اشرفی، زهرا، جعفری، سکینه و ابراهیمیان، عباسعلی (1398). جایگاه پرستاران در صنعت گردشگری پزشکی. فصلنامة پرستاری، مامایی و پیراپزشکی، 5(3) ، ۱-۱۴.
امین بیدختی، علی اکبر، جعفری، سکینه و سلطانینژاد، مهدیه (1396). نقش میانجی مدیریت و برنامه ریزی در رابطه بین نقش منابع، جامعه و گردشگری با توسعه پایدار اکوتوریسم. جغرافیا و توسعه، 15(45)، ۳۹-۵۸.
جباری، علیرضا (1387). طراحی الگوی گردشگری پزشکی ایران. پایاننامة دکتری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران، دانشکدة مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، رشتة مدیریت خدمات بهداشتی درمانی.
جعفری، سکینه، نجارزاده، محمد، گلستانه، رضوان و دیرگندم، نرجس (1396). رفتار مصرف کننده در خدمات گردشگری الکترونیک. مطالعات اجتماعی گردشگری، ۵(10)، ۱۹۸-228.
رحیمی زارچی، محمدکاظم، شفقت، طاهره و حاتم، ناهید (1396). صنعت گردشگری پزشکی شهر شیراز: راهکارهای توسعه ای. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. ۲(2)، ۸۸-95.
رنجبریان، بهرام و زاهدی، محمد (1389). شناخت گردشگری، تهران: نشر چهارباغ، چاپ هشتم.
سعیدبخش، سعید، کاظمی، علی، نعمتبخش، محمدعلی و رنجبریان، بهرام (1399). طراحی مدل بازاریابی الکترونیکی گردشگری پزشکی جمهوری اسلامی ایران؛ با رویکرد سیستم های پیشنهاددهنده. تحقیقات بازاریابی نوین، ۱۰(2)، ۱۰۵-128.
عنابستانی، علیاکبر و عنابستانی، زهرا (1394). عوامل مؤثر بر انتخاب شهر مشهد به عنوان هدف گردشگری پزشکی. گردشگری شهری، ۲(3)، 275-289.
فیروز زارع، علی (1397). ارزﯾﺎﺑﯽ ﻓﻀﺎﯾﯽ اﻗﺪام ﺟﻤﻌﯽ و اﻧﻔﺮادی ﮐﺸﺎورزان در زﻣﯿﻨﻪ برنامه های زیست محیطی-ﮐﺸﺎورزی ارﺗﻘﺎی ﺧﺪﻣﺎت اﮐﻮﺳﯿﺴﺘﻤﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ آب. پایان نامه دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده کشاورزی، اقتصاد کشاورزی.
قربانخانی، سمیه، رحیمی نیک، اعظم و دهدشتی، زهره (1400). ارائه مدل جذب گردشگر پزشکی در بیمارستانهای علوم پزشکی شهر تهران. فصلنامة مدیریت پرستاری، ۱۰(1)، ۳۵-۴۹.
مبارکی، امید، ولیقلیزاده، علی و نصیری، عذرا (1399). ارزیابی مؤلفههای مؤثر بر توسعة گردشگری پزشکی در شهر تبریز. گردشگری شهری، ۷(4). 159-۱۴۵.
مروتی شریفآبادی، علی و اسدیان اردکانی، فائزه (1392). ارائة مدل توسعة گردشگری سلامت با رویکرد تلفیقی فازی و مدلسازی ساختاری تفسیری در استان یزد. نشریة مدیریت سلامت، ۱۷(55)، ۷۳-88.
نیکرفتار، طیبه، حسینی، الهه و مقدم، عاطفه (1396). شناسایی عوامل موثر در جذب گردشگران پزشکی در ایران. مدیریت سلامت، 20(67)، ۶۴-74.
هادیزاده مقدم، اکرم، زاهدیاننژاد، محمدحسین، قنبرزاده میاندهی، رضا و فخارمنش، سینا (1392). الگوی عوامل مؤثر بر انگیزه گردشگران پزشکی برای ورود به ایران. مجلة چشمانداز مدیریت بازرگانی، 15(۴۸)، ۵۹-79.
Abubakar, A. M., & Ilkan, M. (2016). Impact of online WOM on destination trust and intention to travel: A medical tourism perspective. Journal of Destination Marketing & Management, 5(3), 192-201.
Alsharif, M. J., Labonté, R., & Lu, Z. (2010). Patients beyond borders: A study of medical tourists in four countries.
Global Social Policy,
10(3), 315-335. DOI:
10.1177/1468018110380003
Aminbeidokhti, A., Jafari, S., & Soltany Nezhad, M. (2017). The Role of Mediator Management and Planning in the Relations Between the Role of Resources, Community and Tourism with Sustainable Eco-tourism Development.
Geography and Development Iranian Journal, 15(48), 39-58.
https://gdij.usb.ac.ir/ article _3348.html?. (In Persian).
Anabestani, A., Anabestani, Z. (2015). Factors affecting the choice of Mashhad as objective medical tourism. urban tourism, 2(3), 275-289. https://jut.ut.ac.ir/article_58448.html?. (In Persian)
Ashrafi. Z., Jafari S., & Ebrahimian, A. (2019). Nursing in the Medical Tourism Industry: A Narrative Review.
Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty, 5 (3) :1-14.
http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-284-fa.html. (In Persian).
Bisimungu, E., & Kabunga, N. (2016). A Latent Class Analysis of agricultural technology adoption behavior in Uganda: Implications for Optimal Targeting (No. 310-2016-5361). DOI: 10.22004/ag.econ.249347
Carlisle, S., Kunc, M., Jones, E., & Tiffin, S. (2013). Supporting innovation for tourism development through multi-stakeholder approaches: Experiences from Africa. Tourism management, 35, 59-69.
Collins, L. M., & Lanza, S. T. (2009). Latent class and latent transition analysis: With applications in the social, behavioral, and health sciences (Vol. 718). John Wiley & Sons.
Cormany D, & Baloglu S. (2011). Medical travel facilitator websites: An exploratory study of web page contents and services offered to the prospective medical tourist.
Tour Manag,
32(4),709-716.
https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.02.008
Crooks, V.A., Turner, L., Snyder, J., Johnston, R., & Kingsbury, P.(2011). Promoting medical tourism to India: Messages, images, and the marketing of international patient travel, Social Science & Medicine.
journal homepage: www.elsevier.com /locate/ socscimed, 726-732. DOI:
10.1016/j.socscimed.2010.12.022
Firooz Zare, A. (2018). Spatial Assessment of Collective and Individual Action of Farmers in the Field of Agricultural Environmental Programs to Promote Water-Related Ecosystem Services . PhD Thesis, Ferdowsi University of Mashhad, Faculty of Agriculture. (In Persian).
Fonseca, J. R., & Cardoso, M. G. (2007). Mixture-model cluster analysis using information theoretical criteria. Intelligent Data Analysis, 11(2), 155-173.
Formann, A. K. (1992). Linear logistic latent class analysis for polytomous data. Journal of the American Statistical Association, 87(418), 476-486..
Formann, A. K. (1992). Linear logistic latent class analysis for polytomous data.
Journal of the American Statistical Association,
87(418), 476-486.DOI:
10.1177/ 002224378702400401
Ghorbankhani, S., Rahimi Nik, A., & Dehdashti Shahrokh Z. (2021). Designing a Model for Attracting Medical Tourists to Public Hospitals of Tehran.
Quarterly Journal of Nursing Management (IJNV), 10(1), 12-30.
http://ijnv.ir/article-1-757-fa.pdf. (In Persian).
Greene, W. H., & Hensher, D. A. (2003). A latent class model for discrete choice analysis: contrasts with mixed logit.
Transportation Research Part B: Methodological,
37(8), 681-698.
https://doi.org/10.1016/S0191-2615(02)00046-2
Gutiérrez, M., Calatayud, P., & Tomás, J. M. (2018). Motives to practice exercise in old age and successful aging: A latent class analysis.
Archives of gerontology and geriatrics,
77, 44-50. DOI:
10.1016/j.archger.2018.04.003
Herrick, D.M. (2007). Medical Tourism: Global Competition in Health Care. National Center for Policy Analysis (NCPA), Policy Report. 304,19-20. https://www.ncpathinktank.org/pdfs/st304.pdf
Heydari, M., Yousefi, M., Derakhshani, N., & Khodayari-Zarnaq, R. (2019). Factors Affecting the Satisfaction of Medical Tourists: A. Systematic Review.
Health Scope,
8(3). DOI:
10.5812/jhealthscope.80359.
Ile, F. L., & Țigu, G. (2017, March). Medical tourism market trends-an exploratory research. In
Proceedings of the International Conference on Business Excellence (Vol. 11, No. 1, pp. 1111-1121). pp. 1111-1121. DOI:
10.1515/ picbe-2017-0114
Isikli, E., SerdarAsan, S., & Karadayi-Usta, S. (2020). Predicting the medical tourism demand of Turkey. In Industrial Engineering in the Digital Disruption Era: Selected papers from the Global Joint Conference on Industrial Engineering and Its Application Areas, GJCIE 2019, September 2-3, 2019, Gazimagusa, North Cyprus, Turkey (pp. 119-132). Springer International Publishing. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-42416-9_12
Jafari, S., Najjarzade, M., & Golestaneh, R., & Deyrgandom, N. (2018). Consumer Behavior in E-Tourism Servi.
Journal of Social Studied in Tourism, 5(10 ), 193-228.
https://www.sid.ir/en/ journal/ ViewPaper.aspx?id=595962. (In Persian).
Jones, T. O., & Sasser, W. E. (1995). Why satisfied customers defect.
Harvard business review,
73(6), 88.
https://ilearn.fife.ac.uk/ pluginfile.php/105408/mod_resource/content/1/Why_Satisfied_Customer_Defect%5B1%5D.pdf
Kazemi, Z. (2007).
Study of Effective Factors for Attracting Medical Tourist in Iran, MSc Thesis, Lulea: Lulea University of Technology. DOI:
10.29252/ijmr-040204
Langeheine, R., & Jürgen, R. (1988). Latent Trait and Latent Class Models. New York: Plenum Press. https://link.springer.com/ book/10.1007/978-1-4757-5644-9
Mobarahi, O.,
Valigholizadeh, A., & Nasiri, O. (2021). The Evaluation of Effective Components on the Development of Medical Tourism in Tabriz city.
Journal of Urban Tourism, 7(4), 145-159. DOI:
10.22059/JUT.2021.298386.777. (In Persian).
Morovati Sharifabadi, A., Asadian Ardakani, F.(2014). A Model for Health Tourism Development Using Fuzzy TOPSIS and Interpretive Structural Modeling in Yazd Province.
Journal of Health Administration, 17 (55) :73-88.
http://jha.iums.ac.ir/article-1-1458-fa.html. (In Persian).
Muthén, B. O., & Muthén, L. K. (2000). Integrating Person-Pentered and Variablecentered Analyses: Growth Mixture Modeling with Latent Trajectory Classes. Alcoholism: Clinical & Experimental Research, 24(6), 882-891. https://doi. org/10.1111/ j.1530-0277.2000.tb 02070.x
Nikraftar, T., Hosseini, E., & Moghadam, A.(2017). Identify Factors Affecting Medical Tourism Attraction in Iran.
Journal of Health Administration, 20 (67) :64-74.
http://jha.iums.ac.ir/article-1-2138-fa.html. (In Persian).
Pourkhaghan, Z., Ebrahimi Pour Faez, S., Pourkhaghan, S., & Ghahrieh, S. (2013). Interaction of economic indicators and medical tourism industry.
International Journal of Travel Medicine and Global Health,
1(3), 133-139.
http://www.ijtmgh.com/article_ 33357.html
Reichheld, F. F., & Teal, T. (1996). The loyalty effect: The hidden force behind growth, profits and lasting. Harvard Business School Publications. https://www.amazon.com/Loyalty-Effect-Hidden-Profits-Lasting/dp/1578516870
Richard, G., & Richard, B. (2006). Medical Tourism: A Global Analysis, a Report by Tourism Research and Marketing (TRAM). Netherlands: Atlas Publication.
https://www.researchgate.net/ publication/345763075_Medical_tourism_a_global_analysis
Robitzsch, A. (2020). Regularized Latent Class Analysis for Polytomous Item Responses: An Application to SPM-LS Data. Journal of Intelligence, 8(30), 2-24.doi: 10.3390/jintelligence 8030030.
Saeedbakhsh, S., Kazemi, A., Nematbakhsh, M., & Ranjbarian, B. (2020). Designing an Electronic Marketing Model for Medical Tourism of the Islamic Republic of Iran with the Proposal Systems Approach. New Marketing Research Journal, 10(2), 105-128. doi: 10.22108/nmrj.2020.119729.1923. (in Persian).
Schreiber, J. B. (2016). Latent class analysis: an example for reporting results. Research in social and administrative pharmacy, 13(6), 1196-1201. DOI:
10.1016/j.sapharm.2016.11.011
Smith, M., & Puczko, L. (2008). Health and Wellness Tourism (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780080942032
Sultana, S., Haque, A., Momen, A., & Yasmin, F. (2014). Factors affecting the attractiveness of medical tourism destination: an empirical study on India-review article.
Iranian journal of public health,
43(7), 867.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC4401052/
Turner, L. (2011). Canadian Medical Tourism Companies that Have Exited the Marketplace: Content Analysis of Websites Used to Market Transnational Medical Travel.
Globalization and Health,
7(40), 1-16. DOI:
10.1186/1744-8603-7-40
Vajirakachorn, T. (2004). Implementation of an Effective Health Tourism Development Plan for Thailand [MSc Thesis]. Thailand: University of Wisconsin-Stout, The Graduate School.
http://digital.library.wisc.edu/1793/41487
Vermunt, J.K., & Magidson, J. (2000). Latent GOLD 2.0 User's Guide. Belmont, MA: Statistical Innovations Inc. https://www.researchgate.net/publication/254809109_Latent_GOLD_choice_user%27s_guide
Whitmore, R., Crooks, V. A., & Snyder, J. (2015). Ethics of care in medical tourism: Informal caregivers' narratives of responsibility, vulnerability and mutuality.
Health & place,
35, 113-118. DOI:
10.1016/j.healthplace.2015.08.004
Zarei, A., & Maleki, F.S. (2019). Asian medical marketing, a Review of Factors affecting Asian Medical Tourism Development.
Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 20, 1 - 15.
https://doi.org/10.1080/1528008X.2018. 1438959