@article { author = {Imani Khoshkhoo, Mohammad Hossein and Bod, Mahdieh}, title = {Typology of Karbala Pilgrims based on Purpose and Motivation of trip (Case Study: Walking Fortieth)}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {5}, number = {3}, pages = {155-137}, year = {2017}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {گونه‌شناسی زائران کربلا بر‌اساس هدف و انگیزه از سفر مطالعة موردی: پیاده‌روی اربعین}, abstract_fa = {در مطالعات گردشگری، انگیزه عاملی بسیارمهم در رفتار گردشگران برای انتخاب مقصد درنظر گرفته می‌شود. در این مطالعه شناسایی انگیزه‌ها و اهداف گردشگران، در سفر زیارتی پیاده‌روی اربعین به کربلا، هدف عمده بوده است. تحت‌تأثیر انگیزه‌ها، گردشگران انتظارات متفاوتی از محصولات سفر دارند که، در این سفر خاص، انگیزه‌های معنوی و کشش دورنی در انتخاب مقصد بسیار تأثیرگذار بوده است. به‌منظور مطالعة کیفی، برای طبقه‌بندی انگیزه‌ها و اهداف زائران بر این سفر، روش مطالعة موردی تک‌ابزاری استفاده گردیده است. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، تکنیک مصاحبة نیمه‌ساختاریافته با بیست نفر از افرادی که ، در سال‌های 95 ـ 92، تجربة پیاده‌روی اربعین را از مسیر نجف تا کربلا داشته‌اند انجام گرفته است. تحلیل داده‌ها بر‌اساس مضمون‌های به‌دست آمده از ترکیب میان‌موردی بوده است. احساسات دورنی و اعتقادات مذهبی دو عامل عمدة تصمیم به سفر بوده که هر یک، از ترکیب مضمون‌های چندی، به‌دست آمده است. بر‌اساس داده‌های به‌دست آمده، معنویات و رهایی از تعلقات مهم‌ترین انگیزة زائران بوده است. کشش معنویِ عشق به امام‌حسین که در شیعیان وجود دارد تمام مشکلات سفر را قابل‌تحمل ساخته و هرساله جمعیت زائران روبه افزایش است.  }, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: گردشگری دینی,زائر ـ گردشگر,انگیزة شخصی,احساسات درونی,اعتقادات مذهبی}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_46222.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_46222_bb73cf374c24c9a9351bebfab11f7a36.pdf} }