسبوکارهای گردشگری در حالت شبکهای، وضعیت موجود سرمایة اجتماعی و میزان شکلگیری شبکهها در آژانسهای گردشگری بررسی و تحلیل شده است. دادهها ازطریق پرسشنامه گردآوری گردیده و درمیان 200 نفر از کارکنان و مدیران آژانسها، با روش نمونهگیری تصادفی، توزیع شده و نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون و آزمون T تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که سرمایة اجتماعی و میزان شکلگیری شبکه در بین آژانسها از وضعیت مطلوبی برخوردار است و بین ابعاد سرمایة اجتماعی (ابعاد شناختی، ساختاری و رابطهای) و شکلگیری شبکه رابطة معناداری وجود دارد. براساس نتایج بهدستآمده، تأثیر بعد رابطهای بر شکلگیری شبکهها بیشتر بوده است.
Networks in today modern societies are widespread and can play roles in organizations’ entreprenurial success. But their creation and continuance need appropriate backgrounds like the existence of social capital. While networks are influential in the reinforcement of social capital but some levels of social capital is also required for their creation. In this study, the current situation of social capital and the level of network creation is examined regarding the importance of social capital, its influence on organizations’ performance and the rise of tourism businesses’ performance in the network mode. Data are gathered through 200 questionnaires distributed among randomly selected travel agencies’ employers and managers and are analayzed using spss software and pearson correlation and T test. Results show that social capital and the level of netwok creation is appropriate among travel agencies and there is a significant relationship between social capital dimensions (cognitive, structural and relational) and network creation. According to the results, the influence of relational dimension is higher.
https://www.itsairanj.ir/article_55231_12f779f1a46beeacda53a40c0cbd4ab1.pdf
"گردشگری"
"سرمایه اجتماعی"
"شبکه"
"کسب و کار گردشگری"
"آژانس های گردشگری"
tourism
Social Capital
network
Tourism Enterprises
Travel Agencies
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2017-12-21
6
3
116
138
55232
Original Article
ارائه ی مدل ارزش ویژه برند مشتری محور در مقصد گردشگری سرعین
Designing the costomer-based brand equity of Sarein destination
زینب محمودی پاچال
z.mahmoodipachal65@gmail.com
1
قاسم زارعی
info@drgz.ir
2
محمد باشکوه اجیرلو
mohammadbashokouh@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت گردشگری دانشگاه محقق اردبیلی
عضو هیات علمی گروه مدیریت و اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی
عضو هیات علمی گروه مدیریت و اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی
نظر به اهمیت ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری، و اینکه مقصد گردشگری سرعین بهعنوان یکی از هفت قطب گردشگری کشور معرفی شده است؛ مطالعهی حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری سرعین، به ارزیابی گردشگران داخلی از ارزش ویژه برند این مقصد گردشگری با استفاده از متغیرهای مدل بوو، باسر و بالاغلو (2009) پرداخته است. پژوهش از نوع بنیادی بوده و جامعهی آماری پژوهش، گردشگران داخلی سرعین در بازه زمانی 15 اردبیهشت تا 5 خرداد ماه 1395 بوده است؛ که نظر 384 نفر از این جامعه، بهعنوان نمونهی آماری از طریق پرسشنامهی پژوهش، با استفاده از روش معادلات ساختاری و با بهرهگیری از نرمافزارهای SPSSو AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از تأیید تمام فرضیههای پژوهش بوده است؛ در نتیجه، آگاهی از برند مقصد، تصویر برند مقصد، کیفیت ادراکشده برند مقصد، ارزش ادراکشده برند مقصد و وفاداری به برند مقصد بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری سرعین تأثیر داشتهاند و از این میان آگاهی از برند کمترین و وفاداری به برند بیشترین تأثیر را بر آن دارد.
Considering the importance of brand equity for tourism destinations and the fact that tourism destination of Sareen has been introduced as one of the seven tourism poles of the country;, the purpose of this study is identifying factors that have an effect at the Serein's brand equity. This is done based on the model of Boo et al (2009). This is a fundamental research. The research population was the tourists that would gone to Sarein at the time between 4 may 2016 and 25 may 2016. Sampling method was random sampling and 384 persons responded the questionnaire completely. Data analysis was performed using the spss 20 and Amos 18 software. The findings indicated that all the research hypotheses were confirmed. The results show that destination brand awareness, destination brand image, destination perceived quality, destination perceived value, and destination brand loyalty has an effect on the Sarein`s destination brand equity, and in this regard brand awareness has the least impact and brand loyalty has the most impact.
https://www.itsairanj.ir/article_55232_ba8a4dba655192a3994e4e3fb647a3d0.pdf
تصویر برند
آگاهی برند
کیفیت برند
وفاداری به برند
ارزش ویژه برند
Brand Image
Brand Awareness
brand quality
Brand Loyalty
brand equity
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2017-12-21
6
3
139
153
55233
Original Article
برنامهریزی توسعة گردشگری کشاورزی جامعهمحور با استفاده از چارچوب مشارکتیSOAR (مورد مطالعه: روستای دیزج شاهرود)
Community Participation and Tourism Planning: Agritourism community-based development planning in the village in Dizaj, Iran
محمد نجارزاده
mnajjarzadeh@semnan.ac.ir
1
ذبیح الله ترابی
zabih.tirabi@ut.ac.ir
2
مدیریت گردگشری، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
گردشگری جامعهمحور بر مشارکت بالای جوامع محلی با توجه به اصول توسعه پایدار تأکید دارد. چارچوب مشارکتی سوار (SOAR) نیز سعی در جلب مشارکت فعال همه ذینفعان در سراسر فرایند برنامهریزی دارد؛ بنابراین در این پژوهش سعی شد برای برنامهریزی گردشگری کشاورزی جامعهمحور از چارچوب مشارکتی سوار استفاده شود. گردآوری اطلاعات از طریق برگزاری جلسات گروههای بحث از سه گروه شش نفره ذینفع (کشاورزان و دامداران، نخبگان و مدیران محلی و شهرستانی) بهدستآمده است. درنهایت ذینفعان به همراه مدیران گروهها که بهعنوان تسهیلگر فعالیت داشتند، در چهار مرحله به بررسی قوتها، فرصتها، آرمانها و نتایج اجرایی توسعه گردشگری کشاورزی پرداختهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که چارچوب سوار فرایندی علمی و جامعهمحور است. درواقع این فرایند میتواند همه ذینفعان ازجمله کشاورزان را از حالت انفعال خارج کند و با تقسیم قدرت و مسئولیتپذیر کردن آنها بر اساس علایق، همه آنها را توانمند نماید. بر این اساس، جامعه محلی با دیگر ذینفعان و همراه با رویکردهای آموزشی تسهیلگران به نتایج اجرایی برای توسعه گردشگری کشاورزی در روستای دیزج دست یافتند. و نهایتا همه گروهها ذینفع داوطلبانه با تقسیم وظایف، موظف به اجرای این برنامه با توجه به اصول پایداری شدند.
Community-based tourism participation of local communities in accordance with the principles of sustainable development. Participatory framework riders also tried to attract the active participation of all stakeholders throughout the planning process. So in this study, agricultural tourism planning for community-based participatory framework used to ride. Collecting information through meetings of discussion groups seven two groups of beneficiaries (farmers, managers) is obtained. Finally, stakeholders and managers of the group as facilitator operated in four stages to evaluate the strengths, opportunities, aspirations and results of agricultural tourism development focused executive. The results indicated that the assembling process is scientific community. In fact, this process can take from a reactive mode to all stakeholders, including farmers and the division of power and responsibility for them according to their interests, all of them are empowered. The local community and other stakeholders and facilitators together with an educational approach to enforcement Results for the development of agricultural tourism in the village of Dizaj achieved. Finally all groups interested in volunteering with the division of duties, were obliged to implement the program in accordance with the principles of sustainability.
https://www.itsairanj.ir/article_55233_5d9ab74a1fbf3a536746233c57ff0053.pdf
گردشگری کشاورزی
مشارکت
روستای دیزج
Agritourism
participation
Dizaj Village
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2017-12-21
6
3
154
176
55235
Original Article
تحلیل نقش خدمات و زیرساختهای گردشگری بر وفاداری و تمایل به بازدید مجدد گردشگران (مورد مطالعه: مناطق روستایی شهرستان ساوجبلاغ)
Analyzing the role of facilities and ifrastructures of tourism on tourists’ loyalty and interest for Revisit (Case study: rural regions of Savojbalagh)
صدیقه کیانی سلمی
s.kiani@kashanu.ac.ir
1
محمدرضا بسحاق
m.r.boshagh@gmail.com
2
کاشان
محقق همکار با مجلس شورای اسلامی
برای مدیران گردشگری، شناسایی راههای وصول به اهداف صنعت گردشگری می تواند نقطه عطفی در برنامه ریزی توسعه گردشگری باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش بررسی آن توصیفی - تحلیلی و پیمایشی است. هدف، تحلیل اثر امکانات و زیرساختهای گردشگری بر وفاداری و تمایل به بازدید مجدد گردشگران در مناطق روستایی شهرستان ساوجبلاغ است. جامعه آماری تحقیق گردشگران روستایی شهرستان و حجم نمونه محاسبه شده با استفاده از نرم افزار Sample power، 200 نفر است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای است که روایی آن با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به تأیید رسید. به منظور حصول به اهداف پژوهش از آزمون های آماری تی در نرم افزار SPSS استفاده شده است. در راستای تشخیص متغیرها و عوامل تبیین کننده زیرساختها و امکانات گردشگری و اثر آن بر وفاداری و تمایل به بازدید مجدد گردشگران از مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS استفاده و با توجه به مبانی تئوریکی تحقیق مدل ساختاری تنظیم شد. نتایج نشان می دهد از نگاه گردشگران امکانات و زیرساختهای گردشگری در حد مناسب و رضایتبخشی قرار ندارند. یافته های حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر آن است اثرگذاری عامل پنهان زیرساخت های گردشگری بر وفاداری و تمایل به بازدید مجدد گردشگران با بارعاملی 74/0 معنادار بوده است. سطح معناداری 002/0 برای این اثرگذاری نشانگر حمایت داده های تجربی از ارتباط بین دو شاخص مذکور در سطح اطمینان 95 درصد است.
For tourism managers, exploration of ways of reaching the goals of tourism industry can be a reference point in planning tourism development. The present study is an applied research and its analyzing method is descriptive-analytic and survey. Aim of the study is analyzing the effect of facilities and substructures of tourism on tourists’ loyalty and interest for further visit in rural regions of Savojbalagh. To this end, t-test in SPSS software has been used. Modeling structural equation in AMOS software was applied to distinguish variables and indicative factors of facilities and sub structures of tourism and its effect on tourists’ loyalty and interest for further visit and considering the theoretical bases of the research, structural model was set out. The sample size was calculated 200 people by Gpower software. The results demonstrate that the tourists’ point of view is not satisfied with the facilities and substructures of tourism. The findings of modeling structural equations indicate that the effect of hidden factor of tourism substructures on loyalty interest on tourists’ further visit is significant with factor analysis of 0.74. the significant level of 0.002 for the effectiveness shows avocation of empirical data from the relation between two forenamed indices in significant level of 95%.
https://www.itsairanj.ir/article_55235_0a1ddeb95bda91dc566a9bd8ea23859a.pdf
زیرساخت های گردشگری
رضایتمندی گردشگر
وفاداری
شهرستان ساوجبلاغ
استان البرز
tourism infrastructure
tourists' satisfaction
Loyalty
Savojbolagh County
Alborz State
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2017-12-21
6
3
177
198
55236
Original Article
عوامل موثر بر توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه مردم محلی (مورد مطالعه: دهستان سردابه شهرستان اردبیل)
Factors Improvement ofRural Tourism Development from the Perspective of Local People, Case Study: Ardabil County
وکیل حیدری ساربان
parlaheid@gmail.com
1
دانشگاه محقق اردبیلی
هدف این مقاله عوامل بهبود توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه مردم محلی دهستان سردابه از توابع شهرستان اردبیل می باشد. در مرحله نخست، عوامل بهبود توسعه گردشگری روستایی محدوده مورد مطالعه، از دیدگاه نخبگان محلی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد شناسایی قرار گرفت. برای نیل به این مقصود، با 35 نفر از ساکنان منطقه مورد مطالعه که دارای تحصیلات دانشگاهی با حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم بودند، مصاحبه های جداگانه ای به عمل آمد. در مرحله دوم تحقیق، برای شناخت و تحلیل دیدگاه اجتماعات روستایی و میزان توافق نظری آنها با نتایج مرحله نخست، 33 علت شناسایی شده مبنای طراحی پرسش نامه به روش لیکرت، قرار گرفت. گفتنی است جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، شامل کل روستاییان بالای 15 سال ساکن در مناطق روستایی مهم ترین عوامل بهبود گردشگری روستایی از دیدگاه روستاییان در منطقه مورد مطالعه شامل چهار مولفه (آموزشی و تبلیغات، حمایت طرف عرضه و اقدام مداخله ای دولت، تقویت زیرساخت ها و مطلوبیت اجتماعی جمعی و سرمایه روان شناختی و تقویت مشارکت) است که مقدار واریانس و واریانس تجمعی تبیین شده توسط این چهار عامل 31/48می باشد. و در نهایت، بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادات کاربردی ارائه شده است.
The purpose of thispaper is to investigate the factors improvement of rural tourism development from the perspective of local people of Ardabil County. First, factors affecting effectiveness improvement of sustainable livelihoods in the study area were identified from the perspective of local elites using semi-structured interviews. To achieve this goal, 35 residents of studied region were interviewed individually with college education and at least a bachelorand#39;s degree. In the second step of study, in order to understand and analyze rural communitiesand#39; perspective of and their theoretical agreement degree with the results of the first step, 33 identified causes were the questionnaire design basis by Likert method. It can be said that studied population in this study consists of all villagers living in rural areas of Ardabil County in 2016 (N= 85053), among which 376 persons were selected as statistical sample using Cochran formula. In order to analyze the data, factor analysis model was used and the results of this model showed the most important factor improvement of sustainable livelihoods from the perspective of local people in studied region includes four components (educational and propaganda, supply-side support and governmental interventional action, infrastructures reinforcement and public social utility, social capital andandnbsp; amplification of participation) that explained variance and the cumulative variance by the five factors 60.66. And finally, practical suggestions have been presented according to the results of the study.
https://www.itsairanj.ir/article_55236_20e8161c61ce81d886b8499a1966a0fc.pdf
توسعه روستایی
عوامل بهبود گردشگری
گردشگری روستایی
دهستان سردابه
شهرستان اردبیل
Rural Development
Factors of Tourism Improvement
Tourism Rural
Sardabhe Dehstan
Ardabil County