per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2018-11-22
7
3
1
24
10.22034/jtd.2018.81138
81138
Original Article
تحلیل و بازبینی ارتباط درآمدها و مخارج بخش گردشگری با رشد اقتصادی: شواهدی جدید از علیت پنلی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا
Analysis and review of the link between receipts and expenditures of the tourism sector with economic growth: new evidence of panel causality in The Middle East and North Africa
علی سرخوش سرا
alisarkhosh1988@gmail.com
1
خدیجه نصرالهی
khadijh.nasrollahi@gmail.com
2
کریم آذربایجانی
azarbaiejani@yahoo.co.in
3
دانشجوی دکتری گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
دانشیار اقتصاد گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
استاد اقتصاد گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
چکیده:گردشگری بهعنوان یک منبع مهم مبادله ارز در سطح بینالمللی شناختهشده که میتواند منابع مالی جهت رشد اقتصادی در کشورها را تأمین کند. درآمدهای گردشگری نمونهای از موارد جایگزین صادرات است که میتواند باعث بهبود در تعادل تراز پرداختها، افزایش اشتغال و درنهایت رشد اقتصادی شود. در این راستا این مطالعه به بررسی ارتباط و رابطه علیت بین درآمدها و مخارج گردشگری با رشد اقتصادی در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) طی دوره (2015-1995) با استفاده از رهیافت دادههای تابلویی میپردازد. بدین منظور در این مطالعه یک رویکرد جدید برای فرضیه گردشگری منجر به رشد، ارائه شده و روابط علی بین گردشگری و رشد اقتصادی در قالب چهار فرضیه رشد، حفاظت، بازخورد و بیطرفی طبقهبندی میشود. این طبقهبندی جدید باعث میشود رابطه علت و معلولی متفاوت موجود بین گردشگری و رشد اقتصادی در هر کشور بهطور خاص توضیح داده شود. نتایج این مطالعه نشان داد که علیرغم رابطه علیت دوطرفه بین گردشگری و رشد اقتصادی (تأیید فرضیه بازخورد) برای مجموعه کشورها، اما برای هریک از کشورها، جهتگیری علیت بین گردشگری و رشد اقتصادی، بسته به وضعیت کشور و شاخص گردشگری استفاده شده متفاوت است. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که ارتباط مثبت بین درآمدها و مخارج گردشگری با رشد اقتصادی در کشورهای موردمطالعه وجود دارد.
Tourism is known as an important source of international currency exchange that can provide funding for economic growth in the countries. Tourism revenues are an example of alternative exports, which can improve balance of payments, increase employment and finally economic growth. In this regard, this study reviews the causality relationship between the tourism receipts and expenditure with economic growth in the countries of the Middle East and North Africa (MENA) during 1995-2015 using the panel data approach. So, in this study a new approach to hypothesis of tourism leads to growth is proposed and the causal relationships between tourism and economic growth are classified in four hypotheses growth, conservation, feedback and impartiality. This new classification leads to explain the different causal relationship between tourism and economic growth for each country specially. The obtained results shows that despite of the relationship bilateral causality between tourism and economic growth (confirmation of feedback hypothesis) for a set of countries, for each of countries, the causality orientation between tourism and economic growth, depending on the country's situation and the tourism indicator used is different. Also it shows that, there is a positive relationship between tourism receipts and expenditures with economic growth in the countries under study
https://www.itsairanj.ir/article_81138_006ab0a8225ec6736fc2ba05edae5b86.pdf
کلید واژهها: "رشد اقتصادی"
"گردشگری"
"دادههای تابلویی"
"علیت پنلی"
"کشورهای منطقه منا (MENA)"
Keywords: "Economic Growth"
"Tourism"
"Panel Data"
"Panel Causality"
"MENA Countries"
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2018-11-22
7
3
25
73
10.22034/jtd.2018.146759.1489
81139
Original Article
مدل فرایندی توسعه پایدار گردشگری جمهوری اسلامی ایران (نظریه ای داده بنیاد با تاکید بر برنامههای پنج سالهی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی)
A Process Model for Sustainable Tourism Development of Islamic Republic of Iran
(A Grounded Theory Model Based on Five-Year Economic, Social and Cultural Plans of Iran)
حمید ضرغام بروجنی
zargham@atu.ac.ir
1
مریم صداقت
maryamsedaghat67@yahoo.com
2
گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی،
دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی
صنعت گردشگری در ایران متناسب با تحولات سیاسی، فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است. اسناد بالادستی این صنعت، به خوبی میتواند جایگاه آن را مشخص کند. در تحقیق حاضر، توسعه پایدار گردشگری در برنامههای پنج ساله-ی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مورد بررسی و با بهکارگیری نظریه داده بنیاد در قالب مدلی از عوامل علی، زمینهساز، مداخله گر، راهبردها و پیامدهای توسعه پایدار گردشگری تصویری کلان از این اسناد ارائه داده است. از بین جامعه آماری تحقیق ( برنامههای پنج سالهی توسعه) با روش نمونهگیری نظری 80 گزاره (ماده) انتخاب و با کدگذاری آنها 374 مفهوم اولیه (کد باز) شناسایی شد. سپس با لحاظ اشتراکات محتوایی کدهای باز، 47 مقوله فرعی و 18 مقوله اصلی تولید گردید. مزیت این تحقیق در مقایسه با سایر تحقیقات پیشین، شناسایی مدل فرایندی توسعه پایدار گردشگری جمهوری اسلامی ایران به همراه شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدهاست. بنا بر مدل بدست آمده مقولههای اصلی شامل: مقولههای علی (نگرانیهای زیست محیطی و موقعیت ژئوپولتیک ایران)، مقوله محوری (توسعه پایدار گردشگری)، مقولههای زمینهای (مشارکت و انسجام ذی نفعان گردشگری، آموزش و پژوهش گردشگری)، مقولههای مداخلهگر (حس مکان گردشگری، مدیریت مالی گردشگری، ایمنی و امنیت در گردشگری، روشهای نوین تکنولوژیکی گردشگری و حکمرانی خوب گردشگری)، مقولههای پیامدی (برنامه ریزی و سیاستگذاری گردشگری، بازاریابی گردشگری، مدیریت سبز گردشگری، مدیریت حمل و نقل پایدار گردشگری و کنترل و نظارت گردشگری) و مقولههای پیامدی(غنای فرهنگی جوامع میزبان، حفاظت از منابع گردشگری و رفاه و کیفیت زندگی جوامع میزبان) در یک چارچوب پارادایمی، همپیوند شده اند.
Tourism in Iran has undergone many ups and downs in line with political changes. Reviewing the upper documents and plans show how important is tourism sustainable development in Iran. In this research, sustainable development of tourism in Five-Year Economic, Social and Cultural Development Plans of Iran has been studied. By applying the grounded theory in the form of a model of causative factors, predisposing factors, intermediary factors, strategies and development implications, sustainable tourism has provided a general picture of these plans. From the above mentioned plans, 80 propositions were selected using the theoretical sampling method and 374 initial concepts (open source) were identified by coding them. Then, by considering the content sharing of open source, 47 sub categories and 18 major categories were produced. The contribution of this research, compared with other previous studies, is identification of a process sustainable tourism development model for Iran along with the causal conditions, context conditions, intervening conditions, strategies and consequences. According to the model, the main categories are: causal conditions (environmental concerns and geopolitical position of Iran), the core phenomenon (sustainable development of tourism), context conditions (tourism stakeholders participation, education and research), intervening conditions (tourism sense of place, financial management, safety and security, modern technology and good governance), strategies (tourism management and planning, marketing, green management, carrying capacity, sustainable transport management, control and supervision) and consequences (cultural richness, conservation of tourism resources and well-being and quality of locals life) have been linked in a paradigmatic framework.
https://www.itsairanj.ir/article_81139_7796edccae3f600eebc162d505e5a848.pdf
توسعه پایدار گردشگری
رویکرد داده بنیاد
برنامههای پنج سالهی توسعه اقتصادی
اجتماعی و فرهنگی
Sustainable tourism development
Grounded Theory Approach
Five-Year Economic
Social
and Cultural Development Plans
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2018-11-22
7
3
74
87
10.22034/jtd.2018.81140
81140
Original Article
تحلیل تاثیرات متقابل صنعت بیمه و گردشگری در ایران با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری
Analysis of the Interaction Effects of Insurance Industry and Tourism in Iran with the Structural Equation Modeling Approach
حامد فلاح تفتی
h.fallah@sau.ac.ir
1
سعیده منشادیان
sa.manshadian@gmail.com
2
ثریا فرازی یزدان آباد
sorayafarzi@gmail.com
3
استادیار مدیریت دانشگاه علم و هنر
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
توسعه صنعت گردشگری درگرو رشد همزمان خدمات متنوع قابلارائه است. در این میان خدماتی که موجب اطمینان و آسودگی خاطر گردشگران نسبت به رویدادهای حین سفر میشود، افزایش رضایت آنها و بهتبع آن افزایش تقاضا در این بخش را در پی خواهد داشت. تهدیدهای مادی و معنوی پیش روی گردشگران در حین سفر، ارائه پیشنهادهای بیمهای متناسب با نیاز آنها و شرایط مقصد را نیازمند توجه ساخته است. بنابراین طراحی و پیادهسازی خدمات مطلوب بیمه گردشگری متناسب با نیازهای گردشگران در این صنعت مسئلهٔ موردتوجه این پژوهش است. هدف، شناخت مؤلفههای متقابل صنعت بیمه و گردشگری و بررسی شدت ارتباط میان آنها است تا توان تصمیمگیرندگان را در توسعه خدمات حوزه گردشگری افزایش دهد. به این منظور با شناسایی متغیرهای مؤثر بر توسعه خدمات بیمه گردشگری در بخش عرضه و تقاضا، پیمایشی میان خبرگان صنعت بیمه و گردشگری که دارای حداقل 5 سال سابقه بودند، انجام گردید تا اهمیت هر یک از متغیرها در ارتباط با یکدیگر شناسایی شوند. به دلیل نامحدود بودن جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 250 نفر انتخاب شدند. با استفاده از روش مدلسازی ساختاری و پس از برازش مدل نهایی، نتایج به دست آمده نشان داد که مهمترین شاخصهای مؤثر در بخش تقاضا تسهیلات حملونقل، و ساختار و تشکیلات سازمانهای فعال در حوزه گردشگری است. همچنین در بخش عرضه خدمات بیمهای آموزشهای کاربردی به فعالان حوزه گردشگری مهمترین شاخص شناسایی گردید.
The development of the tourism industry depends on the simultaneous growth of diverse services. In the meantime, services that provide tourists with relief and relief to events during their travels will increase their satisfaction and, consequently, increase demand in this sector. The material and spiritual threats faced by tourists during the trip require the provision of insurance proposals tailored to their needs and destination conditions. Therefore, the design and implementation of favorable tourism insurance services tailored to the needs of tourists in this industry is a matter of interest to this research. The goal is to identify the respective components of the insurance industry and tourism, and to examine the severity of their relationship, to increase decision-making power in the development of tourism services. To identify the variables that affect the development of tourism insurance services in the supply and demand sector, a survey was conducted among industry and tourism experts who had at least five years history to identify the importance of each of the variables about each other. Because of the unlimited statistical population, 250 people were selected using snowball sampling method. Using the structural modeling method and after fitting the final model, the results showed that the most critical indicators in the demand segment are transport facilities and the structure and organization of active organizations in the field of tourism. Also, in the supply of insurance services, applied training was identified as the most important indicator for tourism activists.
https://www.itsairanj.ir/article_81140_7d16679bd4fa7564c3eeb27e65596620.pdf
صنعت بیمه
صنعت گردشگری
بیمه گردشگری
مدلسازی معادلات ساختاری
Insurance Industry
tourism industry
tourism insurance
structural equation modeling
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2018-11-22
7
3
88
106
10.22034/jtd.2019.81141
81141
Original Article
تاثیر پیچیدگی برند مکان بر تبلیغات شفاهی با رویکرد مقایسه ای (مورد مطالعه: ساکنان و گردشگران خارجی شهر کرمان)
The Impact of the brand complexity for place identification and advising others as for to the Moderating Role of Residents and external Tourists
حسن صفرنیا
safarnia418@yahoo.com.tv
1
محمدمهدی پورسعید
poursaeed@uk.ac.ir
2
محبوبه برزگر
helmabarzegar@yahoo.com
3
مدیریت، مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر،کرمان، ایران
مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه باهنر، کرمان،ایران
مدیریت، مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
برند، منبعی قوی از ارتباطات احساسی وشناختی است که منجر به تجربیات به یاد ماندنی از یک مکان، یک شهر یا یک نام و نشان تجاری می شود. هدف مطالعه بررسی تاثیر همزمان برندسازی مکان بر ساکنان و گردشگران خارجی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه ساکنان در مناطق چهارگانه و کلیه گردشگران خارجی ورودی به شهرستان کرمان در شش ماهه اول سال1396 میباشد. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ با توجه به روش مقایسهای پژوهش ﺑﺮای ﺟﺎﻣﻌﻪ نامعلوم معادل384 به دست آمد که تعداد 426 پرسشنامه برگشت داده شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و و از نظر روش توصیفی- پیمایشی میباشد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید گردید،که معادل 76/0 برآوردشد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری (ضرایب رگرسیون استاندارد شده) و تحلیل عاملی تاییدی با نرمافزارهای24SPSS و23 AMOS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که، پیچیدگی برند شهر به واسطه هویتیابی بر تبلیغات دهان به دهان بیشتر برای ساکنان نسبت به گردشگران خارجی تاثیر معناداری دارد، میتوان نتیجه گرفت که پیچیدگی برند به واسطه هویتیابی در ساکنان شهر بیشتر از گردشگران خارجی بر تبلیغات دهان به دهان آنان تاثیرگذار میباشد. و همچنین، پیچیدگی برند شهر به واسطه رضایت بر تبلیغات دهان به دهان بیشتر برای گردشگران خارجی نسبت به ساکنان تاثیر معناداری دارد، در نتیجه میزان تاثیر پیچیدگی برند شهر به واسطه رضایت بر تبلیغات دهان به دهان بر گردشگران خارجی تاثیرگذار میباشد و بر ساکنان تاثیر مثبتی ندارد. علاوه براین ، پیچیدگی برند شهر به واسطه تعهد بر تبلیغات دهان به دهان تاثیر مثبت ندارد.
brand equity are a strong source of emotional and cognitive communications that leads to memorable experiences from a place, a city, or a brand. The purpose of the study is to investigate the simultaneous effect of branding place on residents and external tourists. The statistical population of the present study is all Residents in the four areas and all external tourists entering the city of Kerman in the first six months of 1396. The sample size was 384 according to the comparative research method for an uncertain population. This research is an applied research and a descriptive-survey. Reliability of the questionnaire was confirmed by using Cronbach's Alpha, which is equivalent to 0/76.To analyze the data, SPSS 24 and AMOS 23 software was used. The results of the research showed that brand complexity by the identification of word-of-mouth has a significant effect on the residents than the external tourists, as well as the complexity of the city brand due to the satisfaction of word-of-mouth for external tourists more than residents. in addition, The complexity of the brand is not positively affected by the commitment to word-of-mouth.
https://www.itsairanj.ir/article_81141_3674adb90c5440330cfecf8384a27bf4.pdf
برندسازی مکان
برندسازی مقصد
پیچیدگی برند
هویتیابی مکان
ساکنان و گردشگران خارجی شهرکرمان
place branding
destination branding
brand complexity
place identification
the residents and external Tourists city of Kerman
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2018-11-22
7
3
107
126
10.22034/jtd.2018.81142
81142
Original Article
بررسی تاثیر ارزش ویژه برند مقصد بر وفاداری گردشگران به منطقه گردشگری شیراز
Investigating of the Impact of the Destination Brand Equity on the Loyalty of the Tourists to the Tourism Area of the Shiraz
زهره بردبار
zohrebordbar7@gmail.com
1
سعید فرجام
farjamsaeid59@gmail.com
2
مهدی نساجی کامرانی
mnkamrani@gmail.com
3
گزوه آموزشی مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 19395-3697، تهران، ایران،
دکترای مدیریت بازرگانی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران،
برندسازی مقصد،یکی از مهمترین مباحث درحوزه بازاریابی گردشگری است. لذا، هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ارزش ویژه برند مقصد بر وفاداری گردشگران به شهر شیراز به منظور افزایش گردشگران و برندسازی مقصد است.پژوهش حاضر از نظرهدف کاربردی و براساس روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی-پیمایشی است.جامعه آماری،گردشگرانی هستند که طی ماههای فروردین تا آبان 1396 از شهرشیراز بازدیدکردهاند.حجم نمونه براساس جدول مورگان و فرمول کوکران برای جامعه نامحدود معادل 384 به دست آمد. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب توسط خبرگان و آلفای کرونباخ تایید شد.جهت تجزیه و تحلیل دادهها ازمدلسازی معادلات ساختاری،تحلیل عاملی تاییدی ونرمافزارهای SPSS23و AMOS23استفاده شد.یافتهها نشان داد که ارزش ویژه برند مقصد بروفاداری گردشگران تاثیر معناداری دارند. آگاهی از مقصد بر تصویرجامع تاثیر معناداری نداشته اما برکیفیت ادراک شده تاثیرمعناداری دارد.تصویرجامع برکیفیت ادراک شده تاثیرمعناداری داشته وکیفیت ادراک شده نیز بر وفاداری نگرشی و رفتاری تاثیرمعناداری دارد.تصویرشناختی وکنشی بروفاداری رفتاری تاثیرمعناداری داشته اما تصویر عاطفی بر وفاداری رفتاری تاثیرمعناداری ندارد.تصویر شناختی وعاطفی از طریق تصویر جامع به عنوان متغیرمیانجی، بر وفاداری رفتاری تاثیرمعناداری داشته اما تصویر کنشی از طریق تصویر جامع، بر وفاداری رفتاری تاثیرمعناداری ندارد.
Destination branding is one of the most important topics in the field of tourism marketing.Therefore,the purpose of present research is to investigate of the Impact of the destination brand equity on the loyalty of the tourists to Shiraz in order to increase the tourists and destination branding.The present study is applied regarding purpose and descriptive-survey,based on the method of collecting the data.The statistical population are the tourists who visited Shiraz during the period from April to Oct. 2017.The sample size was found to be 384 based on Morgan’s table and Cochran’s formula for an unlimited population.The questionnaire’s validity and reliability were confirmed by experts and Cronbach’s Alpha, respectively.For analysis of data,the structural equation modeling, confirmatory factor analysis and SPSS23 and AMOS23 softwares were used.The findings showed that the destination brand equity have a significant effect on the loyalty of tourists.The awareness of the destination does not have a significant effect on the holistic image,but it does have a significant effect on the perceived quality.The holistic image has a significant effect on the perceived quality and also the perceived quality has a significant effect on the attitudinal and behavioral loyalty.The cognitive and conative image does have a significant effect on the behavioral loyalty,but affective image does not have a significant effect on the behavioral loyalty.The cognitive and affective image through the holistic image as the intermediate variable,does have a significant effect on the behavioral loyalty,but the conative image through the holistic image,does not have a significant effect on the behavioral loyalty.
https://www.itsairanj.ir/article_81142_64d817f7f3cca39a0ccb32f5ff7114ab.pdf
برندسازی مقصد
ارزش ویژه برند مقصد
تصویر مقصد
وفاداری گردشگران
کلان شهر شیراز
destination branding
destination brand equity
destination image
the loyalty of tourists
the Metropolitan Shiraz
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2018-11-22
7
3
127
141
10.22034/jtd.2018.81144
81144
Original Article
تاثیر تجربه خاطره انگیز از مقصد گردشگری در عشق به برند مقصد با نقش میانجی هویت یابی مشتری با برند: مطالعه گردشگران اصفهان
The effect of memorable brand experience of tourism destination on destination brand love with the mediating role of consumer-brand identification: Study of tourists in Isfahan
مجید محمدشفیعی
ommsend@gmail.com
1
ریحانه السادات طبائیان
reihan_taba67@yahoo.com
2
هدی توکلی
tavakoli_hoda2010@yahoo.com
3
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر تجربه خاطره انگیز برند بر عشق به برند در صنعت گردشگری با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری است. پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، گردشگران داخلی اصفهان از اردیبهشت تا مرداد 1396هستند. نمونه گیری به روش تصادفی خوشه ای و در مناطق مختلف گردشگری اصفهان انجام شد و از پرسشنامه استاندارد برای جمع آوری داده ها استفاده شد. روایی محتوا (از نوع صوری) و پایایی پرسشنامه (با آلفای کرونباخ 89%) تایید شد. در نهایت 339 پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل جمع آوری شد. به منظور انجام مدلسازی معادلات ساختاری از نرم افزارهای SPSS و Amos استفاده شد . در این مطالعه سه بعد (شناختی، ارزیابی و احساسی) برای هویت یابی مشتری با برند در نظر گرفته شد. یافته های پژوهش حاکی از تایید تمام فرضیه های پژوهش بود.ازاین رو نتیجه گرفته شد که تجربه خاطره انگیز از آن بر هویت یابی مشتری بر برند تاثیر مثبت دارد. به همین ترتیب هویت یابی مشتری با برند بر عشق به برند مقصد تاثیر مثبت دارد. این نتایج می تواند برای فعالان صنعت گردشگری مبنایی برای تعیین هویت گردشگران با مقصد گردشگری و جذب آنان باشد.
The aim of this study is investigating the impact of memorable brand experiences on brand love in tourism industry, using structural equation modeling. The research is a descriptive-survey method. The statistical population was domestic tourists in Isfahan at the time between April 2017 and July 2017. Sampling was done by random cluster method and a standard questionnaire were used to collect data. Content validity (Face type) and reliability of the questionnaire (with Cronbach’s alpha 89%) was confirmed. Finally 339 questionnaires were used for analysis. For data analysis and testing the research model, SPSS and AMOS softwares were used. In this study, three dimensions (cognitive, evaluation, and emotional) were considered for consumer-brand identification. The findings shows that all research hypotheses were confirmed. Therefore, it was concluded that memorable experience have a positive effect on Consumer-brand identification. Similarly, Consumer-brand identification affect destination brand love. These findings can be a basis for actors in tourism industry to identify the tourists with tourism destinations and towards attract them.
https://www.itsairanj.ir/article_81144_7f6d16ee2024596904c55cb646ef97bf.pdf
تجربه خاطره انگیز
مقصد گردشگری
هویت یابی مشتری با برند
عشق به برند
صنعت گردشگری
memorable brand experience
Tourism Destination
consumer-brand identification
Brand love
tourism industry
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2018-11-22
7
3
142
157
10.22034/jtd.2018.81146
81146
Original Article
بررسی تحلیلی پارامترهای مؤثر بر ردپای بوم شناختی گردشگران منطقه تاریخی بیستون کرمانشاه با استفاده از روش آماری تجزیه مؤلفه های اصلی
Analytical Study of Parameters Affecting Ecological Footprint of Tourists, Visiting Bistoon Historical Area in Kermanshah Using Principle Components Analysis
کامران شایسته
ka_shayesteh@yahoo.com
1
زهرا ویسی
zahra_veisi68@yahoo.com
2
حمید نوری
h.nori@malayeru.ac.ir
3
زهرا موحدی
zahra_movahedi_312@yahoo.com
4
کبری مل حسینی دارانی
kmelhosseini@gmail.com
5
استادیار گروه محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
کارشناس ارشد محیط زیست، گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه ملایر
استادیار، گروه مرتع و آبخیزداری، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه ملایر
استادیار، گروه زراعت و اصلاح نباتات، دانشکده کشاورزی، دانشگاه ملایر
دانشجوی دکتری، گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه ملایر
صنعت گردشگری با توجه به ویژگیهای محیط پذیرنده و نیز خصوصیات گردشگران میتواند بر روی محیط تأثیر گذار باشد. علاوه بر ویژگیها و منابع طبیعی مقصد، خصوصیات جمعیت شناختی همچون درآمد، سن و تحصیلات بر روی رفتارهای گردشگران و درک آنها از محیط و تأثیرات گردشگری مؤثر است. برآورد ردپای بوم شناختی و تجزیه و تحلیل نتایج آن، ارزش عددی و کمی هر نوع فعالیت و رفتار گردشگران را نشان میدهد و تصویری لحظهای از تأثیر و مصرف منابع توسط جمعیت تحت بررسی ایجاد میکند. در این پژوهش با جمعآوری دادههای مورد نیاز از جمعیت گردشگران منطقه تاریخی بیستون کرمانشاه با استفاده از توزیع پرسشنامه در چهار فصل در بین گردشگران، به بررسی میزان مصرف پارامترهای آب، غذا، انرژی الکتریسیته و دادههای لازم برای محاسبه ردپای حمل و نقل و نیز میزان تولید زباله پرداخته شد. نتایج نشان داد نقش متغیر غذا در بیشتر ویژگیهای بررسی شده قابل توجه بود در حالیکه نقش متغیر آب در حد متوسط و تاثیر متغیر حمل و نقل در حد نسبتا پایین قرار داشت. متغیر غذا برای گردشگران اهمیت زیادی داشته و این اهمیت در ویژگیهای سن و استان برجستهتر است در حالیکه ویژگی تحصیلات در رده دوم اهمیت قرار گرفت. اهمیت سه متغیر آب، غذا و حمل و نقل در ویژگی درآمد تقریبا یکسان بود که نشان میدهد توقع هر قشر متناسب با سطح درآمد آنان میباشد. بنابراین توصیه میگردد برای رونق این منطقه گردشگری نظارت و کنترل بر اماکن ارایهکننده غذا بیش از پیش لحاظ شده و کیفیت ارایه خدمات بالا رود.
The tourist industry can affect the environment, taking into account the attributes of the local area and of the visitors. In addition to the characteristics and natural resources of the destination, the demographic variables such as income, age and education affect the tourists` behavior, perception of the environment and impacts on the nature. Estimating the ecological footprint shows the numerical value of each activity and behavior of tourists, and provides a snapshot of the impact of consumption of resources. In this research, using the distribution of a questionnaire in four seasons among tourists in the historical region of Bistoon, Kermanshah, the required data for calculating the ecological footprint such as the consumption of water, food, electricity and parameters necessary to calculate the transportation footprint, as well as the amount of waste produced, were collected. The results showed that the role of food variable was significant, while the role of water was moderate and the effect of transportion was relatively low. The food variable was important for tourists, and this is more important based on the characteristics of age and Visitor's place of residence, while the level of education was ranked in the second place. The importance of the three variables of water, food and transport in the income attribute was almost the same, indicating that the expectation of each stratum is proportional to the income level. Therefore, it is recommended that the places providing food should be more closely monitored and controlled and the quality of services should rise.
https://www.itsairanj.ir/article_81146_a41ea6823ab1feb74cc44c820a5afc75.pdf
ردپای بومشناختی
گردشگران
بیستون
تجزیه مؤلفه اصلی
Tourism
Footprint
Visitor`s Characteristics
Bistoon
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2018-11-22
7
3
158
172
10.22034/jtd.2018.81147
81147
Original Article
ارزیابی و انتخاب ژئوتریل های ژئوپارک پیشنهادی غرب خراسان رضوی
Assessment And selection of geotrails proposed geopark of West Khorasan Razavi
محمد علی زنگنه اسدی
aasy_1358@yahoo.com
1
ابوالقاسم امیر احمدی
amirahmadi1388@gmail.com
2
علی اکبر شایان یگانه
aasy1358@gmail.com
3
دانشگاه حکیم سبزواری، دانشکده جغرافیا و علوم محیطی
دانشگاه حکیم سبزواری
دانشگاه حکیم سبزواری
ژئوتریل یا مسیرهای زمین شناختی، بهترین مسیرهای پیاده یا سواره برای دسترسی به سایت های میراث زمین شناسی و ژئومورفولوژیکی به منظور گردشگری هستند. معمولاٌ ژئوسایتها پراکنده هستند و آنهایی که در مناطق صعب العبور کوهستانی، جنگلی و یا سواحل صخره ای قرار دارند، دسترسی به آنها به راحتی امکان پذیر نیست. درمقابل، ژئوسایتهایی که در مناطق پست و کم شیب قرار گرفته اند، بنا به دلایلی مانند سهولت دسترسی و فعالیتهای علمی پژوهشی، به طور گسترده مورد بازدید و بررسی قرار می گیرند. برای معرفی یک ژئوپارک علاوه بر ارزیابی ژئوسایتها، باید ژئوتریلهای آن نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. ژئوپارک پیشنهادی غرب خراسان رضوی یکی از مناطقی است که می تواند به عنوان ژئوپارک ملی یا بین المللی به دنیا معرفی شود. بدین منظور ابتدا، اسناد و نقشه ها و داده های مورد نیاز جمع آوری شده و سپس با استفاده از نرم افزارهایی همچون GIS، Envi و google earth به تهیه نقشه و تحلیلهای عددی پرداخته شده است. یافته ها نشان می دهد در ژئوپارک پیشنهادی 2984 کیلومتر جاده وجود دارد که سهم هر کیلومتر مربع 701 متر می شود. 9/42 درصد از جاده های ژئوپارک پیشنهادی آسفالت درجه 1 و 2 دارند. سه مسیر به طول 80 کیلومتر برای موتورسواری و دو مسیر به طول 25 کیلومتر برای ژئورافتینگ ترسیم شده است. سه مسیر برای شتر سواری به طول 122 کیلومتر در مناطق کویری و یک مسیر برای ژئوبایک به طول 81 کیلومتر در کنار جاده ترانزیتی حرم تا حرم برای ژئوپارک، پیشنهاد و ترسیم می گردد.
Geotrail or geological trails are the best hiking trails or rides to access geoheritage and geomorphologic sites for tourism. geosites usually are dispersed and those located in the hilly mountainous, forest or rocky shores, it is not possible to easily access them. In contrast, geosites located in low and low slopes, visited and reviewed widely for reasons such as scientific research activities. In order to introduce a geopark, in addition to evaluating geosites ,should be evaluated geotrails. The proposed geopark of the West of Khorasan Razavi is one of the areas that can be introduced as the national geopark or internationally.For this purpose, documents and maps and data are required to be collected then it has been paid to prepare maps and numerical analyzes using software such as GIS, Envi and google earth. Considering the effect of communication roads in tourism development, the parameter is the distance from the road to study the performance of the region's communication roads in the development of proposed geopark tourism and their digital layers are drawn.At geopark there are 2984 kilometers of proposed geopark that the share of each square kilometer is 701 meters. 42.9% of proposed geopark roads are grade 1 and 2 asphalt. Three paths with 80 km long are drawn up for motorcycling and two trails with 25 km long, for georafting. In geopark, three trails are proposed and mapped for 122km long riding camel in desert areas and 80 km long geobike along the Haram-to- Haram transit road.
https://www.itsairanj.ir/article_81147_5c1bf464e31006a2ae9aa8e7840705d0.pdf
ارزیابی کمی
ژئوتریل
ژئوپارک
حفاظت زمین شناختی
سایت زمین شناسی
quantitative assessment
Geotrails
Geopark
Geoconservation
Geomorphosite
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2018-11-22
7
3
173
194
10.22034/jtd.2018.81148
81148
Original Article
توسعه پایدار گردشگری در روستای ابیانه با استفاده از رویکرد پویایی سیستم
Sustainable tourism development in village of Abyaneh using the System Dynamic approach
مهناز حسین زاده
mhosseinzadeh@ut.ac.ir
1
سوسن مولوی عربشاهی
susan.molavi@ut.ac.ir
2
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
گروه MBA پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران
گردشگری روستایی یکی از بزرگترین پدیدههای اقتصادی-اجتماعی-زیستمحیطی جهانی برای کمک به توسعه نواحی روستایی و رفع مشکلات این نواحی است. در کشور ما نیز با توجه به روند روزافزون تخریب روستاها و کاهش رونق کشاورزی، توسعه گردشگری در روستاها میتواند با ایجاد فعالیتهای مکمل به احیای این نواحی کمک کرده و سبب دستیابی به توسعه پایدار در نواحی روستایی شود. روستای ابیانه در استان اصفهان با توجه به جاذبههای طبیعی، فرهنگی و مذهبی یک مقصد گردشگری مهم به شمار میرود، اما از ظرفیتهای گردشگری فراوان این روستا به نحو احسن بهرهبرداری نمیشود. بنابراین، برنامهریزی با دید بلندمدت و با رویکرد پایدار که اهداف درآمدی، فرهنگی و اجتماعی، و زیست محیطی را به صورت همزمان مد نظر قرار میدهد در این منطقه از اهمیت بسزایی در راستای اهداف توسعه پایدار برخوردار است. لذا در این پژوهش با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستم به شبیهسازی سیستم گردشگری در این منطقه پرداخته شده و سیاستهای مناسب جهت توسعه ظرفیت گردشگری منطقه و جمعیت گردشگران با توجه به اهداف درآمدی و زیستمحیطی شناسایی و شبیهسازی شدهاند. دادههای مورد نیاز برای ساخت مدل از سه گروه خبرگان صنعت گردشگری، گردشگران و اهالی ابیانه و همچنین اسناد موجود در این زمینه گردآوری شده است. شش سیاست مختلف در زمینه چگونگی تخصیص بودجه به زیرساختها، خدمات فرهنگی، خدمات درمانی- بهداشتی و صنایع دستی منطقه شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. مقایسه سیاستهای متفاوت پیشنهادی نشان میدهد بهترین سیاست، تخصیص بیشتر بودجه برای زیرساختسازی و علی الخصوص زیرساختهای اقامتی-رفاهی و پس از آن زیرساختهای ورودی- خروجی است.
Rural tourism is one of the largest socio-economic-environmental issues to develop rural areas and address the problems of them. In our country, due to the increasing trend of rural destruction and the decline of agriculture, rural tourism development can contribute to the revival of these areas and will lead to sustainable development in rural areas.Abyaneh is a village in Isfahan province and given the natural, historical and cultural attractions it is home to, it is counted as an important tourism destination; However due to some shortages, it appears that many tourism potentials of this village are not fully taken advantage of. Therefore, planning in a long-term vision with a sustainable approach considering income, cultural, social, and environmental goals in the same time seems important in this area. This paper is aimed at modelling and simulating the tourism system in village of Abyaneh using System Dynamics approach hoping to develop and investigate policies which best conduce to sustainable development considering economic, ecological, and cultural objectives simultaneously. The data needed are gathered from three groups of tourism industry experts, Abyaneh tourists and residents, as well as documents available in this field. Six different policies are evaluated on how to allocate funds to infrastructures, cultural services, health services, and handicrafts in the region. Results of analyzing different policies show that the best scenario which best fits the objectives of sustainable tourism development, would be spending the high proportion pf the development budget in improving the residential welfare infrastructures and road infrastructures, respectively.
https://www.itsairanj.ir/article_81148_6bfa2937fe59565c877a6a7bb93ae14b.pdf
گردشگری روستایی
توسعه گردشگری
توسعه پایدار
روستای ابیانه
پویاییشناسی سیستم
Rural tourism
Tourism Development
sustainable development
village of Abyaneh
System Dynamics (SD)
per
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
2018-11-22
7
3
195
212
10.22034/jtd.2018.91961.1126
81149
Original Article
بررسی تاثیر عوامل غیردرمانی بر توسعه گردشگری سلامت
Effect of non-medical Factors on Health Tourism Development
مهرداد ناصرپور
naserpour70@gmail.com
1
سید نجم الدین موسوی
muosavi56@gmail.com
2
رضا سبهوند
mrezasep@yahoo.com
3
مدیریت بازرگانی، اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم اباد
مدیریت بازرگانی، اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم اباد
مدیریت بازرگانی، اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم اباد
گردشگری سلامت یکی از شاخههای جدید توریسم بینالمللی میباشد که در سالهای اخیر رشدی بیش از رشد سایر بخشهای توریسم تجربه نموده است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را گردشگران خارجی سفر کرده به بیمارستانهای تهران که به تعداد400 نفر بوده اند، تشکیل میدهد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران در سطح اطمینان 95% استفاده شد و نمونه ای به حجم 196 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد که برای متغیر گردشگری سلامت از پرسشنامه استاندارد و همچنین برای عوامل غیردرمانی از پرسشنامه خود ساخته استفاده شد، که به صورت تصادفی مرحله ای در بین پاسخ دهندگان توزیع گردید. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا تایید گردید و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ برابر با 786/0 بود که نشان از پایایی بالایی می باشد. همچنین در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیه ها از رویکرد معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سطح اطمینان 95% تمام پنج فرضیهای اصلی پژوهش که عبارتاند از عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل زیرساختی، عوامل حاکمیتی و شرایط عمومی، بر گردشگری سلامت تاثیر مثبت و معناداری دارند.
Health tourism as one of the recent branches of international tourism has been development more than any tourism sectors in recent years. This study has a practical purpose and data are collected by a survey research. The participants of the study were 400 foreign tourism travelling to Tehran hospitals. To determine the sample a Cochran Formula at %95Sig. was used and a sample of196 persons was determined. To collect data, a standard questionnaire was applied for studying health tourism and a questionnaire development by researchers was used for non-medical Factors section. Both questionnaire were distributed through Stratified random approved through content validity. Its reliability measured by Cornboch Alpha was ./786 that it indicates high reliability. Also. To test hypotheses, the Structural Equation Modeling was utilized, the results showed that in %95 Sig. all of the Five main hypotheses including economic Factors, cultural Factors, infrastructural Factors, governmental Factors, and general conditions have a statistically significant effect on health tourism.
https://www.itsairanj.ir/article_81149_d9921e1ac607a8f988003e37bd8ad073.pdf
گردشگری سلامت
عوامل اقتصادی
عوامل فرهنگی
عوامل زیرساختی
عوامل حاکمیتی شرایط عمومی
Health tourism
economic factors
Cultural factors
infrastructural Factors
governmental Factors general conditions