@article { author = {Fallah Tafti, Hamed and jabbari, golnoush}, title = {The Effect of Entrepreneur Resilient Personality on Innovation in the Tourism Industry Business (Case Study: Hamadan Province)}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {1-16}, year = {2022}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2021.239376.2082}, abstract = {Being in a turbulent environment and a competitive marketplaces and the necessity for innovation drive entrepreneurs to resilience. The necessity for tourism industry entrepreneurs to advance in innovation has led this study to investigate the impact of the resilient personality of entrepreneurs on innovation in their business in tourism industry. The research method, in terms of target, is a survey study based on structural Equation Modeling. The statistical population of this study consisted of active entrepreneurial managers of the tourism industry in Hamadan province, who are estimated to be 150 strong, out of whom 108 entrepreneurs were selected using a random sampling based on Morgan formula. The main instrument for gathering data was a questionnaire. Convergent validity, divergent validity, composite reliability and Cronbach's alpha of all components were analyzed and confirmed. The results show that the resilient personality of entrepreneurs has a positive and significant effect on business innovation. Also, there is a significant and positive relationship between the dimensions of perception of personal competence, confidence in individual instincts, positive acceptance of change, control and spiritual influence on business innovation. Therefore, a resilient entrepreneur, in practice, is the pioneer of business innovation.}, keywords = {Resilience",Entrepreneur",Innovation",Tourism Industry ",",structural equation modeling"}, title_fa = {تأثیر شخصیت تاب‌آور کارآفرین بر نوآوری در کسب‌وکار صنعت گردشگری (مورد مطالعه: استان همدان)}, abstract_fa = {حضور در محیط متلاطم و بازار رقابتی و الزام به نوآوری، کارآفرینان را به سوی تاب‌آوری سوق می دهد. الزام کارآفرینان صنعت گردشگری به پیش‌رانی در نوآوری باعث شده است که این پژوهش با هدف بررسی تأثیر شخصیت تاب‌آور کارآفرین برنوآوری در کسب‌وکار آنان در صنعت گردشگری انجام شود. روش انجام پژوهش از نظر هدف، کاربردی و برمبنای طرح پژوهش پیمایشی و مبتنی‌بر مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری را مدیران کارآفرین فعال صنعت گردشگری استان همدان تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها 150 نفر برآورد شده است و از این بین، 108 نفر (مطابق با جدول تعیین حجم مورگان) به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌های این پژوهش پرسش‌نامه بوده است. روایی مدل براساس روایی هم‌گرا و واگرا انجام شده و پایایی مدل براساس آزمون‌ها‌ی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که شخصیت تاب‌آور کارآفرین بر نوآوری در کسب‌وکار تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین بین ابعاد تصور از شایستگی فردی، اعتماد به غرایز فردی، پذیرش مثبت تغییر، کنترل و تأثیرات معنوی بر نوآوری در کسب‌وکار تأثیر مثبت و معناداری مشاهده شده است. بنابراین، کارآفرین تاب‌آور عملاً پیش‌ران نوآوری در کسب‌وکار است.}, keywords_fa = {تاب آوری",کارآفرین",نوآوری",صنعت گردشگری",",مدل سازی معادلات ساختاری"}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_148052.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_148052_6ac0ea9ca9a3a17b9fbb22f09893626d.pdf} }