@article { author = {farzin, mohammadreza and KAROUBI, MEHDI and pourfaraj, Akbar and mahmoudi, mostafa}, title = {The Relationship Between the Capability Workplace and the Competitive Advantage of Iran Hotels}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {10}, number = {4}, pages = {127-140}, year = {2021}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2019.183184.1711}, abstract = {The purpose of this research is to create an organizational innovation based on human resource agency in the hotel industry to ensure continuity of hotel competitiveness. The agency approach focuses on the freedom of activists and their interaction within the action framework. The research method type is a developmental-applied and descriptive - survey. Data collection was carried out by a questionnaire with 42 questions and a random sample of 260 individuals that was selected among managers and staff of 5 star hotels in Tehran. Data analysis was performed using the structural equation modeling technique - in two parts of the measurement model - to examine the technical characteristics of the questionnaire and the structural part, to investigate the research hypotheses. Findings of the research indicate the positive and significant effect action framework on creating innovation in forms of manufacturing, process and administrative innovation. Based on the results of the research, the factors of the action framework Contains of subjective well-being, giving positive freedom, knowledge sharing, transformational leadership, Organizational equality and Psychological Contracts influenced On the innovation of Workplace of Iranian Hotels.}, keywords = {Hotel,Sustainable Competitive Advantage,Capability Approach,Innovation,human resources}, title_fa = {رابطۀ محیط قابلیت‌گرا و کسب مزیت رقابتی پایدار در هتل‌های ایران موردمطالعه: هتل‌های تهران}, abstract_fa = {کسب‌وکارهای گردشگری، از جمله هتل‌ها، باید به‌طور مداوم با استفاده از روش‌ها و فرایندهای نوآورانه و تولید محصولات متمایز، علاوه‌‌بر کسب مزیت رقابتی پایدار، جذابیت سفر به کشورها و رونق صنعت گردشگری را در آن مقصد خلق کنند. هدف از پژوهش حاضر خلق نوآوری سازمانی مبتنی بر شکوفایی قابلیت‌های منابع انسانی در هتل‌هاست تا رقابت‌پذیری سازمانی آن‌ها را به‌طور مداوم تضمین کند. نوع پژوهش توسعه‌ای ـ کاربردی و توصیفی ـ پیمایشی است. جمع‌آوری داده‌ها براساس پرسش‌نامه‌ای متشکل از 44 سؤال و با روش نمونه‌گیری در دسترس و انتخاب 260 نفر از میان مدیران و کارکنان هتل‌های پنج ستارۀ تهران انجام شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری، در دو بخش الگوی اندازه‌گیری برای بررسی ویژگی فنی پرسش‌نامه و بخش ساختاری، برای بررسی فرضیه‌های پژوهش انجام شده است. یافته‌های پژوهش از تأثیر مثبت و معنادار متغیرهای محیط کار در خلق نوآوری سازمانی در اشکال نوآوری تولیدی، فرایندی و اداری حکایت دارد. بر مبنای نتایج تحقیق، ویژگی‌های محیط کار شامل رفاه ذهنی، اعطای آزادی مثبت، تسهیم دانش، وجود رهبر تحول‌آفرین، برابری سازمانی و تأمین‌شدن قراردادهای روان‌شناختی قادر به خلق نوآوری سازمانی در محیط کاری هتل‌ها است.}, keywords_fa = {هتل,مزیت رقابتی پایدار,رویکرد قابلیت‌گرائی,نوآوری,منابع انسانی}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_145658.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_145658_b5a9950e56ae9998301458026f5ab049.pdf} }