@article { author = {oraki, parivash and rezaei, mohammad reza and mobaraki, mohammad}, title = {The Effect of Promoting Happy City Components in Tourism Development with Content Analysis (Case Study: Yazd City)}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {87-104}, year = {2022}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2021.246990.2125}, abstract = {The main purpose of this article is to identify the factors affecting the development of tourism and happiness in Yazd. The approach of this research is based on qualitative methodology. Data collection was done through in-depth interviews and their analysis was based on content analysis. The statistical population of this study consists of 15 professors of Yazd University (specialists), 15 mayors and municipal staff (urban managers), 12 experts, tours and tourism services (tourism managers). A total of 42 people were selected by purposive sampling. The content of the interviews was extracted during three coding steps, which indicates the existence of two complementary trends simultaneously: On the one hand, the conditions and characteristics of the destination cause the development of tourism, on the other hand, the development of tourism is directly related to happiness, which itself depends on the context and environment, so it can be said that there is a cycle between them.}, keywords = {Happiness,happy city,Tourism Development,content analysis,Yazd}, title_fa = {تأثیر ارتقای مؤلفه‏ های شهر شاد در توسعۀ گردشگری شهر یزد}, abstract_fa = {هدف اصلی این نوشتار شناسایی عوامل مؤثر در توسعۀ گردشگری و شادی شهر یزد است. رویکرد این پژوهش مبتنی بر روش‏ شناسی کیفی است و جمع ‏آوری اطلاعات از طریق مصاحبۀ عمیق نیمه ‏ساختارمند و تجزیه ‏وتحلیل آن‏ها نیز براساس تحلیل محتوا انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را 15 نفر از استادان دانشگاه یزد (متخصصان)، 15 نفر از شهرداران و کارکنان شهرداری (مدیران شهری) و 12 نفر از کارشناسان تور و خدمات گردشگری (مدیران گردشگری) تشکیل می‏ دهند. درمجموع، 42 نفر به روش نمونه‏ گیری هدفمند انتخاب شدند. محتوای مصاحبه‏ ها، طی سه مرحلۀ رمزگذاری، استخراج شد. با توجه به تحلیل مصاحبه ‏ها، می‏توان ادعا کرد که هم‏زمان دو گرایش مکمل وجود دارد: از یک‏ طرف، شرایط و ویژگی‏ های مقصد باعث توسعۀ گردشگری می‏شود، از طرف ‏دیگر، توسعۀ گردشگری با شادی ارتباط مستقیم دارد که آن نیز به بستر و محیط وابسته است. بنابراین، می‏توان ادعا کرد که چرخه‏ ای بین آن‏ها وجود دارد}, keywords_fa = {شادی,شهر شاد,توسعۀ گردشگری,تحلیل محتوا,یزد}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_141385.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_141385_62aceb73d93767a74022fa6c5f510bf3.pdf} }